Suosittele sadeasua aikuiselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sateenvarjon alla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sateenvarjon alla

Vieras
Millaista sadevarustusta käytätte ja suosittelette kun vettä sataa kunnolla tai jopa aivan kaatamalla? Käyttötarkoituksena on kevyt ulkoilu ja kävely. Tunnin ajan pitää voida olla ulkona säällä kuin säällä ilman että vesi tulee läpi ja sisävaatteet kastuvat inhottavan märiksi. Eli sadeasun on oltava niin laadukas että se pitää rankkasateenkin täysin ulkona. Lisäksi minulla on lyhyitä 20 min pyöräilymatkoja. Vaikka ne eivät olekaan pitkiä niin kaatosateen sattuessa niissäkin ehtii tavallinen ulkoilupukuni päästää vedet läpi joten myös niihin tarvitaan pitävämpää asua, kokemuksia sadeviitasta? Myös vinkkejä vedenpitävistä jalkineista ja käsineistä otetaan vastaan.

Mulla on tuollaiselle ilmalle kumisaappaat, sadetakki ja retkeiluliikkeestä ostetut sadehousut. Käsineinä on kätevät kosteutta pitävät puutarhahanskat.

Onko niissä puvuissa joku kalvolaminointi? Mikä kalvo? Ja kestääkö ne rankankin sateen?

Raiskin puvussa on Drymaxx-kalvo. Tuo on mulla lenkkipukuna ja olen mennyt kovassakin sateessa kastumatta. The North Facesta en löytänyt tietoja vaatteesta, joten ei hajua, mikä kalvo siinä on. Sama takki ollut jo varmaan 5 vuotta ja edelleen pitää hyvin sateen.

Vilkaise hihansuusta jos siinä lukisi. olen nähnyt North Facen pukuja Gore-tex ja Hyvent-kalvoilla joista jälkimmäinen on kiinnostavampi edullisuutensa takia. Raiskin DrymaxX-asua voisi kans olla varteenotettava jos kerran noin hyvin pitää vettä. Mikään ei tunnu lenkillä yhtä inhottavalta kuin ulkoilupuvun läpi imeytyvä kylmä sadevesi.

Onko noissa hyvät vedenpitävät huput? Entä riittävän korkea kaulus tuulta ja sadetta vastaan?

Vilkaise hihansuusta jos siinä lukisi. olen nähnyt North Facen pukuja Gore-tex ja Hyvent-kalvoilla joista jälkimmäinen on kiinnostavampi edullisuutensa takia. Raiskin DrymaxX-asua voisi kans olla varteenotettava jos kerran noin hyvin pitää vettä. Mikään ei tunnu lenkillä yhtä inhottavalta kuin ulkoilupuvun läpi imeytyvä kylmä sadevesi.

Onko noissa hyvät vedenpitävät huput? Entä riittävän korkea kaulus tuulta ja sadetta vastaan?

Ei löytynyt mitään tietoja, vaikka kääntelin takkia miten päin vaan. Mutta oli aikanaan kallis takki, joten kaipa se sit on goretexia. Molemmissa takeissa on hyvät vedenpitävät huput ja kaulukset. Jos asut pääkaupunkiseudulla, Lauttasaaressa ja Herttoniemessä on Haltin tehtaanmyymälät, joista saa edullisesti Raiskin pukuja.

Entäs muut, kuinka suojaudutte sateelta? Onko kukaan kokeillut sadeviittaa?

Mulla on oikeasti rankaasadepäiville armeijan ylijäämävarastosta hankittu sadeviitta. Se suojaa melko hyvn kegätkin joten tavalliset gorekengät riittää, ei tarvi kumppareita. Siinä ei tosin pysty pyöräilemään, on sen verran pitkä ja leveä.

Ja ihan hirveästihän ei voi sadeviitalla tehdä kun kädet täytyy pitää siellä sisällä. Mulla on myös sitten sadetakki ja sadehousut mutta se sitten vaatii jo kumpparit kun housut ohjaavat vedet kenkien päälle ja vielä yhdetkään gorekengät ei ole mulle olleet 100% vedenkestävät.

Ja nyt siis puhuin ihan rankkasateesta joss pitää olla väh. puolituntia. Ei mistään tihuttelusta jossa pärjää kalvopuvulla ja gorekengillä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä oon ostanu mulle ja miehelleni pari vuotta sitte reimatecin puvut :ashamed: siis aikusten kokoa. Sai halvemmalla kuin urheilukaupan pukuja ja ne on kyllä pitäny aivan täysin veden. Mieskin ajelee töihin ja takas 10km matkan suuntaansa säällä kuin säällä eikä oo ikinä kastunu, ees rankkasateella.

No juuri näin:) Mulle ei merkillä ole väliä kunhan ei maksa älyttömästi ja pitää veden. Viime kesänä poljin rankkasateessa 20 min muutaman kilometrin matkan ilman sadeasua ja voi että olin hupusta lenkkareihin kuin uitettu rotta kun ei ulkoilupuku pitänyt yhtään:( Sama ei saa toistua tänä kesänä.

Noi hengittävät kalvopuvut on oikeasti huippuhyviä, mutta niissäkin on se vesipilariarvo vaan tiettyyn pisteeseen asti. Kun sitä vettä tulee kuin esterin p*rseestä niin ne arvot ylittyy hetkessä.

Mutta tässäpä on moni nyt heittänyt paljon erilaisia vaihtoehtoja kehiin jotta ei muuta kuin valkkaamaan itselle parasta vaihtoehtoa. :)

Joku missä on goretexiä tai sitten drymaxXia. Kannattaa katsoa myöskin, miten niissä on tuuletukset yms, ettei ole liian hiostava.

Vedenpitävissä kengissä gore-tex on ehdoton, jos ei aio kumisaappaita käyttää. Mutta matalavartisissa malleissa on se haittapuoli, että kuravesi tahtoo lentää nilkoille ja sieltä kastuu eli vähintään varrelliset vaelluskenkätyyppiset pitää oikein märällä kelillä olla.

Eikö sun kalvopuku pidä rankkasadetta? Onko näissä kalvoissa niin suuria eroja jos DrymaxX ja Reimatec kerran pitävät?

Mä osaksi jo vastasinkin tohon. Mulla on tällä hetkellä Ice Peakin kalvopuku. Pitää paremmin vettä kuin edellinen North Face. Mutta vielä en ole kalvopukuun törmännyt mikä pitää sateen kuin sateen yli puolituntia.

Normaaliin ulkoiluun lasten kanssa toi puku riittää tosi hienosti mutta pari kertaa vuodessa tulee tapahtumia tms missä pitää seisoskella ilmalla kuin ilmalla ja silloin luotan vain ja ainoastaan sadevaatteisiin.

DrymaxX ei kyllä pidä kunnon sateella :(
Mä satsasin kunnon kuoritakkiin jossa on irrotettava fleece.
Maksoi maltaita mutta on ollut mulla jo 6vuotta , pelittää vieläkin hyvin . Kestää rankkasateen, räntäsateen ja ei liikkuessakaan hiosta .

Muistatko oliko se North Face juuri tuota Hyventiä josta ketjun alussa oli puhe. Mulla on Raiskin ohut ulkoilupuku ilman mitään DrymaxXia ja yksi IcePeakin puku jossa joku puolivedenpitävä kalvo. Silläkään ei kyllä rankkasateessa kauaa kuivana pötkitä.

Muistatko oliko se North Face juuri tuota Hyventiä josta ketjun alussa oli puhe. Mulla on Raiskin ohut ulkoilupuku ilman mitään DrymaxXia ja yksi IcePeakin puku jossa joku puolivedenpitävä kalvo. Silläkään ei kyllä rankkasateessa kauaa kuivana pötkitä.

Taisi olla hyventin kalvo, en kyllä varmaksi voi sanoa.. Mulla on kyllä Ice Peakin täysin vedenpitävä puku. Kävin vielä tarkistamassa ja kyllä näin oli.

Juoksutakkina mulla on Catmandoon softshell-takki ja se on juuri ns. puolivedenpitävä. Mikä riittää mulla juoksuun mainiosti.

Sellaista Raiskin DrymaxX pukua harkitsin jossa vesipilariarvo 5000 mm ja sellainen melko liukas päälykangas. Mahtaiskohan pitää tarpeeksi? Olis ollut kivat väritkin:)

Yhteistyössä