Sterilisaatioi? kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3XMAMMA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3XMAMMA

Vieras
Siinäpä kysymys. Miten toimenpiteestä toipuminen, onko mitään tuntemuksia/vaivoja ollut sen jälkeen? Mulla kolme lasta, enempää en halua ja hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Kuten ei myös kuparikierukkakaan, joka aiheutti kamalat tuskat.

kolmosen jälkeen tuli kohdunulkopuolinen raskaus jonka hoitamisen yhteydessä piuhat katkaistiin,olin 33 v, Toipuminen nopeaa eikä mitään vaivoja jälkeenpäin. Tyytyväinen olen :)

Mulle tehtiin sterilisaation marraskuussa, ei ole ollut mitään tuntemuksia. Tosin heti leikkauksen jälkeen olin todella kipeä ja sitä kipua jatkui viikon verran.

Jonkunverran kipeämpi olin jälkeenpäin, kun olin odottanu,l eli ei se ihan niin menny, että kävelen aamulla sairaalaan ja illalla ulos. Kolmisen päivää mä olin väsyny ja hiukan pahoinvoivakin ehkä, joka taisi johtua nukutuksesta. Napaa aristi ehkä viikon. Muutta sen jälkeen olen ollu tyytyväinen, ei ole tietääkseni ollu sterilisaation liittyviä vaivoja (vaikka toinen munasarja on sen jälkeen positettu)

Kuinka helposti olette saaneet sterilisaation? Olen kuullut, että jotkut lääkärit eivät millään haluaisi sitä tehdä. Itsellä ikä riittää, mutta lapsia vain yksi, ja sterilisaatiota olen miettinyt jo pitkään.

sterilisaation parantuminen kesti n.6kk ja senkin jälkeen oli haava todella kipeä jaa sitten seurasi tosi runsaat vuodot 4 päivää vuodin 24tuntia vrk... hemoglobiini putosi 61 ja eikun sairaalaan pahan anemian takia ja tiputettiin 4pss verta..ja nykyisin sairauden hoitoon laitettiin hormonikierukka ,,,,sen sopeutuminen elimistöön kesti 7kk..eli jos on nyt runsaat vuodot niin en suosittele sterilisaatio lisää niitä entisestään ..tää oli mun kokemus.

Kuinka helposti olette saaneet sterilisaation? Olen kuullut, että jotkut lääkärit eivät millään haluaisi sitä tehdä. Itsellä ikä riittää, mutta lapsia vain yksi, ja sterilisaatiota olen miettinyt jo pitkään.

Kävin terveyskeskuslääkärillä, joka kirjoitti lähetteen ilman mukinoita. Sitten Kättärille juttelemaan millä tyylillä se tehdään, eikä vieläkään mukinoita. Tosin mulla on neljä lasta ja ikääkin jo lähemmäs 40...

No kesäkuussa täytin paperit lekurin kanssa, mulla tosin hyvät perusteet taustalla, ikä, 2 kertaa raskausajan diabetes, raskausmyrkytys ja hormonaalinen ehkäisy ei sopinut.

Mä sain neuvolan kautta lähetteen. eli puhuin neuvolassa, neuvolan täti puhui lääkärille ja kävin vaan hakemassa valmiin lähetteen läkäriltä. Ikää oli silloin 33 ja lapsia kolme.
Täällä tosin saa niin sterilisaatiomn kuin sen purunkin hyvin helposti.

Mulle tehtiin synnytyksen jälkeen joulukuussa, eli ei tehty tähystyksessä vaan ihan leikkauksena. Navan alle tuli noin 7cm viilto. Kivut olivat ihan järkyttävät päiväkausia, sen lisäksi että toimenpiteen jälkeen herääminen oli kauheaa. En kolmeen päivään kivuiltani pystynyt kävelemään suorassa, erityisesti oikealle puolelle alavatsaan (monatorveen?) koski tolkuttomasti. Kivut hiljalleen helpottivat toki. Lisäksi haavan alapuolelle, isolle alueelle kehittyi infektio heti toimenpiteestä seuraavana päivänä joten edessä oli pitkä antibioottikuuri.

Nyt kun aikaa on kulunut melkein 2kk, olen sinut asian kanssa ja iloinen että sterilisaatio tehtiin. Mutta itkin ja kaduin monta päivää, koska ne kivut olivat helvetilliset. Ja vastasyntynyttä piti jaksaa hoitaa, saati kotona kaikkia neljää lasta!

Niin ja olen 33v.

Ei se vaikeaa ollut - piti perustella ja täyttää se lappu, mutta siis ihan puhetta lääkäri ymmärsi :)

Mulle tehtiin muutama viikko sitte tähystyksellä, ja nukutuksesta herättyä olin aika kipeä. Napa oli kipeä viikon verran, mutta haava on tosi pieni ja muutenkin toipuminen oli nopeaa.

miehelle tehty, suosittelen;) En ollut kipeä, ei sivuvaikutuksia ja mieskin voi hyvin! Eikä tarvinnut mitään perustella missään, nimi alle ja toimenpiteeseen. Itse olisin 30vuotiaana 2 lapsen äitinä joutunut hirveeseen syyniin.

Eli ilmeisesti lääkärit haluavat riittävästi perusteluja? Ei taida riittää se, ettei nyt vaan halua lisää lapsia, yhdistelmäpillerit ei painon vuoksi käy, kierukkaa ei halua...?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23187474:
miehelle tehty, suosittelen;) En ollut kipeä, ei sivuvaikutuksia ja mieskin voi hyvin! Eikä tarvinnut mitään perustella missään, nimi alle ja toimenpiteeseen. Itse olisin 30vuotiaana 2 lapsen äitinä joutunut hirveeseen syyniin.

Sama täällä! Tosin miehellä aikamoiset mustelmat mahassa pari viikkoa ja pallitkin kuulemma arat :) Emme ole katuneet! Tosin mun täytyi myöhemmin laittaa mirena ongelmallisten vuotojen takia, vuosin kuin " ämpäri" ja kauan...

Eli ilmeisesti lääkärit haluavat riittävästi perusteluja? Ei taida riittää se, ettei nyt vaan halua lisää lapsia, yhdistelmäpillerit ei painon vuoksi käy, kierukkaa ei halua...?

Lain mukaan ei tarvitse perusteluja jos ehdot (esim 30v ja/tai 3 lasta) täyttyy. Multa ainakaan ei kummenpia perusteluja kysytty, ja se lomake mikä täytetään on kaikilla paikkakunnilla sama. Se kysytään miksi mies ei ole paikalla lähetteen tekotilaisuudessa, jos siis ei ole paikalla lääkärin huoneessa kun allekirjoitat sen paperin.

[QUOTE="vieras";23187516]Sairaalan gynekologi sanoi, että heillä huonot kokemukset essuransesta, koska eivät tahdo pysyä paikoillaaan ja vaativat jälkiseuraamista. Perinteinen sterilisaation on kerralla varma.[/QUOTE]

No eihän siinä ole kuin yksi jälkitarkastus...

Yhteistyössä