H
hjkoo
Vieras
Meillä siis sellainen tilanne että olemme molemmat vuorotöissä, minä kaksivuoro- ja mies kolmivuorotyössä. Meillä on 2,5 -vuotias lapsi, jota mummi hoitaa kotona. Viime aikoina on tuntunut siltä että elämä pyörii hallitsemattomasti eteenpäin, enkä oikein saa mistään otetta. Miehen vuorot ovat suht säännölliset ja hänellä on yleensä viikonloput vapaat, itselläni on töitä myös viikonloppuisin ja vuorot ovat epäsäännöllisiä. Yhteisiä vapaita ei juurikaan ole eikä omaa aikaa. Viikot vaativat suunnittelua, kuka käy kaupassa ja missä välissä, kumpi vie lapsen hoitoon ja mihin aikaan, kumpi hakee, mitkä ateriat lapsi syö kotona ja kumpi ne ehtii tehdä yms. Mies pyrkii käymään salilla muutaman kerran viikossa, esim iltavuoron jälkeen kymmeneltä illalla. Lapsi käy nukkumaan yhdeksän maissa illalla ja silloin minulla on hetki omaa aikaa, mutta silloin olen itsekin jo niin väsynyt etten jaksa tehdä muuta kuin katsoa telkkaria. Mummi varmasti hoitaisi lasta myös jos haluaisin vapaapäivänä ottaa omaa aikaa, mutta koen että hänenkin pitää saada levätä koska muina päivinä jo hoitaa lasta. Ja sitäpaitsi vapaapäivät ovat ainoita päiviä, jolloin ehdin kunnolla viettää aikaa lapsen kanssa. Työpäivinä jää yleensä aamuun 2-3 tuntia aikaa joka menee töihin lähtöön valmistautuessa ja iltaan toiset 2-3 tuntia josta osa sitten jo lapsen iltatoimiin. Tästäkin koen syyllisyyttä kun tuntuu että koko ajan kotona ollessa lapsi pyytää leikkimään mutta minä hoen vain: odota hetki, äiti tulee ihan kohta, kunhan on laittanut ruoan/pyykit/siivonnut... Ärsyttää ettei elämään saa mitään rytmiä ja rutiinia kun yksikään viikko ei ole samanlainen kuin edellinen. Haluaisin käydä lapsen kanssa kerhoissa mutta epäsäännöllisyyden vuoksi se ei onnistu. Tiedän ettemme ole ainoa vuorotyöperhe ja siksi kiinnostaisikin tietää onko muilla arki yhtä haastavaa?