Suuret ikäluokat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meinaatteko ettei suuret ikäluokat ole joutuneet tekemään mitään uhrauksia tai saavuttaneet mitään sellaista mikä vois oikeuttaa tulevien sukupolvien erilaisen kohtelun? Kukaan meistähän ei voi tietää millaiset eläke-etuudet meitä odottaa sitten 30-40 vuoden päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Eivät ikävä kyllä ole.
Miten niin ikävä kyllä?

[/quote]

No, olishan se mukavaa, jos omilta vanhemmilta jäisi perinnöksi tontti, talo, kesämökki, jne. Mutta eivät edes kuulu suuriin ikäluokkiin minun vanhempani.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja halooo:
Kyllä! Itse ihmettelen suuresti, kuka näiden eläkkeet maksaa? No, me tietysti. Eli pieni ikäluokka maksaa suurten ikäluokkien eläkkeet.
Ja meidän eläkkeitä koskee eläkeleikkuri, suurten ikäluokkien eläkkeitä ei.
No kukas nyt maksaa TEIDÄN MAMMOJEN kotihoidon tuet ja lapsilisät??
Lastenne koulutukset?? Lastenne päiväkotihoidot?? EI se miehenne palkka näihin kaikkiin yhteiskunnan tarjoamiin etuihinne riitä..
peesaan

Tämä taitaa kilahtaa nilkkaan niin ei haluta huomioida olleskaan...

edelleenkään tätä ei haluta huomioda..

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ottaa aivoon jotkut asiat. Etenkin se narina, mitä mun sukupolvi saa kuulla suurilta ikäluokilta. Heillä ei ole minkään sortin käsitystä esim. pätkä- ja silpputöiden stressaavuudesta, siitä epävarmuudesta mikä koko ajan häilyy yllä. Tai siitä, että akateeminen voi ollajopa työtön. :(

Suurelle ikäpolvelle työsuhteiden suuret edut on arkipäivää.

Ja suuret ikäluokat (= päättäjät) petaavat meille nuoremmille nyt aika ikävää tulevaisuutta esim. eläkeiän ja eläkkeiden suhteen.

Juuri näin kuin Lilii lisänimetön sanoo! Suinkaan kaikki suurten ikäluokkien edustajat eivät ole olleet hyväpalkkaisissa töissä. Eikä kaikki ole jääneet niin onnellisesti eläkkeelle. Esim. mun vanhemmat jäi molemmat työttömäksi ennen eläkkeelle jääntiä. Vaikutti ikävästi eläkkeeseen, mutta tulevat kuitenkin toimeen. Eivät edes yrittäneet hakea mitään töitä, näin oikeastaan neuvottiin tekemään. Ja silti äiti kehtaa valittaa nuoremmille, jotka ovat työttömänä, että pitäis hakea töitä!

Siinä on se, että äitikin katsoon tehneensä jo koko ikänsä töitä, ei hänen enää tartte! Vaikkei eläke ole iso, on kuitenkin ehtinyt karttua säästöjä ja velaton asunto. Ja sitä eläkettä kuitenkin saa sen verran, että silläkin tulee toimeen, kun ei matkustelua harrasta.

No, olishan se mukavaa, jos omilta vanhemmilta jäisi perinnöksi tontti, talo, kesämökki, jne. Mutta eivät edes kuulu suuriin ikäluokkiin minun vanhempani.
Niin että omalle kohdalle kyllä kelpaisi....

Miksei kelpaisi?

Miksei sitten muille saa kelvata?

Eivät ikävä kyllä ole.

No miten sä sitten voit keskustella suurista ikäryhmistä pullamössösukupolvena jos sulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta esim. heidän arjestaan?

Nyt ei olekaan kyse henkilökohtaisista kokemuksista arjesta, vaan yhteiskunnallisesta ilmiöstä nimeltä suuret ikäluokat. Toki voit itse perustaa henk. koht. kokemuksiin perustavan ketjun aiheesta, jos haluat.

Alkuperäinen kirjoittaja vueras:
Meinaatteko ettei suuret ikäluokat ole joutuneet tekemään mitään uhrauksia tai saavuttaneet mitään sellaista mikä vois oikeuttaa tulevien sukupolvien erilaisen kohtelun? Kukaan meistähän ei voi tietää millaiset eläke-etuudet meitä odottaa sitten 30-40 vuoden päästä.

No kuule kun suuri osa suurista ikäluokista on silloin vielä elossa, jotain 90v. Ovat laitoshoidossa ja sehän maksaa. Että mistähän luulet meidän eläkkeisiin silloin löytyvän rahaa? Sitäpaitsi lamalasku lankeaa maksettavaksi tässä samassa rytäkässä kuin eläkepommikin eli kovilla tullaan olemaan vuosikaudet.

Niin että omalle kohdalle kyllä kelpaisi....

Miksei kelpaisi?

Miksei sitten muille saa kelvata?

Toki saa kelvata. Miksei saisi kelvata? Pointti on se, että monien vanhemmat ovat ostaneet tontin ja talon pk-seudulta pilkkahintaan, ja heidän lapsensa joko maksavat perseensä ruvelle tai pykäävät talon pystyyn Karjaalle. Ja siitäkin maksavat enemmän kuin vanhempansa aikoinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja halooo:
Kyllä! Itse ihmettelen suuresti, kuka näiden eläkkeet maksaa? No, me tietysti. Eli pieni ikäluokka maksaa suurten ikäluokkien eläkkeet.
Ja meidän eläkkeitä koskee eläkeleikkuri, suurten ikäluokkien eläkkeitä ei.
No kukas nyt maksaa TEIDÄN MAMMOJEN kotihoidon tuet ja lapsilisät??
Lastenne koulutukset?? Lastenne päiväkotihoidot?? EI se miehenne palkka näihin kaikkiin yhteiskunnan tarjoamiin etuihinne riitä..
peesaan

Tämä taitaa kilahtaa nilkkaan niin ei haluta huomioida olleskaan...

edelleenkään tätä ei haluta huomioda..

No me itse! Suuret ikäluokat tietysti tähän asti ovat maksaneet osansa. Mutta he ovat tottuneet kaiken aikaa kasvavaan elintasoon. Miettikää nyt: sodan jälkeisistä oloista nykyiseen on hurja parannus. Nyt eivät vain tajua, että heidän lapsillaan ja lasten lapsillaan ei ehkä olekaan varaa parempaan tai edes samaan.

Moni nykyisistä poliitikoista kuuluu suureen ikäluokkaan ja sehän tässä hirvittää. Ovat elinaikanaan saaneet kaikki edut: sairaanhoidot ja rajaamattomat opiskeluoikeudet yliopistoissa. Fiksut käyttivät edun. Siihen aikaan maisterin paperit takasivat automaattisesti hyväpalkkaisen pysyvän työpaikan. Nykyään ei ole mitään takeita saada mitään työtä. Nämä kun jäävät eläkkeelle eikä uusia palkata tilalle, nuorempi jäljelle jäävä vain tekee kahden työt!

Mun vanhemmat on ikänsä tehneet niin helvetisti työtä, että ovat mielestäni eläkkeensä ansainneet. Hehän ne ovat hyvinvointivaltionkin rakentaneet.

Enemmän mua ärsyttäisi jonkun elämäntapakotirouvien tai muiden työttömänä itseään toteuttavien korotettuja eläkkeitä maksella.

Maailma nyt muuttuu, paska nakki, että itse satuin syntymään siihen saumaan, että sen piti muuttua huonompaan suuntaan. Mutta ei se aiempien sukupolvien vika ole.

Nyt ei olekaan kyse henkilökohtaisista kokemuksista arjesta, vaan yhteiskunnallisesta ilmiöstä nimeltä suuret ikäluokat. Toki voit itse perustaa henk. koht. kokemuksiin perustavan ketjun aiheesta, jos haluat.

No jos ei tiedä mitään siitä todellisuudesta mikä on vallinnut, vaan lukee ainoastaan sitä mitä provosoivasti lehdissä ja palstoilla kirjoitetaan. Jää ehkä hieman epärealistinen ja kiilloitettu kuva todellisuudesta. Eihän nytkään nähdä kuin jotain hiton epärealistisia kuvitelmia huviloista ja suurista tonteista.

No jos ei tiedä mitään siitä todellisuudesta mikä on vallinnut, vaan lukee ainoastaan sitä mitä provosoivasti lehdissä ja palstoilla kirjoitetaan. Jää ehkä hieman epärealistinen ja kiilloitettu kuva todellisuudesta. Eihän nytkään nähdä kuin jotain hiton epärealistisia kuvitelmia huviloista ja suurista tonteista.

Ai, että tällä palstalla tiedetään totuus? Ei mediassa? Okei...

Alkuperäinen kirjoittaja Joopa joo:
No kuule kun suuri osa suurista ikäluokista on silloin vielä elossa, jotain 90v. Ovat laitoshoidossa ja sehän maksaa. Että mistähän luulet meidän eläkkeisiin silloin löytyvän rahaa? Sitäpaitsi lamalasku lankeaa maksettavaksi tässä samassa rytäkässä kuin eläkepommikin eli kovilla tullaan olemaan vuosikaudet.

No kuule, siinä vaiheessa me ollaan siellä eläkkeellä ja se pommi on siirtynyt jo nuoremmalle sukupolvelle. Mä kyl luulen et suurin osa suurista ikäluokista on jo delannut niihin tehdaspölyihin sun muihin elintason aiheuttamiin sairauksiin.

Mun vanhemmat on ikänsä tehneet niin helvetisti työtä, että ovat mielestäni eläkkeensä ansainneet. Hehän ne ovat hyvinvointivaltionkin rakentaneet.

Enemmän mua ärsyttäisi jonkun elämäntapakotirouvien tai muiden työttömänä itseään toteuttavien korotettuja eläkkeitä maksella.

Maailma nyt muuttuu, paska nakki, että itse satuin syntymään siihen saumaan, että sen piti muuttua huonompaan suuntaan. Mutta ei se aiempien sukupolvien vika ole.

Koska tämä muutos on selvästi ennakoitavissa sille voitaisiin tehdä jotain! Työtä ovat tehneet, koska ovat tottuneet ettei työ tekemällä lopu. Minä ottaisin jo vuoron ja tekisin ilomielin töitä. Ei niitä vain saa!

Ai, että tällä palstalla tiedetään totuus? Ei mediassa? Okei...

Jaa missäs kohtaa lukee, että palstalla tiedetään totuus? Ja mediakriittisyyttä pitää aina harrastaa, se opetaan yliopistossa jo peruskursseilla.

Eivät ikävä kyllä ole.

No miten sä sitten voit keskustella suurista ikäryhmistä pullamössösukupolvena jos sulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta esim. heidän arjestaan?

Mulla sensijaan on henkilökohtaista kokemusta asiasta. Tiedän varakkaiden eläkeläisten yhteisön, jossa alle kuuskymppiset elelevät uusissa, vähintään 200 neliöisissä taloissaan hienoine autoineen, matkustelevat, käyvät kesämökeillään ja viettävät osan vuodesta lomaosakkeissaan etelässä, ostelevat mitä mieleen juolahtaa. Rahaa on kuin roskaa, kaikki hyväkuntoisia varhaiseläkeläisiä. Lapsiperheillä ei ole edes varaa asua sillä asuinalueella.
Eivätkä uhraa ajatustakaan siihen miten me nuoremmat jaksamme työelämässä ja maksamme kaiken, eläkepommin ja lamalaskun. Heille on tärkeintä vain elää mukavaa elämää omassa pikku maailmassaan. Kyllä vituttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Katariina:
Eivät ikävä kyllä ole.

Mulla sensijaan on henkilökohtaista kokemusta asiasta. Tiedän varakkaiden eläkeläisten yhteisön, jossa alle kuuskymppiset elelevät uusissa, vähintään 200 neliöisissä taloissaan hienoine autoineen, matkustelevat, käyvät kesämökeillään ja viettävät osan vuodesta lomaosakkeissaan etelässä, ostelevat mitä mieleen juolahtaa. Rahaa on kuin roskaa, kaikki hyväkuntoisia varhaiseläkeläisiä. Lapsiperheillä ei ole edes varaa asua sillä asuinalueella.
Eivätkä uhraa ajatustakaan siihen miten me nuoremmat jaksamme työelämässä ja maksamme kaiken, eläkepommin ja lamalaskun. Heille on tärkeintä vain elää mukavaa elämää omassa pikku maailmassaan. Kyllä vituttaa!

Tuollaiset eläkeläiset ovat hyvin pieni osa kaikista eläkeläisistä.

Olet todella naivi uskoessasi että "ei se aiempien sukupolvien vika ole". Luepa kirja nimeltä "Ahne sukupolvi" ja saat tietää että suuret ikäluokat ovat pedanneet itselleen hyvät oltavat ja meille muille jättäneet paskan käteen!

Yhteistyössä