Suhteet lasten opettajiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LisaMarie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LisaMarie

Aktiivinen jäsen
06.04.2005
21 832
7
38
Millaiset välit teillä on lastenne opettajiin?
Tytöllä, joka on nyt 3. luokkalainen, on ollu 2 opettajaa, vakituinen opettaja oli äitiyslomalla tai hoitovapaalla kun tyttö aloitti koulun ja silloin oli sijainen. Sekä sijainen, että tämä vaki ope on oikein kivoja, heidän kanssaan oli/on helppo puhua ja on sellainen tunne, ettei haittaa vaikka soittaisi kouluajan ulkopuolellakin jotain asiaa.
Pojan, tokaluokkalaisen, ope taas on ihan mukava mutta mä en jotenkin saa yhteyttä häneen. Hän ei sano omia mielipiteitään, eikä häneltä tavallaan saa tukea ratkaisuille. Vaikea selittää, mutta esim. jos ilmoittaa lapsen sairaudesta, tytön ope kyselee ja lähettää terveisiä ja muistuttaa viellä, että yksi täysin kuumeeton päivä sitten ennen kouluun tuloa ja muutenkin täytyy olla varmasti terve. Pojan ope taas tuntuu melkein kiukkuiselta, mitäs se nyt kipeä on.
Olenkin miettiny, että onko asia ihan oikeasti niin, että pojan opettaja ei halua luoda tuttavallisia suhteita oppilaiden perheisiin, vai johtuuko tietty etäisyys siitä, että hän on ollu koulussa opettajana jo kun mä kävin koulua, vaikka ei minua koskaan opettanukkaan. Onko johonkin takaraivon jääny semmoinen auktoriteettin kunnioitus tuota pojan opettajaa kohtaan ja tytön opettajat, jotka ovat saman ikäisiä tai nuorempia kun minä tuntuvat helpommin lähestyttäviltä.

Täh. Jotenkin tuntuu tyhjältä sinun elämä, jos opettajia noin ehdit miettiä. Pitäisiköhän sinun mennä töihin?
Ihmiset ovat erilaiisa. Et sinäkään ole samanlainen kuin naapurin Liisa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täh. Jotenkin tuntuu tyhjältä sinun elämä, jos opettajia noin ehdit miettiä. Pitäisiköhän sinun mennä töihin?
Ihmiset ovat erilaiisa. Et sinäkään ole samanlainen kuin naapurin Liisa.

Jos on useampi melkein samanikäinen lapsi, ei niitä tarvi erikseen miettiä, se tulee luonnostaan, että huomaa soittavansa aina molempia lapsia koskevat asiat sille toiselle opettajalle.
En mä oikein ehtis mennä enempää töihin, kun mulla on kaksi yritystä ja maatila.

mulla on erittäin lämpimät välit Sällin alakoulun opettajiin, ollaan edelleen jatkuvasti yhteyksissä, tänään viimeks sain sähköpostia 4-6lk opettajalta :D sen vaimo oli Sällin 1-3lk opettaja..
Meillä on tosiaan ollut koko kouluaika erittäin hyvät välit, ja me varmaan tullaan aina pitämään yhteyttä, niin paljon jouduttiin alkuvuosina palaveeraamaan ja sumplimaan asioita..
Molemmat on myös Sällille erittäin tärkeitä ihmisiä, enemmän kuin opettajia.

Likalla taas (nyt 4lk) on tällä hetkellä 3 opettaja menossa, ens syksynä taas uus, niiden kanssa ei näin läheisissä väleissä olla oltukkaan..ekaa jopa inhosin, oli niin raivostuttava tapaus :ashamed: , mut kaks muuta on olleet kyllä todella mukavia, ja sellaisia joille voi puhua asioista jos jotain on ollut..mä olen ollut myös paljon retkillä ym mukana, ja muutenkin koulun toiminnassa mukana.

Sällin yläkoulun opet taas on jääneet etäisiksi, vaikka niidenkin kanssa olen paljon puhunut, siellä on jotenkin niin eri maailma kuin alakoulussa..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
sellaisia joille voi puhua asioista jos jotain on ollut..mä olen ollut myös paljon retkillä ym mukana, ja muutenkin koulun toiminnassa mukana.

Sällin yläkoulun opet taas on jääneet etäisiksi, vaikka niidenkin kanssa olen paljon puhunut, siellä on jotenkin niin eri maailma kuin alakoulussa..

Mä tarkotin juuri tuota! Eli kun tytön opettaja kannustaa aina kertoman, jos kotona on jotain erikoista meneillään, etä osaa sitten suhtautua paremmin tytön mielen liikkeisiin. Pojan opettaja tas ainakin tuntuu minusta siltä, että sitä ärsyttää, kun sitä häiritsee mokomilla asioilla :/ .
Siksipä mä soitan tytön opettajalle, joka kertoo sitten asiat myös pojan opettajalle!
Yläkoulussa varmaan on ihan luonnollista, että opettajat jää vieraammiksi ja onhan lapsetkin jo silloin niin paljon isompia, että kodin ja koulun yhteistyö muuttaa muotoaan.

Vuosien varrella (pojat siis 9-, 7- ja 5-luokalla) on vastassa ollut jo aika pitkä liuta opettajia, joiden kanssa on yritetty yhteen hiileen lapsen parhaaksi puhaltaa. Ketään en ole omilta lapsuusvuosiltani heistä tuntenut ja vain yhden keski-ikäisen kovin kiltin ja lempeän naisen kanssa meillä on mennyt sukset ristiin ja ollut ongelmia.

Voin myös kertoa, että kahdesta lasteni opettajista on tullut omia ikiystäviäni, koska he ovat tilanteen ollessa vaikea ottaneet lapseni erityisellä tavalla siipiensä suojaan ja olleet järkkymätön turva heille.

Toisaalta en odotakaan sellaista saumattomuutta ja jatkuvaa huomiointia ja ymmärrystä lasteni opettajilta. Tänä päivänä jo alakoulumaailmassa lapsilla ja opettajille on niin suuria ja vaikeita asioita, että jos lapsella menee kutakuinkin hyvin ja elämä sekä oppiminen on helppoa, niin ei opettajalla ole aikaa noteerata ongelmattomuutta sen kummemmin.

Piika-äiti

Yhteistyössä