Surettaa tuttavan tuleva vauva jo valmiiksi:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Esikoisen kanssa hälle tuli synnytyksen jälkeinen masennus. Kärsi hallusinaatioista, eikä uskaltanut hoitaa vauvaa ensimmäisinä viikkoina. Kärsii myös jonkin sorttisista pakko-oireista (roskien viennin jälkeen roskapöntön tutkiminen, pelkää murtautijia sillä aikaa, kun leikkii lapsen kanssa pihassa, vaikka näköyhteys ulko-ovelle.. Listaa voisi jatkaa lopuutomiin). Nyt tulee toinen vauva na jo nyt sanoo, että ei aio pitää vauvaa paljoa sylissä, kun hänestä tuntuu, että vauva "on liian lähellä. Ahdistaa, kuin liian tiukka poolopaita kaulan ympärillä". Äiti kuulemma tarvitsee omaa tilaa. Vauva laitetaan nukkumaan omaan huoneeseen suoraan synnäriltä, että vanhemmat saa oman rauhan. Hän ajattelee, että vauvasta tulee samanlainen, kuin esikoisesta, joka ei ikinä itkenyt. Istui päivät pitkät sitterissä ja oli "tyytyväinen" (minusta ihan flegmaattinen). Minua ihan hirvittää, miten tuota tulevaa vauvaa tullaan hoitamaan:/

Eiköhän jokaisella ole omat kurjuutensa kärsittävänä. Pääasia taitaa olla, että ymmärtää ongelmansa ja osaa hakeutua hoitoon. Puolison tuki on myös tärkeää.

No kai ystäväsi sai apua masennukseen ja psykoosiin ( johon hallusinaatioit viittaa)? Ei tila välttämättä toistu, jos hoidetaan. Minun tutulla ei ainakaan toistunut.

Tuosta kannattaisi tehdä jo ls-ilmoitus jos ei osaa hakeutua itse ammattiauttajan pakeille. Ei ole tervettä kasvuympäristöä lapselle jos läheisyyskin ahdistaa noin.

No juu, siis nainenhan kärsii ihan mielenterveysongelmista. Heidän tulisi saada apua, ettei tilanne pahene, (nyt jo todella paranoidinen) Voi olla, että jonain päivänä se oma vauvakin alkaa tuntua joltain joka koittaa jotain pahaa, ja vauvalle käy huonosti.

ILMOITUS että äiti pääsee hoitoon.

Tee hyvä ystävä ilmotus. Itse jouduin tekemään siskostani kun ei itse ymmärtänyt omaa parastaan.. Ei se helppoa ole, mutta lapsia pitää ajatella aina ensin.

Naisen pitäisi hakeutua hoitoon.

Kyllä minä itsekin kärsin jonkin sortin ahdistuksista. Pelkään sitä ja tätä. Mutta olen lapseni hoitanut. Minulla on onneksi puoliso joka tukee. Jokaisellahan on kyllä omat pelkonsa. Minun pelot ovat tulleet ihan omista kokemuksista. Eivät ole tulleet jostain vain.