Suostuisiko joku allergisen lapsen äiti / isä / hoitaja vastata muutamaan kysymykseen?

SininenSatutar

Aktiivinen jäsen
16.04.2010
6 002
0
36
Eli mun pitäisi saada koulutehtävään haastatella ruoka-allergisen vanhempaa tai hoitajaa.

Mä en pysty olemaan harjoittelussa joten ajattelin jos joku mulle ystävällisesti vastaisi muutamaan kysymykseen näin virtuaalisesti.
Ja jos haluat voit vastata mun kysymyksiin yksityisviestillä.

• Millaisten ruoka-allergioiden kanssa olet ollut tekemisissä?

• Millä tavalla lapsen ruoka-allergia vaikuttaa arkipäivän sujumiseen?

• Mitä hankalia tai haastavia tilanteita on syntynyt allergioiden takia?

• Millä tavalla lapsi/lapset itse näyttävät suhtautuvan allergiaansa?

• Mistä olet saanut apua tai neuvoja arjen tilanteisiin?

• Mitä käytännön vinkkejä voisit antaa tulevalle perhepäivähoitajalle?
(esim. ruuanlaittoon liittyviä järjestelyjä, ruoka-ohjeita, vinkkejä erityistilanteisiin, kuten retket, synttärit ym..)

Itselläni toki on oman lapsen kohdalta tietoa allergioista, mutta ne ovat 1990-luvun lopulta joten haluaisin vähän päivitystä noinkin vanhoihin tietoihini.

Millaisten ruoka-allergioiden kanssa olet ollut tekemisissä?
Lapsi on allerginen lähes kaikelle. Vain muutama ruoka-aine sopi. Iän myötä allergiat helpottaneet, mutta kaikki allergiat eivät ehkä koskaan häviä. Pahimmat, eli vaikeimmat ja vakavimmat oireet tulevat kananmunasta, maidosta ja vehnästä. Kalaa, mansikoita ja suklaata pystyy syömään. Se tässä lasten allergiajutussa onkin hassua, että ainakin meillä nämä isommilla yleensä allergioita aiheuttavat sopivat.

Millä tavalla lapsen ruoka-allergia vaikuttaa arkipäivän sujumiseen?
Kyllähän se tekee arjesta hankalamman verrattuna "terveeseen" lapseen. Joka aterialle joutuu tekemään eri ruokaa allergiselle. Tietysti allergioiden helpottaessa ruuanlaittokin helpottuu. Pienempänä varsinkin piti ottaa joka reissulle omat eväät mukaan ja tietyissä määrin vieläkin. Pitää myös huolehtia, että kaikki tarvittavat lääkkeet adrenaliinipiikki mukaan lukien on AINA saatavilla.

Mitä hankalia tai haastavia tilanteita on syntynyt allergioiden takia?
No just ruokailu kodin ulkopuolella ja etenkin ravintolassa pitää saada kokki ymmärtämään, että pitää todellakin olla puhtaista raaka-aineista valmistettu ateria. Ja altistukset, kun niitä pitää jatkaa kohtuuttomuuksiin asti, jos oireilu ei ole rajua heti.

Millä tavalla lapsi/lapset itse näyttävät suhtautuvan allergiaansa?
Lapsi on sinut allergiansa kanssa. Monet surkuttelevat aina lapsen ruokailua katsellessa, että tommosta joutuu syömään, mutta lapsi ei ole koskaan valittanut ruuastaan. Muutenhan lapsi syö ja herkuttelee ihan niin kuin muutkin, ruoka jaherkut vaan ovat toisenlaiset ja se tuntuu riittävän lapselle.

Mistä olet saanut apua tai neuvoja arjen tilanteisiin?
Saman "kohtalon" kokeneilta keskustelupalstalta (histamiini) varmaan enimmäkseen. Sairaalassa ja neuvolassa on ollut aika tyly meininki eikä sieltä kauheasti ole tukea saanut.

Mitä käytännön vinkkejä voisit antaa tulevalle perhepäivähoitajalle?
(esim. ruuanlaittoon liittyviä järjestelyjä, ruoka-ohjeita, vinkkejä erityistilanteisiin, kuten retket, synttärit ym..)
Jos lapsi on superherkkis, niin lapsen ruokailu olisi parasta järkätä eri pöytään muiden lasten kanssa,koska lapsilta nyt sattuu aina kaatumaan juoma tai lentelemään ruokaa. Ja ruokien sekoittumisen mahdollisuus evättävä. Oma lapseni sai hoidossa väärää ruokaa ja sai nopean ja vakavan reaktion. Aina, kun muillakin on jotain erityistä, myös allergiselle pitää olla jotain erityistä. Ei saa rangaista allergioista jättämällä ilman herkkuja, jos muutkin saa.

• Millaisten ruoka-allergioiden kanssa olet ollut tekemisissä?

Tomaatti, herne, paprika, omena, porkkana, erään firman suklaa

• Millä tavalla lapsen ruoka-allergia vaikuttaa arkipäivän sujumiseen?

Tein ruuasta aina ensin pelkistetyn version, otin siitä sitten ruokaa sivuun allergiselle ja lisäsin vasta sitten allergiaa aiheuttavat aineet.

• Mitä hankalia tai haastavia tilanteita on syntynyt allergioiden takia?

Suklaa aiheutti huulten turpoamisen lapsella, eikä syytä ensin keksitty millään. Joskus oli hankala syödä "ulkona" kun piti miettiä, mitä allerginen lapsi pystyy ko.paikassa syömään.

• Millä tavalla lapsi/lapset itse näyttävät suhtautuvan allergiaansa?

Aika rennosti, ei sellaista halua syödä mistä alkaa suu kutisemaan tai naama turpoaa.

• Mistä olet saanut apua tai neuvoja arjen tilanteisiin?

Lähinnä allergiaa koskevista esitteistä.

• Mitä käytännön vinkkejä voisit antaa tulevalle perhepäivähoitajalle?

Googlella löytyy varmaan parhaat ja asialliset neuvot joka tilanteeseen.

Yhteistyössä