Suunniteltu sektio jyväskylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelosen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nelosen äippä

Vieras
Sektio on tulossa ja kiinnostaisi tietää minkälainen paikka k-sks on. Onko kokemuksia esim. millä vkoilla suunniteltu sektio tehdään ja kauan osastolla ollaan? Minkälainen henkilökunta siellä on ja miten suhtaudutaan perheen ja sukulaisten vierailuun? Kaikki kommentit tervetulleita. Kiitos jo näin etukäteen!

Mulla tuolla 3 synnytystä (1 alatie ja 2 hätäsektiota).
Leikkausajankohdista en osaa sanoa oikein mitään, mutta sektiopotilaana ollaan yleensä 2-4 vrk. Hoitaja sanoi mulle että saa lähteä heti kun on 2 vrk ollut ilman kovaa kipulääkitystä.
Henkilökunnasta tykkäsin, mutta jos olet niin kipeä että haluat nukkua niin kannattaa olla oma-aloitteinen ja pyytää hoitajia ottamaan vauva kansliaan. Monikaan ei kerro että niinkin voi tehdä..
Siis reippaasti pyydä apua, myös vaipanvaihtoon tarvittaessa (sektion jälkeen vauvan nostelu on vaikeaa).
Yleisesti ottaen henkilökunnasta olen tykännyt vaikka tietystihän aina henkilökemiat ratkaisee, kenen kanssa tulee parhaiten toimeen tai jos jostakusta ei pidä laisinkaan.

Osastolle pääsee vauvan sisarukset ja isä/tukihenkilö käymään 8-20 mutta muilla ei ole huoneisiin asiaa lainkaan. Isovanhemmat voivat vierailla oleskelutiloissa 17-19.

Mullakaan ei suunnittellusta sektiosta ollut kyse, mutta epäilen että "jälkihoito" on melko sama riippumatta siitä koska sektiopäätös tehty. Mä olin kahden hengen huoneessa jossa huonekaverikin (vaihtui välissä) oli leikattu, kaipa sijoittavat leikatut samaan huoneeseen. Osa hoitajista kehoitti ottamaan kaikki määrätyt kipulääkkeet, osa taas kehoitti pärjäämään ilman. Mun neuvo on, että kaikki vaan nassuun jos sattuu, muuten ei tule mitään. Meillä oli osasto silloin ihan piripintaan täysi ja apua oli hankala saada, onneksi mies oli aamusta iltaan paikalla. Aamupalan onneksi toivat niin kauan kuin tarvin. Mä olin osastolla 4 yötä. Ekana yönä (vauva syntyi yhdeksän aikaan) jättivät vauvan mun viereen ja seuraavana päivänä hoitajat oli aika kauhuissaan, kun aikamoinen keskushermostoon vaikuttava kipulääkesatsi oli päällä, eikä hirveen turvallista ollut kyllä vauvalle... Mulla kun ei kädet pelannut kunnolla vaan oli ihan vetelät. Vessat on tuolla tosi hankalat, wc-paperiteline oli pöntön TAKANA ja ai että kun teki hyvää taivutella saadakseen paperia, not. Imetysohjaus oli surkeaa, siihen vaadi enemmän apuja jos tarvitset.

Yhteistyössä