Suositelkaa rattaita isolle lapselle ( 4 v.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hopeapaju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja järjetöntä;24362653:
miks ihmeessä niitä lapsia pitää raahata siellä kaupoilla monta tuntia mukana!!?? en tajua.. mulla 4 ja 2 vuotiaat lapset, eikä tulis mieleenkään niiden kanssa lähteä kauppoja kierteleen. ruokakaupassa käydään ja pikasesti jotain muuta joskus hakemassa jos on pakko. Shoppaileen meen sillon kun pääsen yksin. Ei varmaan ole neljävuotiaan kiva istuskella kaupassa rattaissa monta tuntia!!

No katsos kun kaikilla ei välttämättä ole mahdollisuutta käydä yksin kaupassa..

Ja tekee se lapsillekin hyvää opetella kärsivällisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja järjetöntä;24362653:
miks ihmeessä niitä lapsia pitää raahata siellä kaupoilla monta tuntia mukana!!?? en tajua.. mulla 4 ja 2 vuotiaat lapset, eikä tulis mieleenkään niiden kanssa lähteä kauppoja kierteleen. ruokakaupassa käydään ja pikasesti jotain muuta joskus hakemassa jos on pakko. Shoppaileen meen sillon kun pääsen yksin. Ei varmaan ole neljävuotiaan kiva istuskella kaupassa rattaissa monta tuntia!!

Jos minä lähden ostoksille, niin matkaa yhteen suuntaan tulee noin 150 km. Ja lapset on otettava mukaan, hyvin harvoin pääsen (kerran vuodessa jouluostoksille :) ) yksin shoppailemaan. Yleensä nuo ostosreissut menee hyvin, me käydään välillä ihan leikkipuistossakin. Syödään, kylästellään ja taas shoppaillaan. Se on sellainen koko päivän retki. Mutta kaupoissa käynnistä ei tule mitään, jos minun pitää pitää toisella kädellä kuopuksesta kiinni ja toisella yrittää katsella vaikka talvipukuja.

http://minicrosser.se/Files/Broschyrer/Pixi_ny.pdf

Onnistuisikohan noin... Meillä siis tuollaiset, tosin värinä pirteämpi limen vihreä. Lapsen on helpompi itse kiivetä noihin kuin ponyihin joissa isommat kengät ottaa helposti vastaan. Rattaat saa mitoitettuna lapsen kokoon ja on erilaisia versioita valjaista.

Negatiivisena puolena noissa on paino ja suhteellisen pienet pyörät, eli lumessa kulkevuus on heikko ja talvisin meillä on käytetty joko ponyja tai sitten vauvan ollessa mukana tuplia. Noissa ainakin löytyy kahta mallia joista toisessa on kääntyvät etupyörät ja toisessa kiinteät. Meillä on kokemusta molemmista ja kääntyvät on ehdottomasti paremmat. Vaikka ne etupyörät on kääntyvinä pienemmät, niin noin painavat rattaat + lapsi jolla on jo painoa jonkin verran on yhdistelmä mikä on raskas kääntymään kiinteillä etupyörillä.

Ihmettelen osan tekstiä täällä "minkä takia ja minkä takia isolla rattaat" minä käytän tytölläni kohta 4,5v rattaita, koska käyn itse tunnin lenkkejä tekemässä. Harva tuon ikäinen lapsi lähtee reippaalle tunnin lenkille. Vai olenko aivan väärässä? Olen yh, ja aina ei ole lapselle hoitajaa kun tarvitsee. Se on sitten vaan otettava mukaan jos meinaa lähteä. Joskus on myös käyty lenkillä, sitten kaupassa tai oltu koko päivä liikkeellä joten suotavaa ottaa rattaat mukaan ettei tarvitse tehdä salitreeniä samalla ja kantaa lasta koko matkaa :)

miettikää nyt vähän aivoillanne.

isolle lapselle joka syystä tai toisesta ei kykene kävelemään hankitaan pyörätuoli.
Pienet lapset kulkeen rattaissa. Kolmivuotiaat jo osaavat todella hyvin kävellä.

[QUOTE="joopajoo";25976059]Ihmettelen osan tekstiä täällä "minkä takia ja minkä takia isolla rattaat" minä käytän tytölläni kohta 4,5v rattaita, koska käyn itse tunnin lenkkejä tekemässä. Harva tuon ikäinen lapsi lähtee reippaalle tunnin lenkille. Vai olenko aivan väärässä? Olen yh, ja aina ei ole lapselle hoitajaa kun tarvitsee. Se on sitten vaan otettava mukaan jos meinaa lähteä. Joskus on myös käyty lenkillä, sitten kaupassa tai oltu koko päivä liikkeellä joten suotavaa ottaa rattaat mukaan ettei tarvitse tehdä salitreeniä samalla ja kantaa lasta koko matkaa :)

miettikää nyt vähän aivoillanne.[/QUOTE]

Ap:lle en osaa auttaa. En tiiä, mikä olisi hyvä.

Mutta sulle vinkkaan, että fillari voi olla toimiva ratkaisu myös. Meillä tyttö ajaa pylörällä, kun ollaan lenkeillä. Työntöaisa on toki, ei jaksa koko matkaa itse. Ikää sillä 3 v.

Kundille hommasin myös just kolmipyörän. Kesää kohti sekin siirtyy siihen (heti, kun tuo tulee vaan meille kotiin =)). Ikää sillä vuosi.

Meillä isommat kans kulkee pyörällä, jos iskä käy juoksulenkillä. Tai talvella vedetään pulkalla perässä kun on sellainen keli, ettei pyörällä voi kulkea.

ap:lle sanoisin, että osta Brion Ponyt tai sellaset samanlaiset Oran tai niinku meillä on Emmaljungan vastaavat. Ylikätevät. Ja takuulla helppo 4-vuotiaan istua kyytiin, kiivetä itse.. Ei jää kengät jumiin. On niin tukevat, että niillä menee vaikka hölkkäämään. Mut kuitenki kasatessa menee yhtä pieneen tilaan ku matkarattaat. Sadesuojaksi niihin sellainen viittamallinen sadesuoja. Muksut tykkää. :) Ei tarvi olla kuomua ku on se viittasadesuoja. Sellaisia saa ostaa ihan mistä tahansa.

Itsepä eksyin tänne, koska etsin uusia kestäviä vaunuja/rattaita kohta 4v poitsulle. Ja alkoi ihmetyttää nämä kommentit:"..kyllä terve lapsi kävellä osaa!!" Osaapa hyvinkin ja itse ole kävelyttänyt lastani surutta heti kun lähti liikkeelle (10kk) lenkeillä lapsen jaksamisen mukaan. Hyvin jaksaa kävellä useampien kilometrien matkoja ja jos into on suuri toisinaan juoksee melkein koko matkan tarhalle (1,5km).

En myöskään ottaisi rattaita kaupoille, kun vievät tilaa ja ei tuo huvin vuoksi halua istua rattaissa, vaan juoksee kaupassakin jatkuvasti. :D (..ja kyllä meitä tuijotetaan pahasti...)

Mutta haluan silti rattaat! Äärettömän käteviksi ovat osoittautuneet matkoilla (tänään tultiin kotiin Tukholmasta) missä kävellään mahdollisuuksien mukaan koko päivän ajan, jota ei lapsi mitenkään jaksa jännityksen, leikkimisen ja touhuamisen lisäksi. Usein tulee myös väsy kesken matkan, illalla matkalla hotellille tai illallisella ravintolassa. Vaunuissa lapsi voi rauhassa pötkötelä tai tarvittaessa jopa nukkua.

Meidän perhe matkustaa melko paljon ja retkeilee muutenkin. Meillä on sukulaisia ulkomailla ja pitkin suomea, eikä kävelymatkat aina ole lapselle inhimillisiä, viime reissullakin tuli matkaa yli 10km/pvä ja aikaa kaupungilla 14h, joista poika nauti täysillä ja nukkui reippaat unet vaunuissa mahtavien huvien jälkeen!

Jos on erityistarpeita, niin siihen on omat rattaansa. Tuskin silloin etsitään edullisia rattaita, koska tarve on kuitenkin pitkäaikainen (reuma).
Eikö jotkut papupäät täällä tajua että ihan vaikka kuntoilu mielessä jos vedetään 9km lenkki niin ei lapsi siinä vierellä kävele.. Asioitahan voi tehdä yhdessä? Vai ajatteko autolla salin pihaan nappula lapsiparkkiin ja kävelette vähän matolla.. Mutta täällä taas näitä surperäitejä jonka terveet 4v lapset varmaan juoksee vierellä lenkin ajan.. Vit.. Mitä jeesustelua.. Hyviä rattaita kysytään niin jonkun pitää aina alottaa..
Hyvät ovat emmaljungan scootterit muttA pituus tosin loppuu.. Brion ponyt kanssa mietinnässä..

Yhteistyössä