Sukulaiseni ei voi sietää mieheni kielenkäyttöä -mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolottaa

Vieras
Tilanne on se että mieheni on puheissaan varsin vapaamielinen, perheestä jossa ei olla nolosteltu alapäänilmaisuja jne. Kun miehen sukualiset ovat meillkä käymässä tai me heillä, jutut lentävät tuota linjaa ja monesti koen itse oloni vaivautuneeksi kun nuo jutut eivät sovi omaan suuhuni enkä haluaisi lastenikaan niitä oppivat. Miehen suvun mielestä taas ovat ihan normaaleja ja luonnollisia asioita, hauskaa ja rentoa kielenkäyttöä. Minun kainoudelleni naureskellaan.

Ongelmia meinaa tulla kun tavataan omia sukulaisiani. Olen aika pidättyvästä perheestä jossa lapsilla ei koskaan sallittu tuhmien sanojen käyttöä ja venhemmat käyttivät hillittyä kieltä. Äitini on vielä kotoisin tiukan uskonnollisesta perheestä ja vaikka onkin sittemmin eronnut tuosta seurakunnasta, hänen korvissaan kaikki alatyylin puhe tekee pahaa. Myöskään parikymppiset sisarukseni eivät pidä mieheni jutuista.

Sukulaisiani häiritsee suunnattomasti normaalissa ruokapöytäkeskustelussa käytetyt sanat esim "mulk...u", "kyr...ä", "pil...u", "nus...ia", "pan...a", "persre...ä" ym. Koen tilanteen ahdistavana kun näen kuinka sukulaiseni inhoavat tuota puhetyyliä ja yrittävöät nieleskellen pitää ilmeensä kurissa ja johtaa keskustela muihin aiheisiin. Miehen mielestä tämä johtuu vain sukuni ahdasmielisyydestä.

En pidä heitä kuitenkaan niin ahdasmielisinä vaikka eivät halua keskustella näistä aiheista. Kerran äitini positui pöydästä kesken lesboaihjeisen keskustelun ja tätä mies mainostaa kaikille hyvänä esimerkkinä äitini suvaitsemattomuudesta. Käytännössä äidilläni ei ole mitään sukupouolivähemmistöjä vastaan ja hän pitääkin pariskunnasta josta juuri puhuttiin, mutta ei vain halua miettiä heitä nuoleskelemassa toistensa p...a. Sen enempää kuin pohtia minkäkokoinen vehje naapurin miehellä on tai minkäväriset pi...nkarvat pomonsa omistaa. Tai koska tätini on viimeksi saanut.

Olen yrittänyt miehelle huomattaa asiasta, mutta suorasta suunsiistimiskiellosta hän loukkaantuu ja muuten taas vain pitää noita sukulaisteni oikkuina. Sukulaisilleni olen yrittänyt selittää asiaoita mieheni näkökulmasta ja he ymmärtävät kyllä että heillä kielenkäyttö on vapaampaa. Sululaiseni kuitenkin olettavat että nelikymppinen ihminen olisi tarpeeksi aikuinen pystyäkseen huomioimaan missä seurassa on ja mukauttamaan keskustelun tämän mukaan.

Mites mies puhuu työpaikalla? Viljeleekö siellä noita ilmaisuja? Itsekin puhun vapaamielisesti muttei tulisi mieleenkään vanhojen ihmisten/lasten aikana puhua rivoja.
Kysy mieheltä haluaisiko hän että esim teidän lasten päiväkotitädit tai opettajat käyttäisivät tuollaista kieltä.

No kyllä mäkin olisin hiukan "kainona" jos ruokapöydässä puhuttais nussimisesta jne...
Eri asia tietty jos kavereiden kesken, mutta tässä aloituksessa ei ollut kyse siitä.
Ja ei tuo kielenkäyttö ole todellakaan normaalia lasten aikana!
Nyt kaulin käteen ja ukkolle järkeä päähän! Puhukoot sukunsa kesken sitten miten haluaa, mutta käytöstapoja pitää olla, ettei tuollaista kieltä käytä ihan kenen aikana tahansa!
Ja se, että tietää vanhempiesi mielipiteen tuosta puhetavasta ja silti puhuu niin on lapsellista!
Aikuinen ihminen osaa kunnioittaa käytöksellään muita!

Oon kyllä samaa mieltä sukulaistes kanssa. Kyllä minäkin saattasin poistua pöydästä tuossa kohtaa, vaikken nyt niin kainovieno olekaan. Mun mielestä mulla vaan ei ole velvollisuutta vaivautua kuuntelemaan jonkun sukulaismiehen pohdintoja jonkun ihmisen alapäästä.

Ja oisin raivoissani jos mun mies käyttäis tollasta kieltä meidän lasten kuulleen. Tai kenen tahansa lasten. Tai vieraiden. Se ei oo mikään selitys että kotona on puhuttu jollain tavalla. Osaan mäkin ihan sujuvasti kiroilla vaikkei meillä kotona niin tehtykään, ja toisaalta osaan olla kiroilematta sillon kun seura niin edellyttää.

Kyllä minusta aikuisen ihmisen pitää omata tilannetajua myös kielenkäyttönsä suhteen. Itsekkin olen hyvin rääväsuinen ja saatan puhua mitä sylki suuhun tuo, mutta esim. isovanhempien luona osaan puhua "sivistyneesti" ja ketään kielenkäytölläni loukkaamatta.

Kerro nuo asiat mitkä sinua häiritsee miehellesi asiallisesti ja kerro toiveestasi hänen kielenkäytön suhteen. Kuten sanoin, kyllä aikuisen ihmisen täytyy asia ymmärtää. Jos ei ymmärrä, niin.. en tiedä.

No en mä ole koskaan puhunut vanhempieni kanssa nussimisesta tai kenenkään pillukarvoista...ja muutenkin vähemmän sellaisista aiheista joihin esimerkkinä käyttämäsi sanat voisivat sopia. Onko siis miehelläsi joku pakkomielle ko. aiheisiin? Miksei hän voisi siirtyä sukulaistesi seurassa arkisiin, päivänpolttaviin aiheisiin kuten esim. säähän tai hallituksen haukkumiseen???? Vai haluaako miehesi kuitenkin vain shokeerata sukuasi???

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mites mies puhuu työpaikalla? Viljeleekö siellä noita ilmaisuja? Itsekin puhun vapaamielisesti muttei tulisi mieleenkään vanhojen ihmisten/lasten aikana puhua rivoja.
Kysy mieheltä haluaisiko hän että esim teidän lasten päiväkotitädit tai opettajat käyttäisivät tuollaista kieltä.

Ikävä kyllä käyttää tuota kieltä työpaikallakin :( Hänellä on pari muuta suhteellisen ronskisuista työkaveria jotka lähtevät juttuihin mukaan, joten näkee tuon ihan normaalina jutusteluna. Ne työkaverit (työpaikalla myös paljon naisia, osa vanhempia) jotka eivät tusota tykkää ja ovat huomautelleetkin kuuluvat samaan ahdasmieliseen sarjaan kuin sukuni.

Olen myös huolissani oman lapsen kielestä. Toistaiseksi lapsi ei paljoa puhu, on 3v ja puheenkehityksessä häikkää, odotetaan tutkimuksiin pääsyä. Mitään alatyylinsanoja ei ole siis vielä tullut vaan ihan normaaleja ensimmäisiä sanoja.

Miehellä tuskin olisi mitään lapsen ronskia kielenkäyttöä vastaan, varsinkaan kun tuo on ppoika. Ainakin huvittuneena naureskelee kuinka kaverin 4v kiroaa kuin merimies. Eikä häntä varmaan häiritsisi päiväkodin henkilökunnan kielenkäyttökään, päinvastoin voisi pitää kiroilevaa hoitajaa hyvänä tyypppinä kun erottuu massasta.

Oikeqasti, joskus tulee tunne kuin tuo olisi jäänyt johonkin murrosikään.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
No en mä ole koskaan puhunut vanhempieni kanssa nussimisesta tai kenenkään pillukarvoista...ja muutenkin vähemmän sellaisista aiheista joihin esimerkkinä käyttämäsi sanat voisivat sopia. Onko siis miehelläsi joku pakkomielle ko. aiheisiin? Miksei hän voisi siirtyä sukulaistesi seurassa arkisiin, päivänpolttaviin aiheisiin kuten esim. säähän tai hallituksen haukkumiseen???? Vai haluaako miehesi kuitenkin vain shokeerata sukuasi???

Luulen että tuo shokeeraaminen on yksi syy.

Oikeastaan kun olen miettinyt missä seurassa hän siistii kieltään niin silloin kun olemme tekemisissä muutaman tuntemamme muslimiperheen kanssa. Heidän kuullen hän puhuu ihan asiallisesti ja pukeutuukin tilanteen huomioiden. Eli näin uskonto saa aikaan jotain kunnioitusta.

Mutta kun taas on kysymys minun uskovista sukulaisistani, niin hän vain yltyy :( Varmaan hänellä on jotain tätä uskoa vastaan, ei pidä heitä aitoina vaan hurskastelijoina jne.

No ei ole ahdasmielistä olla tykkäämättä sellaisesta kielenkäytöstä. Eipä tuo kivalta kuullosta. Aloita vaikka siitä että saisit sovittua että teillä kotona ei puhuta noin, ihan sen lapsen takia.. Tai muuten lapsen seurassa ulkonakin.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä että seurassa puhutaan niin että kenenkään ei tarvitse vaivautua tai poistua paikalta. En koe olevani ahdasmielinen mutta en silti haluaisi puhua ruokapöydässä ko. asioista.
Koita sanoa ihan suoraan miehellesi mikä mättää..

Oisko tuossa semmoista takana, että miehesi tieten tahtoen haluaa saada muita ahdistumaan, koska voi sitten leimata heidät ahdasmielisiksi ja tiukkapipoisiksi toisin kuin hän, joka on rento ja rempseä ja avarakatseinen. Eli tuollaista itsetehostamista. Oikein kokeilee kuinka pitkälle voi mennä ennen kun toiselta menee pokka. Minusta tuo kuulostaa tahalliselta, kun oikein jälkikäteen herkuttelee sillä että sai äitisi lähtemään pöydästä.

Tuohan on sama juttu kun joillakin on hirveä tarve retostella rahoillaan, mainostaa ulkonäköään tai hehkuttaa tiedoillaan ihan vaan jotta saisi ajatella olevansa jotenkin "parempi" kun muut. sinun miehelläsi se paremmuuden ja hyvän tyypin mittari on vaan tuo murrosikäisen kielenkäyttö. Voithan koittaa sanoa että yleensä nuo pimppajutut on kaikkien mielestä hauskoja siihen rippikouluun asti, sen jälkeen lähinnä säälittävää...

Siis miehesi on nelikymppinen ja puhuu kuin 15.v. Sori vaan, mutta en minäkään kyllä ymmärrä.
Mä tykkään kans puhua välillä rivoja, mutta vain mieheni ja ystävieni kesken. EI tulisi mieleenkään puhua vanhempiemme kuullen alapääjuttuja....huhhuh :o
Sano miehellesi suoraan, että lopettaa ja piste. Jos miehesi susta välittää niin se lopettaa, kun pyydät.

Kuulostaapa juntilta mieheltä jos ei yhtään kiinnosta millaisen kuvan anta itsestään noilla sanomisillaan. aikuisen ihmisen kuuluISI tietää ettei ihan kaikkea tarvitse toistaa mitä lapsuudenkodissa on sanottu tai tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Oisko tuossa semmoista takana, että miehesi tieten tahtoen haluaa saada muita ahdistumaan, koska voi sitten leimata heidät ahdasmielisiksi ja tiukkapipoisiksi toisin kuin hän, joka on rento ja rempseä ja avarakatseinen. Eli tuollaista itsetehostamista. Oikein kokeilee kuinka pitkälle voi mennä ennen kun toiselta menee pokka. Minusta tuo kuulostaa tahalliselta, kun oikein jälkikäteen herkuttelee sillä että sai äitisi lähtemään pöydästä.

Tuohan on sama juttu kun joillakin on hirveä tarve retostella rahoillaan, mainostaa ulkonäköään tai hehkuttaa tiedoillaan ihan vaan jotta saisi ajatella olevansa jotenkin "parempi" kun muut. sinun miehelläsi se paremmuuden ja hyvän tyypin mittari on vaan tuo murrosikäisen kielenkäyttö. Voithan koittaa sanoa että yleensä nuo pimppajutut on kaikkien mielestä hauskoja siihen rippikouluun asti, sen jälkeen lähinnä säälittävää...

Tuollainen kuva minullekin on tilanteesta muodostunut.

Olen yrittänyt vedota tuohon kilenkäytön lapsellisuuteen ja säälittävyyteenkin, mutta silloin syntyy sota. Hänen mukaansa tämä vain osoittaa että pidän itseäni parempana ja arvostelen kaikkea hänen tekemäänsä, mikään ei kelpaa minulle jne. Ja todellakaan, nuo jutut eivät ole noloja vaan hauskoja, nauraahan ihmiset niille töissä ja kaveriporukassakin. Yritä nyt siinä sitten selittää että usein tuo nauru kuulostaa mielestäni väkinäiseltä ja vaivautuneelta.

Joskus mietin tulevatko nämä jutut syvemmältä. Kokeeko hän jotain alemmuutta minun perheeni rinnalla, koska meidän suvussa asiat näyttävät ainakin päälisin puolin olevan kunnossa. Siis ihmiset harvemmin eroavat, kaikilla on kunnolliset ammatit (ei välttämättä niin hienoja, mutta siis joku koulutus ja aktiivisesti muakna työelämässä), taloudellisesti pärjätään ok. Miehen suku on täynnä eroperheitä, työttömyyttä, alkoholismia, väkivaltaakin. Harvalla on mitään koulutusta eikä työpaikoissa pysytä juurikaan vuodenpäiviä.

Siis kun mies tuntuu joskus niin henkeen ja vereen vastustavan ja halveksivat tuollaista sovinnaista elämäntapaa, mietin voisiko taustalla olla kuitenkin jonkinlainen kateus? Jos hän on aikanaan kokenut olevansa hylkiö parempiosaisten silmissä ja nyt haluaa voitajana selvittyään osoittaa halveksuntansa näille.

Käytöstavat pitäisi olla vaikka rentoja oltaisiinkiin. Minusta rentous ja huonot käytöstavat eivät kuulu samaan lauseeseen. Kyllä käyttäytyä pitää osata tilanteessa kuin tilanteessa. Mieheni kotona oltiin myös sellaisia, että kaikki asiat kerrottiin muille, esim. vatsantoiminta, pieru-ja kakkahuumori ja sitä voitiin käyttää vaikka joulupöydässä. Minä taas en voinut sietää moista ja sanoin sen suoraa. Mieheni tosin ei koskaan käyttänyt moista kieltä vanhempieni tai sukulaisteni keskuudessa. Osaa ajatella ihan omilla aivoilla.

Noh, varmaankin miehen kielenkäyttö ja sosiaalinen tausta on ollut tiedossa jo yhteen mennessä? Mitä silloin ajattelit?

Mun ex oli aika samantyylinen, tosin ihan noin roiseja juttuja sillä ei ollut. Jotenki vaan ajattelin, että kyllä tää tästä, kunhan se vaan viettää enemmän aikaa "sivistyneiden" ihmisten kanssa, niin oppii kyllä, mikä on sopivaa käytöstä.
Eipä ikinä oppinut. Ajattelen kyllä, että tietynlainen rajattomuus on lähtöisin lapsuuden kodista. Valitettavasti myös siinä kohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Noh, varmaankin miehen kielenkäyttö ja sosiaalinen tausta on ollut tiedossa jo yhteen mennessä? Mitä silloin ajattelit?

Mun ex oli aika samantyylinen, tosin ihan noin roiseja juttuja sillä ei ollut. Jotenki vaan ajattelin, että kyllä tää tästä, kunhan se vaan viettää enemmän aikaa "sivistyneiden" ihmisten kanssa, niin oppii kyllä, mikä on sopivaa käytöstä.
Eipä ikinä oppinut. Ajattelen kyllä, että tietynlainen rajattomuus on lähtöisin lapsuuden kodista. Valitettavasti myös siinä kohtaa.

Noita olen niin monesti miettinyt. Siis tottakai miehen taustat tiesin jo seurustelun alussa, eikä minulla siis ole mitään hänen perhettään vastaan. Päinvastoin, todella mukavia ja rentoja ihmisiä. Monet kovia kokeneita mutta silti selvinneitä. Erittäin avuliaita ihmisiä, oikeastaan käytännössä tuntisin oloni kanssaan todella kotoisaksi jos en sattuisi vierastamaan tuota kielenkäyttöään (joka siis ei ole muilla yhtäpaha kuin miehellä)

Mielestäni mies ei käyttäytynyt noin räikeästi yhteenmennessämme. Silloin jutut tulivat esiin harvemmin ja huumorin peittäminä niin että nauroin niille itsekin. Mies käyttäytyi myös paremmin sukulaisteni kanssa ja heiltäkin sai lähinnä huvittunutta myötätuntoa kun joskus jutut menivät yli hilseen. Sellainen reipashenkinen kapinallinen mikä piristi joukossa. Kai minäkin tuolloin kuvittelin että alkukarkeuden jäätyä pois mies sopeutuisi joukkoon, samoin kuin minä yritin sopeutua hänen perheensä juttuihin.

Mutta sitten jossain vaiheessa tyyli alkoi muuttua ja jutut vain pahentua, ehkä perheeni alkoi ärsyttää miestä tai muuta. Viimevuodet ovat olleet monilta osin rankkoja ja ehkä mies nyt sitten purkaa pahaa oloaankin tuohon käytökseen.

Yksi vinkki tuli minun mieleeni. Tämä on kyllä aika ilkeästi tehty (jos toteutat ), mutta voisi herättää miehen. Onko miehelläsi jokin pahe tai salaisuus jota häpeää ja josta ei halua puhua vieraiden kuullen? Mitäpä jos ottaisit tämän asian seuraavan kerran esille, kun hän juttelee sopimattomia? Ikävästi se olisi kyllä tehty, mutta tämänlainen silmienavaus voisi tehdä hyvää miehellesi.