Suojaako koira kotona alle 1-vuotiasta allergisoitumasta, omakohtaisia kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kertokaa te, joilla koira ollut kotona vauvan syntyessä tai tullut vauvan ensimmäisen vuoden aikana, miten kävi, allergisoituiko lapsi koiralle vai ei?
Onko muilla perheessä jotain allergista taipumusta?
Jos allergiaoireita tuli, olivatko ne niin pahoja että koirasta jouduttiin luopumaan vai pystyttiinkö koira pitämään allergiasta huolimatta?

Mä asuin vanhempieni luona kun esikoinen syntyi, ja muutin pois kun lapsi oli noin vuoden ikäinen. Vanhemmillani oli koira - lapselle tuli eläinallergioita (koira, kissa, hevonen nyt ainakin), ruoka-aineallergioita (tomaatti, omena, herne, paprika jne) ja astma.
Että ei meillä ainakaan suojannut, imetin yli vuoden, koska korvikkeet eivät sopineet lapselle.
Muilla lapsilla ei ole mitään allergiaa, mutta ei meillä ollut eläimiäkään.

Meillä keskonen, korvikemaitoa saanut jonka isi on monelle allerginen (myös koiralle, joka tosin vähän helpottanut kun kotona on koira) ja meillä oli koira kun lapsi synty. Lapsi nyt 1,5v ja ei ole ollut ikinä kipeenä, kerran nenä ollut tukossa ei muuta. Eikä mitään allergioita.

Meillä on ollut lasten vauva-aikoina aina koira ja kissoja, nyt tulee olemaan kissa. Isommilla ei ole mitään allergioita. Ei voi kyllä sanoa, että onko asialle yhtä tekijää, joka 'allergiattomuuden' olisi taannut. Katsotaan, tuleeko kuopukselle allergioita, ei voi tietää.

Oli kissoja,koiria ja kani kun esikko syntyi. Allergioitui kissalle niin pahasti että jouduttiin kissat poistamaan, isompana puhkesi ihnfektioastma. Ei voida edes kyläillä kissallisessa talossa. Koirille ei ole allerginen ja ne neuvottiin erikoislääkärin taholta pitämään perheessä jos oireita ei tule, juuri tuon suojaavan vaikutuksen vuoksi.Kissa on kuulemma pahimpia allergisoivia eläimiä :/

Meillä on aina ollut koira. Eikä yksikään lapsista (2-4v) ainakaan vielä oireile. Isä on allerginen kissoille.

Mun veljelle kävi aikoinaan niin, että kun muutti kotoa pois hälle puhkesi allergia. Aikaisemmin oli siis suunnilleen nukkunut kissan ja koiran kanssa samassa sängyssä. Nykyään saa hengitysoireita, jos on samassa tilassa. Tähän on allergia lääkäri todennut, että luultavasti veljeni on aina ollut allerginen ja oireillut jollain tavalla (atooppinen iho), mutta kun ärsytys on ollut jatkuvaa oireet on pysyneet aisoissa. Kun ärsyke poistui (kotoa pois muutto) vahvistuivat oireet ja niihin reakoiminen.

Voi ihmiset. Allergia on tai ei. Sitä ei ulkopuolinen ärsyke estä tai aiheuta. Voi sietää vähän paremmin koiria jos on eläny koiran kanssa. Tai puhkee vasta myöhemmin. Mutta se joko on tai ei.

Meillä ei ainakaan vielä ole allergisoitunut. Meillä oli sisäkoira lapsen ollessa vauva ja noin 1,5 vuotiaaksi asti. Nyt on ulkokoira, mutta meillä on myös kissa, joka on sisällä ja ulkona. Eikä ole allergian merkkejä vielä ollut (koputtaa puuta) vaikka minä olin lapsena allerginen kaikille karvaisille elukoille.
Oma allergisuutenikin on lähes poissa, varmaan olen saanut noista elukoista siedätyshoitoa.

Nykyään suositus on, että ei vältetä allergian aiheuttajia vaan mielummin siedätetään vähitellen. Jopa vaarallisia ruoka-aineallergioita pyritään siedättämään (vasta tutkimusasteella).

Koiranhan tiedetään tutkimusten perusteella suojelevan yleisestikin allergioilta, ei vain koira-allergialta.

Meillä on ollut lasten syntymästä saakka koiria (ja ennen sitäkin ;) ei ole allergioita kenelläkään.

Meillä oli kotona puoliksi ulkokoiria ja täysin ulkokissoja lapsuudessani. Kummallekaan en ole virallisesti allergisoitunut, satunnaisesti saan oireita koirista.
Maatilalta olen kotoisin ja navetassa lehmien kanssa olin möyrinyt koko pienen ikäni, kunnes allergisoiduin lehmille (ja heinille) aika reippaasti jossain vaiheessa ala-astetta. Jos yhtä voimakas allergia koskisi lemmikkieläintä, niin ei sellaista voisi minun lähelläni pitää. Eli ei ainakaan tuo altistuminen minun kohdallani vaikuttanut siihen, ettenkö olisi allergiaa kuitenkin saanut.

Jonkin verran allergiataipumusta myös muulla perheellä.

Yhteistyössä