Neuvolakäynnit, kuinka paljon teillä on ollut aikaa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annmari-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Annmari-76

Jäsen
12.06.2007
259
0
16
Asumme Vantaalla ja aivan tyttömme syntymästä alkaen olemme kärsineet aikapulasta, tuntuu ettei koskaan ole tarpeeksi aikaa keskustella askarruttavista asioista, kotikäyntiäkään ei kukaan kerennyt meille tekemään. Ensimmäinen käynti neuvolaan oli vasta kun tyttö oli 2 viikon ikäinen. Ja kolmella ensimmäisellä käynnillä oli eri terkkarit, ja nyt seuraavalla kerralla on taas sijainen. Toissapäivänä oli tytön 4 kk-neuvola, puolen tunnin jälkeen oli jo ajamassa pois. Kysyin että eikös minulle tällä kertaa pitäisi tehdä niitä kyselyitä, joista viimeksi oli puhetta, (perheväkivalta- ja mielialakyselyt).. No toisen sitten teki. Mielestäni nuo pitäisi tehdä jo aikaisemmin. Meinasiko että olisin nuo jo unohtanut eikä niitä tehtäisi ollenkaan...
JOkaisella käynnillä (kun ensin on ollut aika myöhässä) on juuri keretty tekemään ne ns. pakolliset kuviot, tyttö mitattu ja tutkittu, vihkoon kirjoitettu tekstit ja uusi aika katsottu... Sitten vaan sanotaan että jos tulee jotain kysyttävää niin soita. Ja usein kun soittaa niin kukaan ei vastaa tai sitten menee vastaajaan.
Eli onko teillä muilla nuo ajat puolen 20-30 min mittaisia vai pidempiä ?

Tuohan on jo kauan=) Meillä Espoossa käynti on sellanen viidentoista minuutin luokkaa, maksimissaan. Mitataan, punnitaan ja katsotaan uusi aika. Sitten terkkari kysyy että miten tyttö nukkuu. Siinä se. Ei mitään keskustelua ruokailusta, mitä on oppinut yms. Joskus kysyy että mitä osaa lattialla tehdä. Ei kommentoi mitenkään ja jos haluan jotain tietää, tieto pitää nyhtää väkisin. Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus nämä kiireiset neuvola-ajat, jokainen tuttuni valittaa ihan samaa. Ovelta lähtiessä vielä hätäisesti huikkailen kyssäreitä kun täti on jo ajamassa pois :/

Riippuu ihan hirveesti tädistä :/

Meidän oman tädin kanssa juorutaan ainakin 45min mut sijaisen kans meni 20min.
Meidän oma terkka onkin aina myöhässä kun tuntuu jäävän suustaan kiinni kaikkien kans ;)

meilä neuvolassa menee sellanen reilu tunti lähestulkoon aina..ja neuvola täti muistaa myös kysellä äidin ja isänkin kuulumiset..
eipä aikoinaan neuvolan täti kyselly parisuhteesta mitään..

Hesassa on myös pika-pika käyntejä. Yhdellä kertaa terkka ei edes koskenut vauvaan muuten kuin päänympärystä mitatessa eli ei katsonut kääntyykö tai refleksijuttuja. Aikaa on enintään 20 minsaa ja vrasinkon jos saadaan rokote, niin siinähän se aika jo meneekin kun hakee rokotteen ja laittaa sen valmiiksi. Viimeksi kun saatiin influenssarokote, niin punnitus meinasi unohtua kokonaan ja jouduin itse kysymään, että "eikös oteta painoa ollenkaan, että olihan tää kuitenkin ihan tavallinen neuvolakäynti?" Joten liukuhihnalla täällä ainakin mennään ja perheiden jaksamisesta vähät välitetään. :ashamed:

Meille on siunaantunut noita terkkareita kauhean monta, kun jatkuvasti on joku sijainen, ja meidät on siirrettykin jo kolmelle eri terveydenhoitajalle. Siinä on huomannut sen, miten älyttömän paljon se merkkaa minkälainen terkkari on. Jotkut ei viitsi muuta kuin kattoa pakolliset ja jos kysyy jotain, vastaavat mahdollisimman lyhyesti, niin että tulee tunne, että on joku kiire ja että olisi parempi lähteä. Ja sanovat perään että soittele jos tulee jotain. Mutta sitten meidän nykyinen terkkari on aivan ihana! Sillä ei ole koskaan kiire mihinkään, eikä silti ole edes myöhässä. Miettii ihan TODELLA niitä ongelmia mitä hänelle kertoo ja on oikeasti läsnä. Ja tekee työnsä hyvin :heart:

Lohduttaa tietää että kohtalotovereita löytyy. Eipä tuolle mitään mahda täällä pääkaupunkiseudulla... Ystäväni asuu Keski-Suomessa ja heillä aikaa riittää!! Ja peräti 7 perhevalmennus-kertaa =D Mistä nekin keksii aiheet niihin kaikkiin =D Meillä Vantaalla tuossa nlassa oli 3 valmennus-kertaa.
Esikoisen kanssa haluaisi enemmän keskustelua, opastusta jne.. Pitää sitten kavereilta kysyä ja täältäkin käydä tietoa hakemassa.

Anoppi kertoi että kun hän eli 30 v sitten lapsensa kanssa nlassa ja oli neuvolalääkäri niin siellä oli samalla mukana myös terkkari... Ja tosiaan ihmetteli kun kerroin ettei meillä vaan..

Meillä vantaalla menee aina tunnin verran, en tiä varaako juuri mulle aina pitkän ajan kun mulla on niin kamalasta aina kysyttävää ja muuta murhetta.
Muutenkin täti on oikea empatia ihme ja jaksaa vastailla kaikkeen ja apua saa aina.
Ikävä kyllä puhelimella tuntuu täälläkin pääsevän todella huonosti läpi.

moikka,
täällä kans vantaalainen ja raskausaikana oli ihanaa kun terkkarilla oli aikaa. Nyt tytön kanssa (siis 8kk) aina vain lyhyemmäksi/ nopeammiksi neuvolakäynnit jää. Viimeksi 8kk neuvolalääkäri, hyvä että tyttöön koski (taisi kuunnella sydämen) ja kysyi vain nukkuuko yöt? ja minä että nukkuu. hän vaan "selvä, kiitos ja hei!" Jotenkin ajattelin että lääkäriajalla olisi ollut aikaa.

Meilläkin on terkkari vaihtunut useasti ja meneillään on neljäs, harmi kun olisi kiva ollut samalla käydä.

Asutaan Turussa ja pikkuneidin kanssa ku ollaan neuvolassa oltu niin yleensä menny noin tunti siellä... Sama juttu se oli äitiysneuvolassankin et oli aina tunnin aika, välillä meni vähemmänki aikaa siellä mut aina oli tunti varattuna.

meillä menee neuvolassa aina joku tunnin verran. Meilläkin menee lapsen tutkimiseen (paino, pituus, refleksit yms. ) varmaan se 10min ja kaikki muu aika menee lapsen seuraamiseen samalla, kun neuvolassa jutellaan. Perheen hyvinvoinnistä, äidistä, isästä, syömisistä, nukkumisista yms. Mulla tosi harvoin menee vähemmän aikaa. Ellei nyt oo joku poikkeus, et oon mennyt tarkistuttaa korvia. Puhelimella saa aina kiinni. Jos ei omaa, niin toinen terv. hoitaja tuuraa. Tuttuja molemmat. Pieni paikkakunta siis etuna =)

Meillä yleensä terkka kysyy minulta että mitä poika osaa ja kirjoittaa sen sitten vihkoon tutkimatta/katsomatta ollenkaan että osaako oikeasti.
Aika pintaraapaisuja käynnit ovat.
Onneksi lapsi ollut vauvasta asti terve eikä ongelmia ole tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja E-07:
meillä ollaan aina joku 10-20 min enkä enempää tarvikaan. sen verran että mitat saa. ja kysyn jotain jos on kysyttävää.

Meillä kans näin! Mut johtuu varmaan siitä että mä oon "ikäni" hoitanut lapsia ja vauvoja, ja terkkkari varmaan huomaa että mä pärjään :D En käsitä mitä mä siel neuvolassa tekisin esim. tunnin. Meillä menee max. puoli tuntia jos on molempien tytöjen neuvola samaan aikaan. Mut tietysti aikaa pitis olla jokaiselle sopivasti, Kannattaa sanoa terkkarille, että tarttis pidemmän ajan. Sit se terkkari vois järkätä enemmän aikaa niille jotka tarvii, ja ottaa sinne sekaan sit jonkun "konkariäidin", jolle riittää se 10 min. =)

Meillä menee kans Turun naapurissa n 45 min, en kyllä tiedä paljonko aikaa on varattu noin "virallisesti". Kotikäyntejä tehtiin 2 kpl, toisessa meni melkein 1,5 h ja toisessakin suunnilleen tunti. Me jutellaan yleisesti kaikesta miten on mennyt, miten vanhemmat jaksaa ja muusta mitä tulee mieleen. Oon ihan tyytyväinen ettei mennä vain "pituus, punnitus ja näkemiin" linjalla.