Sunnuntai-illan pohdintaa miehistä ja kotitöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Voi olla, että tästäkin taas kehkeytyy jotain ihan muuta kuin oli tarkoitus, mutta otan riskin =)

Kovin usein olen lukenut palstalta miehistä, jotka ei pahemmin kotihommia tee. Mä olen ollut yh jo pitkään ja meidän perheessä yksinkertaisesti ei vetele sellainen systeemi, että minä tekisin yksin kaiken: tienaisin rahat, kävisin kaupassa, laittaisin ruokaa, pesisin pyykit, imuroisin, silittäisin..... Minunkin vuorokaudessani on vain 24 tuntia ja viikossani 7 päivää. Ja jaksaakseni joudun yleensä nukkumaan pari kolme tuntia yössä.

Edellisestä syystä mun lasteni on ollut kutakuinkin pakko oppia tekemään kotitöitä. Koskaan en ole kuitenkaan heitä siihen pakottanut tai käskenyt. Lasten ollessa pieniä otin lapset ikänsä ja kykynsä mukaisesti mukaani kotihommiin. Lasten ollessa isompia tein "pieniä palveluksia" eli lasten ollessa ulkona tms saatoin siivota lasten huoneet, vaikka periaatteessa oman makkarinsa siivous kuuluu siinä makkarissa nukkuvalle. Myös lapseni tajusivat jujun juonen ja alkoivat tehdä "pieniä palveluksia" mulle. Alakerta saattoi olla imuroitu ja kahvi valmiina, kun tulin töistä.

Junnu saattaa tiputella vaattensa yläkerran vessan lattialle ja siihen pinoon menee kylpypyyhekin. Kuitenkin iltaan mennessä se pino sieltä häviää. Ei likapyykkikoriin vaan pesukoneeseen kera muiden pestävien. Ja koneesta narulle. Astiat löytävät tiensä tiskikoneeseen ja tiskikoneesta kaappiin. Ei ehkä viidessä minuutissa, mutta kuitenkin. Täyttynyt roskapussi menee ulos, pesukoneen nukkasihti tyhjenee.

Olen tehnyt omasta mielestäni aika paljon "hiljaista työtä" sen eteen, että nuo tapahtuu. Nalkuttamatta, mäkättämättä, vaatimatta. Olen koittanut saada lapseni itse tajuamaan, mikä kotihomma on milloinkin tehtävä ja että he haluavat tehdä sen. Ihan vapaaehtoisesti. Olen - ainakin omasta mielestäni - onnistunut melkoisen hyvin, vaikka takana onkin toistakymmentä vuotta kestänyt määrätietoinen kasvatustyö.

Joskus kuitenkin tulee epäilys, että olen tehnyt kaiken ihan turhaan. Että tuleekin miniä - tai vävy - joka tekee noiden puolesta. En minäkään mitään kotihommia tekisi, jos joku muu tekisi ne puolestani. Tai miniä - tai vävy - jonka mielestä on olemassa vain yksi ainoa oikea tapa tehdä kotitöitä ja se tapa ei ole se, millä mun nuorisoni ko kotityön tekee.

Motivaation kotitöiden tekemiseen saa aikaiseksi reilussa kymmenessä vuodessa, mutta sen motivaation saa kyllä tapettua yhdellä lauseella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä, onko sinulla poikia, mutta joku saa heistä hyvän miehen. Hienoa. Itsellä kotitöitä tekevä mies, ja hän tekee ne pyytämättä.
Mulla on tyttö ja poika. Tyttö asuu jo omillaan, täyttää ens kuussa 22 v. Poika asuu vielä mun kanssa ja täyttää loppuvuodesta 17 v.

Ei se pojan fiksuus sentään yhdellä lauseella häviä mihinkään. Kyllä se varmasti tulevaisuudessakin käyttää päätään ja kohtelee huomaavaisesti vaimoaa ja sitä vanhaa äitiään. En usko että sitä enää kukaan saisi passivoitua. Korkeintaas sitten niin että jos poika tekisi ympäripyöreitä päiviä niin sitten uskon ettei kotihommat enää maistaisi.

Hyvä kirjoitus Keittiönoita. Mehän niitä poikia kasvatetaan (itselläkin kaksi), ja tulee välillä mietittyä millaisia miehen malleja lapset eri perheissä saavat. Kun niin eri tavoin tuttavapiirissäkin kotihommia "jaetaan" (ja siis myös ei jaeta). Tai no, eihän sitä miestä aina tarvita mallia näyttämään, mutta jos mies on, niin poika häneen suurella todennäköisyydellä samaistuu ainakin jossain määrin.

Meillä onneksi on sellainen tilanne, että kotityöt jaetaan, molemmat viihdytään kotona ja siistissä kodissa. Mies tykkää laittaa ruokaa ja jopa leipoa, eli tekee aika paljon etenkin keittiöhommista. Onneksi sujuu itsestään eikä tarvitse huomautella. Ainoa mistä napisen, on paperi- ja lehtipinot, joita kasaantuu pöydille :/ Mutta se on pientä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Kuvailit minut aika hyvin tuossa lopussa :ashamed:

:D :D Mä elin kauan sitten nuorena tyttönä hetken aikaa avoliitossa sellaisen miehen kanssa, joka oli kotitöissä "aina oikeassa". Kun olin tyytyväisenä saanut lattiat pestyä, mies huomautti, että pesit sitten punaisella tiskirätillä kun lattianpesuun on toi sininen rätti. Mä en muuten vieläkään - kohta 47 veenä - osaa kietoa juustopalaa oikeaoppisesti tuorekelmuun :laugh: Tosiasia on, että jokainen mäkätys tiputti mun mielenkiintoani yhteisen kodin siivousta kohtaan 10 astetta alemmaksi. Vaikka mitä tein, ikinä en tehnyt oikein. Onneksi kämppä oli mun ja mies sai jonkin ajan päästä kengän kuvan persukseensa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
"Hiljaista" itsekehuako ilmassa :). Kohtako sitten siirryt tuonne mummopalstalle näistä jorisemaan :)?
Tällaisen kommentin kyllä arvasinkin tulevan ketjuun

:D :D

:) Eli tarkoituksesi olikin siis kehua itseäsi!!! Omaa kasvatustasi ja omaa yh.n raatamistasi. Eikä suinkaan mukavia lapsiasi. Etkä siis innolla odota miniöitä ja vävyjä sotkemaan hyvin järjestettyä,organisoitua ja salaisen "hiljaisesti" ohjelmoitua lastenkasvatustasi. KYLLÄPÄ on heikossa jos joku miniä tai vävy saa lapsestai yht äkkiä vätyksen aikaiseksi!!! :) :)

:) Eli tarkoituksesi olikin siis kehua itseäsi!!! Omaa kasvatustasi ja omaa yh.n raatamistasi. Eikä suinkaan mukavia lapsiasi. Etkä siis innolla odota miniöitä ja vävyjä sotkemaan hyvin järjestettyä,organisoitua ja salaisen "hiljaisesti" ohjelmoitua lastenkasvatustasi. KYLLÄPÄ on heikossa jos joku miniä tai vävy saa lapsestai yht äkkiä vätyksen aikaiseksi!!! :) :)
Viittaan nyt tässä yksinkertaisesti vain avaukseni ensimmäiseen lauseeseen. Ihan tuttua mulle jo vuosien varrelta, että joillain on tarve vääntää kirjoittamani joksikin muuksi kuin mitä on tarkoitus. Jos se on jonkun mielestä kivaa ja viihdyttävää, niin hyvä niin. Itse en kuitenkaan viitsi tässä ketjussa tämän enempää alkaa vääntää asiasta, koska vääntämisestä ei ole mitään hyötyä.

Hyvä tietää, että tuo tyylisi 'pikkupalvelukset' tuottaa tulosta. Minä olen melkein samanlainen, en pidä ajatuksesta, että olisin jonkinlainen koko kodin Justiina kaulin kourassa äkseeraamassa miten kaikki pitäisi tehdä.
Esikoinen osaa jo(no, iso mies) aivan itsenäisesti osallistua kotihommiin. Hän kutsuu sitä joskus nuoleskeluksi, jotta kk-rahalle ei tulisi katkosta. :saint: En toki maksa kotitöistä kellekään, päinvastoin, maksan sitten joskus juuri noilla pikkupalveluksilla -tai ostan jonkin kivan jutun ihan yllärinä.

Meillä kyllä mies tekis kotitöitä jos pyytäisin. Se jopa usein tarjoutuu niitä tekemään. Miä vaan olen niin nipo perfektionisti että juoksen rätti kourassa ja teen perässä uudestaan. Ajattelin että on parempi kun teen itse niin ei tartte ressata ja hyvin toimii =) Eikä häiritse ollenkaan. Mies saa pestä lattiat, se on sen juttu :D Hieman vaan huomaa että on passattu kun kaikki putoaa just siihen missä sitä ei enää tarvita :whistle: Miä en viitti nalkuttaa, tarpeeks kun häiritsee niin karjasen kerran ja jos ei mene perille niin rupeen viskomaan roskiin, eiköhän se sillä opi :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Hyvä kirjoitus Keittiönoita. Mehän niitä poikia kasvatetaan (itselläkin kaksi), ja tulee välillä mietittyä millaisia miehen malleja lapset eri perheissä saavat. Kun niin eri tavoin tuttavapiirissäkin kotihommia "jaetaan" (ja siis myös ei jaeta). Tai no, eihän sitä miestä aina tarvita mallia näyttämään, mutta jos mies on, niin poika häneen suurella todennäköisyydellä samaistuu ainakin jossain määrin.

Meillä onneksi on sellainen tilanne, että kotityöt jaetaan, molemmat viihdytään kotona ja siistissä kodissa. Mies tykkää laittaa ruokaa ja jopa leipoa, eli tekee aika paljon etenkin keittiöhommista. Onneksi sujuu itsestään eikä tarvitse huomautella. Ainoa mistä napisen, on paperi- ja lehtipinot, joita kasaantuu pöydille :/ Mutta se on pientä :)
Nimenomaan me äidit - ja istäkin tietty omalla mallillaan - kasvatetaan poikia. Me kasvatetaan myös tyttäremme eli jos roolimalli kotoa on se, että nainen tekee ja mies lepää, niin usein se periytyy myös tyttölapsillekin.

Viittaan nyt tässä yksinkertaisesti vain avaukseni ensimmäiseen lauseeseen. Ihan tuttua mulle jo vuosien varrelta, että joillain on tarve vääntää kirjoittamani joksikin muuksi kuin mitä on tarkoitus. Jos se on jonkun mielestä kivaa ja viihdyttävää, niin hyvä niin. Itse en kuitenkaan viitsi tässä ketjussa tämän enempää alkaa vääntää asiasta, koska vääntämisestä ei ole mitään hyötyä.

Joo, en ole täällä vuosia asiasta ollut vääntämässä, mut hyvää yötä kuitenkin! Olen mielipiteeni jo ilmaissut.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Hyvä tietää, että tuo tyylisi 'pikkupalvelukset' tuottaa tulosta. Minä olen melkein samanlainen, en pidä ajatuksesta, että olisin jonkinlainen koko kodin Justiina kaulin kourassa äkseeraamassa miten kaikki pitäisi tehdä.
Esikoinen osaa jo(no, iso mies) aivan itsenäisesti osallistua kotihommiin. Hän kutsuu sitä joskus nuoleskeluksi, jotta kk-rahalle ei tulisi katkosta. :saint: En toki maksa kotitöistä kellekään, päinvastoin, maksan sitten joskus juuri noilla pikkupalveluksilla -tai ostan jonkin kivan jutun ihan yllärinä.
Kyllä nuo pikkupalvelukset tuottavat tulosta pidemmällä aikavälillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Nimenomaan me äidit - ja istäkin tietty omalla mallillaan - kasvatetaan poikia. Me kasvatetaan myös tyttäremme eli jos roolimalli kotoa on se, että nainen tekee ja mies lepää, niin usein se periytyy myös tyttölapsillekin.

Tärkeä pointti, kotoaan tosiaan lapsi oppii mallin, miten hommat menee.

Yhteistyössä