Sukunimi ja vanha satuhäät ohjelma...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Siis pariskunta, jossa lapsilla oli isän sukunimi ja vihkimisen yhteydessä isä vaihtoi vaimosa (äidin) sukunimelle. Eli lapsilla ja vanhemmilla on nyt sitten eri sukunimet.

Jos pari saa vielä lapsia niin miten sitten? Kaikilla lapsillahan pitää olla samasukunimi, eikö joku sellainen säädös ole? Mutta mites kun vanhemmilla onkin nyt toinen ja lapselle pitäisi antaa vanhemman sukunimi :/

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Siis pariskunta, jossa lapsilla oli isän sukunimi ja vihkimisen yhteydessä isä vaihtoi vaimosa (äidin) sukunimelle. Eli lapsilla ja vanhemmilla on nyt sitten eri sukunimet.

Jos pari saa vielä lapsia niin miten sitten? Kaikilla lapsillahan pitää olla samasukunimi, eikö joku sellainen säädös ole? Mutta mites kun vanhemmilla onkin nyt toinen ja lapselle pitäisi antaa vanhemman sukunimi :/

Oliko kyseessä eri isän lapset, silloin tuskin on ongelmaa? Mikäli lapset ovat miehen, niin silloin kyseessä on aika outo ratkaisu, onkohan tuo mahdollinenkaan...?

Jos vanhemmilla on sama sukunimi naimisissa olon vuoksi niin siinä on sitten lapsellakin sama sukunimi kuin vanhemmilla. Se miten edellisten lasten sukunimien kanssa käy riippuu siitä muuttaako vanhemmat lapsien sukunimen.

miellä sama ongelma jos ottaisin miehen nimen. lapsilla on minun sukunimi,mutta jos vaihtaisin niin lapsilla minun tyttänimi ja lapsilla ja vanhemmilla olisi erisukunim. siksi pidin oman nimeni

meijän perheessä oli aikoinaan kolme eri sukunimeä,lapsuudessani . nyt tytöillä isänsä sukunimi, pojalla minun ja mieheni. naimisiin mennessä mietin säilytänkö omani koska aika pieni suku itsellä/harvinainen sukunimi

Meidän perheessä on 4 eri sukunimeä, postilaatikkoon tosin mahtui vain kaksi. Kaikkien muiden paitsi meidän mielestä kamalan hankalaa ja monimutkaista. Älä ap pähkää liikaa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Miettii vaan:

Oliko kyseessä eri isän lapset, silloin tuskin on ongelmaa? Mikäli lapset ovat miehen, niin silloin kyseessä on aika outo ratkaisu, onkohan tuo mahdollinenkaan...?

Siis 2 lapsista oli miehen ja toisen naisen ja 2 lapsista heidän yhteisiään. Juu ja mielestäni oli outo ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Meidän perheessä on 4 eri sukunimeä, postilaatikkoon tosin mahtui vain kaksi. Kaikkien muiden paitsi meidän mielestä kamalan hankalaa ja monimutkaista. Älä ap pähkää liikaa :hug:

Pyrogratiaa mä vain pähkäilen, että kun laki sanoo, että lapselle saa antaa vain vanhempien nimen ja että kaikilla sisarilla (täyssisarilla) pitää olla sama sukunimi.

Alkuperäinen kirjoittaja Miettii vaan:

Siis 2 lapsista oli miehen ja toisen naisen ja 2 lapsista heidän yhteisiään. Juu ja mielestäni oli outo ratkaisu.

Niiden yhteisten lasten sukunimi vaihtuu tavallaan automaattisesti (eivät siis juridisesti voi säilyttää isän entistä sukunimeä). Edellisen liiton lapsilla taas voi pysyä entinen sukunimi. Mutta ei tuossa nyt käynyt mitenkään ilmi, etteikö niiden kaikkien lasten nimet olisi vaihdettu, todennäköisesti on.

Pyrogratiaa mä vain pähkäilen, että kun laki sanoo, että lapselle saa antaa vain vanhempien nimen ja että kaikilla sisarilla (täyssisarilla) pitää olla sama sukunimi.
Pyrogratia?!?! :D:D:D :laugh:

Ei hitto, tää hakkaa kaikki fliissit ja kolitsit ihan mennen tullen!

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Pyrogratia?!?! :D:D:D :laugh:

Ei hitto, tää hakkaa kaikki fliissit ja kolitsit ihan mennen tullen!

:D Mä en ole mikään järjenjättiläinen ja kirjoitusasuakaan en ole enempiä pohtinut. Kunhan kirjoitin kunten olisin sanonutkin :ashamed:

Yhteistyössä