Suunniteltu sektio KOKS:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!

Minut on leikattu koks:ssa kaks kertaa ja heinäkuussa tulossa kolmas sektio. Omasta puolesta on pelkkää hyvää ja positiivista sanottavaa. Mulle ainakin jäänyt hyvä kokemus. Käytännöstä. viikolla 36-37 synnytystapa-arvio lääkärillä, jonka jälkeen varataan sektiopäivä. Kyseisenä päivänä mennään sairaalaan klo 7.15 aamulla jossa normaalit toimenpiteet eli vaihd. vaatteet, hemppa, verenpaineet, sydänkäyrä jne. Näiden jälkeen sänkyyn odottelemaan ja siinä katetroidaan sekä laitetaan kanyyli käteen. Lääkäri käy katsomassa vielä ennen leikkausta. Saliin lähdetään n klo 8 jos on ensimmäinen leikkaus.

Mies jää odottelemaan leikkaussalin ulkopuolelle siks aikaa ku äiti puudutetaan (spinaali). Sit ku leikkaus on alkamassa, saa mies tulla sisään (miehellä tietyst myös leikkausvaatteet, jotka vaihdettiin synnärillä). Mies saa istua vieressä, kätilö myös mukana leikkauksessa. Mulla mennyt aikaa keikkauksen alusta siihen ku vauva on maailmassa n 5minuuttia. Kätilö tuo vauvan näytille ihan hetkeks ja sit lähtevät yhdessä isän kanssa ulos salista. Mies on kertonu et menevät vauvan kanssa salin ulkopuolella olevan lämpölampun alle jossa tarkistavat vauvan (laskevat varpaat ym). Sen jälkeen lähtevät alas synnytyssaliin jossa isä saa kylvettää vauvan jka siellä myös mitataan ja punnitaan.

Äiti viedään heräämöön josta voi pyytää hoitajaa soittamaan alas synnäriin ja kysyä kriittiset mitat =) Heräämössä ollaan yleensä n 2tuntia jonka jälkeen pääsee äitikin synnytyssaliin vauvelin ja isin kanssa. Siellä muitaakseni sain vauvan heti rinnalle. Ja kohat lähdetäänkin ylös kasi kerrokseen osastolle.

Mulla toipuminen sektioista on ollu molemmilla kerroilla nopeaa enkä ole kärsiny haavakivusta. Oon aina saanu lääkettä kipuihin ja kun sitä syö säännöllisesti, ei tuo kipu pääse päälle. Seuraavana aamuna leikkauksesta tulee kätilö, joka poistaa katetrin ja kehoittaa nousemaan suihkuun ja auttaa tarvittaessa. Siitä alkaakin normaalit toimet ja vauvan hoitaminen osastolla. Mulla ensimmäisen yön on vauva ollut hoitolassa ja tuoneet vaan syömään mut toisesta yös tä lähtien vierihoidossa =)

Kotiin oon päässy ensimmäisen sektion jälkeen 5vrk kuluttua ja toisen jälkeen 3 vrk kuluttua. Riippuu ihan miten maito nousee ja lähtee elämä haavan ja vauvan kanssa sujumaan. Koks:ssa haavaan laitetaan hakaset, en tiiä saako pyydettäessä tikit. mulla ollu molemmilla kerroilla yli 20 hakasta, jotka terkka poistaa viikon kuluttua leikkauksesta kotikäynnillä.

Tällasia kokemuksia mulla. Toivottavast kirjotin sitä mitä piti ja saat jotain selvää =) Tsemppiä sulle odotukseen ja mahdolliseen sektioon! :flower:

Kiitos perusteellisesta vastauksesta! :flower: oon lukenu paljonkin noita sektiojuttuja, mutta nuo käytännöt tuntuu vaihtelevan sairaaloittain, joten siksi oli kiva saada yksityiskohtaista tietoa KOKS:sta. Mulla siis sektiopäätös jo tehty, mutta päivä ei vielä selvillä, lääkäri sanoi että sihteeri soittaa maanantaina ajan. Laskettu aika on 29.3. eli siitä kaiketi muutama päivä taaksepäin.

Eipä kestä! Voihan nyt tietenkin olla et jotkin asiat on muuttuneet kolmen vuoden aikana, mulla viimeinen sektio on loppukeväästä -05. Koks:ssa leikataan viikkoa ennen laskettua yleensä eli sun kohdalla 22pvä lähtien kunhan löytyy päivä jolloin ei ole sektiota. Jos esim 22.3 on jo sektio niin sit tarjoavat 23.päivä jne. Paitsi et ku katoin nyt kalenteria ni nuo päivät sattuu just viikonlopulle... =)

Kovasti onnea sulle sektioon ja muutenkin! Tuu vaik jossain vaiheessa kertomaan millanen kokemus sun kohdalla oli. Mulla edessä heinäkuussa, joten ihan hyvä tietää jos jotkut asiat on muuttuneet.

Tsemppiä ja voimia!

Mut leikataan jo torstaina! Nuo pääsiäisen pyhät sekottaa, niin tekevät sen torstaina kun vauva on 38+5. Mä tulen sit kertomaan miten meni, kunhan pääsen kotiin. Muuten, kuulemma tarvitaan tukisukat, saako niitä sairaalasta?

Hei!

En ole aikasemmin kuullu et tarvitaa tukisukkia, toi on ihan uutta! En siis valitettavast osaa neuvoa tässä asiassa mut luulisin et ne pitää olla oamsta takaa? En kyl ymmärrä miks niitä tarvitaan?

Onnea sulle huomiselle!!! :flower: =)

Yhteistyössä