Steptokokki tms.bakteeri raskaana ollessa+synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kiitos!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kiitos!

Vieras
Vähän sekalaisesti muotoiltu otsikko mutta sisi kun meidän kolmas lapsi syntyi niin hänellä nousi tulehdus arvot vuorokauden ikäisenä ja selvisi että hänellä oli infektio johon sai antibioottia.Minulle ei silloin sanottu että mistä tuo infekstio voisi tulla muuta kun kysyttiin että oliko minulla ollut enne synnytystä infektiota,ei ollut.Tavallinen flunssa vain.

Nyt odotan neljättä lastamme rv36+4 ja mieleen tuli ihan kun olisin kuullut jostain että äiti voi tietämättään kantaa jotain streptokokki tms..bakteeria joka voi tarttua vauvaan synnytyksessä,onko näin?

PItäsikö tuosta kysyä neuolassa?ja miten se katsotaan onko tuota bakteeria odottavalal äidillä jos mitään oireita ei ole?

Joo, se on streptokokki B mitä voi kantaa. Näyte on yksinkertainen ottaa, mutta jostain kummallisesta syystä sitä ei Suomen maassa kaikilta odottavilta oteta. Voi tosiaan aiheuttaa vauvalle yleistulehduksen (?) tms, vaarallinen vauvalle jokatapauksessa. Jos on tiedossa että äiti kantaa virusta niin tiputetaan synnytyksessä antibiootti äidille, jottei tarttuisi lapseen.

Pyydä ihmeessä kontrolloimaan neuvolassa tuo!!

Siis pystyykö tuon selvittämään verikokeella vai miten?Mulla on huomenna neuvola-lääkäri aika niin voisin kysyä tuosta..Siis pyydänkö että ottavat minusta kokeen että kannanko tuota bakteeria?Esikoisen ja keksimmäisen synnytyksessä ei tullut mitään infektiota lapsille.

kontrolloidaan emättmestä. Mulla oli raskausaikana, sain kuurin ja synnytyksen yhteydessä kerta-annoksen antibioottia suoneen. Pojalta otettiin sit tulehdusarvot reilun vuorokauden iässä ja normaalit olivat. Hieman tiuhemmin katsottiin sairaalassa poitsun lämpöä. Multa otettiin tuo näyte verisen vuodon takia joskus 26 viikolla.

Yhteistyössä