Subjektiivisen päivähoito-oikeuden takia Lahdessa on n. 150 lasta päivähoitojonossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sen takia minä en voi hakea töitä. Lapsi on nyt päivähoitojonossa ja kuulema toukokuussa saa tietää onko elokuussa alkavissa ryhmissä tilaa. Kotona olevien lapsia kun ei voi potkia pihalle päiväkodista. Jos nyt saisin töitä, niin lapsi voisi saada hoitopaikan mistä tahansa ja saattaisi joutua vaihtamaan päiväkotia aina kun lähempää vapautuu paikka.

Lahdessa ei makseta kotihoidontuen kuntalisää. Olisi ehkä aiheellista maksaa!

Kyllä kannattaisin tarveharkintaista päivähoito-oikeutta.
Ensisijaisesti työssäkäyvien/opiskelijoiden lapsille sekä lääkärin/neuvolan/sos.tt:n suosituksen perusteella, muusta syystä vasta jos tilaa on.

Kuule, jos saisit töitä, niin kyllä se hoitopaikka pitää lain mukaan järjestyä. Ei toki välttämättä siihen lähipäiväkotiin.

Ei subjektiivinen päivähoito-oikeus ole syy jonoihin vaan niiden hoitopaikkojen väärä mitoitus lapsimäärään nähden. Kuntalisän maksamisesta olen samaa mieltä.

• Tykkää
Reactions: Lex
Kyllä kannattaisin tarveharkintaista päivähoito-oikeutta.
Ensisijaisesti työssäkäyvien/opiskelijoiden lapsille sekä lääkärin/neuvolan/sos.tt:n suosituksen perusteella, muusta syystä vasta jos tilaa on.

Periaatteessa olen samaa mieltä, käytännössä toteuttaminen vaan vaikeaa.

Entä jos haettaessa tilaa on ja lapsi saa paikan --> parin kuukauden päästä päivähoitopaikkoja ei olekaan, potkitaanko lapsi nyt ulos sieltä päiväkodista? Ei niitä lapsia voi miten tahansa pompotella.

Höpö höpö. Kaupungilla on velvollisuus hankkia hoitopaikka 2 viikossa kun työllistyt. Jos ei hanki niin ei se ole päivähoito-oikeuden vika vaan Lahden kaupungin. Koska fakta on se että jos kaikki "virikelapset" jäisi kotiin niin samalla vähennettäisiin päiväkotien määrää.

[QUOTE="vieras";25476375]Periaatteessa olen samaa mieltä, käytännössä toteuttaminen vaan vaikeaa.

Entä jos haettaessa tilaa on ja lapsi saa paikan --> parin kuukauden päästä päivähoitopaikkoja ei olekaan, potkitaanko lapsi nyt ulos sieltä päiväkodista? Ei niitä lapsia voi miten tahansa pompotella.[/QUOTE]

Niin, ei tietenkään sillä tavalla. Hakuhetken tilanteen tulisi ratkaista.
Itse olemme myös lapsinemme olleet siirtouhan alla:
Poikamme ovat vuoropäiväkodissa. Toisen sairastuttua lopetin "ylimääräiset" yötyöt, jolloin joku heittikin jo ilmoille päiväkodin vaihtamisen toiseen, ei-yöhoitoa tarjoavaan päiväkotiin. Teen siis kuitenkin edelleen iltaa ja viikonloppua.
Työsuhteeni on lisäksi päättymässä ensi syyskuussa, jolloin suurella todennäköisyydellä palaan takaisin myöhäisiin iltoihin ja yövuoroihinkin. Onneksi kuitenkin ymmärrettiin ettei varsinkaan erityishoitoa tarvitsevaa lasta voi alkaa pompottaa puolen vuoden takia hoitopaikasta toiseen.

No ei varmaan missään saa vielä tietää mihin elokuussa pääsee, kun ne paikat jaetaan vasta huhti/toukokuussa. Ihan sama pk-seudulla. Kyllä ne sulle paikan järjestää, jos elokuussa lapsesi aloittaaa. Mä en tiedä ketään joka ois ilman paikkaa jäänyt syksyllä aloittavana. Ite siis asutaan Hollolassa, mutta suurin osa kavereista Lahdessa.

[QUOTE="hoitaja";25479200]te jotka viette lapsenne virikehoitoon,oletteko valmiit ajamaan 30km matkan hoitopaikkaan kuuden tunnin takia? 60km päivässä.[/QUOTE]

Öö tota mihin tää nyt liittyi?

[QUOTE="vieras";25476359]Kuule, jos saisit töitä, niin kyllä se hoitopaikka pitää lain mukaan järjestyä. Ei toki välttämättä siihen lähipäiväkotiin.

Ei subjektiivinen päivähoito-oikeus ole syy jonoihin vaan niiden hoitopaikkojen väärä mitoitus lapsimäärään nähden. Kuntalisän maksamisesta olen samaa mieltä.[/QUOTE]

Kyllä siinä laissakin vikaa koska mahdollistaa myös väärinkäytön ja turhan hoidon. Jos päivähoito tarkoitettu yleiseksi lapsenvahdiksi jota kuka vaan koska vaan saa käyttää niin kyllä on omiaan aiheuttamaan ongelmia. Ihan ok on jos yhteiskunnalla varaa moiseen, mutta kun ei ole. Kyllä silloin pitäisi pystyä priorisoimaan niitä perheitä jotka todella päivähoitoa tarvitsevat. Laki on täysin älytön ja sen tarkoituskin on ollut saada mahdollisimman varhain mahdollisimman moni äiti työelämään. Laki on myös johtanut siihen että yhä useampi äiti ei enää koe pystyvänsä itse lastaan hoitamaan tämän tullessa taaperoikään, tuntuu ylivoimaisen raskaalta. Äidit jotka kokevat lapsen hoidon liian raskaana, tylsänä jne. ovat myös useinmiten äitejä jotka itse pieninä aloittaneet pitkän päivittäisen päiväkotihoidon (tavallisesti alle 2 vuotiaana). Näin ne poliittiset lyhytnäköiset päätökset saavat paljon huonoa aikaan!

Yhteistyössä