Suomen kielen opettelu pitäisi olla ykkösasia, kun maahanmuuttajia kotoutetaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teppo Tebbis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Teppo Tebbis

Vieras
Tunnen paljon maahanmuuttajataustaisia ihmisiä ja tämä on mielestäni ykkösongelma maahanmuuttajien keskuudessa ja aiheuttaa valtavasti syrjäytymistä yhteiskunnasta. Jos näin näppituntumalta voisi heittää niin ne maahanmuuttajataustaiset kaverit jotka osaavat hyvin Suomen kielen ovat sopeutuneet ja kotoutuneet Suomeen aivan loistavasti.

Aika paska ilma muuten, ei tarttenu lähtee ulkoilemaan joten tulin taas tänne lätisemään skeidaa.

Olen sun kanssa samaa mieltä, koska suomessa on lähes mahdotonta saada töitä ja pärjätä muutenkin jos ei kieltä osaa (varsinkin jos ei puhu englantiakaan..)

ja hah, täälä paistaa aurinko ja on lämmin :)

joo, ja halla-ahohan halusi kaiken positiivisen syrjinnän, kuten äidinkielen tukiopetuksen maahanmuuttaja lapsille poistettavan. juu sehän ei pidemmällä ajalla ollenkaan tee hallaa yhteiskunnallemme. mitä ne persutkaan siitä hyötyisi, että on vain entistä enemmän segregoitunut yhteiskunta?

Jos mamut opettelevat puhumaan suomea, tarkoittaisi se sitä, että he vosivat joutua töihin, monikulttuurisuus vähenisi ja tulkeilta loppuisi työt, siis paree vain olla opettelematta suomea.

[QUOTE="huhhuh";24007182]joo, ja halla-ahohan halusi kaiken positiivisen syrjinnän, kuten äidinkielen tukiopetuksen maahanmuuttaja lapsille poistettavan. juu sehän ei pidemmällä ajalla ollenkaan tee hallaa yhteiskunnallemme. mitä ne persutkaan siitä hyötyisi, että on vain entistä enemmän segregoitunut yhteiskunta?[/QUOTE]

Linkkiä Halla-ahon puheisiin?

Olen sun kanssa samaa mieltä, koska suomessa on lähes mahdotonta saada töitä ja pärjätä muutenkin jos ei kieltä osaa (varsinkin jos ei puhu englantiakaan..)

ja hah, täälä paistaa aurinko ja on lämmin :)

Siinä kielen osaamisessa on sellainenkin hyvä puoli, että ne jotka osaavat Suomen kielen niin heillä on myös paljon kantasuomalaisia kavereita sekä he pystyvät luomaan suhteita jne. Sopeutuminen on vaivattomampaa tähän yhteiskuntaan.

[QUOTE="huhhuh";24007182]joo, ja halla-ahohan halusi kaiken positiivisen syrjinnän, kuten äidinkielen tukiopetuksen maahanmuuttaja lapsille poistettavan. juu sehän ei pidemmällä ajalla ollenkaan tee hallaa yhteiskunnallemme. mitä ne persutkaan siitä hyötyisi, että on vain entistä enemmän segregoitunut yhteiskunta?[/QUOTE]

maahanmuuttajalapsille siis. ettei joku tule tänne avautumaan mun äidinkielen taidoista.

Samaa mieltä. Suomen kielen pitäisi olla ykkösasia. Minun naapurissa asuu kenialainen lääkäri, joka puhuu hyvää suomea ja äidinkielenään englantia. Ei saa tehdä töitä kun ei osaa ruotsia. Suomen pitäsi riittää. Etenkin joensuussa

Olen lukenut sen julkilausuman ja käsitin sen hieman eri tavalla kuin monet hysteerikot tässä maassa.

[QUOTE="vieras";24007183]Jos mamut opettelevat puhumaan suomea, tarkoittaisi se sitä, että he vosivat joutua töihin, monikulttuurisuus vähenisi ja tulkeilta loppuisi työt, siis paree vain olla opettelematta suomea.[/QUOTE]

Olet ihan oikeassa siinä, että maahanmuuttajat työllistävät paljon ihmisiä, mutta jossain vaiheessa on pakko ruveta seisomaan näiden suojatyöpaikkalaistenkin omilla jaloillaan jos ja kun saadaan ihmiset paremmin sopeutumaan tähän maahan. Pidemmällä tähtäimellä se on kaikkien etu, että suuri joukko maahanmuuttajia ei syrjäydy.

[QUOTE="näin on";24007206]Samaa mieltä. Suomen kielen pitäisi olla ykkösasia. Minun naapurissa asuu kenialainen lääkäri, joka puhuu hyvää suomea ja äidinkielenään englantia. Ei saa tehdä töitä kun ei osaa ruotsia. Suomen pitäsi riittää. Etenkin joensuussa[/QUOTE]

Tuokin on yksi aivan järjetön epäkohta johon olisi syytä puuttua, mutta hallitusohjelmasta selvisi se, että tälle asialle ei todellakaan tulla tekemään yhtään mitään.

[QUOTE="näin on";24007206]Samaa mieltä. Suomen kielen pitäisi olla ykkösasia. Minun naapurissa asuu kenialainen lääkäri, joka puhuu hyvää suomea ja äidinkielenään englantia. Ei saa tehdä töitä kun ei osaa ruotsia. Suomen pitäsi riittää. Etenkin joensuussa[/QUOTE]

kenialainen joka puhuu äidinkielenään englantia? oletkos nyt ihan varma?

Olen täysin samaa mieltä tuosta kielen opettelusta. Ongelma tällä hetkellä ainakin pk-seudulla on se, että kielikursseja järjestetään paljon vähemmän kuin halukkaita kurssilaisia olisi. Voisivat heti lisätä keskitason kursseja, sillä alkeistason kurssille pääsee helposti mutta sitten tuleekin ongelmaksi löytää jatkokurssia.

Suurimpaan osaan töitä kun alkeistason kielitaito ei riitä vaan vaaditaan vähintään keskitason kielitaito.

[QUOTE="vieras";24007244]kenialainen joka puhuu äidinkielenään englantia? oletkos nyt ihan varma?[/QUOTE]

Joo, olen aivan varma. Äidinkieli on englanti, mutta puhuu sujuvasti myös Suomea, Luota, Kiswahilia ja Espanjaa. Espanjan on oppinut kun on toiminut lääkärinä espanjankielisessä maassa

[QUOTE="näin on";24007262]Joo, olen aivan varma. Äidinkieli on englanti, mutta puhuu sujuvasti myös Suomea, Luota, Kiswahilia ja Espanjaa. Espanjan on oppinut kun on toiminut lääkärinä espanjankielisessä maassa[/QUOTE]

useimmiten se äidinkieli on esim. luo ja sitten muut sujuvat kielet ovat kiswahili tai englanti tai suomi ym. siksi kysyin. onhan niitä poikkeuksiakin tietysti.

Olen täysin samaa mieltä tuosta kielen opettelusta. Ongelma tällä hetkellä ainakin pk-seudulla on se, että kielikursseja järjestetään paljon vähemmän kuin halukkaita kurssilaisia olisi. Voisivat heti lisätä keskitason kursseja, sillä alkeistason kurssille pääsee helposti mutta sitten tuleekin ongelmaksi löytää jatkokurssia.

Suurimpaan osaan töitä kun alkeistason kielitaito ei riitä vaan vaaditaan vähintään keskitason kielitaito.

Parantaahan se elämänlaatua monella muullakin tapaa kun osaa kielen. Itse olen törmännyt maahanmuuttajiin jotka eivät tosiaan osaa edes englantia, jotkut eivät osaa kirjoittaa ja lukea siis aikuiset ihmiset.

Koulunpenkille vaan tämä porukka niin siitä se lähtee.

Parantaahan se elämänlaatua monella muullakin tapaa kun osaa kielen. Itse olen törmännyt maahanmuuttajiin jotka eivät tosiaan osaa edes englantia, jotkut eivät osaa kirjoittaa ja lukea siis aikuiset ihmiset.

Koulunpenkille vaan tämä porukka niin siitä se lähtee.

Toki parantaa. Useasti vaan keskitytään maahanmuuttajien työttömyyteen ym. asioihin, muttei ymmärretä, ettei huonolla kielitaidolla töitä saa vaikka kuinka hakisi.

Monet maahanmuuttajat turhautuvat, kun hakevat ja hakevat ja hakevat kielikoulutukseen alkeiskurssin päätyttyä, mutta paikkaa vaan ei löydy, kun muitakin hakijoita on useita satoja. Työpaikkoja hakevat samaan aikaan, mutta edes haastatteluun asti ei pääse, kun kielitaidon kohdalla lukee taso 2 tms.

Lisäongelma kielikursseille pääsemisessä on se, että työvoimatoimisto pakottaa kursseille haluamattomiakin maahanmuuttajia hakemaan kyseisille kursseille. Tällöin ne, jotka oikeasti kursseille haluavat, eivät sinne pääse. On vaan kovin vaikeaa "pisteyttää" hakijoita oikean halukkuuden mukaan.

Mun naapurissani asuu venäläinen lääkäri. Puhuu hyvin suomea, muttei ruotsia. Työskentelee lääkärinä yksityissektorilla.

Toki parantaa. Useasti vaan keskitytään maahanmuuttajien työttömyyteen ym. asioihin, muttei ymmärretä, ettei huonolla kielitaidolla töitä saa vaikka kuinka hakisi.

Monet maahanmuuttajat turhautuvat, kun hakevat ja hakevat ja hakevat kielikoulutukseen alkeiskurssin päätyttyä, mutta paikkaa vaan ei löydy, kun muitakin hakijoita on useita satoja. Työpaikkoja hakevat samaan aikaan, mutta edes haastatteluun asti ei pääse, kun kielitaidon kohdalla lukee taso 2 tms.

Lisäongelma kielikursseille pääsemisessä on se, että työvoimatoimisto pakottaa kursseille haluamattomiakin maahanmuuttajia hakemaan kyseisille kursseille. Tällöin ne, jotka oikeasti kursseille haluavat, eivät sinne pääse. On vaan kovin vaikeaa "pisteyttää" hakijoita oikean halukkuuden mukaan.

Okei, kiitos tietopläjäyksestä. Sinulla on tarkempaa tietoa näistä asioista, itse lähinnä tarkastelen ongelmaa näppituntumalta. En ole niinkään perehtynyt maahanmuuttoasioihin, mutta tulipa mieleen tämä epäkohta ja näköjään taisin olla oikeassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24007314:
Mun naapurissani asuu venäläinen lääkäri. Puhuu hyvin suomea, muttei ruotsia. Työskentelee lääkärinä yksityissektorilla.

Miten on saanut työluvan ilman kielikoetta?

Ihan mielenkiinnosta kysyn kun tämä naapurini on sanonut, että menisi töihin jos ei tarvitsisi opetella ruotsin kieltä.

Mitä olen joitakin maahanmuuttajia kuunnellut, niin suomen kielen kursseille ei niin vain päästä. Pitkät jonot. Monet siis haluaisivat opiskella suomea, mutta kurssille ei pääse. Aivan järjetöntä olla järjestämättä riittävästi kursseja kaikille halukkaille.

[QUOTE="vieras";24007325]tuota, suomessa on ihan suomen romanejakin, joista kaikki ei osaa kirjoittaa tai lukea.[/QUOTE]

Pitäisikö asialle tehdä jotain ? Minä tunnen romaneja jotka käyvät töissä, voitko kuvitella.

Meilläpäin kaikki pääsee kielikurssille ja sinne on mentävä tai ei saa sosiaaliturvaa

[QUOTE="näin on";24007326]Miten on saanut työluvan ilman kielikoetta?

Ihan mielenkiinnosta kysyn kun tämä naapurini on sanonut, että menisi töihin jos ei tarvitsisi opetella ruotsin kieltä.[/QUOTE]
Kyllä työluvan saa ilman ruotsintaitoakin. Tunnen useita maahanmuuttajia, jotka eivät ole koskaan opetelleet sanaakaan ruotsia. Ruotsin taitohan on vaatimus ainoastaan julkisella sektorilla, yksityisellä sun ei tarvitse osata edes suomea, mutta sitten sulla ei ehkä ole asiakkaitakaan.

Yhteistyössä