Sujuuko toinen synnytys oikeasti nopeammin ja helpommin kuin ensimmäinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No aika monella mun kavereista toka on ollu helpompi. Tietty voi olla poikkeuksia.

Esikoinen kesti mulla kaikkinensa vajaa 5h niin jännityksellä mietin, ehdinkö tän toisen kaa sairaalaan ja saanko kivunlievitystä, saatikka ehtiikö mies mukaan kun esikoiselle pitää saada hoitaja.
Kaverin sisko synnytti toisen 30 min ja mies ei ehtiny mukaan, en tiedä kauanko hän synnytti esikoistaan.

Mulla just näin. Eka käynnistettiin 42+2 kun ei lähtenyt muuten tulemaan. Synnytys kesti 6,5 tuntia epiduraaleineen ja pieni eppari jouduttiin leikkaamaan. Toka syntyi ihan itsekseen 41+3, synnytyksen kesto 4 tuntia ja selvisin pienellä nirhaumalla. Jälkimmäinen syntyi sen verran nopeasti että en ehtinyt saada lääkkeellistä kivunlievitystä, mutta en kokenut synnytystä niin kivuliaana kuin mitä eka synnytys oli.

Sujui nopeammin toka kuin eka. Eikä tullut repeämiä niinpaljoa kuin ekassa. Ekassa tuli pitkä repeämä mutta toisessa vain pieni nirhauma, ei tikkejä.
Eka synnytys oli kokonaisuudessaan (ekoista kipeistä suppareista laskien) reilut 9h, 20min ponnistusta. Toka 4h ja 5min ponnistusta.

No esikoista synnytin 14 tuntia ja kuopusta 10 tuntia. Ei se nyt ihan hirveesti lyhentynyt. Kuopuksen synnytystä hidasti virhetarjonta. Esikoiseta piti leikata eppari ja kuopuksesta ei tarvinnut vaikka oli paaljon isompi kooltaan. En myöskään revennyt kuopuksen synnytyksessä lainkaan.

Yleensä näin käy, mutta ei aina. Sekin on aika yksilöllistä, mutta uudelleensynnyttäjällä on tavallaan jo paikat korkattu, niin helpompaa pitäisi olla. Riippuen myös vauvan voinnista.

Esikoisen synnytys 7h ja toinen 1h 10min, juuri kerettiin sairaalaan kun tyttö jo tuli maailmaan :) että mun kohdalla piti paikkaansa. Mut yksilökohtasiahan nuokin asiat on. Kaverilla on esim. kaikki kolme synnytystä olleet aina vain pidempiä.

Eka 12h Josta ponnistusvaihe 2h40min. Tikkejä PALJON! Epiduraali,ilokaasu kohdunkaulanpuudute.
Toka 12h josta ponnistus 25min. Ei tikkejä. ilokaasu.
Kolmas 10h josta ponnistus 3min. Ei tikkejä. Ilokaasu.

Mulla on aina kestänyt aika kauan toi avautuminen 5cm asti. loput 5cm onkin sit auennut 45min-60min.
Huh! onneks ei enää tarvi mennä...;)

Mulla ainakin. Eka kesti 13h ja tehtiin eppari, toka 2,5h ja ei epparia. Repeämiä kyllä tuli, mutta niistä parani paljon paremmin. Ekassa ponnistus 25 min tokassa 10 min.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Minä synnyin 5 tunnissa, nuorempi sisko 12 tunnissa.

Nämä synnytysten kestomerkinnät eivät kyllä kauheasti kerro mitään. Äitihän antaa itse arvion, milloin säännölliset supistukset olisivat alkaneet. Itse taisin puhua aivan höpöjä kuopuksen kohdalla noista supistuksista ja synnytyksen kesto oli huomattavasti pidempi kuin edellisen lapsen synnytys. Synnytys kokonaisuudessaan oli kuitenkin hyvin samanlainen kuin edellinenkin. Paremmin synnytyksen helppoudesta tai vaikeudesta ehkä kertoo, kuinka pitkään joutuu sietämään kivuliaita supistuksia ja kuinka koville ponnistaminen otttaa.

Itselläni eka synnytys oli kaiken kaikkiaan pitkään kivulias ja avautuminen hidasta, ponnnistusvaihe 50 min. Toisen lapsen kohdalla kaikki sujui jo paljon nopeammin ja helpommin. Kaksi seuraavaa vielä helpommin. Ekan lapsen kohdalla tarvittiin useita tikkejä, tokan kohdalla pari, seuraavisa ei enää tikkejä. Nyt, kolme viikkoa synnytyksestä, kaikki on ennallaan : ))

On se hyvä kun on iso rööri...

Kyllä varmaan kestoltaan yleensä toinen onkin helpompi, ainakin mulla ekan kanssa kesti 24 h ja toisen VAIN 13 h. Mutta tokan kanssa ponnistusvaihe oli paljon kivuliaampi, vaikkei epparia tarvittu tms. Johtui varmaankin kyllä siitä, että ensimmäisellä kerralla oli välilihanpuudutus, tokalla ei.

siinä mielessä oli helpompi että tiesi mitä on tulossa, osasi valmistautua siihen henkisesti. eppariakaan ei tarvinnu leikata. kestoltaan oli kyllä pitempi kun esikoisen synnytys.

Eka syntyi säännöllisistä supistuksista 8.5h, josta noin 6h sairaalassa. Toinen syntyi supistusten alkamisesta 1.5vrk - välissä olin yön osastolla ja supistukset katoski muutamaks tunniks, alkoi sitten uudelleen niin että virallisesti on merkitty 11.5h synnytyksen kestoksi. Tässä oli kyllä selkeä syy, eli kuopus liki kilon isompi, eli kun kohdunsuu oli auki, oli vauva yhä laskeutumatta, piti katetroida ja sittenkään tarjonta ei oikein meinannut kohdata. Että se siitä kun kuvitteli et tekastaan virka-ajalla, kun kuvitteli että menee suurinpiirtein samoin... Kolmatta nyt odottelen, katsotaan miten käy.

Minulla toinen oli helpompi,nopeampi ja kivuttomampi kuin eka synnytys. Eka synnytys kesti 14 tuntia ja ponnistusvaihe 20min. Toinen synnytys kesti 4 tuntia,ja ponnistusvaihe 5min.
Tokan synnytyksen jälkeen oli heti kun en olisi synnyttänytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja oli:
Minulla toinen oli helpompi,nopeampi ja kivuttomampi kuin eka synnytys. Eka synnytys kesti 14 tuntia ja ponnistusvaihe 20min. Toinen synnytys kesti 4 tuntia,ja ponnistusvaihe 5min.
Tokan synnytyksen jälkeen oli heti kun en olisi synnyttänytkään.

Lisäänpä vielä et kakkonen oli syntyessään isompi kuin esikko.

Yhteistyössä