Stressi raskausaikana lisää skitsofrenian riskiä lapsella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huih

Vieras
Stressi raskausaikana lisää lapsen skitsofreniariskiä
Julkaistu: 23.8.2008 11:24

Jani Kaaro

Äidin erittäin kova stressi raskauden alkuvaiheessa voi altistaa kehittyvän lapsen skitsofrenialle - etenkin jos tämä on tyttö. New Yorkin yliopiston tutkijoiden mukaan äidin stressihormonit läpäisevät istukan ja vahingoittavat sikiön aivojen kehitystä.

Skitsofrenian on jo pitkään epäilty liittyvän äidin raskausajan stressiin, mutta kukaan ei ole tähän asti tiennyt mitkä ovat ratkaisevimmat kuukaudet.

Dolores Malaspinan johtamassa tutkimuksessa epäilyt onnistuttiin rajaamaan toiseen raskauskuukauteen seuraamalla jerusalemilaisia miehiä ja naisia, jotka olivat äitinsä vatsassa Arabian ja Israelin välisen lyhyen sodan aikana vuonna 1967.

Sota tunnetaan myös nimellä kuuden päivän sota.

Tulokset osoittivat, että sodan aikana toisella raskauskuulla olevien äitien tyttärillä oli 4,3 kertaa korkeampi riski sairastua skitsofreniaan kuin muina aikoina syntyneillä. Poikien skitsofreniariski oli vaatimattomampi, vain 1,2 kertaa korkeampi.

Malaspinan mukaan äidin lievä stressi voi olla lapsille jopa suotuisaa, sillä lapset oppivat säätelemään omaa stressiään äidin stressihormonien kautta. Skitsofrenialle altistava stressi taas on äärimmäistä, jollaista ihmiset kokevat esimerkiksi sodassa, luonnonkatastrofeissa tai lähimmäisten menetyksen jälkeen.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Stressi+raskausaikana+lis%C3%A4%C3%A4+lapsen+skitsofreniariski%C3%A4/1135238885445

Eikös tuo ole aika helpottavaa, että sopiva stressi auttaa lastakin aikanaan selviämään stressistä paremmin... Mulle suurin stressi ensimmäisinä raskauskuukausina oli järjetön pahoinvointi :D

No, kyllähän pitkään jatkuneella stressillä on muistaakseni todistetusti aika paljon muitakin haitallisia vaikutuksia. On syytä kuitenkin huomata, että tällainen skitsofrenialle altistava stressitekijä syntyi nimenomaan äärimmäisessä (sotatila, läheisen kuolema) stressitilanteessa. Omaa stressiäänkin voi kyllä lieventää esim kuolemantapauksen yhteydessä, toisin kuin varsinaista surua.

Skitsofreniahan on periytyvä sairaus. Voisi kuvitella, että jos on suvussa skitsofreniaa ja äiti stressaa raskausaikana, mahdollisuus lapsen sairastumiseen myöhemmin on isompi kuin normaalisti. Mutta tietenkin skitsofrenian puhkeamiseen tarvitaan muutakin kuin sukurasite ja äidin stressi.

Ohjeita raskaana oleville naisille: älä tee sitä, tätä tai tuota, äläkä missään tapauksessa mene ratsastamaan. Ei saa syödä sitä tätä eikä tuota eikä ainakaan tuorejuustoa... mutta muista, että raskauden aikainen stressi aiheuttaa skitsofreniaa :o :headwall:

Sori oli pakko.

Joo, ihan samaa mieltä olen, et liikaa neuvoja ja ohjeita, et älä tee sitä tai tätä tai tuota, mutta hyvä kuitenkin et näitä tutkitaan. Skitsofrenia on todella hankala sairaus, lähipiirissä kaksi ihmistä sairastaa sitä, ja toivon, että pystyisin säästämään lapseni tältä sairaudelta. Ja jos voin omalla toiminnallani edes vähän vähentää riskiä, teen kaikki sen eteen.

Mutta tietenkin aina on helppo sanoa, et älä stressaa, mutta käytännössä ei ihan niin helppoa..:(

Toisaalta henkiset ongelmat itsellä lisäävät alttiutta stessaantua ja ovat perinnöllisiä. Noita tutkimuksia ei voi tulkita ihan noin suoraviivaisesti. Skitofreniaakin voi esiintyä niin monen tasoisena, että sitä voi aivan hyvin periyttää vaikka ei olisi suvssa koskaan kuulut koko vaivaa olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja Savanna:
Kiva tietä kun on vielä tytöillä :'(
Miksi te linkitätte tommosta :'(

NORMAALI STERSSI EI TÄTÄ TEE VAAN ON JOPA HYVÄKSI!!!

SUURI STRESSI ESIM SOTA,LÄHEISEN MENETYS OVAT NIITÄ SUURIA STRESSEJA joita ei voi edes verrata tavalliseen stressiin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Turhaa vouhkaamista:
Toisaalta henkiset ongelmat itsellä lisäävät alttiutta stessaantua ja ovat perinnöllisiä. Noita tutkimuksia ei voi tulkita ihan noin suoraviivaisesti. Skitofreniaakin voi esiintyä niin monen tasoisena, että sitä voi aivan hyvin periyttää vaikka ei olisi suvssa koskaan kuulut koko vaivaa olevan.

En tajua miten niin tytöillä on kohonut riski? :'( ja mulla on tyttö ja stressaava aika mun raskaus oli,hitto en anna iknä anteeks jos lapselle tulee jotain... :ashamed:
Miks mä tulin palstalle just nyt,fuck,nyt ole ihan massa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja HALOOOO:

SUURI STRESSI ESIM SOTA,LÄHEISEN MENETYS OVAT NIITÄ SUURIA STRESSEJA joita ei voi edes verrata tavalliseen stressiin!!!

Mutta mä olin kolme viimeistä viikkoa niin kuin sodassa,mä olin niin ahdistunut ja niiin pelkäsin vauvan hyvin voinnista ,lulin että kuolen silloin :'(

Alkuperäinen kirjoittaja Turhaa vouhkaamista:

En tajua miten niin tytöillä on kohonut riski? :'( ja mulla on tyttö ja stressaava aika mun raskaus oli,hitto en anna iknä anteeks jos lapselle tulee jotain... :ashamed:
Miks mä tulin palstalle just nyt,fuck,nyt ole ihan massa :ashamed:

Sulje kone ja tee jotain kivaa. Jos on paha olla, niin ei kannata istua tietokoneella. Puuhastelet jotain teidän ihanassa uudessa talossa.

Mistä mä arvasin että kohta on Savanna täällä itkemässä... etkös sä jo keskustellut asiasta jonkun lääkärin kanssa joka sai sut rauhoitettua- uskoisit nyt sitä. Et kuule voi suojella lapsiasi kaikelta tässä pahassa maailmassa, sairauksia on ja tulee ja menee, ihan turha murehtia etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mistä mä arvasin että kohta on Savanna täällä itkemässä... etkös sä jo keskustellut asiasta jonkun lääkärin kanssa joka sai sut rauhoitettua- uskoisit nyt sitä. Et kuule voi suojella lapsiasi kaikelta tässä pahassa maailmassa, sairauksia on ja tulee ja menee, ihan turha murehtia etukäteen.

Mä en edes tiennyt tästä tutkimuksesta ennen kun tulin palstalle :(
Varma se lääkäri yritti vain rauhoita mua.Hitsi pelottaa hirveästi,ymmärrän etten voi suojella lasta,mutta tee pahaa kun luen tommosta,niin syylinen olo ja pahaa olo :'(

Mutta mä olin kolme viimeistä viikkoa niin kuin sodassa,mä olin niin ahdistunut ja niiin pelkäsin vauvan hyvin voinnista ,lulin että kuolen silloin :'(

3VIIKKOA LOPPUAJASTA ensinnäkin 3viikkoa on lyhyt aika ja loppuvaiheessa sillä ei enää ole mitään väliä koska vauva on jo täysin kehittynyt!! ja esim tämä skitsofrenia riski on RASKAUDEN ALKUVAIHEESSA JA KOVA STRESSI (läheisen kuolema jne. ääritilanteet) huom Raskauden alkuvaiheessa lisää riskiä!!

EIHÄN TÄMÄ KOSKE SUA MITENKÄÄN!!!

Sitäpaitsi voitko väittää oikeasti että olet kokenut samanaista stressiä kuin sen että menettäisit jonkun lähimmäisen???!!

pieni normaali stressi on tutkittu olevan jopa hyväksi lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja HALOOO:

3VIIKKOA LOPPUAJASTA ensinnäkin 3viikkoa on lyhyt aika ja loppuvaiheessa sillä ei enää ole mitään väliä koska vauva on jo täysin kehittynyt!! ja esim tämä skitsofrenia riski on RASKAUDEN ALKUVAIHEESSA JA KOVA STRESSI (läheisen kuolema jne. ääritilanteet) huom Raskauden alkuvaiheessa lisää riskiä!!

Sitäpaitsi voitko väittää oikeasti että olet kokenut samanaista stressiä kuin sen että menettäisit jonkun lähimmäisen???!!

Toivottavasti niin :( Entä jos minulla on ollut muutenkin raskauden aikana erilaisia stressi aiheita,esimerkiks äidin kanssa sekä miehen kanssa riitoja,asunnosta huoli,muistakseni pisin stressi oli 1-2päivää ja sitten muutenkin oli huoli,lapsesta,asunnosta ja niin e...

Juuri näin- sinun ahdistuksesi ei VARMASTI ole sitä tasoa jota se on sodan kauhut kokeneilla, lopetat tuon ainaisen vouhkaamisen ja keskityt hienoihin asioihin elämässäsi. Otat lääkkeesi säännöllisesti ja ehkä tuo jatkuva panikointi lakkaa- tästä on varmasti enemmän haittaa tytäillesi kuin raskausajan stressistä.

Toivottavasti niin :( Entä jos minulla on ollut muutenkin raskauden aikana erilaisia stressi aiheita,esimerkiks äidin kanssa sekä miehen kanssa riitoja,asunnosta huoli,muistakseni pisin stressi oli 1-2päivää ja sitten muutenkin oli huoli,lapsesta,asunnosta ja niin e...

SEhän on vain elämää ja normaali stressiä!!! siis kai tajuat mikä sterssi on elää monta kuukautta sodassa tai menettää oma läheinen se on ihan eri asia kun tälläset normaali sterssit jotka tulee ja menee!!!
Kaikilla on raskauden aikana enemmän tai vähemmän stressiä jotka vaihtuvat ja menevät ohi se on normaalia elämää!!!

Mutta eikö silloin se oli vain 6päivän sota?Aika lyhyt aika ja kuitenkin niin suuri riski lapsilla? :(

Alkuraskaudessa. ja jäähän sodan jälkeen muutaki menetyksiä jotka kestävät varmasti usemman vuoden, talot, läheiset, järkytys jne. höpsö!!!

et sä voi verrata tappelua äitisi kanssa sotaan!!!

Ihan oikeasti SAVANNA et voi olla nuin "tyhmä" tiedät kyllä itsekkin!!!

Yhteistyössä