Suuri lapsiveden määrä?? Onko muilla ollut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minzki84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minzki84

Jäsen
21.02.2007
73
0
6
Kävin ultrassa toissapäivänä. KOntrolloivat vauvan kasvua nyt tarkemmin kun esikoinen oli sen verran pieni syntyessään (2500g). Nyt rv 28++ ja lääkäri sanoi, että lapsivettä on reilun puoleisesti. Sanoi, että määrä ihan norm vielä kuitenkin. Tarkisteleevat vedenmäärää myös taas seuraavalla käynnillä (rv32).

Onko muilla ollut näin? Tietääkö joku, mistä tälläinen suuri vedenmäärä johtuu tai onko siitä jotain haittaa?? Meni se käynti siinä taas niin pikaiseen ohi, etten hoksannu heti lääkäriltä kysyä... aina käy näin, että vasta kotona alkaa miettiä asioita :headwall: :D

Kun odotin esikoista rakenneultrassa huomasivat olevan reilusti lapsivettä. kätilö oli varsinäinen tuppisuu, eikä puhunut koko toimituksen ajan meille mitään. Minun oma gynekologi tuli sitten tutkimushuoneeseen ja kertoi, että lapsivettä oli runsaasti. Rauhotteli kyllä heti ja minulle tehtiin uusi ultra 2 pv kuluttua. Paikalla oli kokenut erikoislääkäri sekä minua hoitava gynekologi ja molemmat totesivat, että kaikki on kunnossa ja lapsivettä on ihan sallituissa rajoissa. Viikolla 39+2 syntyi terve tyttö!

Älä turhaan huolestu ja mieti asiaa kaikki on hyvin! Lääkärisi sanoi, että määrä ihan norm vielä kuitenkin. Tiedän, että tunne on todella inhottava, koita jaksaa ja ajatella positiivisesti =)

neuvolan terkka tänään sanoi, että suuri sf-mittani voi johtua isosta lapsiveden määrästä. Parin viikon päästä tarkastellaan asiaa uudelleen. Voin joutua sitten äippäpolille tutkimuksiin jos masu tätä tahtia suurenee... Mutta hienoa, että TUTUS on saanut terveen tytön lapsiveden ensiksi epäillystä suuresta määrästä huolimatta.

Mutta onko kellään tarkempaa tietoa, voiko lapsiveden määrään jotenkin vaikuttaa ruokavaliolla tms.?

Miinamaria ja pikkutyyppi isossa mahassa rv 32+5

Alkuperäinen kirjoittaja draama:
juovat enemmän jolloin pissaavat enemmän jne. näin mulle on sanottu.

Mutta mulla oli sokerirasituksessa rv 26 arvot kohdallaan. Ei siis pitäisi olla sokerivauva. Mutta viime aikoina on kyllä kiitettävästi tullut mätettyä sokeria suusta sisään, joten siksi mietin tuota... Mahtaiskohan sittenkin olla sokereilla asian kanssa tekemistä? Neuvolan pissasta otettavalla testillä sokereissa ei ollut häikkää...

Minulla oli ilmeinen raskausdiabetes (sokerirasitus OK, mutta viim. 3kk elimistö ei sietänyt hiilihydraatteja > kohonneet arvot kotimittauksissa > ruokavaliohoito) ja koko raskausajan kommentoitu runsaasta lapsiveden määrästä.

Mitään erikoisseurantaa / lisätutkimuksia ei tehty, joten en olettanutkaan sen olevan mitenkään vaarallista. Sf-mitta meni lähes koko raskausajan käyrien yläpuolella, eikä siitäkään seurannut lisätoimenpiteitä. Vauvan kokoarvio oli myös koko ajan reiluhkon puoleinen, mm. käynnistyspäivänä (rv 41+5) ultralla ja ulkotutkimuksella arvio 4100g tai yli. Seuraavana yönä syntyi ~3500g painoinen poika, jolla muuten sokeritkin OK.

Vettä oli todella runsaasti: holahti lattialle kai jo litra, sänkyyn avautumisvaiheessa vähintään toinen mokoma ja syntymän yhteydessä ja jälkeenkin tuli vielä todella paljon. Oli muuten puhdas poika syntyessään, hyvin huuhdeltu :D

*Nyt toinen on ilonamme jo kolmatta viikkoaan :heart: *

Yhteistyössä