suunniteltu sektio - kesto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja åå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

åå

Vieras
kauanko toimenpide kaikkineen suunnilleen kestää? siis koska lääkärit irroittaa kädet? kun varmaan joutuu kumminkin heräämössä vielä oleen jne.
ja tehdäänkö yleensä spinaali- vai epiduraalipuudutuksessa, mitä eroa näillä on?
onko leikkauksen jälkeen kipupumppu vai ihan särkylääkkeilläkö mennään?

toimenpide itsessään kestää noin tunnin, vauva syntyy melko pian, mut ompelut ja kohdunkuivailut vie sit aikansa. Alkuvalmistelut vie toki ennen sitä aikansa. Spinaalissa tehdään meillä ja suunnitelluissa ei ole kipupumppua, oxynormilla ja tulehduskipulääkkeillä lääkitään. Varmaan on sairaalakohtaisia eroja näissä.

Käytännöt vaihtelevat sairaaloittain, mutta leikkaus kestää ehkä puoli tuntia - tunnin. Heräämössä ollaan noin pari tuntia, joissain sairaaloissa saa vauvan sinne mukaan ja joissain ei (TAYSissa saa). Leikkaus tehdään yleensä spinaalissa ja TAYSissa saa kipupumpun kivunlievitykseen. Ja kipumpumppu onkin todella hyvä juttu: vie kivun, mutta varmuuden vuoksi ei tarvitse itseään lääkitä, koska napista painamalla lääkettä saa heti kun alkaa sattua.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Saako kysyä tähän väliin.. Saako halutessa nukutuksella? Minulla todennäköisesti joudutaan tehdä sectio. Ja minua pelottaa niin maan perkuleesti!

Meillä yleensä vain pakottavista syistä nukutetaan. On vauvalle turvallisempaa tuo puudutus. Älä huoli, jos pelottaa, niin pyydä esilääkettä ja antavat kyllä rauhoittavaa toimenpiteessä, eli voi olla että nukut jo näillä:)

Mä olin leikkaussalissa 1h15min. Ja heräämössä 3h. Mulla oli kipupumppu, mut se ei oikein toiminu mulla, olin siitä huolimatta ekan vuorokauden tosi kipeä. Mulla autto parhaiten lihakseen pistettävät kipulääkkeet. Kotona en kuitenkaan tarvinnu enää mitää lääkitystä. Mulla tehtiin spinaalissa.

mulla juuri 5kk sitten, tai ei ihan suunniteltu kun lähti tulemaan päivää ennenko oli leikkausaika sovittuna mutta kuiteskin...
saliin mentiin noin 12 maissa. siinä sitten valmisteluite tehtiin, letkut ym.paikoilleen ja puudute (spinaali laitettiin nyt kun ei tultu synnytyssalin kautta) ja sit aloteltiin..vauva maailmassa 12.53. sen jälkeen ompelut jne..oisko 30min mennyt.. ei siinä kauaa mene. vietiin synnytyssaliin eikä heräämöön (heräämöön viedään ainoostaan jos nukutettu tai halutaan jotain seurata, ainakin näin mulle sanottiin).
kipupumppu on ekan vrk:n ja sitten pillereitä 2kpl olikohan 3 krt/pvä..

Mulle on tehty kaksi kiireellistä ja yksi suunniteltu sektio. Se leikkaus kestää n.30min, siitä kun alkavat leikkamaan ja ovat sulkeneet. Sitten pari tuntia menee yleensä heräämössä, niin kauan että varpaat alkaa liikkumaan. Ekassa mulla oli kipupumppu ja kahdessa seuraavassa ihan särkylääkkeet, en tosin niitä paljoa tarvinnut.:)

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
Saako kysyä tähän väliin.. Saako halutessa nukutuksella? Minulla todennäköisesti joudutaan tehdä sectio. Ja minua pelottaa niin maan perkuleesti!

Meillä yleensä vain pakottavista syistä nukutetaan. On vauvalle turvallisempaa tuo puudutus. Älä huoli, jos pelottaa, niin pyydä esilääkettä ja antavat kyllä rauhoittavaa toimenpiteessä, eli voi olla että nukut jo näillä:)

Huh, helpotusta! Mulla tulee ihan paniikki, kun edes ajattelen! Takana on kaksi normaalia synnytystä ja tuo sectio on ihan painajaisten painajainen. Se kipu siinä ei pelota, vaan se että on heräillä ja älyissään, kun ronkitaan avonaista mahaa :X En tiedä kestääkö minun psyyke moista.. Pitää pyytää hirmu tropit, että vetää kanttuvei:D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:

Huh, helpotusta! Mulla tulee ihan paniikki, kun edes ajattelen! Takana on kaksi normaalia synnytystä ja tuo sectio on ihan painajaisten painajainen. Se kipu siinä ei pelota, vaan se että on heräillä ja älyissään, kun ronkitaan avonaista mahaa :X En tiedä kestääkö minun psyyke moista.. Pitää pyytää hirmu tropit, että vetää kanttuvei:D

Hyvin se menee. Pyydä saada tavata anest.lri ennakkoon, niin saat kunnon esilääkkeet:)

Alkuperäinen kirjoittaja :/:
minut jouduttiin nukuttamaan koska eivät saaneet puudutusta laitettua ja en kyllä toivoisi nukutuksessa tehtyä sektiota enää koskaan

Mikä siinä oli kamalaa?

nukutuksesta herääminen oli jotain aivan kamalaa ja tietysti pahalta tuntuu ettei minulla ole mitään tietoa lapseni syntymästä. näin vauvan vain lyhyen hetken heräämössä ja vasta seuraavana päivänä pääsin vauvan luokse osastolle.

Kesti max 30 minuuttia. Heräämössä meni parisen tuntia. Sen jälkeen sain särkylääkkeitä parin vuorokauden ajan. Sitten en enää tarvinnut. Ja puudutuksessa tehtiin.

minut jouduttiin nukuttamaan koska eivät saaneet puudutusta laitettua ja en kyllä toivoisi nukutuksessa tehtyä sektiota enää koskaan

Mikä siinä oli kamalaa?

nukutuksesta herääminen oli jotain aivan kamalaa ja tietysti pahalta tuntuu ettei minulla ole mitään tietoa lapseni syntymästä. näin vauvan vain lyhyen hetken heräämössä ja vasta seuraavana päivänä pääsin vauvan luokse osastolle.

Ai. Minut on jo niin monta kertaa nukutettu, että menee jo rutiinilla. Se olis kyllä hirveintä, ettei pääsis vauvan luo:/

Mikä siinä oli kamalaa?

Ai. Minut on jo niin monta kertaa nukutettu, että menee jo rutiinilla. Se olis kyllä hirveintä, ettei pääsis vauvan luo:/

Mut eikö se kuitenkin ole tärkeintä että vauva ja äiti voi hyvin ja pääsee jo seuraavana päivänä vauvan luo.:) Mulla eka lapsi oli 2kk teholla enkä saanut edes syliin moneen päivään, sormella vain koskin.