Alkuperäinen kirjoittaja mimmuli:
No ei ole ap:kaan mitenkään loistavalla moraalilla liikenteessä, kun vielä asuu miehensä kanssa ja samaan aikaan käy vieraissa. Jos parisuhde mättää, niin se hoidetaan loppuun ja sitten lähetään sen uuden kanssa. Sen verran voisi kumppania arvostaa, varsinkin lastensa isää.
Jos mies on tästä tilanteesta tietoinen, niin sittenhän on aivan eri asia.
Mikä on moraali? Tiedätkö sanan merkityksen?
"Moraali viittaa vallitseviin käsityksiin oikeasta ja väärästä (kuvaileva käyttö ), siihen mikä on oikein ja väärin (normatiivinen käyttö ) sekä etiikkaan eli moraalifilosofiaan.
Kuvailevassa mielessä moraali on ihmisen toiminnan ohjenuora, jota pidetään auktoriteettina oikean ja väärän suhteen. Moraalin luo ja määrittelee yhteisö, filosofia, uskonto tai yksilön omatunto. Esimerkki kuvailevasta käytöstä on toteamus "yleinen käsitys moraalista on muuttunut suuresti ajan kuluessa"."
Näin sanoo wikipedia. Vallitsevat käsitykset oikeasta ja väärästä, jotka meille tuputtaa yhteisö, kirkko jne, "auktoriteetti, joka ohjaa ihmisten tekemisiä ja kertoo mikä on oikein ja mikä väärin" - lyhyesti tiivistettynä. Ja käsitys moraalista muuttuu jatkuvasti, esim avoliitot ja avioliiton ulkopuolinen seksi oli ennen moraalisesti väärin, tänä päivänä se on arkipäivää eikä kukaan tule moralisoimaan avoliitossa eläviä tai jopa avoliitossa lapsia saaneita toisin kuin ennen. Mutta niitä, ketkä tulevat moralisoimaan muiden ihmisten elämän asioita on aina ollut ja tulee aina olemaan, vaikka käsitys moraalista muuttuukin koko ajan.
Haetko hyväksyntää omaan elämääsi muilta ihmisiltä, ketkä eivät välttämättä tiedä sun elämästä juuri mitään? Jos näin on, niin onneksi olkoon! Olet riippuvainen muiden mielipiteistä ja moraalin orja.
Itse en ole riippuvainen muiden mielipiteistä. Ja muut saa jopa haukkua, jos teen heidän mielestään väärin, koska ei ne haukut mua liikauta, tiedän itse parhaiten, mitä mun elämältäni haluan ja mikä on juuri minun elämässäni oikein. Uskon tosissani siihen, että muut saavat elää omaa elämäänsä ja mä saan elää omaa elämääni. Ja että itse olen oman elämäni asiantuntija, eikä kukaan muu. Muut ovat sitten kukin oman elämänsä asiantuntijoita ja he saavat myös tehdä omia päätöksiään, se on heidän perusoikeutensa, kuten jokaisen meistä.
AP:lle sanon, itse tiedät oman tilanteesi parhaiten. Jos tuntuu siltä, että miehesi kanssa ei yhteiselämä suju ja haluat erota ja etenkin jos siltä on tuntunut jo ennen kuin tutustuit tähän mieheen, niin ei kannata muiuden mielipiteitä paljoa edes kysellä. Tämä on sinun oma elämä ja vain sinä voit elää sen ja vain sinä voit myöskin tietää, mikä on oikein juuri sinulle sinun elämässäsi. Kukaan toinen ei voi valintoja sun puolesta tehdä, jos sä alat kuunnella kaikkea, mitä toiset sun elämää koskien sanovat, niin niille tulee koko ajan vain lisää sanottavaa ja lopulta joudut elämään toisten ihmisten elämää. Jos annat muiden päättää siitä, mitä elämässäsi tapahtuu ja mitä ei, lopulta havahdut siihen, että koko elämä on eletty muita ihmisiä eikä omaa sydäntään kuunnellessa. Onnea sulle joka tapauksessa, päädyit sitten mihin ratkaisuun tahansa. Tärkeintä on, että se on juuri sinun ratkaisu.