Suomenruotsalaiset inhoavat suomenkieltä niin paljon, että haluavat kartoista suomenkieliset nimet.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaksikielisyys on rikkautta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luenkin paljon. Enkä opiskele suomen kieltä enää, koska sain opetuksen jo koulussa. Se,minkä tasoista opetus oli, onkin ihan eri tarina. Tasokkaampaa kuin ruotsin opetus joka tapauksessa.

Voi kuule, oman äidinkielenkään oppiminen ei koskaan lopu, eikä siis rajoitu koulussa tapahtuvaan opiskeluun. Kieli myös muuttuu jatkuvasti. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että sen opetus ei ollut aina aivan tasokasta, enemmän olisi voitu esimerkiksi lukea, ja ruotsin opetuksessa harjoiteltiin myös kovin vähän ns. elävää kieltä, enemmän harjoiteltiin ulkoa esim. verbien ja substantiivien taituvusta..

Mä olen hiljalleen kallistunut mielipiteessäni siihen, että paikkakunnilla, jossa ruotsinkielisiä ei ole, ns. pakkoruotsi lienee turha. Mutta Suomessa on myös paikkakuntia, jossa ruotsinkieliset on enemmistönä. Siellä on myös työllistymisen edellytyksenä molempien kotimaisten kielten osaaminen. Ja niin sen pitääkin olla.

Pakko tunnustaa, että mä en ole koskaan käynyt Ahvenanmaalla. En siis tiedä mitkä kyltit siellä on suomeksi. Mutta uutisointi ilmeisesti liittyy juurikin siihen, että kyltit olisi jatkossa vain ruotsiksi. Suomessa taasen on ollut keskustelua siitä, että kyltit pitäisi olla ainoastaan suomeksi. En siis puhunut Ahvenanmaasta, vaan muusta Suomesta.

Puhut taas kerran suulla suuremmalla vaikka olet pihalla kuin lumiukko.:D

Ahvenanmaalla ei ole ykskään kyltti suomeksi, siellä jopa räjäytellään paskaksi sellaisia postilaatikkoja joissa on suomalainen nimi, ja nyt on kyse siitä ettei Ahvenanmaan maakuntahallitus halua Maanmittauslaitoksen kartoissa olevan yhtäkään suomalaista nimeä.

Annetaan opiskelijoille valinnanvapaus opiskella sitä kieltä mitä haluavat, se on ainoa järkevä ratkaisu.

[QUOTE="vieras";25864016]Etkö sinä pölvästi tajua ettei ole olemassa ahvenanmaalaisia!!!?? Tyhmyyttäsikö loukkaat toisia ihmisiä?[/QUOTE]

Sinun argumentoitisi on aina vertaansa vailla. Sinähän itse loukkaat haukkumalla pölvästiksi. Menet aina henkilökohtaisuuksiin, se on aina se sinun paha tapasi, kun hermostut. Ei ole mukavaa.

Tarkennatko väitettäsi vielä. Ihan omin sanoin ja ilman haukkumasanoja huutomerkkejä. Osaatko?

[QUOTE="vieras";25864173]

Ahvenanmaalla ei ole ykskään kyltti suomeksi, siellä jopa räjäytellään paskaksi sellaisia postilaatikkoja joissa on suomalainen nimi, [/QUOTE]

Oletko käynyt kaikki kyltit läpi, ja mistä olet kuullut noista postilaatikkojen räjäyttämisestä?

[QUOTE="vieras";25864173]Puhut taas kerran suulla suuremmalla vaikka olet pihalla kuin lumiukko.:D

Ahvenanmaalla ei ole ykskään kyltti suomeksi, siellä jopa räjäytellään paskaksi sellaisia postilaatikkoja joissa on suomalainen nimi, ja nyt on kyse siitä ettei Ahvenanmaan maakuntahallitus halua Maanmittauslaitoksen kartoissa olevan yhtäkään suomalaista nimeä.

Annetaan opiskelijoille valinnanvapaus opiskella sitä kieltä mitä haluavat, se on ainoa järkevä ratkaisu.[/QUOTE]

Voi härreguud! Mä tosiaan luin otsikon että kylteistä, en kartoista. Tsori :D.

No mä henkilökohtaisesti pidän ruotsia tärkeänä kielenä, sillä se on tärkeä kieli asuinpaikkakunnallani. Ja voi pojat että on saanut tehdä töitä kieltä oppiakseni. Vieläkään ei ole lähellekään hyvin hallinnassani kyseinen kieli.

Meillä on Suomessakin paljon ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti osaa kuin toista kotimaista, eli ruotsia. Heidänkin täytyy koittaa huonolla suomellaan solkata asiansa hyvinkin monella paikkakunnalla (jossa palvelua ei yksinkertaisesti saa ruotsiksi). Mun mielestä on vähintään kohtuullista, että Ahvenanmaalle matkustettaessa joutuu varautumaan siihen, ettei välttämättä saa palvelua kuin toisella kotimaisella, eli ruotsiksi.

Sinä pidät ruotsia tärkeänä ja joku toinen pitää jotain muuta kieltä tärkeämpänä kuin ruotsia.

Muutaman tuhannen ihmisen vuoksi viiden miljoonan suomalaisen pitää opiskella ruotsia? Oletko koskaan miettinyt kuinka paljon pakkoruotsi maksaa?

Luulis ahvenanmaalaisten osaavan enkkua jos suomi ei taivu?

[QUOTE="vieras";25864188]Oletko käynyt kaikki kyltit läpi, ja mistä olet kuullut noista postilaatikkojen räjäyttämisestä?[/QUOTE]

Sen mitä olen Ahvenanmaalla useampana kesänä matkustellut en ole törmännyt yhteenkään suomenkieliseen kylttiin.

Postilaatikkojen räjäyttelystä oli kerran YLEllä ohjelmaa. Ihmettelen suuresti miten moinen asia pakkoruotsimyönteisessä YLEssä pääsi sensuurin hampaista läpi, tais olla suora lähetys.

[QUOTE="vieras";25864208]Sinä pidät ruotsia tärkeänä ja joku toinen pitää jotain muuta kieltä tärkeämpänä kuin ruotsia.

Muutaman tuhannen ihmisen vuoksi viiden miljoonan suomalaisen pitää opiskella ruotsia? Oletko koskaan miettinyt kuinka paljon pakkoruotsi maksaa?

Luulis ahvenanmaalaisten osaavan enkkua jos suomi ei taivu?[/QUOTE]

Kirjoitinkin tuossa aiemmin, että olen kallistumassa (kuten myös monet tuntemani ruotsinkieliset) pakkoruotsin poistamiseen. Yhä edelleen pidän ruotsinkielen osaamista hyvinkin tärkeänä tietyillä paikkakunnilla, mutta he, jotka eivät ole halukkaita ruotsia oppimaan, ovat toki oikeutettuja hakemaan työpaikkansa toisaalta. Eli ruotsin opiskelu vapaaehtoisena alkaa tuntumaan mielestäni järkevämmältä vaihtoehdolta. Tai sitten valinnaisuus: ruotsi tai venäjä esimerkiksi.

[QUOTE="vieras";25864253]Sen mitä olen Ahvenanmaalla useampana kesänä matkustellut en ole törmännyt yhteenkään suomenkieliseen kylttiin.

Postilaatikkojen räjäyttelystä oli kerran YLEllä ohjelmaa. Ihmettelen suuresti miten moinen asia pakkoruotsimyönteisessä YLEssä pääsi sensuurin hampaista läpi, tais olla suora lähetys.[/QUOTE]

OK, kiitos tiedosta ja asiallisesta vastauksesta, kerrankin.

Täytyypä siskolta kysyä myös noista jutuista, kun kerran on siellä asunut jo monta vuotta.

Kirjoitinkin tuossa aiemmin, että olen kallistumassa (kuten myös monet tuntemani ruotsinkieliset) pakkoruotsin poistamiseen. Yhä edelleen pidän ruotsinkielen osaamista hyvinkin tärkeänä tietyillä paikkakunnilla, mutta he, jotka eivät ole halukkaita ruotsia oppimaan, ovat toki oikeutettuja hakemaan työpaikkansa toisaalta. Eli ruotsin opiskelu vapaaehtoisena alkaa tuntumaan mielestäni järkevämmältä vaihtoehdolta. Tai sitten valinnaisuus: ruotsi tai venäjä esimerkiksi.

Ei suomenruotsalaiset vapaaehtoisesti halua luopua pakkoruotsista, koska se heikentäisi heidän asemaa opiskelussa ja työmarkkinoilla.

[QUOTE="vieras";25864322]Ei suomenruotsalaiset vapaaehtoisesti halua luopua pakkoruotsista, koska se heikentäisi heidän asemaa opiskelussa ja työmarkkinoilla.[/QUOTE]

Selitätkö tätä vähän tyhmälle? Miten pakkoruotsista luopuminen heikentäisi ruotsinkielisten asemaa opiskelussa ja työmarkkinoilla?

Selitätkö tätä vähän tyhmälle? Miten pakkoruotsista luopuminen heikentäisi ruotsinkielisten asemaa opiskelussa ja työmarkkinoilla?

Kun pakkoruotsi poistuu ei suomalaisen tarvitse enää opiskella ruotsia, vaan voi sen sijaan opiskella jotain sellaista mistä on itselle hyötyä. Suomenruotsalaiset joutuisivat edelleen opiskelemaan ruotsia JA myös suomea jos aikovat tehdä töitä Suomessa. Tästä syntyisi pakkoruotsia opiskelemattomille hyötyä ja siksi pakkoruotsi on ylipäätään olemassa.

[QUOTE="vieras";25864433]Kun pakkoruotsi poistuu ei suomalaisen tarvitse enää opiskella ruotsia, vaan voi sen sijaan opiskella jotain sellaista mistä on itselle hyötyä. Suomenruotsalaiset joutuisivat edelleen opiskelemaan ruotsia JA myös suomea jos aikovat tehdä töitä Suomessa. Tästä syntyisi pakkoruotsia opiskelemattomille hyötyä ja siksi pakkoruotsi on ylipäätään olemassa.[/QUOTE]

Toisaalta suomenkielisten, jotka aikovat työskennellä ruotsinkielisillä paikkakunnilla, olisi edelleen pakko opetella ruotsia jos aikovat työllistyä.

Mä ymmärrän jotenkin sen ajatuskulun, että pelätään pakkoruotsin poistumisen aiheuttavan ns. lumipalloefektin, eli seuraavaksi alettaisiin vaatia jotain muuta, jolla ruotsinkieli saataisiin kukistettua Suomesta. Mutta suoranaista hyötysuhdetta pakkoruotsin poistamisessa en näe, en kummallekaan kieliryhmän edustajalle.

Toisaalta suomenkielisten, jotka aikovat työskennellä ruotsinkielisillä paikkakunnilla, olisi edelleen pakko opetella ruotsia jos aikovat työllistyä.

Mä ymmärrän jotenkin sen ajatuskulun, että pelätään pakkoruotsin poistumisen aiheuttavan ns. lumipalloefektin, eli seuraavaksi alettaisiin vaatia jotain muuta, jolla ruotsinkieli saataisiin kukistettua Suomesta. Mutta suoranaista hyötysuhdetta pakkoruotsin poistamisessa en näe, en kummallekaan kieliryhmän edustajalle.

Puhtaasti ruotsinkielisiä paikkakuntia on kuinka monta?

Kuka haluaa "kukistaa" ruotsinkielen Suomessa? Ennemmin tulee mieleen suomenruotsalaisten halu kukistaa suomenkieli Suomessa (vrt ap:n antama linkki).

Kerrotko mikä on suomalaisten "hyötysuhde" ruotsin opiskelusta ja sen aiheuttamissa suurista kustannuksista yhteiskunnalle?

[QUOTE="vieras";25864541]Puhtaasti ruotsinkielisiä paikkakuntia on kuinka monta?

Kuka haluaa "kukistaa" ruotsinkielen Suomessa? Ennemmin tulee mieleen suomenruotsalaisten halu kukistaa suomenkieli Suomessa (vrt ap:n antama linkki).

Kerrotko mikä on suomalaisten "hyötysuhde" ruotsin opiskelusta ja sen aiheuttamissa suurista kustannuksista yhteiskunnalle?[/QUOTE]

Ei varmaan puhtaasti ruotsinkielisiä, mutta niitä kyllä, jossa enemmistö/ lähes on ruotsinkielisiä. Ja voi toki johtua omasta asenteestani ruotsinkieleen, mutta itse olen törmännyt juurikin näihin "kukistamisiin" suomenkielisten puolelta. Ruotsinkieliset lähinnä toivoisivat saavansa pitää kielensä ja minusta se on heille suotava.

Kyllä mä pidän ruotsinkielentaitoa erittäinkin hyödyllisenä. Ja ylipäätään kielien osaaminen on todellakin hyödyllistä. Se, että se tehdään pakon edessä, onkin sitten toinen juttu. Toisaalta, mikä sitten on hyödyllinen oppiaine ja mikä ei? Itse esimerkiksi pidän totaalisen tyhjänpäiväisenä kaiken perusmatematiikkaa syvemmän matikan. Kemia ja fysiikka on aineita, joita tuskin tulen tarvitsemaan ja hyvin olisin pärjännyt vaikka en tietäisikään mikä on veden kemiallinen merkki jne. jne.

Oma elämäntilanne, ammatillinen suuntautuminen ja asuinpaikkakunta varmasti määrittää paljonkin omaa ajatusmaailmaa ja käsitystä vaikkapa juurikin tuon ruotsin osaamisen tarpeellisuutta.

Kukaan ei tunnu puhuvan itse asiasta, eli siitä onko oikein ja kohtuullista vaatia poistettavaksi suomalaisista kartoista suomenkieliset paikannimet. Minusta tuo on täysin kohtuuton vaatimus ja osoittaa vaatijoidensa suuren typeryyden.

Ei varmaan puhtaasti ruotsinkielisiä, mutta niitä kyllä, jossa enemmistö/ lähes on ruotsinkielisiä. Ja voi toki johtua omasta asenteestani ruotsinkieleen, mutta itse olen törmännyt juurikin näihin "kukistamisiin" suomenkielisten puolelta. Ruotsinkieliset lähinnä toivoisivat saavansa pitää kielensä ja minusta se on heille suotava.

Kyllä mä pidän ruotsinkielentaitoa erittäinkin hyödyllisenä. Ja ylipäätään kielien osaaminen on todellakin hyödyllistä. Se, että se tehdään pakon edessä, onkin sitten toinen juttu. Toisaalta, mikä sitten on hyödyllinen oppiaine ja mikä ei? Itse esimerkiksi pidän totaalisen tyhjänpäiväisenä kaiken perusmatematiikkaa syvemmän matikan. Kemia ja fysiikka on aineita, joita tuskin tulen tarvitsemaan ja hyvin olisin pärjännyt vaikka en tietäisikään mikä on veden kemiallinen merkki jne. jne.

Oma elämäntilanne, ammatillinen suuntautuminen ja asuinpaikkakunta varmasti määrittää paljonkin omaa ajatusmaailmaa ja käsitystä vaikkapa juurikin tuon ruotsin osaamisen tarpeellisuutta.

Eihän kukaan ole riistämässä ruotsinkielisiltä heidän äidinkieltä, mistä sä olet tuollaista saanut päähäsi?, vaan kyse on siitä voiko pieni vähemmistö pakottaa suuren enemmistön opiskelemaan vähemmistön hyödytöntä kieltä.

Ruotsinkieliset yrittivät satojen vuosien ajan kukistaa Suomesta suomen, mutta onneksi suomalaiset pääsivät vuonna 1809 Venäjän yhteyteen: Venäjä takasi suomalaisille oikeuden omaan äidinkieleen ja mahdollisti Suomen kehittymisen sellaiseksi kuin mikä se on nyt.

Kuinka monessa maassa on pakkomatikka ja kuinka monessa maassa on pakkoruotsi? Siitä voit vetää omat johtopäätöksesi oppiaineiden hyödyllisyydestä.

[QUOTE="vieras";25864621]Kukaan ei tunnu puhuvan itse asiasta, eli siitä onko oikein ja kohtuullista vaatia poistettavaksi suomalaisista kartoista suomenkieliset paikannimet. Minusta tuo on täysin kohtuuton vaatimus ja osoittaa vaatijoidensa suuren typeryyden.[/QUOTE]

Ymmärsin niin, että se koskisi vain Ahvenanmaata, anteeksi Ålandia. Mutta vähän kummalliselta sellainen vaatimus tuntuu, varmaan aika tunteisiin perustuvaa vauhkontaa vähän samaan tapaan kuin monet suomenkieliset lausahtavat tälläkin palstalla esimerkiksi, että kaikki ruotsinkieliset voisivat muuttaa täältä pois tms.

Ei kovin järkiperäistä argumentointia siis, kummassakaan tapauksessa.

[QUOTE="vieras";25864712]Ymmärsin niin, että se koskisi vain Ahvenanmaata, anteeksi Ålandia. Mutta vähän kummalliselta sellainen vaatimus tuntuu, varmaan aika tunteisiin perustuvaa vauhkontaa vähän samaan tapaan kuin monet suomenkieliset lausahtavat tälläkin palstalla esimerkiksi, että kaikki ruotsinkieliset voisivat muuttaa täältä pois tms.

Ei kovin järkiperäistä argumentointia siis, kummassakaan tapauksessa.[/QUOTE]

Savolaiset voisivat vaatia paikallisia kartannimiä savoksi, venäläiset venäjäksi jne?

[QUOTE="vieras";25864793]Savolaiset voisivat vaatia paikallisia kartannimiä savoksi, venäläiset venäjäksi jne?[/QUOTE]

Niin? En nyt oikein tajunnut, miten jonkin murteen käytön vaatiminen mainitsemissasi tapauksissa liittyy aiheeseen, tai kielen, joka ei ole maamme virallinen kieli?

[QUOTE="vieras";25864819]Niin? En nyt oikein tajunnut, miten jonkin murteen käytön vaatiminen mainitsemissasi tapauksissa liittyy aiheeseen, tai kielen, joka ei ole maamme virallinen kieli?[/QUOTE]

Ei se haittaa vaikka et tajunnutkaan.=)

-- Taino, ehkä nimensä osaa ruotsiksi kertoa, meillä riitti se aika hyvin. Sillä sai jo läpipääsyn pisteet joka kokeesta.

Älä puhu pehmosia. Yläasteella kielikokeen läpipääsyrajana on 30% tehtävistä oikein, lukiossa 50%. Sen kyllä uskon, että jos kieltä ei tippaakaan käytä, niin ei siitä muista sitäkään vähää, mitä kouluaikoina. Vähän sama kuin matematiikassa pitäisi pitää yllä laskurutiinia, jos meinaisi muistaa joistain derivoinneista jotain.

[QUOTE="vieras";25864322]Ei suomenruotsalaiset vapaaehtoisesti halua luopua pakkoruotsista, koska se heikentäisi heidän asemaa opiskelussa ja työmarkkinoilla.[/QUOTE]

Omituinen väite. Päinvastoin pakkoruotsin poistaminen vahvistaisi suomenruotsalaisten asemaa opiskelussa ja työmarkkinoilla. Pakkoruotsin poistaminen ei tarkoittaisi ruotsinkielisten koulujen poistamista.

Tämän seurauksena suomenruotsalaisten olisi entistäkin helpompi päästä opiskelemaan (suomenkielisiä hakijoita olisi vähemmän) ruotsinkielisiin oppilaitoksiin ja lisäksi työmarkkinoilla on kyllä tarjolla erittäin paljon työpaikkoja, joissa ruotsinkielen osaaminen on palkkaamisen ehto. Näitä paikkoja on ihan joka tasolla valtionhallinnosta, esim. verohallinto ja kunnallisen alan työpaikoista (lääkärit, päiväkodit, koulut, sosiaalitoimi) liiketoiminnan puolelle asti.

Yhteistyössä