Suosittele hyvää rintareppua/kantoreppua/kantoliinaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minkä hankkisin..?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laitan vielä oman kokemuksen vaikka taidan olla ainokainen sarjassani. Eli me hommattiin rengasliina. On tosi nopea ja moniopuolinen käyttää. Nelikuinen poika lähentelee jo 9kg ja liinassa jaksaa kantaa suht pitkänkin ajan. Itse en kokenut pitkän liinan sitomista ja käyttöä yleensä helpoksi, joten päädyin tohon rengasversioon. Ja voin todella suositella! KAhden lapsen kanssa tulee niin paljon tilanteita, että pitää nopeasti saada kädet vapaiksi, joten liina on toiminut tosi hyvin; liina olalle, poika liinaan tarvittavassa asennossa (hereillä katselemaan tai nukkumaan) ja menoksi...

no, baby björn-linkissä ei ollut senkään vertaa mitään lääkärien nimiä tms, joten yhtä tyhjän kanssa oli sekin ;o)
jumalan sanaa tuskin sinäkään tähän saat lainattua, sdsklfj??????

siis ei jaksa tätä kiistaa. jokainen valitsee oman reppunsa omien faktojensa pohjalta. hihhuliäidit käy aina laittamassa tuon vihreän linjan puolustuspuheen ja levittää sitä eteenpäin. kyllä tuolta babybjörniltä varmaan soittaessa saisi lääkärienkin nimet... ja käyttäköön kuka mitä haluaa, miksi pitää ehdottamasti osoittaa toisen valinta huonoksi. ei jaksa...

juu kantakoon kukin millä haluaa. minä kannan ergolla ja sitä puolustan koska se on hyvä. enkä ole hihhuliäiti (mitä lie sillä tarkoitatkaan), kiitos vaan!
linkin laitoin vastineeksi baby björniä palvovalle. uskokoon kukin mitä haluaa.

Intoksen aloitti ergon puolustaja, joka ei voinut sietää sitä, että joku tykkää björnistä. Björniläinen toi esiin linkin ja siitä ergolainen innostuu. Ergolaiset on yleensä hihhuleita = haukkuvat björnin ja lähteenä tuo ah niin tieteellinen teksti.

no, jokainen joka on tietoinen ihmisen anatomiasta ja ergonomiasta, tietää varmasti oikeat kantoasennot ja kantovälineet.
en mä ymmärrä miten tuo ergo-linkki olisi yhtään perusteettomampi kuin se björn-linkki?? miksi vain ergoa käyttävät ovat hihhuleita?? onko björn-teksti, ah, niin tieteellinen???
sori, on vähän huono päivä, mutta tuollaiset typerät yleistykset (=kaikki ergolaiset on hihhuleita) ovat äärettömän lapsellisia!

Luulin joskus, että baby björnit ovat edullisia ja että siksi ihmiset niitä ostavat niin paljon, mutta lähes pyörryin, kun näin hinnan...siis reilusti yli satasen! Olin pitänyt Ergoa aika isona hankintana, mutta sitä se tosiaankaan ei ole! Käyttöaikakin on paljon pidempi.

En kommentoi noita linkkejä, jokainen voi laittaa sivuilleen mitä tahansa mainoksia, autenttisuudesta ei ole mitään takeita. Mutta kyllä tiedän monia, jotka ovat BB:ä kokeilleet ja sitten vaihtaneet ergonomisiin kantoreppuihin ja huomanneet eron. Kyllä minusta on tosi pahan näköistä, kun pienet vauvat kulkevat selkä suorana kantajan vatsaa vasten, voi pieniä ressukoita. Lisäksi ihan säännönmukaisesti nämä BB:llä kantavat vanhemmat kulkevat jotenkin vaikeannäköisesti verrattuna liinailijoihin tai kantorepulla kantaviin. Varmasti ottaa hartioiden päälle kantajalla. Mutta enemmän kyllä olen vauvojen puolesta harmissani.

Babybjörn on kumminkin tosi helppokäyttöinen, eikä ainakaan minun vauvaani tarvitse sääliä siksi että esim Hulluilla päivillä käydessäni kannoin häntä siinä lyhyitä aikoja.

Siitä lähtien kun lapsi oppii kannattelemaan päätään ja istumaan tuettuna (eli Bumbotuolin valmistajan mukaan 4kk lähtien, meidän vauva ainakin ihan oikeastikin), ei kantorepussakaan ole istuminen kiellettyä. En kyllä usko että mikään kantoväline, istuin tai edes vaunut korvaa syliä tai itsenäistä lattialla hääräämistä. Lapsen liikkumisen kehitystä tukevat parhaiten juuri lattialla olo ja oikeanlainen käsittely.

Pidän aika naurettavana tiettyjen reppujen ja liinojen paheksumista, ja toisten nostamista jalustalle. Hyvin on mainosmiehet työnsä tehneet! Tärkein kantorepun ominaisuus mielestäni on ergonomisuus ÄIDILLE (tai isälle, tai muulle kantajalle), hartiat kipeytyvät nopeammin kuin lapsen selkä menee pilalle.

Ai niin, kantoliinassa meidän vauva ei viihtynyt, paitsi lonkan päällä, eli epäergonomisessa asennossa, itseään kannatellen. Muuten kyllä suosittelen kantoliinaa lämpimästi, on kevyt kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja riita poikki:
Pidän aika naurettavana tiettyjen reppujen ja liinojen paheksumista, ja toisten nostamista jalustalle. Hyvin on mainosmiehet työnsä tehneet! Tärkein kantorepun ominaisuus mielestäni on ergonomisuus ÄIDILLE (tai isälle, tai muulle kantajalle), hartiat kipeytyvät nopeammin kuin lapsen selkä menee pilalle.

.

Miten niin mainosmiehet? Kyllä minä ainakin kehun kantoreppuani ihan omiin kokemuksiini pohjautuen.

Alkuperäinen kirjoittaja hihhuliko:
Luulin joskus, että baby björnit ovat edullisia ja että siksi ihmiset niitä ostavat niin paljon, mutta lähes pyörryin, kun näin hinnan...siis reilusti yli satasen! Olin pitänyt Ergoa aika isona hankintana, mutta sitä se tosiaankaan ei ole! Käyttöaikakin on paljon pidempi.

En kommentoi noita linkkejä, jokainen voi laittaa sivuilleen mitä tahansa mainoksia, autenttisuudesta ei ole mitään takeita. Mutta kyllä tiedän monia, jotka ovat BB:ä kokeilleet ja sitten vaihtaneet ergonomisiin kantoreppuihin ja huomanneet eron. Kyllä minusta on tosi pahan näköistä, kun pienet vauvat kulkevat selkä suorana kantajan vatsaa vasten, voi pieniä ressukoita. Lisäksi ihan säännönmukaisesti nämä BB:llä kantavat vanhemmat kulkevat jotenkin vaikeannäköisesti verrattuna liinailijoihin tai kantorepulla kantaviin. Varmasti ottaa hartioiden päälle kantajalla. Mutta enemmän kyllä olen vauvojen puolesta harmissani.

Niin no... kuten edellä kerroin, meillä käytettiin BabyBjörniä aktiivisesti ihan pienestä noin vuoden ikään ja on edelleen täysin siistissä kunnossa seuraavalle/-ville. Että eipä siinä mielessä ollut isokaan investointi.

Ja minun lapseni puolesta ei todella tarvitse olla harmissaan ja säälitellä kyllä yhtään. Viihtyi hienosti BB:ssä ja viihtyy yhtä hienosti Ergossa. Ehkä jaksa uskoa, että menomme oli mitenkään vaikeannäköistä, ei se siltä ainakaan tuntunut äidistä, isästä eikä vauvasta. Aivan turhaa vastakkainasettelua siis. Ja eiköhän maailmasta löydy pahempiakin asioita, joista olla lasten puolesta harmissaan kuin "vääränlainen" kantoväline..

p.s. Jos BB olisi niin tuhoisa peli pikkuvauvojen lonkille ja selille, enpä usko, että sitä oltaisiin vuosikymmeniä menestyksellä myyty mm. sekä Skandinaviassa että Jenkeissä, joissa käsittääkseni aika tarkat tuoteturvallisuustsydeemit kuitenkin.

Hei !

En jaksanut lukea muita kommentteja, mutta meillä on toiminut tosi hyvin Baby Björnin Active kantoreppu ja toimii vieläkin kun 7 kk vanhalla tytöllä on painoa jo 10 kg. Suosittelen !!! Tosi hyvä sekä mulle että miehelle ja vauva viihtyy erinomaisesti.

Varmaan riippuu käyttötarpeestakin. Itse käytän BB:tä, kun haluan sujauttaa vauvan sinne nopeasti eikä käyttöaika ole pitkä (esim. hotellihuoneesta aamupalalle siirryttäessä, junassa tai vaikka hetken, kun kotihommia teen). BB:tä voi mielestäni aika kivasti pitää yllä ilman lastakin, näin lapsi on helppo siirtää sinne ja ottaa pois tarpeen mukaan .Pitkille lenkeille ottaisin ergon, mutta sujauttelureppuna se ei kyllä mielestäni toimi eikä sitä voi, ainakaan minä, pitää yllä sillä silmällä, että jos tarve tulee, niin laitan vauvan sinne. On vähän kömpelömpi.

Minä en usko BB:n omia sivuja, niin kuin en myöskään Ergon omia mainostekstejä.
Uskon ennemmin lastenlääkäreitä, joiden kanssa olen aiheesta keskustellut (mm. Pikkujätissä) sekä paria fysioterapeuttia joilla olen itse käynyt. Lisäksi miehen puolen sukua, joka vilisee lääkäreitä ja sairaanhoitajia.

Meillä kantaminen on yleensä ollut melko pitkäkestoista. Esikoinen oli vaativahko vauva, ja halusi olla sylissä suurimman osan aikaa. Oli melko luontevaa ottaa liina käyttöön, koska se todella vapautti kädet muuhun käyttöön ja oli mukava sekä äidille, että vauvalle.

Ergo tuli meille kun esikoinen oli 2 ½ vuotias, ja häntä siis kannan edelleen, jos hän väsyy metsä lenkillä tai kauppareissulla. Samoin vauvaa olen kantanut noin 4 kk eteen päin. En ole kokenut lapsen laittamista siihen mitenkään erityisen hankalana, vaan lapsi pääsee reppuun silloin kun haluaa, vaikka vain hetkeksi.

Ymmärtääkseni BB:tä on tutkittu lähinnä valmistaja toimesta, enkä usko tutkimuksen silloin olevan kovinkaan puolueetonta. Ergon tutkimuksia en ole myöskään juuri lukenut, vaan todellakin luottanut asiantuntijoihin (useampaan). BB varmaankin ajaa asiansa lyhyemmillä matkoilla ja jos kantotarve ei ole kovin pitkäkestoista kerrallaan Muistanko ihan väärin, vai oliko BB:n ohjeissakin mainittu jotain maksimi aikoja kantamiselle?

Meillä Baby Björn ollut kolmella lapsella. Esikoisella oli koliikkia, ja tuo reppu oli ainoa missä viihtyi hetken, että sai jotain tehtyä. Kesällä se oli mukana kaikilla reissuilla, koska repussa vauvalla oli hyvä olla ja sai nukuttuakin. Vaunuissa tuli vain huutoa tai sitten olisi pitänyt kanniskella ja hyssytellä. Kävelemään lähti 9-kuisena, joten tuskin ainakaan haittasi kehitystä sen osalta ; ) Kahdella muulla lapsella oli myös kovassa käytössä n. 10 kuisiksi. Kokeilin myös kantoliinaa, mutta en saanut sitä sidottua ja oli niin vaikean oloista että meni hermot niin lapselta kuin äidiltä. Meillä toimi tuo reppu parhaiten.

moi, itse ostin me and maman trikooliinan, on toiminut todella hyvin, vauva tykkää.
nyt tilasin hug-a-bub liinan, veikkaan että sekin on hyvä.
vauva kun kasvaa niin ostan ergon.

Ergon käyttöohjeet (video) löytyy helposti googlaamalla. Ne on englanniksi, tosin, mutta kai jokainen osaa kuvaa seurata. =) Selkäpuolelle monet ovat kuulemma käyttäneet myös sohvaa (kotona) apuna: reppu sohvalle, lapsi reppuun oikealle paikalleen, aikuinen eteen istumaan, reppu selkään, jne. Mutta tähänkään ei ole tarvista kun ja jos kukin opettelee käyttämään noita valmistajan ohjeita.
Yleensä Ergon kylkiäisinä tulee opetusvideo sekä kädestä-pitäen -käyttöohjeistus kaupassa. Tämä ei tietty auta, jos on ostanut Ergonsa käytettynä. Kiitos google-jumalien, käytettyjenkin reppujen omistajat voivat tutustua käyttöopastukseen videon kautta. =)

Moi!
Ostettiin juuri manducan kantoreppu ozbabysta Turusta! Palvelu oli loistavaa ja minäkin kantorepuista mitään aikaisemmin ymmärtämättä sain jonkinlaisen kuvan ostamastamme tuotteesta :D Ozbabylla on myös verkkokauppa mistä saa tuotteen tilattua jos ei satu turun suunnalla asumaan, tossa on linkki: Manduca kantoreppu - Ozbaby.fi

Hyvät lämpimät syksyt kaikille!

Meillä käytettiin aluksi BB, kun vauva oli pieni. Kun pystyi kantamaan Ergossa vaihdettiin siihen. Vauva oli pienikokoinen ja aluksi ei halunnut olla BB: ssakaan , mutta kasvettuaan piti siitä kovin. Kun kokoa oli paremmin ( ja painoa niin että mamman oli hankala käyttää BBä)hankittiin Ergo. Pidin molemmista, säilytän molemmat mahdollisia sisaruksia varten ja molempia käytin lyhyitä pätkiä kerrallaan. Vaihdos taisi olla jossain 7-8 kk ikäisenä, mutta meillä pienikokoinen vauva. Kangasliinoja en käyttänyt, koska pidin hankalina ja swing liinat olivat mielestäni pelottavia käyttää.

Meillä on käytössä Manduca on ihan ylivoimainen! Jopa isä suostuu kantamaan sillä, kun on niin hieno (kuosina Olive Blush). Tosin on melkoisen kallis, mutta ihan hintansa väärti. Kantoasento on ergonominen, kuosit hienoja, todella laadukas ja kestävä kangas, jne.

Meillä on lisäksi käytössä pitkä trikoinen sekä pitkä kudottu liina. Ja onpa meillä jossain nurkassa tuo Baby Björnikin. BB on kammottava, lapsen asento siinä hirveä, eikä vauvakaan viihdy!

Parhaiten kotioloissa viihtyy kudotussa liinassa lonkalla, siinä on hyvä katsella maailmaa ja sitten nukahtaa :)

Yhteistyössä