Sterilisaatioi? kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3XMAMMA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkä verran sulla on ikää ap?
Muistaakseni piti useampi "ehto" täyttyä ennen ku lähetteen saa.
Mulle tehty spinaalipuudutuksessa sterilisaatio synnytystä seuraavana päivänä kohta 3 vuotta sitten. Toipuminen kesti joitain päiviä. Ihan suun kautta otetuilla särkylääkkeillä pärjäs. Ei oireita jälkikäteen.

Lain mukaan ei tarvitse perusteluja jos ehdot (esim 30v ja/tai 3 lasta) täyttyy. Multa ainakaan ei kummenpia perusteluja kysytty, ja se lomake mikä täytetään on kaikilla paikkakunnilla sama. Se kysytään miksi mies ei ole paikalla lähetteen tekotilaisuudessa, jos siis ei ole paikalla lääkärin huoneessa kun allekirjoitat sen paperin.

Hmmm... mahdetaankohan mieheltä kysyä, että missä vaimo on, jos mies menee toimenpiteeseen :p? Mä olen ymmärtänyt, ettei miehiltä edes vaadittaisi samoja kriteerejä kuin naisilla? Eli mies saisi päättää noin vaan, ettei halua isäksi, mutta naiselta vaaditaan kaikenlaisia perusteluja. Onkohan tässäkin takana joku ikiaikainen juttu, että mies päättää paljonko lapsia perheeseen tulee :)?

Ja tosiaan yksi kriteeri mulla täyttyy eli ikä...

Alkuperäinen kirjoittaja Terveisiä maalta;23187559:
Minkä verran sulla on ikää ap?
Muistaakseni piti useampi "ehto" täyttyä ennen ku lähetteen saa.
Mulle tehty spinaalipuudutuksessa sterilisaatio synnytystä seuraavana päivänä kohta 3 vuotta sitten. Toipuminen kesti joitain päiviä. Ihan suun kautta otetuilla särkylääkkeillä pärjäs. Ei oireita jälkikäteen.

Yksi riittää, eli 30v täytettyään lapsetonkin voi saada. Tosin silloin varmaan yrittävät vielä puhua ympäri, koska kaikki eivät voi ymmärtää sitä, että joku tietää ettei halua lapsia koskaan.

Perhesuunnittelun kotisivut

Lääkärille ei tarvitse selitellä, miksi haluaa sterin. Jos ei suostu laittamaan lähetettä, niin valitusta vain menemään lääkäristä. Lekurilla on oikeus pitää "saarna", eli kertoa mikä sterilisaatio on, mutta evätä sitä ei voi (kun kriteerit täyttyvät!).

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700283

Hmmm... mahdetaankohan mieheltä kysyä, että missä vaimo on, jos mies menee toimenpiteeseen :p? Mä olen ymmärtänyt, ettei miehiltä edes vaadittaisi samoja kriteerejä kuin naisilla? Eli mies saisi päättää noin vaan, ettei halua isäksi, mutta naiselta vaaditaan kaikenlaisia perusteluja. Onkohan tässäkin takana joku ikiaikainen juttu, että mies päättää paljonko lapsia perheeseen tulee :)?

Ja tosiaan yksi kriteeri mulla täyttyy eli ikä...

Joo ei kysytä mieheltä naisen olinpaikkaa :D Muakin se kysymys nauratti. Ennen tarvittiin ihan miehen lupa, allekirjoitettuna. Mun äidin on tarvinut aikanaan kysyä isän lupa, isän piti mennä paikanpäälle allekirjoittamaan lappu!

Yhteistyössä