streptokokki b, raskaus ja mistä se tulee?!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
olen raskaana puolessa välissä ja pissanäytteessä näkyi tuo streptokokki b, vein uuden näytteen vielä.
nyt kun olen googlettanut niin epäselväksi on jäänyt että mistä se tulee???
mulla on monta lasta ennestään eikä koskaan ole ollut tällaista ennen, loppuraskaudessahan tämä on seulottukin. niin mistä se nyt on tullut? yhdellä lääkärisivuilla se oli lueteltu seksitautina ja että tarttuu sukupuoliteitse. siis onko mun mies nyt sit käynyt vieraissa?
ja siis sehän on ihan tosi vaarallinen jos vauva saa sen? voinko vaatia/saada sektion tämän vuoksi? miksei tällaisesta puhuta enempää?
olen aivan paniikissa!

rauhoitu pöhelö.

B-ryhmän streptokokkeja löydetään sukupuolisesti aktiivisilta naisilta useammin kuin naisilta, jotka eivät ole olleet yhdynnässä. Seksikumppanilta on usein eristettävissä sama mikrobi, mikä viittaa siihen, että mikrobi eräissä tapauksissa leviäisi seksikontaktin kautta.

B-ryhmän streptokokki on tärkeimpiä vastasyntyneen vaikean yleistulehduksen aiheuttajia lähes kaikkialla teollistuneessa maailmassa. Kuolleisuus siihen on edelleen 10–15 %, ja tautiin liittyvä aivokalvotulehdus aiheuttaa keskushermostovaurioita merkittävälle osalle eloonjääneistä. Tartunta saadaan yleensä synnytyskanavasta synnytyksen yhteydessä. Riskitekijöitä ovat keskosuus, ennenaikainen lapsiveden meno, runsas bakteerikasvu äidin synnytyskanavassa sekä äidin matala vasta-ainetaso kantamaansa B-ryhmän streptokokkia kohtaan. Nykyisin on monissa synnytyssairaaloissa alettu seuloa synnyttäjiltä B-streptokokkia.

Tutkimus on tehtävä juuri ennen synnytystä, koska kantajuus on vaihteleva. Siinä käytetään pikakoetta emätineritteestä.

ja se on saattanu olla sulla piilevänä. mulla oli myös ja piti muistaa muistuttaa kun meni synnyttämään että antoivat antibiootin suoneen ehkäisemään tarttumista. ekat 3kk piti tarkkailla vauvaa ja jos kuume olis noussu yhtään niin heti ois pitänyt viedä lääkäriin tai jos ois muuten sairaalta vaikuttanu.

en kyllä vartavasten tuon takia sektiota haluais kun miettii millasen suojan vauva alatiesynnytyksestä saa..

ihan oikeesti apua.
mä tärisen ja itken kun oon niin paniikissa. siitä että mies on käynyt pettämässä ja siitä että vauva voi syntyä keskosena tai kuolla tähän!

mä en kestä.

kiitos #2
mä oon vaan ihan järkyttynyt, neuvolassa mulle vaan sanottiin että tä on han normaali juttu mikä monilla on mutta sir kun aloin ettiin tietoa niin eipä ookaan niin läpihuutojuttu.
:( :( :(

se kuolleisuusluku on korkea siksi että tuota ei testata. kaksplussassa tai vauvalehdessä oli joskus aivan kamala juttu tuosta, hitsi kun en taas muista miten niille kävi, muistaakseni lapsi halvaantui kun lääkärit eivät hoitaneet kunnolla :(

hei, mulla oli tuo myös raskausaikana.ja sun mies ei ole pettänyt sua :D ainakaan jos strepto b on ainut "johtolanka"
tuota ei usein huomaa, se voi olla naisilla vaik kokoajan. raskaanaollessa saattaa aiheuttaa vauvalle tulehduksen, mut hei, ei siinä tapauksessa kun se huomataan ajoissa ja löydetään, eli kuten sulla nyt.
mä sit sain antibioottitipan synnytykseen ja kaikki hyvin. vauvalla ei siis ole mitään hätää, kun tuo nyt tiedetään.
oon kuullu et saattaa aiheuttaa supistuksia, mulla tosin ei aiheuttanut tai en ole varma :P oon myös kuullu et joskus se lääkitään, mulla ei lääkittu raskausaikana.
kannattaa syödä maitohappobakteereita. en tiiä onko niistä hyötyä, mut ei taatusti haittaakaan!

[QUOTE="vieras";25532549]se kuolleisuusluku on korkea siksi että tuota ei testata. kaksplussassa tai vauvalehdessä oli joskus aivan kamala juttu tuosta, hitsi kun en taas muista miten niille kävi, muistaakseni lapsi halvaantui kun lääkärit eivät hoitaneet kunnolla :([/QUOTE]

Mäkin ehkä muistan, oliko tumma nainen joka odotti toista lasta ja tämä vammaantunut oli leikki-ikäinen poika?

Kamalaa. Kyllä tää varjostaa mun raskautta enkä osaa enää iloita tästä tilasta. Stressaan niin kovasti ja stressaan vielä enemmän kun mietin mitä ne stressihormonitkin vauvalle aiheuttaa.

Se on siis ilmeisesti alunperin lehmistä maidon mukana ihmisten suolistoon siirtynyt pöpö. Voi elää suolen normaalifloorassa ja ei saada antibiootilla pysyvästi häädettyä. On ihmisiä kellä se on ollut pos jonkin raskauden aikana ja jonakin toisena kertana testi neg. Eli määrä vaihtelee jopa raskauden eri vaiheissa. Itsellä todettiin ja sain antibioottitiputukset synnytyksen aikana. Siitä huolimatta vauva sairastui kuuden tunnin iässä. Keuhkokuume ja oli lasten teholla hoidossa. Toipui täysin ja on normaali, fiksu ja taitava nelivuotias nykyään. Tehon lääkäreiden mukaan ihan tavallista ja keuhkokuumeista paranee hyvin. Itselle tehtiin lopulta sektio ja nyt jos uudelleen tulen raskaaksi niin vaadin sektion. Tosin muitakin syitä on kuin tuo streptokokki, mm. aiempi todella metsään mennyt synnytys.

[QUOTE="...";25533257]Se on siis ilmeisesti alunperin lehmistä maidon mukana ihmisten suolistoon siirtynyt pöpö. Voi elää suolen normaalifloorassa ja ei saada antibiootilla pysyvästi häädettyä. On ihmisiä kellä se on ollut pos jonkin raskauden aikana ja jonakin toisena kertana testi neg. Eli määrä vaihtelee jopa raskauden eri vaiheissa. Itsellä todettiin ja sain antibioottitiputukset synnytyksen aikana. Siitä huolimatta vauva sairastui kuuden tunnin iässä. Keuhkokuume ja oli lasten teholla hoidossa. Toipui täysin ja on normaali, fiksu ja taitava nelivuotias nykyään. Tehon lääkäreiden mukaan ihan tavallista ja keuhkokuumeista paranee hyvin. Itselle tehtiin lopulta sektio ja nyt jos uudelleen tulen raskaaksi niin vaadin sektion. Tosin muitakin syitä on kuin tuo streptokokki, mm. aiempi todella metsään mennyt synnytys.[/QUOTE]

Kiitos tästä vastauksesta!
Mä en muutenkaan pistäisi tuota sektiota pahitteeksi, myös ei-niin-onnistunut alatiesynnytys takana.