Suositelkaa meille koirarotua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Magnificent
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Magnificent

Jäsen
14.10.2008
545
1
16
Ollaan oltu hetki koirattomia.

Nyt on kova tarve saada vipinää. Pientä koiraa emme halua. Pitäisi siis olla kokoa. Helppohoitoinen karva, rymyämme metsissä sen verran. Olisi kiva harrastaa jotain. Vaikkapa hakua tai jälkeä. Perheessä vauva.

Ideoita?

Meillä on tuo landseer ainaki vallan verraton ja toinen lansu on tulossa. Karva on helppohoitonen, mutta sitä lähtee ihan riittävästi :D Ja vepeä on kiva harrastaa, viihtyy ulkona kelillä kun kelillä, eikä ole pieni.

Joskus luin erästä keskustelupalstaa ja suurinosa oli sitä mieltä ( ovat koiraihmisiä siis ) että ei ottaisi belgianpaimenkoiraa lapsiperheeseen niiden energityysensä ja salakavaluuden takia.
Itse en ainakaan uskaltaisi.
Ottaisin jonkun rauhallisemman rodun. Joku bullmastiffi tms.

Meillä on useampi koira, mutta lapsiperheeseen voin näistä todella suositella whippettiä! Ulkona vauhtia riittää, mutta sisällä on tosi rauhallinen. Sietää lasten käsittelyä ja turkki helppo. Ainut huono puoli onkin ohut turkki talvipakkasilla, koska tarvii takin ylleen mutta enpä viihdy itsekkään pitkällä lenkillä kylmällä säällä. Meidän whippet nauttii metsälenkeistä ja on melkein aina irti (asutaan maalla).

Alkuperäinen kirjoittaja :
Joskus luin erästä keskustelupalstaa ja suurinosa oli sitä mieltä ( ovat koiraihmisiä siis ) että ei ottaisi belgianpaimenkoiraa lapsiperheeseen niiden energityysensä ja salakavaluuden takia.

No juu, bullmastiffi lapsiperheeseen. Just juu.
No enpä ottais belggariakaan lapsiperheeseen, mut jokainen tehköön niinkuin tahtoo.

Mitä rotuja ap:lla on ollu ennen? Minkä tyyppisistä koirista on kokemusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:

No enpä ottais belggariakaan lapsiperheeseen, mut jokainen tehköön niinkuin tahtoo.

öö...miksi et ottaisi bullmastiffia? perusteluja?

Onko kiinnostusta ihan vaikka kilpailemaan astikkin jäljessä/haussa? Eli silloinhan kannattaa katsoa palveluskoiraroduista ensimmäisenä. :) Mites lyhytkarvainen collie? Helppo turkki, tykkää liikkua ja harrastaa, oppivaisia...

Lisätietoja voisi antaa tietysti, että millaista luonnetta kaipaa koiralla? Erittäin vilkasta ja energistä? Rauhallisempaa?

Miksi ei energistä koiraa lapsiperheeseen :o Meillä ei ole vaikuttanut rotuvalintaan yhtään se tosiasia, että meillä on lapsia.

Nimim. Käyttölinjaisen belgin omistaja =)

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:

öö...miksi et ottaisi bullmastiffia? perusteluja?

No ensinnäkään mä en pidä niistä lainkaan, mut en kyllä menis suosittelemaan lapsiperheeseen ko. rotua jos ei ole PALJON kokemusta koirista ennalta. Ne ei todellakaan ole mitään seurakoiria, vaan vaativat kunnon koulutuksen.

Belgeissäkin on niin hirveästi eroja.Itse olen sitä mieltä, että jotkut muunnokset ovat herkempiä ja salakavalampia kuin toiset. Meillä vauva ja yksi belgi tällä hetkellä. Onneksi tämä meidän vanha herra on aika lailla luotettava tapaus ja hyväpäinen. Mutta kuten muistakin roduista, niin belgeistäkin löytyy eroja. Mutta täytyy kyllä myöntää että belgeissä käyttölinjaiset tunnetusti parempi hermoisempia kuin näyttely tyypit!

Tästähän aiheesta saadaan niin vallaton kiista aikaiseksi, mutta sehän on vaan hauskaa. Saat ainakin suoria mielipiteitä! :D

Mutta siis se riiseni! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:

Miksi ei energistä koiraa lapsiperheeseen :o Meillä ei ole vaikuttanut rotuvalintaan yhtään se tosiasia, että meillä on lapsia.

Nimim. Käyttölinjaisen belgin omistaja =)

mä en itse tunne rotua sen kummemmin,mutta noiden koiraihmisten puheet jäi mieleen enkä siksi ottaisi ikinä belgianpaimenkoiraa.
Taisivat kaikki olla tuosta salakavaluudesta yhtä mieltä.

Ihan varmasti poikkeuksiakin on ja teillä varmaan mukava koira. Luultavasti teillä koira tekee jotain työtä. Tuskin sinäkään suosittelet kotikoiraksi,välillä vain treenailemaan,belgianpaimenkoiraa?

No musta edellä mainituista ehkä yksi saattaisi olla ok vaihtoehto. Rottweileria/bullmastiffia ei missään nimessä ellei ole kokemusta koirista! Eivät ole mitään helppoja "kokoperheen" koiria, jos niitä ei kouluta. En myöskään suosittele Saksanpaimenkoiraa samasta syystä.. Valkkariakaan en suosittele, koska rotu on Suomessa tosi uusi ja tällähetkellä voi tulla minkätahansalainen valkkari..

Lyhytkarvainen collie (katsoo hieman, että on hyvästä linjasta) voisi olla oiva vaihtoehto lapsiperheeseen ja myös kouluttamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Squeeze:

Belgeissäkin on niin hirveästi eroja.Itse olen sitä mieltä, että jotkut muunnokset ovat herkempiä ja salakavalampia kuin toiset. Meillä vauva ja yksi belgi tällä hetkellä. Onneksi tämä meidän vanha herra on aika lailla luotettava tapaus ja hyväpäinen. Mutta kuten muistakin roduista, niin belgeistäkin löytyy eroja. Mutta täytyy kyllä myöntää että belgeissä käyttölinjaiset tunnetusti parempi hermoisempia kuin näyttely tyypit!

Tästähän aiheesta saadaan niin vallaton kiista aikaiseksi, mutta sehän on vaan hauskaa. Saat ainakin suoria mielipiteitä! :D

Mutta siis se riiseni! ;)

Varmasti löytyy eroja näistä.Sanoin vaan mielipiteeni,eikä mulla ole rodusta kokemusta juurikaan.
Ap:n koirakokemusta en tiedä,voihan heille sopiakkin juuri belgianpaimenkoira..

Minä uskon siihen, että lähes rotu kuin rotu sopii lapsiperheeseen, kun vaan rodusta on otettu selvää jo sitä ottaessa. Ja annetaan koiralle sen vaativaa toimintaa! Parasta kun mihin rotuun tahansa päätyykin, ottaa selvää riittävästi rodusta, etsii hyvän kasvattajan, terveet vanhemmat ja on valmis kouluttamaan koiraa sekä antamaan sen vaatimaa liikuntaa ja toimintaa sille. Ja miettiä niitä omia kykyjään kouluttajana ja onko valmis lähtemään erilaisiin harrastuksiin mukaan yms.

Eiköhän lapsia löydy monen rotuisten koirien omistajilta ja hyvin on asiat sujuneet. :)

Mulla myös hiukan ristiriitaset näkemykset belgeistä. Malinoisseja en oo tavannu, mutta kuulopuheet on että ovat helposti kiihtyviä. Tervuerenit on ollu lähes poikkeuksetta hyvin koulutettuja, energisiä, innokkaita ja ilosia, groenendaelit taas ylienergisiä, riehakkaita ja toimeliaita. Tottakai koulutuksella ja omistajan osaavudella on osansa tässäkin asiassa, mutta belgejä on mainostettu helposti koulutettaviksi ja siks kai moni on sen ottanu, tajuamatta että ne tarvitsee myös sitä puuhaa paljon ja sit on tullut näitä huonokäytöksisiä koiria, jotka rodun maineelle ei hyvää tee. Ja noi mun huomiot vaan siltä pohjalta mitä olen tavannut, joten totuus voi olla ihan toinen.

Belkkari voi olla meille liikaa. Ainakin käyttölinjanen. Saiko niitä muuten lyhytkarvaisina? Kokemusta on ihimisrakkaasta, hökäleestä. Ihanasta, mutta valitettävän tyhmästä jättiläisestä, jolla ei ole pk oikeuksia. Nyt ehkä vähän älykkäämpi rotu olisi kiva. Että olisi jotain viettiä, minkä avulla voisi treenailla.

Ei kuitenkaan mitään bordercollieta. Niin paljoa aikaa meillä ei riitä koiran viihdyttämiseen. Pieniä päivittäisiä treenihetkiä kylläkin, ja joka päivä tehdään ainakin puolen tunnin maastolenkki.

Energiataso saisi olla keskitasoa. Metsästyslinjanen lähtisi varmaan täällä maalla käsistä...
Tuota Bullmastifiä on itseasiassa vähän harkittukin. Mua arveluttaa vähän se vartiointivietti.

Alkuperäinen kirjoittaja Magnificent:
Belkkari voi olla meille liikaa. Ainakin käyttölinjanen. Saiko niitä muuten lyhytkarvaisina?

Tuota Bullmastifiä on itseasiassa vähän harkittukin. Mua arveluttaa vähän se vartiointivietti.

Malinois, on lyhytkarvainen.

Ja mitä bulmastiffiin tulee, niin ei kaikilla tapaamillani yksilöillä vartiointivietti ole ollut edes kovinkaa korkea. Jos rotu kiinnostaa, niin kannattaa varmasti ottaa yhteyttä eri kasvattajiin ja kysellä heidän mielipiteitä asiassa ja uskoisivatko teidän pärjäävän sellaisen kanssa. :)

Tuonne vaan lisää tutkimaan rodusta ja kyselee lisätietoja kasvattajilta sekä muilta rodun harrastajilta. Niinhän sitä parhaiten saa tietää oisko sopiva rotu. :)

http://www.mastiffit.com/index.php

Yhteistyössä