Suomalaiset au pairit sekoilee Lontoossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekkinAupair
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katsoin eilen yömyöhään kaikki nähtävillä olevat jaksot. Oli ihan pakko katsoa, koska olen itsekin ollu au pairina. Tosin eri maassa, ja pidemmän aikaa.

Paljon tuli ajatuksia mieleen: nuorilta vaaditaan usein liikaa au pair perheissä. Ei tuon ikäinen kykene olemaan varavanhempi lapsille, eikä au pairin mielestäni kuulu olla siivooja. Eikä todellakaan työpäivien pitäisi olla aamu 6 ja ilta 9 välillä, vaikka väliin tulisikin taukoa.

Mitä biletykseen tulee, niin mikäs siinä, sellaista se nuorten elämä usein on. Kunhan pysyy muuten jalat maassa ja järki päässä.

Äitinä olisin ollut huolestunut jos tyttöni notkuisi jossain hostellissa. Vähän rikkinäiseltä tuo tyttö näytti :(. Olisi tarvinnut enemmän aikuisten tukea, eikä mielestäni se kirkossa tapaamansa työntekijäkään osannut suhtautua tyttöön oikein. Oliko tuokin tyttö vasta 19v? Toki on tavallaan aikuinen, mutta "kaikki" elämänkokemus ja -viisaus vielä puuttuu.

Mietin myös, että paapotaanko nykyään lapsia enemmän kuin ennen? En ihan oikein osaa samaistua siihen että äiti itkee viikko tolkulla kun lapsi lähtee puoleksi vuodeksi johonkin. Vai oliko aika jopa vain 4kk?

Jaksoja oli kiva katsoa, tytöt oli jotenkin sööttejä kaikki.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mukavan oloisia ja mielenkiintoisia tyttöjä oli munkin mielestä kaikki. Mielenkiinnolla jään odottelemaan miten matka jatkuu ja löytääkö se Mira uuden perheen vai miten käy. :)

Oi pitääpä tsekata! Kiitti! Muistuu omat auppari ajat mieleen :xmas: Itsellä ainakin kyseinen vuosi oli opettavin ja kasvattavin ehkä ikinä. Pulassa olin parikin kertaa, rahattomana ja asunnottomana mutta luojan kiitos britit auttoivat AINA<3

Paljon tuli ajatuksia mieleen: nuorilta vaaditaan usein liikaa au pair perheissä. Ei tuon ikäinen kykene olemaan varavanhempi lapsille, eikä au pairin mielestäni kuulu olla siivooja. Eikä todellakaan työpäivien pitäisi olla aamu 6 ja ilta 9 välillä, vaikka väliin tulisikin taukoa.

Jep, se oli itsellekin täysi shokki kuinka varaäiti siinä roolissa joutuu olemaan. Perhe odottaa että venyt ja joustat kaikessa etkä pidä kiinni vapaistasi. Mä olin aika sinisilmäinen tuolloin 18-vuotiaana ja muistan ajatelleeni että "miksi äiti ei halua peitellä omaa lastaan nukkumaan vaan sen täytyy olla minä?" Se kulttuuri vaan on niin erilainen :( Työelämä ottaa vanhemmilta aikaa huomattavasti enemmän mitä täällä ja lastenhoitaja on korvaamaton, siivojat myös.

[QUOTE="totuus";29598554]Vain idiootit tekevät ilmaiseksi töitä.[/QUOTE]

Jos puhut au paireista niin heille maksetaan joka viikko ns. taskurahaa. Englannissa summa vaihtelee n. 80- 150 punnan välillä/per viikko + hostperhe tarjoaa asumisen ja ruuan. Aupairiksi lähtö on hyvä tapa tutustua uuteen maahan ja kulttuuriin. Vain idiootit kommentoi asioista joista eivät tiedä.

Jep, se oli itsellekin täysi shokki kuinka varaäiti siinä roolissa joutuu olemaan. Perhe odottaa että venyt ja joustat kaikessa etkä pidä kiinni vapaistasi. Mä olin aika sinisilmäinen tuolloin 18-vuotiaana ja muistan ajatelleeni että "miksi äiti ei halua peitellä omaa lastaan nukkumaan vaan sen täytyy olla minä?" Se kulttuuri vaan on niin erilainen :( Työelämä ottaa vanhemmilta aikaa huomattavasti enemmän mitä täällä ja lastenhoitaja on korvaamaton, siivojat myös.

Niinpä!

Itsekin jouduin kerran normaalin viikon jälkeen koko viikonlopuksi lapsenvahdiksi ilman palkaa, vanhemmat lähti pe, ja tulivat su takaisin. Usein päivät venyvivät paljon sovittua pidemmälle, ainakin klo 18 asti. Kun sitten eräänä päivänä uskalsin ottaa puheeksi sen, ettei mielestäni ole oikein että teen ylimääräistä ilmaiseksi sovitun jälkeen (9-17), niin perheen äiti oli vihainen ja sanoi että on pettynyt että ajattelen lasten olevan vain työtä :O.

Ja tuolle totuus nikille, että au pairina olo on hyvä tilaisuus tutustua toiseen maahan ja saada elämänkokemusta. Kuten tuossa ohjelmassakin nuoret todella oppivat mitä kodin- ja lasten hoito on. Se vaan on valitettavaa että aina lötyy niitä jotka pitävät au paireja lähes orjina. Sitä on aika (yllättävän) haavoittuvainen vieraassa perheessä vieraassa maassa. Sitä ottaa vastaan enemmän mitä ns. normaalisti ottaisi, omia oikeuksia on vaikeampi puolustaa. Eipä näitä oikein monesti ymmärrä ellei itse ole kokenut.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
n pettynyt että ajattelen lasten olevan vain työtä :O.
.

Tama on ihan yleinen ajattelutapa. Olen ollut lastenhoitaja yksityiskodeissa kahdeksan vuotta ja jokainen perhe tuntuu ajattelevan, etta juuri heidan lapsien hoitaminen on lahes tulkoon etuoikeus ja tietenkin jatan menematta harrastukseen tai kaverien kanssa ravintolaan, koska he pyytavat minua tekemaan perjantaina kolme tuntia ylimaaraista.

[QUOTE="northern soul";29598654]Tama on ihan yleinen ajattelutapa. Olen ollut lastenhoitaja yksityiskodeissa kahdeksan vuotta ja jokainen perhe tuntuu ajattelevan, etta juuri heidan lapsien hoitaminen on lahes tulkoon etuoikeus ja tietenkin jatan menematta harrastukseen tai kaverien kanssa ravintolaan, koska he pyytavat minua tekemaan perjantaina kolme tuntia ylimaaraista.[/QUOTE]

Ja sitten eivät kuitenkaan oikei itse jaksaa hoitaa lapsiaan..kun on niin kovaa työtä :D..

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
tunsin myötähäpeää kun Suomaalaiset juntti au-pairit Smirnoff tölkit kädessä ihmettelee Lontoon kadulla "kun on niin paljon ihmisiä" ja jahtaavat Italialaisia ukkoja kiimassa.
Eka kertaa ulkomailla Juvalta?

Alkuperäinen kirjoittaja hävettää;29637861:
tunsin myötähäpeää kun Suomaalaiset juntti au-pairit Smirnoff tölkit kädessä ihmettelee Lontoon kadulla "kun on niin paljon ihmisiä" ja jahtaavat Italialaisia ukkoja kiimassa.
Eka kertaa ulkomailla Juvalta?

Ei kannata hävetä muiden puolesta. Helpompaa on vain elää omaa elämäänsä, pää pystyssä sitäkin.

Miten yhdeksäntoistavuotias voi olla liian nuori kantamaan vastuuta lapsesta ja muka tarvitsee aikuisten tukea ja neuvoja kaikessa, jos kerran monella on jo omiakin lapsia tuossa iässä?

En ole ollut au pairina, mutta en kyllä 19-vuotiaana vaihto-oppilaana kaipaillut mitään kirkon työntekijöitä tai aikuisia auttamaan.

[QUOTE="Siis";29637935]Miten yhdeksäntoistavuotias voi olla liian nuori kantamaan vastuuta lapsesta ja muka tarvitsee aikuisten tukea ja neuvoja kaikessa, jos kerran monella on jo omiakin lapsia tuossa iässä?

En ole ollut au pairina, mutta en kyllä 19-vuotiaana vaihto-oppilaana kaipaillut mitään kirkon työntekijöitä tai aikuisia auttamaan.[/QUOTE]

Eipä se kirkon työntekijä paljoa auttanutkaan..

Onhan 19v aika nuori vielä. Ja ihmisiä on erilaisia.

En nyt edes tiedä miksi puolustan näitä tyttöjä. Jotenkin vaan ovat niin lapsia vielä, eläneet kai aika suojatusti tuohon asti, ainakin osa heistä.

Ohjelmaa katsoessa tuli mieleen, että monet maahanmuuttajavanhemmat suhtautuvat päivähoidon ammattilaisiinkin niin kuin au- paireihin! Jos ei pidä varaansa, joutuu heidän palvelijakseen, ja se on tosi.

[QUOTE="northern soul";29648106]Munkin mielesta nuo au pairit vaikuttavat tosi lapsekkailta ja kypsymattomilta. Eiko se vanhin niista ole kuitenkin jo hyvasti yli teini-ian? 23???[/QUOTE]

Lapsiahan ne on.

Ihmettelen ja harmittelen ettei Anna jäänyt lontooseen. Pärjäsi hyvin ja oli pidetty.
Ois se poikaystäväkin saattanut löytyä.

Hilla olis selvästi halunnut jäädä mutta uskis poikaystävä oli kuitenkin tärkeempi.

Mira jäi mutta on näemmä jop palaillut suomeen.

Jasmiina...öh miks yleensä lähti sinne?!

Sillä yhdellä ainakin oli sairaalloisen kontrolloiva ja mustasukkainen poikaystävä. Ei hyvää seuraa tytölle, eikä tulevalle liitolle, kun pukeutumista ja ystäviä myöten pitää mennä miehen mukaan.

Minua jäi kiinnostamaan että millä tavalla se uskonto näkyi siinä kabHala perheessä? Se mirahan sanoi koko ajan että kabhala. Siis mitä semmosta ne teki että se ahdisti tätä tyttöä niin kovasti ja oli niin jotenkin tosi huono juttu?

Anna oli kyllä tykätty ja ihanan oloinen tyttö! Samoin Hilla ois viihtynyt varmaan oikeesti pidempään mutta poikakaveri oli pikkusen liian mustis koko ajan :( En tajua miksi se jasmiina edes lähti sinne? Kuitenkin perheessä oli suomalainen äiti niin ois omalla äidinkielellään vielä pystynyt keskustelemaan ikävästään ja tunteistaan niin oli yllätys ettei keskustellut.