Suomi tyhmistyy päivä päivältä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eilen olimme fiksumpia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eilen olimme fiksumpia

Vieras
Suomi häviää kilpailussa osaajista
Kotimaa

Kirjoittanut STT–PAULA ROPPONEN 24.03.2011 19:00

Viimeksi päivitetty 24.03.2011 19:03

51443
1 2 3 4 5
A+ A- A

Suomi häviää kilpailussa korkeasti koulutetuista maahanmuuttajista.

Eurooppalainen Suomi -järjestön raportin mukaan Suomi houkuttelee vähemmän koulutettuja siirtolaisia kuin anglosaksiset maat, kuten Kanada.

Nykyisistä Suomeen tulijoista vain yksi kolmasosa muuttaa työn perässä. Loput tulevat perhe- tai opiskelusyiden takia. Useimmissa länsimaissa suhdeluvut ovat päinvastoin, kertoo yksi raportin kirjoittajista Siirtolaisinstituutin johtaja Ismo Söderling.

Lisäksi OECD:n mukaan Suomi on yksi harvoista aivovuodosta kärsivistä teollisuusmaista. Korkeasti koulutettuja lähtee enemmän kuin tulee tilalle.

– Näissä liikkuu mielettömät rahat. Jos muunnetaan tämän päivän rahaan esimerkiksi Ruotsin suomalaisista siirtolaisista saama koulutushyöty, on se 5–6 miljardia, Söderling kertoo.

Moni maa suosii osaajia

Raportin mukaan yhä useampi maa suosii korkeasti koulutettuja maahanmuuttajia. Esimerkiksi Kanada käyttää pisteytysjärjestelmää, jossa muun muassa koulutuksesta ja työkokemuksesta riittävästi pisteitä saava maahanmuuttaja voi muuttaa maahan etsimään töitä muutamaksi vuodeksi.

Söderling toivoo, että vaalien jälkeinen hallitus loisi Suomeen maahanmuuttostrategian, jonka mukaan toimittaisiin. Samaan yhtyy raportin toinen kirjoittaja Akavan kansainvälisten asioiden asiamies Liisa Folkersma.

– Ei ole enää varaa harrastaa satunnaista ja hajanaista politiikkaa, Folkersma sanoo.

Strategialta he toivovat linjoja muun muassa siihen, keitä tänne halutaan ja miten heidät kotoutetaan. Lisäksi kaivataan lisää resursseja kotouttamiseen.

Raporttia kommentoineen maahanmuuttajan Raphael Tsangan mukaan Suomessa kannattaisi ensin työllistää koulutusta vastaaviin töihin jo täällä asuvat, ja sitten houkutella lisää muualta.

– Suomessa on paljon maahanmuuttajia, jotka opiskelevat täällä korkeakoulussa vuosia. Valmistumisen jälkeen he ovat ravintolassa tiskaamassa ja jakamassa lehtiä, Tsanga sanoo.

Minä alan olla todella huolissani aivoviennistä. Ei ole yksi eikä kaksi kollegaa, jotka ovat lähteneet ulkomaille. Meidänkin perhe etsii passiivisesti ulkomailta töitä oman huonon tilanteen vuoksi. Tuntuu aika kamalalta, mutta ei voi mitään.

"Raporttia kommentoineen maahanmuuttajan Raphael Tsangan mukaan Suomessa kannattaisi ensin työllistää koulutusta vastaaviin töihin jo täällä asuvat, ja sitten houkutella lisää muualta."

Täällä on myös yksi korkeastikoulutettu, joka on lähdössä pian ulkomaille. Suomessa ei ole töitä, tai ne ovat todella huonosti palkattuja määräaikaistöitä. Olen valmistunut erinomaisin arvosanoin, mutta ei vain ole töitä. Yhdysvalloissa on, joten kunhan kesä koittaa, pakkaan tavarani ja lähden sinne. :)

[QUOTE="vieras";23438426]Täällä on myös yksi korkeastikoulutettu, joka on lähdössä pian ulkomaille. Suomessa ei ole töitä, tai ne ovat todella huonosti palkattuja määräaikaistöitä. Olen valmistunut erinomaisin arvosanoin, mutta ei vain ole töitä. Yhdysvalloissa on, joten kunhan kesä koittaa, pakkaan tavarani ja lähden sinne. :)[/QUOTE]

Saako kysyä alaa? USAa ja Kanadaa mekin katsellaan.

Suoraan sanottuna mä kans ihmettelen että, miksi ulkomaalaisen Suomessa hankkima ammattitaito ei kelpaa työnantajille.

Mä tunnen yhden graafisen suunnittelijan joka kouluttautui Suomessa, muttei saanut työtä ja päätyi siivoojaksi. Ja on tällä hetkellä kyrpiintynyt tilanteeheensa.

Suoraan sanottuna mä kans ihmettelen että, miksi ulkomaalaisen Suomessa hankkima ammattitaito ei kelpaa työnantajille.

Mä tunnen yhden graafisen suunnittelijan joka kouluttautui Suomessa, muttei saanut työtä ja päätyi siivoojaksi. Ja on tällä hetkellä kyrpiintynyt tilanteeheensa.

Onhan niitä suomalaisiakin työttömänä, joten työnantajat voivat valkata mieluisimman ja pätevimmän duunarin.

[QUOTE="vieras";23438554]Humanistinen ala. :) Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa on ainakin mun alan töitä. Menen nyt ensin Yhdysvaltoihin, ja ehkä sitten joskus myöhemmin Isoon-Britanniaan. Molemmat maat kun kiinnostavat kovasti. :D[/QUOTE]

Minäpä lisään vielä, että Suomessa on minusta aika paljon ihmisiä, jotka ajattelevat, että humanisteista ei ole mitään "hyötyä", vaikka moni heistä ei taida edes tietää juuri mitään humanistisista aloista. Onneksi anglosaksisissa maissa asiaa ei nähdä ihan näin yksinkertaisesti. Nämä asenteet kun tuntuvat näkyvän myös työpaikkojen määrässä ja laadussa. Mä ainakin olen kyllästynyt kuuntelemaan sitä mä olen hyödytön ja selittelemään omia valintoja, kun olen mennyt tuhlaamaan älykkyyteni moista turhuutta opiskelemalla... Joten nyt tuntuu ihan mukavalta lähteä taas ulkomaille. Odotan sitä itse asiassa innolla. :)

[QUOTE="vieras";23438554]Humanistinen ala. :) Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa on ainakin mun alan töitä. Menen nyt ensin Yhdysvaltoihin, ja ehkä sitten joskus myöhemmin Isoon-Britanniaan. Molemmat maat kun kiinnostavat kovasti. :D[/QUOTE]

no humanistinen nyt on aika laaja ala. miten työnhaku käytännössä sujuu? entäs työhaastattelut?

itse ehkä samassa tilanteessa noin vuoden sisällä niin olisi mielenkiintoista tietää..

[QUOTE="vieras";23438426]Täällä on myös yksi korkeastikoulutettu, joka on lähdössä pian ulkomaille. Suomessa ei ole töitä, tai ne ovat todella huonosti palkattuja määräaikaistöitä. Olen valmistunut erinomaisin arvosanoin, mutta ei vain ole töitä. Yhdysvalloissa on, joten kunhan kesä koittaa, pakkaan tavarani ja lähden sinne. :)[/QUOTE]
Näinpä. Ja sitten ihmetellään, miksi korkeasti koulutetut maahanmuuttajat valitsevat mieluummin esim Kanadan tai USAn kuin Suomen.

[QUOTE="vieras";23438589]no humanistinen nyt on aika laaja ala. miten työnhaku käytännössä sujuu? entäs työhaastattelut?

itse ehkä samassa tilanteessa noin vuoden sisällä niin olisi mielenkiintoista tietää..[/QUOTE]

Minulla on monitieteinen humanistinen koulutus (useampi BA- ja/tai MA-tutkinto). Työnhaku sujuu vaikkapa niin, että käy katsomassa yliopistojen tms. laitosten kotisivuja ja sieltä avoimia työpaikkoja. Niihin voi sitten laittaa hakemuksen (ohjeet yleensä sivulla) tai avoimen hakemuksen (speculative application). Työhaastattelu varmaan järjestetään tapauskohtaisesti työpaikan mukaan, koska etähaastattelutapojakin on monenlaisia ja joskus on myös mahdollista järjestää haastattelu henkilökohtaisesti. Tai joskus haastattelua ei tarvita (minä olen saanut työpaikan ilman haastattelua). Eli siitä miten asiat hoidetaan pitää sopia potentiaalisen työnantajan kanssa. Työpaikan saanti ei kuitenkaan varmaankaan kovinkaan usein siihen kaadu jos hakija on eri maassa kuin työnantaja. Onnea matkaan! :)

Yhteistyössä