steinerpedagogiikka - hyvät ja huonot puolet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja unimatti harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

unimatti harmaana

Vieras
Onko kokemuksia. Tietoa löysin netistä mutta mainospuheet ei paljasta kaikkea. Onko omia kokemuksia. Mikä paikkakunta, on kuulemma eroja koulujen tai päiväkotien välillä.

http://www.steinerkoulu.fi/steinerpeda.htm

Oulussa: kaverini lapset ovat steinetkoulussa ja eivät osanneet vielä kolmannellakaan luokalla lukea...ei kuulema ole niin nugaata vaikkei osaa. Minusta kuitenkin vähintäänkin outoa. Itse aikanaan kun meille yläasteelle tuli yksi tyttö steinerkoulusta, niin hän oli kyllä todella pihalla asioista ja outo. Hyvää voisi olla kuitenkin se, että siellä vissiin lapset saavat olla omana itsenään, mutta kuinka hyvin koulu valmentaa sitten jatkokouluihin ja työelämään? --minusta aika huonosti.

Meidan lapset on viime syksysta lahtien Steiner- koulussa taalla Sveitsissa. Olemme olleet erittain tyytyvaisia kouluun. Opettajilla on suuri merkitys varsinkin pienempien lasten kohdalla ja taideaineisiin panostetaan. Oppilaiden valinen kilpailu ja oppimisen paine on paljon pienempaa kuin tavallisessa koulussa. Luokissa on todella hyva yhteishenki, koska luokka pysyy yhdessa koko kouluajan. Steiner- koulukaan ei varmaan kuitenkaan sovi kaikille : oppilaalla on itsellaan suuri vastuu oppimisestaan. Toki opetus on jarjestetty yleensa kaytannonlaheiseksi ja mielenkiintoiseksi.

tuohon kommenttiin lapsista, jotka eivät vielä kolmannella osanneet lukea...
meillä on esikoinen nyt tokalla luokalla steinerkoulussa. Hän osasi lukea kyllä jo ennen kouluunmenoa, tähän mennessä on koulussa oppinut mm. kirjoittamaan siististi myös tekstauskirjaimilla, laskemaan (kertotaulut tähän mennessä muistaakseni ainakin kuuteen asti), kutomaan ja virkkaamaan. Meillä on tähän mennessä hyvä käsitys ko. koulusta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.01.2007 klo 13:25 Maamo kirjoitti:
Oulussa: kaverini lapset ovat steinetkoulussa ja eivät osanneet vielä kolmannellakaan luokalla lukea...ei kuulema ole niin nugaata vaikkei osaa. Minusta kuitenkin vähintäänkin outoa. Itse aikanaan kun meille yläasteelle tuli yksi tyttö steinerkoulusta, niin hän oli kyllä todella pihalla asioista ja outo. Hyvää voisi olla kuitenkin se, että siellä vissiin lapset saavat olla omana itsenään, mutta kuinka hyvin koulu valmentaa sitten jatkokouluihin ja työelämään? --minusta aika huonosti.

On tutkimus tehty jossa on selvinnyt, että steiner koulun ja steiner lukion käyneet ihmiset pätjäävät paremmin työelämässä kuin "muut" koulut käyneet.
Pikkusiskoni on steinerissä ja minä olen käynyt steiner lukion. Minun mielestä koulussa on loistavat oppimistyylit. Aion ilmoittaa omat lapseni steineriin. Ilmoittaminen täytyy tehdä heti kun vauva syntyy jotta saa paikan. Helsinki.

Lapseni on steiner päiväkodissa ja mietin hänen laittamistaan myös steiner kouluun. Ainoa mikä mietityttää on matka, jos koulu olisi lähempänä laittaisin hänet sinne oitis!
Päiväkodista on hyviä kokemuksia. Eroaa tavallisesta päiväkodista "kaikin tavoin", koska lapsiakin on alle 20! Hyvin kodikasta ja mukavaa meininkiä, olemme olleet erittäin tyytyväisiä.

Yhteistyössä