Subjektiivisen päivähoidon rajaus > äidit ei tiedä mitä tekisivät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen itse vienyt omia lapsia subj.hoitoon, mutta vasta kun ovat olleet 3-ja 4-vuotiaita, ja ei todellakaan täysiä päiviä, ja paljon olivat menemättäkin.
Kyllä joku 4-5 h päivässä saa luvan riittää mammoille päivähoidon rajaksi.

Mitä voi lapsen kanssa tehdä?
-no sitä leipomista :D
- no sitä leikkipuistoilua
-muuta ulkoilua, vaikka pihasähly tai jalkapalloilu
-uintireissu
-marjastaa vaikka edes litra marjoja
-lukea satuja
-kotitöitä
-tehdä maja sisälle tai ulos
-mennä torille toripäivänä
-kyläillä
-maalata, piirtää
-käydä kirjastossa
-mennä metsäretkelle, eväät mukaan
- löhötä sohvalla katsellen piirrettyjä
-näyttää netistä hassuja eläinvideoita
- syksyllä haravoida, kesällä istuttaa vaikka orvokkeja
- näpertää vaikka rannekoruja
-lakata kynsiä
- pomppia trampoliinilla, jos sellainen on
-jne.

Huomaa hyvin että täälläkin on porvareita arvostelemassa muiden jaksamista. Kyllä minäkin jaksaisin puuhastella lapsen kanssa jos olisi mies hankkimassa ja auttamassa iltaisin, mummolat, oma piha jota haravoida, riittävästi yöunta, jne. Toisin sanoen osalla ei ole mitään aavistusta millaisessa helvetissä jotkut joutuu kasvattamaan lapsiaan ja miten joku metsäreissu on huolista pienin. Kyllä lapsen oikeus on saada ulkopuolelta hoitotukea vaikka kotona olis kuka.

Joku taas väläytti miten ennen vanhaan on pärjätty. Mummo kertoi että vauva pidettiin kapalossa 1-vuotiaaksi. Suku asui saman katon alla ja auttoi hoitamisessa. Pistänpä vauvani kapaloon vuodeksi ja jätän möllöttämään nurkkaan, ehtii tehdä kotityöt mutta lastensuojelu ei oikein tykkää.

Tässä taisi nyt olla alunperin taas kyse siitä, että osapäivähoito ei ole riittävästi ihmisille, joilla lapsen hoitoon vieminen perustuu lähinnä omaan mukavuuden haluun. Kun ei viitsitä puuhata lapsen kanssa, vaan halutaan päästä helpommalla. Niillä, joilla on oikeasti tarve päivähoidolle vaikka itse olisi kotona, on edelleen mahdollisuus saada lapselle kokopäiväinen hoitopaikka.

Todella harvinaista se onkin, ja yleensä siihen on aika painavat syyt. Ihmiset voivat tietysti luulla lapsen olevan kokopäivähoidossa, jos näkevät jonain päivänä, miten tämä viedään aamulla ja haetaan joskus kolmen jälkeen. Mutta jos toinen vanhempi on kotona, on hoito yleensä osa-aikaista ja lapsi on päiväkodissa esim. kolmena päivänä viikossa. Kokopäivähoito on tosi harvinaista, jos toinen vanhempi on kotona.
No en mä nyt sanoisi, että se kovin harvinaistakaan on....ehkä riippuu alueestakin. Itse teen töitä pk:ssa ryhmässä, jossa on 15 lasta ja näistä seitsemällä on vanhempi tai vanhemmat kotona vauvan kanssa tai muuten vaan. Hoitoaika heillä on 8-15.30 ja aivan varmasti ovat minuutilleen sen ja mielellään vähän pidempääkin päikyssä. Vain yksi lapsista on hoidossa kolmena päivänä viikossa ja lomatkin ihan kohdillaan. Eikä tää meidän päikyssä, Helsingissä, ole mitenkään harvinaista....

No en mä nyt sanoisi, että se kovin harvinaistakaan on....ehkä riippuu alueestakin. Itse teen töitä pk:ssa ryhmässä, jossa on 15 lasta ja näistä seitsemällä on vanhempi tai vanhemmat kotona vauvan kanssa tai muuten vaan. Hoitoaika heillä on 8-15.30 ja aivan varmasti ovat minuutilleen sen ja mielellään vähän pidempääkin päikyssä. Vain yksi lapsista on hoidossa kolmena päivänä viikossa ja lomatkin ihan kohdillaan. Eikä tää meidän päikyssä, Helsingissä, ole mitenkään harvinaista....
Ei ole harvinaista ei. Harvinaisempaa on se, että vauvan syntyessä isompi/isommat sisaruksetkin saisivat olla kotona tai edes vähemmän hoidossa.

Molemmat vanhemmat kotona? Hallelujaa. Ja sitten tällainen elämäänsä kyllästynyt itsemurhaa hautova yliväsynyt yh-äiti ei saa hoitopaikkaa lapselleen... Olisi iso helpotus jos edes kerran viikossa joku ottaisi lapsen hoitoon.

Molemmat vanhemmat kotona...??? Täh, mitä ne siellä oikein tekee???

Mistä tiedät, että he ovat työttömiä? Itse tunnen ihmisiä, jotka ovat opiskelleet tai tehneet töitä hoitovapaalla, itsekin tein jonkin verran töitä ollessani vauvan kanssa kotona. Mutta päiväkotiin en koskaan kertonut, eli heidän näkökulmastaan olin varmaan vaan kotona. Tosin lapsi ei ollut täysipäiväisesti hoidossa, mutta kuitenkin.

Molemmat vanhemmat kotona? Hallelujaa. Ja sitten tällainen elämäänsä kyllästynyt itsemurhaa hautova yliväsynyt yh-äiti ei saa hoitopaikkaa lapselleen... Olisi iso helpotus jos edes kerran viikossa joku ottaisi lapsen hoitoon.

Molemmat vanhemmat kotona...??? Täh, mitä ne siellä oikein tekee???

Miten niin ei saa? Jaksat kirjoittaa tänne marttyyrina, mutta et jaksa samalla energialla ruksata lapsellesi hoitopaikkahakemusta? Netissähän ne nykyään taidetaan tehdä melkein kaikkialla, eli ei persusta penkistä ees tartte nostaa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on edelleen olemassa, eli paikan saa KAIKKI jotka sitä hakee. Ihan JOKAINEN.

Vanhemmat voi olla kotona esim. tekemässä töitä, hakemassa töitä, opiskelemassa, työkyvyttömyyslomalla, sairastamassa, varhaiseläkkeellä, eläkkeellä, omaishoitajana jne. Tilanteita on lukemattomia.

Ja ihan normaalia ja järkeenkäypää että ne vanhemmat pitää lapset "minuutilleen" klo. 8-15.30 hoidossa. Niin minäkin pitäisin omani jos päikyssä kokopäivää olisi. Kahdeksalta alkaa aamupala, 15.30 on nukuttu, syöty välipala ja päästy pihalle (tai pitäis olla) jolloin muksun saa napattua kätevästi mukaan.

Ei ole vain yhtä tapaa olla äiti. Se jonka lapset on hoidossa 8-16 kun äiti on kotona, voi olla äitinä ihan yhtä hyvä kuin se joka hoitaa lapsensa kouluikään saakka kotona. Ja molempien lapset voi olla ihan yhtä onnellisia.

Ja mitä tulee siihen että lapset viedään hoitoon ihan vaan omista mukavuussyistä, niin kyllä itsellä ainakin se on yksi iso syy. No, lapseni on kerhossa 5 päivää viikossa, mutta päikyn alaisuudessa. Kyllä se on iso helpotus kun joku muu ulkoiluttaa lapseni joka päivä, minä voin rauhassa tehdä kotityöt, käydä kaupassa, käyttää vauvaa neuvolassa yms. Ja toisaalta esikoinen RAKASTAA kerhoa ja kerhokavereita, lähtee sinne joka aamu täydellä ilolla. En vaan näe asiassa mitään pahaa, ainoastaan jotkut katkerat äiti-ihmiset jaksaa asiasta motkottaa kun eivät itse kehtaa sanoa että loma lapsesta tekis ihan hyvää itellekkin.

käytännössä toi 4-5h rajaus huonoin. 3,5 h tunnin kohalla alkaa lapsilla päikkärit. lapsi joka ei nuku päivä uniaan noh jokainen tietää mitä siitä seuraa.

Kyllä sitä vaan on että äiti kotona vauvan kanssa ja isompi hoidossa paljonkin. Räikein tapaus piti lapsia hoidossa klo 7-17 joka arkipäivä. Toi ja haki vauvan kanssa. En sano hoitajana että oikeus kokonaan pitäisi poistaa, rajata sitä kyllä pitäisi. On meillä nykyisessäkin talossa lapsia jotka ovat pitkiä aikoja hoidossa vaikka vanhempi kotona eikä edes vauvaa. Todellakin riittäisi osa-aikainen hoito.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Miten niin ei saa? Jaksat kirjoittaa tänne marttyyrina, mutta et jaksa samalla energialla ruksata lapsellesi hoitopaikkahakemusta? Netissähän ne nykyään taidetaan tehdä melkein kaikkialla, eli ei persusta penkistä ees tartte nostaa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on edelleen olemassa, eli paikan saa KAIKKI jotka sitä hakee. Ihan JOKAINEN.

Vanhemmat voi olla kotona esim. tekemässä töitä, hakemassa töitä, opiskelemassa, työkyvyttömyyslomalla, sairastamassa, varhaiseläkkeellä, eläkkeellä, omaishoitajana jne. Tilanteita on lukemattomia.

Ja ihan normaalia ja järkeenkäypää että ne vanhemmat pitää lapset "minuutilleen" klo. 8-15.30 hoidossa. Niin minäkin pitäisin omani jos päikyssä kokopäivää olisi. Kahdeksalta alkaa aamupala, 15.30 on nukuttu, syöty välipala ja päästy pihalle (tai pitäis olla) jolloin muksun saa napattua kätevästi mukaan.

Ei ole vain yhtä tapaa olla äiti. Se jonka lapset on hoidossa 8-16 kun äiti on kotona, voi olla äitinä ihan yhtä hyvä kuin se joka hoitaa lapsensa kouluikään saakka kotona. Ja molempien lapset voi olla ihan yhtä onnellisia.

Ja mitä tulee siihen että lapset viedään hoitoon ihan vaan omista mukavuussyistä, niin kyllä itsellä ainakin se on yksi iso syy. No, lapseni on kerhossa 5 päivää viikossa, mutta päikyn alaisuudessa. Kyllä se on iso helpotus kun joku muu ulkoiluttaa lapseni joka päivä, minä voin rauhassa tehdä kotityöt, käydä kaupassa, käyttää vauvaa neuvolassa yms. Ja toisaalta esikoinen RAKASTAA kerhoa ja kerhokavereita, lähtee sinne joka aamu täydellä ilolla. En vaan näe asiassa mitään pahaa, ainoastaan jotkut katkerat äiti-ihmiset jaksaa asiasta motkottaa kun eivät itse kehtaa sanoa että loma lapsesta tekis ihan hyvää itellekkin.

Ei tietenkään ole yhtä hyvä äitinä.

EDELLEENKÄÄN kyse ei ole kerhon käyttäjistä tai niistä jotka pitävät lasta osapäivähoidossa ollessaan pienemmän kanssa kotona. Aloituksessa puhun äideistä, joille tuo 20h on riittämätön viikossa, sillä 'joutuvat' keksimään enemmän lapsilähtöistä aktiviteettia päivään vs päivähoito hoitaisi koko päivän ja kotiin voi tulla syömään, nauttia laatuajasta ja nukkumaan (ainakin minusta viikko työssäkäyvänä tuntuu siltä ja lapsikin on väsy). Jos joku ihmettelee missä tälläisiä vanhempia on, niin tervetuloa esim etelä-Espooseen. Kaikki tuntemani äidit ovat päivähoito-oikeutta 'ylikäyttäneet' lapsen ikään nähden ollessaan äitiyslomalla, ja koska kyse on lähipiirin ihmisistä tiedän myös ettei kyseessä ole mitkään mt-ongelmat tai loputon väsymys. Moni vaan sanoo ettei jaksa kahden kanssa olla niin paljon koska se on työlästä. Ap

Sinun tavallasi ajattelevat mammat aiheuttavat oksettavaa oloa. Kotona oleva, joka ei viitsi edes syöttää omiaan aamulla, vaan tunkee ne aamupalalle päiväkotiin .... ja kotona oleva, joka ei viitsi tulla hakemaan omiaan päiväkodista jos joutuu vaikka pukemaan ne... ja ettei viitsi ulkoilla itse omiensa kanssa, vaan olettaa ja vaatii, että koko ryhmä lähtee kolmen aikoihin ulos, vaikka viimeisimmät töissä olevien lapset haetaan sieltä ehkä viideltä tai kuudelta. Häpeä.

EDELLEENKÄÄN kyse ei ole kerhon käyttäjistä tai niistä jotka pitävät lasta osapäivähoidossa ollessaan pienemmän kanssa kotona. Aloituksessa puhun äideistä, joille tuo 20h on riittämätön viikossa, sillä 'joutuvat' keksimään enemmän lapsilähtöistä aktiviteettia päivään vs päivähoito hoitaisi koko päivän ja kotiin voi tulla syömään, nauttia laatuajasta ja nukkumaan (ainakin minusta viikko työssäkäyvänä tuntuu siltä ja lapsikin on väsy). Jos joku ihmettelee missä tälläisiä vanhempia on, niin tervetuloa esim etelä-Espooseen. Kaikki tuntemani äidit ovat päivähoito-oikeutta 'ylikäyttäneet' lapsen ikään nähden ollessaan äitiyslomalla, ja koska kyse on lähipiirin ihmisistä tiedän myös ettei kyseessä ole mitkään mt-ongelmat tai loputon väsymys. Moni vaan sanoo ettei jaksa kahden kanssa olla niin paljon koska se on työlästä. Ap

Niin, tuollaisia asennevammaisia äitejä maamme on nykyisin pullollaan.

Omalla alueellamme ei todellakaan ole kyse tekemisen puutteesta, vaan puhun nyt aidosti äideistä jotka eivät vaan tajua mitä lasten kanssa tehdään jos sellaisia on sattunut vääntämään. Se 20h viikossa edelleen on aika runsaasti virikettä ja kaveria pienelle lapselle. Mikä se on se se aktiviteetti mitä äiti voi paremmin tehdä ilman isompaa? Meillä ainakin äidit pyörii kauppakeskuksissa keskenään kun isommat ovat hoidossa. Tarjolla olisi kuitenkin runsain mitoin erilaista avointa toimintaa joka on isommillekin lapsille kivaa. Puhun nyt tosiaan pkseudusta joissa tekemättömyysongelmat ovat enemmän omaa viitsimättömyyttä kuin aktuelli ongelma. Maaseudulla toki asiat ovat toisin. Mutta kyllähän se lapsen vinkkelistä se 20h viikko on ihan riittävä. En minäkään hypi ilosta 40h työviikosta. Ap

Mun tuttavapiirissä (juurikin toimeentulevia koulutettuja henkilöitä) äidit ovat opiskelleet. Vauvan kanssa helppoa, mutta 2-3 v kanssa ei.

Sinun tavallasi ajattelevat mammat aiheuttavat oksettavaa oloa. Kotona oleva, joka ei viitsi edes syöttää omiaan aamulla, vaan tunkee ne aamupalalle päiväkotiin .... ja kotona oleva, joka ei viitsi tulla hakemaan omiaan päiväkodista jos joutuu vaikka pukemaan ne... ja ettei viitsi ulkoilla itse omiensa kanssa, vaan olettaa ja vaatii, että koko ryhmä lähtee kolmen aikoihin ulos, vaikka viimeisimmät töissä olevien lapset haetaan sieltä ehkä viideltä tai kuudelta. Häpeä.

Etköhän sinä itse tässä ole sitä paskasakkia jos joku, ulosannista päätellen.

Minun mielestäni lastenhoitajana on vaan parempi, että vanhemmat ei tunge sisälle hakemaan lapsiaan välipalan jälkeen, ne eteiset on muutenkin ahtaita. Parempi kun me itse koordinoidaan uloslähtötilanne niin ei synny niin isoa kaaosta kun siellä on monta vanhempaa huseeraamassa omien lasten ja niiden sisarusten kanssa. Lastenhoitajana olen myös sitä mieltä, että henkilökunta on laiskaa jos ei klo. 15.30 saa lapsia ulos ovesta. Se 2 tuntia ulkoilua/ hoitopäivä on ensinnäkin MINIMI, ja yleensä se minimi ei edes tule täyteen pelkästä aamupäivän ulkoilusta, eli iltapäivän ulkoilu on todella toivottavaa.

Jos osa lapsista haetaan tosi myöhään, esim. viiden jälkeen, on tapana mennä niiden viimeisten kanssa sisälle, eikä niin että evätään muilta iso osa iltapäivän ulkoilusta, koska kahden hakuaika sattuu olemaan vasta klo. 18.
Se 1,5 h ulkoilua (15.30-17.00) kun taas sopii ihan hyvin niillekkin jotka haetaan vasta klo. 17.

mt-ongelmat tai loputon väsymys. Moni vaan sanoo ettei jaksa kahden kanssa olla niin paljon koska se on työlästä. Ap

He sanoo etteivät jaksa ja sinä tiedät ettei syynä ole väsymys? Älä kuvittele tietäväsi toisten asioita kun et elä heidän elämäänsä.

Minusta on ihan ok pitää lasta tarhassa esim. 8-15.30, jos äiti jaksaa paremmin ja lapsikin tarhassa viihtyy (useimmat muuteen viihtyy). Jos joku kotiäiti pitää klo. 7-17, niin veikkaisin että kotona on sitten oikeasti jo isompaa ongelmaa sen jaksamisen kanssa, jolloin se hoitoaika voi lopulta kuitenkin olla lapselle parempi vaihtoehto kuin kotona oleminen. Loppupeleissähän se asia ei meille KUULU, meille saa lapsen tuoda hoitoon ilman että tarvitsee avautua esim. omasta orastavasta masennuksestaan päikkytädeille. Ja niin sen kuuluukin olla, jotta kynnys avun hakemiseen pysyy matalana.

Mistä tiedät, että he ovat työttömiä? Itse tunnen ihmisiä, jotka ovat opiskelleet tai tehneet töitä hoitovapaalla, itsekin tein jonkin verran töitä ollessani vauvan kanssa kotona. Mutta päiväkotiin en koskaan kertonut, eli heidän näkökulmastaan olin varmaan vaan kotona. Tosin lapsi ei ollut täysipäiväisesti hoidossa, mutta kuitenkin.
Hmmmm. Tiedän kyllä. Sitä kutsutaan yhteistyöksi. ;)

Työtönkin voi opiskella, hakea töitä aktiivisesti, tehdä keikkatöitä tai olla esim. tarvittaessa töihin kutsuttava. Kyllä työttömyyden edellytys on melkeenpä kaikilla se päiväkotipaikka. Ja siellä lapsilla on hyvä olla säännöllinen rytmi, vaikka työttömän vanhemman elämä sillisalaattia olisikin.

Työtönkin voi opiskella, hakea töitä aktiivisesti, tehdä keikkatöitä tai olla esim. tarvittaessa töihin kutsuttava. Kyllä työttömyyden edellytys on melkeenpä kaikilla se päiväkotipaikka. Ja siellä lapsilla on hyvä olla säännöllinen rytmi, vaikka työttömän vanhemman elämä sillisalaattia olisikin.

No näin. Mutta omasta ryhmästäni nyt vaan satun tietämään kaikkien taustan. Eikä siitä sen enempää.

Yhteistyössä