Sukulainen ei ymmärrä tuoreen äidin väsymystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen kaksiviikkoisen vauvan äiti. Mieheni tekee vuorotöitä, joten olen paljon vauvan kanssa kaksin. Vauva on onneksi aika rauhallinen tapaus, mutta valvottaa usein erityisesti öisin, jolloin yösyötön yhteydessä saattaa olla neljä tuntiakin putkeen hereillä todennäköisesti mahavaivojen takia (ja tuleehan tuossa ajassa nälkäkin jo vähintään pariin kertaan).

Nyt olen saanut ilmeisesti mieheni siskon suututettua tietämättäni. Hän halusi tulla katsomaan vauvaa viikonloppuna ja ehdotin, että tulisi samaan aikaan kun tiesin miehen muunkin perheen tulevan. Puhelimessa tämä tuntui olevan ok, mutta lopulta kun muut tulivat, ei hän tullut ollenkaan ja kuulin myöhemmin hänen suuttuneen, koska olisi halunnut tulla itsekseen.

Itse nyt vähän turhauduin tuosta loukkaantumisesta. Sukulaiset asuvat meillä varsin lähellä joten vieraita olisi käymässä usein. Yritän vähän järjestää ihmisiä tänne edes yhtäaikaa, jotta päivät eivät olisi täynnä pelkkiä vierailijoita. Itse kuitenkin haluaisin rauhoittua ja nukkuakin vauvan nukkuessa, jotta jaksan yöheräämiset. Luulin, että tämä nyt olisi selviö muillekin silloin, jos perheessä on vastasyntynyt vauva?

Onko multa mennyt nyt jotain tosi ohi ja pitäisikö koittaa sovitella ja pahoitella jos olen miehen siskoa loukannut, vai annanko vain olla ja odotan että leppyy itsellään?

Mä varmaan antaisin olla, ellei sisko ole erityisen läheinen. Pyytäisin kylään vasta, kun tuntuu, että jaksan vieraita. Miehen siskot ovat joskus tosi kontrolloivia, veljensä suhteen erityisen omistavia, puuttumassa joka asiaan ja paljon hankalampia kuin anopit. Toivottavasti sulla ei ole näin, mutta kaiken varalta varoisin sitä, että miehen sisko alkaa määräilemään miten teillä eletään.

Sinulla on kaikki oikeus rauhoittaa teidän arkea ja päiviä pienen ja myöhemmin isommankin vauvan kanssa. Voithan sä laittaa hänelle viestin, että harmi kun et päässyt tulemanna muiden kanssa tai pyytää vaikka yhteiselle kävelylle, jos kärryttelet vauvaa ulkona.
Nauti nyt vauvastasi ja ensihetkistä yhdessä, vieraita ehtii tavata myöhemminkin :I

Hm. Hankalat ihmiset on hankalia. Ja tommonen loukkaantuminen on just hankalaa. Sinuna olisin kuin en edes tietäisi asiasta. Älä nyt vaan rupee poukkoilemaan sen ihmisen takia.

Yhteistyössä