Sukunimen vaihtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utelias"

Vieras
Tietääkö joku maksaako sukunimen vaihtaminen, jos haluaa ottaa miehen sukunimen 10 avioliittovuoden jälkeen? Eli vihittäessä olen halunnut pitää oman sukunimeni, mutta nyt on mietitty myös yhteistä sukunimeä lähinnä lasten kautta eli kaikilla olisi yhteinen sukunimi. Niin tärkeä se yhteinen sukunimi ei ole että alkaisin siitä sukunimen vaihtamisesta maksamaan erikseen sillä kulujahan siitä tulee muutenkin kun pitäisi uusia passi, ajokortti jne.

http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Miten-menettelen---sukunimen-muuttaminen/

Mulla ei enää tähän aikaan leikkaa, jos menen naimisiin ja otan miehen sukunimen niin pitääkö mun erikseen hakea sitä ja maksaa siitä vielä noin paljon?

Alkuperäinen kirjoittaja häh;25371431:
http://www.maistraatti.fi/fi/Palvelut/nimiasiat/Miten-menettelen---sukunimen-muuttaminen/

Mulla ei enää tähän aikaan leikkaa, jos menen naimisiin ja otan miehen sukunimen niin pitääkö mun erikseen hakea sitä ja maksaa siitä vielä noin paljon?

Ei siitä tarvitse maksaa.

Ja ei mun tarvinnut maksaa siitä, että otin myöhemmin oman tyttönimeni takaisin.

Ja ainakin joskus oli niin, että ensimmäinen nimenvaihto oli ilmainen (tietyillä ehdoilla). Niin ja naimisiinmenoa ei lasketa ensimmäiseksi nimenvaihdoksi eli sen jälkeen voi vaihtaa nimensä esim. takaisin tyttönimeen ilmaiseksi.

Asiat on varmaan muuttunee tässä vuosien saatossa, mutta mun mielestä ap:n sukunimen vaihto olisi ilmainen, koska kyseessä ihan selvä syy vaihtoon ja nimi löytyy suvusta.

Mutta tosiaankaan en ole varma, miten nykyään on. Kannattaa ap:n kysyä ihan varmasta lähteestä.

[QUOTE="Vieras";25371446]Ei siitä tarvitse maksaa.

Ja ei mun tarvinnut maksaa siitä, että otin myöhemmin oman tyttönimeni takaisin.

Ja ainakin joskus oli niin, että ensimmäinen nimenvaihto oli ilmainen (tietyillä ehdoilla). Niin ja naimisiinmenoa ei lasketa ensimmäiseksi nimenvaihdoksi eli sen jälkeen voi vaihtaa nimensä esim. takaisin tyttönimeen ilmaiseksi.

Asiat on varmaan muuttunee tässä vuosien saatossa, mutta mun mielestä ap:n sukunimen vaihto olisi ilmainen, koska kyseessä ihan selvä syy vaihtoon ja nimi löytyy suvusta.

Mutta tosiaankaan en ole varma, miten nykyään on. Kannattaa ap:n kysyä ihan varmasta lähteestä.[/QUOTE]

Ei oo ilmanen ap:llä siis jos on naimisissa ja haluaa ottaa miehensä sukunimen (mut tietenkin jos ei oo vielä menny naimisiin ni rasti ruutuun et ottaa miehen sukunimen niin that's it :) ). Kaveri ois halunnu kanssa vastaavasti tehdä et vaihtaa miehensä sukunimen itelleen ja aviovuosia on kerennyt tulemaan ja kyllä siitä ois joutunut pulittamaan 91€

Yhteistyössä