Suomi-Iran avioliitto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aijuu, onhan meillä ihan lähipiirissä yksi pariskunta jossa mies on Iranista. En vaan koskaan muista sitä, kun ko. mies puhuu aina turkkia ja ikäänkuin pidän häntä turkkilaisena, vaikka Iranista hän alunperin on.

Mitä hänestä sanoisin? Suomalaisen tyylinen mies :). Hieman jäyhän oloinen, ei turhia puhele, ei ihan helppo tutustua mutta kun häneen tutustuu niin hänestä saa luotettavan ystävän. Töitä tekee paljon, firmaansa pyörittää, arvot on kohdallaan. Heidän tyttärensä on meillä aika ajoin hoidossa, ja meidän tyttö taas käy mm. uimahallissa heidän kanssaan. Luotettava mies, sellainen peruskallio.

Olen naimisissa iranilaisen miehen kanssa, itse syntyjäni suomalainen. Olemme olleet yhdessä kuutisen vuotta, ja tähän asti on mennyt onnellisten tähtien alla. Itse teen opettajantyön ohessa toista maisterintutkintoa, mieheni ei valitettavasti ole saanut koulutustaan vastaavaa työtä Suomesta mutta tekee silti parhaansa päästäkseen elämässä eteenpäin. Suurempia kulttuurien törmäyksiä ei ole tullut, mistä kiitän ennen kaikkea aviomieheni kärsivällistä ja rauhallista luonnetta ja molemminpuolista uteliaisuutta. Erilainen kulttuuritausta näkyy kodissamme ehkä eniten ruokapöydässä, musiikkimaussa ja sisustuksessa - tämä kaikki vain elämää rikastavana puolena. Iraniin emme ole vielä yhdessä päässeet käymään, mutta mieheni lähisuku vieraili Suomessa häissämme - muutoin olemme yhteydessä säännöllisesti netin välityksellä, ja odotan kovasti seuraavaa tapaamistamme puolisoni sukulaisten kanssa. En kerta kaikkiaan ymmärrä, mikä avioliitostamme tekisi niin erilaisen verrattuna kahden suomalaisen avioliittoon. Jokainen avioliitto vaatii molemminpuolista kunnioitusta, rakkautta, toinen toisensa hyväksyntää ja anteeksiantoa onnistuakseen.

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta Suomi-Iran avioliitosta koska arvostan terveyttäni. Ai jos menee iranilaisen kanssa naimisiin niin ei muka tarvitse tietää minkälaista meno on Iranissa? Siellä uskontopoliisi kulkee kaduilla ja pamputtaa väärin pukeutuneita naisia, eli se meno on niin erilaista kuin sivistyneissä länsimaissa, että kaikki tieto paikallisista tavoista on varmasti tervetullutta. Onko sinulla kokemusta Suomi-Iran avioliitosta?

Länsimaat= sivistys??? Avaappa silmäsi!

Ei olla naimisissa, mutta kuusi vuotta on oltu yhdessä, josta neljä vuotta saman katon alla. Mies on luokanopettaja, itse olen lastenhoitaja. Mies dissaa kotimaataan aika rankasti. Kerran ollaan siellä kuuden vuoden aikana käyty. Siveyspoliisi leikkasi miehen pitkän tukan pois ja mulle huomautettiin liian tiukoista farkuista. No, eipä olla tuonne takapajulaan ihan pian menossa uudestaan. Miehen vanhemmat vierailee meillä vuosittain. Anopin kanssa mulla ei ole yhteistä kieltä, appiukon kanssa tulen toimeen loistavasti.

Haluaisin tutustua iranilaisiin Suomessa sekä heitä tunteviin suomalaisiin!

Eräs minulle tärkeä henkilö on Tehranista. Hän asui muutaman vuoden Suomessa ja teki virheen (omasta mielestään) ja palasi takaisin Tehraniin ja nyt on palava halu takaisin Suomeen. Sen toteutumista odotellessa haluaisin tutustua iranilaisiin Suomessa, osaksi myös siksi, että kun tämä henkilö vihdoin pääsee takaisin tänne, olisi kiva jos olisi seuraa myös omasta maasta.

minä itse olen asunut täällä suomessa 18vuotta. Ajat sitten muutettiin pois koska iran pakottaa kaikkia olemaan muslimeita ja ei ole oikeutta mihinkään varsinkin naisilla. Siksi sieltä karkaa koko ajan ihmisiä pois. Jos olette lukeneet iranin historiaa shahin aikaan iran oli yksi maailman parhaimmista maista.. Mutta valitettavasti nämä imaamit ovat pilanneet koko iranin. Sen verran vielä että kun olen matkustanut sinne niin ihmiset eivät pidä uskonnosta yhtään varsinkin islamista.. Ihmisiä on erilsisia ja kaikkia ei voi katsoa samalla silmällä

Mulla on ystäväpariskunta, nainen suomalainen ja mies iranilainen. Mieskin on asunut jo melko pienestä asti Suomessa. Melko "suomalaiselta" heidän elämänsä minusta tuntuu, välillä ihan unohdan että mies ei oo suomalainen :) Lapsille isä on kyllä opettanut myös omaa äidinkieltään, vaikka ei itse voikaan enää iraniin palata, koska kuuluu tähän bahai-uskontoon ja sitähän ei Iranissa suvaita - hänet tapettaisiin samantien jos astuisi jalallaansakaan Iraniin.
Ahaa

Kohta tulee paljon avioliittoja suomalaisnaisten ja iranilaismiesten välille. Joitakin komeita sulhasia tuli jo itärajan yli ja sään lauhduttua tulee tuhansia lisää.

Yhteistyössä