Suurentunut kaularauhanen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuuskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuuskis

Vieras
Mulla on jo jonkun aikaa tuntunut kaulan vasemmalla puolella (ihan leuan alapuolella) pieni "möhkäle". Tuntuu siis vain painamalla. Nyt huomasin, että kun esim. nielaisen tai painan kielen kitalakeen, niin vasemmalle puolelle kohoaa kunnon mokkula. Sen siis ihan näkee ulospäin, että kaula "turpoaa".

Luultavasti kyseessä on kaularauhanen, mutta suurentuuko ne ihan muuten vaan mitähän tämä on ?
Tai siis lääkäristähän se selviäis, mutta ajattelin nyt kysäistä jos jollain samanlaista :)

Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
kuulostaa kilpirauhaselta. se voi olla jostain syystä suurentunu, yleensä son oire jostain joka sekaa homronierityksen.

Mä kävin lukemassa noita kilpirauhasjuttuja ja siellä sanottiin, että kilpirauhanen on aataminomenan alapuolella. Tää mun kyhmyni on yläpuolella.

Onko sulla vasta ollut flunssaa/ oletko allerginen? Voivat olla parikin viikkoa flunssan yhteydessä olla turvonneita. Seuraa tilannetta, jos ei häivy kuukaudessa mee lekurille. Kilpirauhanen on alempana, melkeen keskellä kaulaa.

Jos on ihan leuan alapuolella, niin taitaa olla liian korkealla ollakseen kilpirauhanen. Kilpirauhanen sijoittuu kaulan alaosaan (aataminomenan alapuolelle), tosin struumahan voi kasvaa tosi isoksi, joten ei kai tuokaan mahdotonta ole. Itse veikkaan suurentunutta imusolmuketta, mutta lääkärille kävisin näyttämässä joka tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Onko sulla vasta ollut flunssaa/ oletko allerginen? Voivat olla parikin viikkoa flunssan yhteydessä olla turvonneita. Seuraa tilannetta, jos ei häivy kuukaudessa mee lekurille. Kilpirauhanen on alempana, melkeen keskellä kaulaa.

En ole aikoihin ollut kipeänä eikä mitään allergioitakaan ole. Tuskin tuo kilpirauhanen onkaan, sijaitsee ihan eri kohdassa.
Täytyy kai varmuuden vuoksi käydä lekurille näyttämässä, sillä tuo on tuollainen jo melkein kuukauden ollut.

Yhteistyössä