Suunnitelmamuutos ja ristiriitaiset tunteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rytkäätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rytkäätys

Aktiivinen jäsen
08.10.2007
11 055
2
36
Savon syämmessä <3
Mulla loppuu maaliskuussa äitiysloma, ja tarkoitus oli palata töihin vasta elokuussa, mutta nyt sitten miehen työpaikalle tuli pitkä lomautus, jonka takia päätettiin eilen että minä palaan töihin ja mies jää koti-isäksi.

Haikea olo, mutta taloudellisesti kannattavampaa ja eihän siinä olisi mitään järkeä jos kaksi aikuista olisi kotona kun toisella kuitenkin töitä on tiedossa.

Nyt kysynkin että miten kotihoidontuen kanssa kannattaa toimia? Eikö se kannata hakea minun nimissä ettei vaikuta miehen liitonrahaan vai?

eli siis kelaa voi "huijata" valehtelemalla hoitavansa lasta kotona vaikka käykin töissä? Kysyn tätä ihan vain siksi, että jos onnistuu niin teen kyllä itsekin noin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eli siis kelaa voi "huijata" valehtelemalla hoitavansa lasta kotona vaikka käykin töissä? Kysyn tätä ihan vain siksi, että jos onnistuu niin teen kyllä itsekin noin.

:o täh sä saat kh:n jos lapsi on kotihoidossa mitä outoa siinä on?

Onko sillä mitään väliä kuka sitä lasta siellä kotona hoitaa jos sitä ei kuitenkaan kunnalliseen hoitoon viedä? Kai me ollaan se tuki ansaittu kerta itse se hoidetaan!

No eihän sitä valehdella. Lapsi on kotihoidossa, tuen saa. Ja ilmeisesti siis miehesi nimellä hakemus.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Onko sillä mitään väliä kuka sitä lasta siellä kotona hoitaa jos sitä ei kuitenkaan kunnalliseen hoitoon viedä? Kai me ollaan se tuki ansaittu kerta itse se hoidetaan!

Ei niitä kelassa kiinnosta kuka hoitaa ei multakaan sitä tivattu

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Alkuperäinen kirjoittaja re:
vähennetään miehen päivärahasta, jos sä olet töissä, siinä tapauksessa ei vähennetä, jos se on sun ainoa tulo.

eikä vähennetä jos ap hakee sen nimilleensä

Niin mun kaverikin mulle sanoi, että jos minun nimellä haetaan niin saan tienata mitä vain. Mut jos miehen nimellä haetaan niin sit se vähennetään hänen liitonrahasta lomautuksen ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
vähennetään miehen päivärahasta, jos sä olet töissä, siinä tapauksessa ei vähennetä, jos se on sun ainoa tulo.

eikä vähennetä jos ap hakee sen nimilleensä

Niin mun kaverikin mulle sanoi, että jos minun nimellä haetaan niin saan tienata mitä vain. Mut jos miehen nimellä haetaan niin sit se vähennetään hänen liitonrahasta lomautuksen ajan.

Jep

vähennetään miehen rahoista vaikka ap hakisi, koska ap ei voi olla hoitajana koska on töissä niin mies on hoitaja ja saa samalla liitosta. ja on väliä kuka hoitaa. jos hoitajalla ei oo muita tuloja niin hänhän saa tuen ajalta eläkekertymää!

Alkuperäinen kirjoittaja :
vähennetään miehen rahoista vaikka ap hakisi, koska ap ei voi olla hoitajana koska on töissä niin mies on hoitaja ja saa samalla liitosta. ja on väliä kuka hoitaa. jos hoitajalla ei oo muita tuloja niin hänhän saa tuen ajalta eläkekertymää!

höpö höpö riittää kun lapsi hoidetaan kotona ap:n ei sitä tarvitse tehdä.Kelan lappuun ei tarvitse laittaa sitä miehen nimeä

ihan varmasti vähennetään, mieheltä vähennettiin, vaikka se oli mun ainoa tulo. valituskierroksen jälkeen asia korjattiin.

Tarkennatko vähän, aikasemmin olit sitä mieltä, että tuki otetaan pois, nyt vähennetään??? Valituksen jälkeen korjattiin, melko sekavaa.

Se vähennetään miehen päivärahoista jos sinä olet töissä. Piste!!! Me tää asia just kaks viikkoa sitten selvitettiin, koska miehelläkin alkaa lomautus. Olen itse siis hoitovapaalla, mutta tehnyt muutaman päivän kuussa töitä. Jos olen kotona, enkä tee töitä yhtään niin sitä ei mihen rahoista vähennetä, jos taas teen päivänkin töitä niin se vähennetään!!

eikun sitä vaan et helvetin tyhmähän mä sit olen, kun kotihoidontuki on mun nimissä ja oon nyt työtön ja tuki vähennetään mun päivärahoista. Eli kannattaisko hakea nyt sit miehen nimellä? Ja laittaa hoitajaksi minut, niinkö? Vai mies myös hoitajaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Se vähennetään miehen päivärahoista jos sinä olet töissä. Piste!!! Me tää asia just kaks viikkoa sitten selvitettiin, koska miehelläkin alkaa lomautus. Olen itse siis hoitovapaalla, mutta tehnyt muutaman päivän kuussa töitä. Jos olen kotona, enkä tee töitä yhtään niin sitä ei mihen rahoista vähennetä, jos taas teen päivänkin töitä niin se vähennetään!!

Riippuuko tämä asia nyt sitten kuka Kelalla sattuu olemaan käsittelijänä kerta minun kaveri lähti töihin vuoden alusta ja ei heillä ole mistään mitään vähennelty. Mies siis saa täydet liiton rahat. Hakemus on naisen nimellä.

eikun sitä vaan et helvetin tyhmähän mä sit olen, kun kotihoidontuki on mun nimissä ja oon nyt työtön ja tuki vähennetään mun päivärahoista. Eli kannattaisko hakea nyt sit miehen nimellä? Ja laittaa hoitajaksi minut, niinkö? Vai mies myös hoitajaksi?

Mielestäni perhe on oikeutettu saamaan täyden tuen jos kerta perhe itse hoitaa lapsen. Ei väliä kuka siellä kotona päivisin on.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
ihan varmasti vähennetään, mieheltä vähennettiin, vaikka se oli mun ainoa tulo. valituskierroksen jälkeen asia korjattiin.

Tarkennatko vähän, aikasemmin olit sitä mieltä, että tuki otetaan pois, nyt vähennetään??? Valituksen jälkeen korjattiin, melko sekavaa.

Siis se kh tuki oli mun ainut tulo ja sillä perusteella asia sitten valituksen jälkeen korjattiin. liitto saa kelalta tiedon kenelle tukia maksetaan ja kun sitä maksettiin meidän perheeseen se automaattisesti miinustettiin miehen työttömyyskorvauksesta. Piti tehdä melkoinen selvitys mun tuloista ja kuka lasta hoitaa kotona ja sen jälkeen saatiin korjattua miehen tkorvaus täydeksi, kun khtuki oli mun ainoa tulo.

6. Miten kotihoidontuki vaikuttaa päivärahaani ja voinko saada samanaikaisesti ansiosidonnaista päivärahaa sekä kotihoidontukea?

Vastaus: Jos kotihoidontuki on myönnetty ansiopäivärahan hakijalle, kotihoidontuki vähennetään hakijan päivärahasta. Eli henkilö voi saada samanaikaisesti ansiopäivärahaa ja kotihoidontukea.

Puolison saama lasten kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahan hakijan työttömyyspäivärahasta. Vähennystä ei tehdä, jos

1. puoliso on työttömänä ja lasten kotihoidon tuki maksetaan puolisolle.
2. puoliso hoitaa itse lasta eikä puolisolla tämän lapsenhoidon takia ole oikeutta työttömyysetuuteen. Jos lapsi on säännöllisesti osankin aikaa hoidossa kodin ulkopuolella, lasten kotihoidontuki vähennetään hakijan työttömyyspäivärahasta.

Huom! Jos puolisolla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen työsuhteen, yritystoiminnan, opiskelun tai työkyvyttömyyden vuoksi, kotihoidontuki vähennetään ansiopäivärahahakijan työttömyyspäivärahasta,

Mikäli perhe saa kotihoidontukea, tulee kassaan toimittaa Kelan päätöksen liitteenä kotihoidontukea koskeva kysely.

http://www.iaet.fi/iaet/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=120#6

Yhteistyössä