suuri painon nousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piparkakku -85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piparkakku -85

Vieras
Minua huolettaa aika paljon se että painoni on nousut jo 11,5kg, nyt rv tasan 28. Lähtö oli 55kg/167cm. Esikoisesta painoa ei tullut kauheasti ja palauduinkin aika pian normaali mittoihini.
Neuvolassa sanoivat että onhan sitä painoa hiukan tullut mutta ei noteeranut asiaan enenpää. Koko raskaus ajan olen jonkin verran liikkunut päivittäin, en syö mitenkään epäterveellisesti (syön normaalisti) mutta silti tuo paino nousee kokoajan tasaisesti kylläkin.. eikä tuo varmaan enään hidastukkaan.
Onkohan kuitenkin syytä huoleen?? Mistä tälläinen suuri painon nousu johtuu?? On varmasti todella vaikeaa palautua norm.mittoihin synnytyksen jälken.. huoh :(

Odotahan vaan sitä painonnousua kolmannen kohdalla;) Jos olet kakkosen tuomista iloista päässyt siihen mennessä eroon.

Mutta ei kannata kiloja laskeskella kun elämässä on paljon tärkeämpää ja arvokkaampaa!

Huoh.

Ei kannata "odottaa" mitään, kun kilot tulevat syömällä. Voit itse vaikuttaa niihin, ei se kolmas lapsi niitä todellakaan tuo. Elämässä ei ole paljon tärkeämpää kuin oma ja lapsen terveys. Ainakaan suklaa ei ole niitä tärkeämpi.

No kerrohan minulle huoh kaikki tietävänä että missä välissä käyn lenkillä ja laitan terveellistä ruokaa kun on kolme alle kouluikäistä jotka vaatii kaiken huomion. Kyllä minä laitan tärkeämmäksi lasten kanssa olon kuin omien kilojen kyttäämisen. Hyvä jos sinulla ei kolmaskaan lapsi ole kiloja tuonut ja mielesi tekee vain porkkanaa.

Raskauskilot eivät todellakaan ole pelkästä ruuasta kiinni! Esim nesteen kertyminen elimistöön aiheuttaa painonnousua. Sitä ei välttämättä niin huomaakaan että nestettä kertyy kun elimistö muutenkin muuttuu mutta kyllä sitä siellä saattaa paljon olla. Painonnousu on yksilöllistä ja tunnettu faktahan on että kun painoa on kerran kertynyt niin sen jälkeen lihominen käykin jo helpommin. Mutta kyllä ap:n kohdalla veikkaisin silti esim nestettä oikeammaksi syyksi. Ei siitä stressiä silti tarvitse ottaa, nauti raskaudesta vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja iloinenpullukka:
No kerrohan minulle huoh kaikki tietävänä että missä välissä käyn lenkillä ja laitan terveellistä ruokaa kun on kolme alle kouluikäistä jotka vaatii kaiken huomion. Kyllä minä laitan tärkeämmäksi lasten kanssa olon kuin omien kilojen kyttäämisen. Hyvä jos sinulla ei kolmaskaan lapsi ole kiloja tuonut ja mielesi tekee vain porkkanaa.

No hei ihan oikeasti, ihan siinä samassa ajassa laitat terveellistä kuin epäterveellistä. Enemmän saat olla lasten kanssa kun syöt vähemmän (aikaa). Liikasyöminen ei todellakaan ole ajasta kiinni, se on valintakysymys.

Minusta on vaan väärin opastaa kysyjää, että lapsi toisi kiloja. Niin tuo vähäksi aikaa esimerkiksi turvotuksena, mutta tasapainoisella syömisellä/kulutuksella tilanne palaa ennalleen, ennen pitkää.

En kestä näitä äitejä, jotka syyttävät lapsia ylikiloistaan.

Moi,
Mulla on ruokavaliohoitoinen raskausajandiabetes. Olen 31.llä viikolla.
Mulla on varmasti vaikuttanut raskausajandiabetes ruokavalio siihen, että en ole päässyt lihomaan raskausaikana painoa on tullut tähän mennessä 4-5kg. Olen tarkkaillut hiilihydraattien määrää ruoka-valiossani diabeteshoitajan käskystä. Eli ei vaaleaa leipää syön vain todella harvoin. Riisiä, perunaa, pastaa ym. hiilihydraattipitoista ruokaa syön harvoin ja kasviksia syön paljon. Muutenkin kasvisten syönti tuo vitamiineja, mitä vauva tarvitsee.

Mielestäni söin terveellisesti ja kohtuudella koko raskausajan, titenkin annoin itseni herkutellakin. Paino nousi 16 kiloa, jota neuvolassa päiviteltiin ja voivoteltiin alusta asti. Loppuaikana stressasi jo mennäkin koko neuvolaan kun ärsytti nousta vaa'alle. SF-mittakin huiteli yli yläkäyrän koko raskauden ajan. Terkka sanoi että epäilee raskausdiabetestä ja lähetti kokeisiin sekä pelotteli suurella syntymäpainolla; ei todellakaan ollut mitään diabetestä. Terve vauva syntyi rv 39+5 mitoilla 49 cm ja 2880 grammaa!!! Nyt kuukausi synnytyksestä ja 3 kiloa painoa jäljellä. Suuri osa painoa kertyi turvotuksesta joka oli aivan uskomatonta ja lähti pois parin viikon sisällä synnytyksestä.

Väitän että geeneillä on paljon tekemistä painonousun kanssa, ei siis aina ruokavaliolla. Äidilläni paino nousi parikymmentä kiloa kaikissa raskauksissa ja hänkin palautui nopeasti. Vaikka näyttääkin raskausajan valokuvissa valaalta, kilot siis häipyivät raskauden jälkeen.

Täällä yksi, jolla esikoisesta kertyi huikeat 30 kiloa... Ja ihan puhdasta läskiä. Mutta, nyt jälkiviisaana tiedän syitäkin, lopetin tupakan polton ja poltin PALJON. Tämä kuitenkin loppui kuin seinään, kun plussasin. Ja syöminen oli oiva korvike... Lisäksi aloin syödä ruokaa, ennen elin kahvilla, suklaalla ja tupakalla ja olin lähes alipainoinen. Lisäksi aineenvaihduntani muuttui täysin, ennen sain syödä ihan mitä vaan enkä lihonnut, nykyään välitön painonnousu herkuttelusta.
Jos olisin tiennyt tämän odotusaikana, olisi jäänyt moni herkku syömättä.
Imetys ei vienyt kiloakaan, päinvastoin, entistä herkemmin lähti paino ylöspäin.
Nyt tiukalla kurilla olen saanut painoa alas jo hieman, entisiin mittoihin on kyllä matkaa.
Että ei kaikilla johdu turvotuksesta ja kaikki ei palaudu hetkessä, joten kannattaa hieman pitää rajansa mielessä. Niin aijon itsekkin tehdä, jos joskus vielä satun olemaan niin onnekas, että raskaaksi tulen.

Hei!

Minulle kertyi myös 1. raskaudessa 30 kg ylimääräistä, eikä yhtään lähtenyt pois laitoksella ja hädin tuskin olen saanut pudotettua 15 kg (2 vuodessa) ennen seuraavan raskauden alkua. Kaikki paino oli läskiä eikä synnytyslaitokselle jäänyt yhtään kiloa! Niin luulisi että synnytyksessä tippuisi, mutta ei tippunut ja lapsikin oli ihan normaalikokoinen 3800 g ja 52 cm.

Painon kertyminen voi johtua eri asioista eri ihmisillä, mutta kannattaa tarkkailla mitä syö jos painonnousu alkaa mennä yli ohjerajojen eli sen 15 kg koko raskauden aikana. Minun painon nousu johtui raskauden aikana tuntemastani nälästä ja sen tunteen paikkaamisesta ylensyönnillä. Ihan vaan normaaliruokaa, mutta todella isoja määriä. Tässä raskaudessa painoa on tullut 5 kg ja olen viikolla 25.

Alkuperäinen kirjoittaja Huoooh:
Huoh.

Ei kannata "odottaa" mitään, kun kilot tulevat syömällä. Voit itse vaikuttaa niihin, ei se kolmas lapsi niitä todellakaan tuo. Elämässä ei ole paljon tärkeämpää kuin oma ja lapsen terveys. Ainakaan suklaa ei ole niitä tärkeämpi.

Tällaiset kaikkitietävät nälkähiirulaiset rupeaa oikeasti ottaa päähän!
Täällä kanssa yksi kolmen lapsen äiti jolla on jokaisesta raskaudesta tullut hieman enemmän painoa lisää, eli sen 20+ kg.
JA olen aina syönyt terveellisesti, makean himo on harvinaista. Liikun säännöllisesti, myös raskausaikana ja silti tuo paino on noussut ja reippaasti.
Ensimmäisestä oli kaikki ylimääräinen lähtenyt alle puolen vuoden sisällä, toisesta meni hieman pidempään ja vähän jäikin (mikä ei sinänsä haitannut, normi painoinen kuitenkin), nyt vanhemmalla iällä, kolmannesta ei lähtenytkään minnekkään!
Liikun edelleen säännöllisesti, teen terveellistä ja monipuolista kotiruokaa salaatteineen päivineen.

Raskausaikana ei todellakaan saa laihduttaa, siitä on vauvalle paljon enemmän terveydellistä haittaa kuin siitä, että tulee muutama kilo ylimääräistä. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että tarvitsee kahden edestä syödä.
Kamalaa katsottavaa viimeisillään odottavat äidit jotka ovat tosi laihoja ja harmaita! Ensimmäisenä tulee mieleen että heillä on mahdollisesti joku raskausajan vaiva/sairaus.

Minä olen myös tällainen 55-kiloinen kuten alkuperäinen ketjun perustaja. Odotan esikoista. Kiinnostaisi tietää miten paljon n. 55-kiloiset ja 166-senttiset ovat raskauden aikana saaneet lisäkiloja?

Esim. ap. paljonko sinulla tuli lisää ekassa raskaudessa yhteensä? Tuliko heti alkuun kiloja (mulla kun ei ole vielä kauheesti tullut) vai lopussa sitten enemmänkö?

En ole tippaakaan huolestunut kiloista ja ulkonäöstä, tämän lapsen saaminen on suuri siunaus ja maailman tärkein asia. Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. Ymmärtääkseni "laihempien" kuitenkin kuuluisikin saada enemmän kiloja raskausaikana kuin tukevampien joilla lähtöpainokin ollut jo päälle 70 kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopivan pyöreä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huoooh:
Huoh.

Tällaiset kaikkitietävät nälkähiirulaiset rupeaa oikeasti ottaa päähän!
Täällä kanssa yksi kolmen lapsen äiti jolla on jokaisesta raskaudesta tullut hieman enemmän painoa lisää, eli sen 20+ kg.
JA olen aina syönyt terveellisesti, makean himo on harvinaista. Liikun säännöllisesti, myös raskausaikana ja silti tuo paino on noussut ja reippaasti.
Ensimmäisestä oli kaikki ylimääräinen lähtenyt alle puolen vuoden sisällä, toisesta meni hieman pidempään ja vähän jäikin (mikä ei sinänsä haitannut, normi painoinen kuitenkin), nyt vanhemmalla iällä, kolmannesta ei lähtenytkään minnekkään!
Liikun edelleen säännöllisesti, teen terveellistä ja monipuolista kotiruokaa salaatteineen päivineen.

Raskausaikana ei todellakaan saa laihduttaa, siitä on vauvalle paljon enemmän terveydellistä haittaa kuin siitä, että tulee muutama kilo ylimääräistä. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että tarvitsee kahden edestä syödä.
Kamalaa katsottavaa viimeisillään odottavat äidit jotka ovat tosi laihoja ja harmaita! Ensimmäisenä tulee mieleen että heillä on mahdollisesti joku raskausajan vaiva/sairaus.

55kg;lle Itse olin ensimmäistä odottaessani 55kg ja 168cm. Siihen tuli tuo +20kg.

Ihanaa kuinka moni kertoi oman mielipiteensä :) Tähän nyt ensiksi että tottakai lapset menee kilojen edelle.. mutta kaippa sitä äitikin saa olla kiinnostunut ulkonäöstään ;) ilmeisesti se on sitten normaalia että toisen,kolmanne jne.. odottuksen aikana paino nousee enenmän. Hassua vaan kun tuntuu että esikoisen aikana olin asenteella ihan sama kuinka paljon noita kiloja tulee ja söinkin sitten sen mukaan, nyt tämän toisen kohdalla olen yrittänyt syödä mahdollisimman terveellisesti ja jopa liikkunut ennenmän.. mutta kiloja tulee tulee.
Esikoisesta nousi paino koko raskauden aikana n.10kg ja n.3kk synnytyksestä paino oli pudonut lähtöäkin alemmas 8kg! (joten painoin tuolloin 47kg) (imetin 2kk).

Herkkuja mennyt mollemmista ihan saman verran.. en ole ollut ilman mutta en niitä ole myöskään ahminut.. silloin tällöin jotakin.

Alkuperäinen kirjoittaja iloinenpullukka:
Odotahan vaan sitä painonnousua kolmannen kohdalla;) Jos olet kakkosen tuomista iloista päässyt siihen mennessä eroon.

Mutta ei kannata kiloja laskeskella kun elämässä on paljon tärkeämpää ja arvokkaampaa!

Eihän ap muuta väittänytkään ;)
Mutta kyllä sitä kai saa kilojansa laskeskella joku enemmän joku vähemmän. Kaikki kun eivät ole pullukoina iloisia ja haluavat pysyä hoikissa mitoissa lasten kanssakin, ihan itsensä takia :)

Minulla lähtöpaino 56 kg ja pituus 163 cm. Rv 36 meneillään ja lisäkiloja kertynyt 13,5. Kiloja alkoi tulla enemmän joskus rv 20 tienoilla, siihen mennessä oli tullut alle 5 kg. Odotan ensimmäistä.

Syön terveellisesti, mutta varmaan aika paljon - päivän aikana tulee yleensä naposteltua leipää, jugurttia, hedelmiä yms. ja sen lisäksi aamiainen ja 1-2 lämmintä ruokaa.

Viime kuukausina ja etenkin viikkoina en ole enää juuri harrastanut liikuntaa (raskausjoogaa lukuunottamatta), päivät kuluvat usein neljän seinän sisällä. Näkyvää turvotusta ei ole, joten nesteen osuus kiloista ei varmaan ole suuri. Sf-mitta tasaisella keskikäyrällä. Ehkä liikunnalla kiloja tulisi vähemmän.

Mä vielä raskauden en niin loppukirillä (viikko 29 menossa), ja mulle kiloja kertynyt huimana lisää. Tähän mennessä +15 kg, lähtöpaino oli vähä reilu 60 ja pituutta 172 cm. Painoindeksi oli ihannepainossa, ja olinkin suht hoikka. Nyt kun 15 kg tullut, itse tunnen itseni valaaksi, mutta 99 % ihmisistä sanoo, ettei oikeasti edes huomaa sitä 15 kg missään, maha nyt tietty kasvanut mutta muuten ei uskoisi. No, itse olen syöny suht terveellisesti, itse tehny ruoat ja kattava aamupala jotta jaksaisi mahd pitkään jne ja aina iltapalat sun muut mahdollisimman terveellisesti. Karkkia söin alkuun enemmän, mutta oksensinkin koko 23 viikkoa putkeen miltei kaiken ulos, kiloja vain kertyi.
Mulla ainakin varmasti on ollut yksi merkitys se, että selkävaivat ja pahoinvoinnit ja törkeät raskauskivut joita luoja minulle on suonut ;D , on suuri vaikutus siihen, etten ole juurikaan tehnyt muuta kuin kerran viikkoon mammajooga ja uimassa silloin tällöin ja pienet kävelylenkit silloin tällöin.
Ennen raskautta urheilin salilla, lenkillä yms vähintään 4 kertaa viikkoon.
Epäilen, että turvotusta olisi lähes yhtään näistä kiloista, vaan ne on läskiä, mitkä on tasaisesti levinnyt ympäri kehoa (siks muut ei niin selvästi näe sitä että niin monta kiloa jo). Ja neuvolassa kertoivat että voi tulla tätä menoa vielä +10Kg lisää.

Jos tulen vielä joskus raskaaksi uudelleen, en lopeta liikuntaa vaan liikun mahd paljon vaikka kivut olisi sietämättömiä, sillä uskon, että tuo on suuri vaikutus painon nousuu n.
No joo, neuvolassa sanottiin viimeksi myös, että raskaana olevan keho on kaikilla erilainen, ja joillakin se kerää rasvaa eri tavalla. Joillakin ns. imee kaikesta rasvan, jotta äiti jaksaa paremmin imettää jne.
Mutta mulla varmaan suhteellisen rankka treeni edessä heti kun saa alkaa vaan tekemään jotakin.

Ja äidiltä kuulemma usein peritään myös pahoinvoinnin lisäksi raskauskilot. Ja minun äidillä nousi molemmissa raskauksissa huimat 27 kiloo. Jeeee.

Niin joo, ja vauvalla ei mitää sokrujuttuja ja menee keskikäyrällä, ennuste 3 kg viiva 3,5kg. Eli ei pitäs olla kyllä suoraa vaikutusta.

Mulla paino oli 54 kg ennen raskautta ja pituutta 166 cm. Nyt painoa tullut 17 kg. Rv 35 menossa. En mielestäni näytä lihavalta, mutta vatsa on valtava (tosin kiinteä). Turvotusta on jaloissa (kengän koko kasvanut 37:stä 39:ään ja 40:een).

Kyllä mä uskaltaisin arvella että nämä painonnousukysymykset ihan ihkaoikeasti on yksilöllisiä juttuja - toisille tulee enemmän ja toisille ei, toisilla on turvotusta tai kolotuksia jotka estää liikkumisen, joillain sokerit kohoilee ja joillain ei.
Puhtaasti suklaalla itsensä lihottaminen on kai eri asia, ja tekee sen raskaana ollessaan tai ei, se on käsittääkseni ihan vapaasti valittavissa oleva vaihtoehto, on sen järkevyys sitten mitälie...
Joiltainhan imetys vie kiloja paljonkin, painonnousu voi olla myös "vararavintoa" tähän... ehkä.

Itsellä toinen raskaus viikolla 36, painoa tullut 18 kg. Esikoisesta tuli yli kakskymmentä kiloa, kuukaudessa olin normaalimitoissani (162cm, n. 52-54kg, kai).
Painan siis tällä hetkellä seitsemisenkymmentä kiloa, mikä on tietysti pituiselleni ihmiselle paljon, mutta kuten amélie edellä, minäkään en mielestäni näytä siltä...

Terkkaritkin suhtautuu niin tapauskohtaisesti. Mä ajattelisin että jos ei ole diabeteksen uhkaa ja muutenkin voi hyvin, painonnousu ei ole kauhean vaarallinen asia.

Niin ja syön kyllä ihan tavallisesti (=melko terveellisesti ja monipuolisesti, mutta kyllä joskus suklaata ja pullaakin). Esikoisen syntymäpaino oli 3.6 kg.

Mun mielestä on kans väärin syyttää lapsia tai raskautta ylimääräisistä kiloista. Se on täysin itsestä kiinni minkä verran niit'ä tulee. Itsellä on kolme lasta ja kaikkien kohdalla olen laskenut tarkkaan etten syö liikaa. Kuulostaa varmaan neuroottiselta mutta en todellakaan halua lihoa yhtään ylimääräistä, koska tiiän miten inhottava olo itellä on kun ei oo tyytyväinen omaan ulkonäköönsä. On tosi mukava olo mennä synnyttämäänkin kun on vain pyöreä massu eikä muualla juuri ylimääräistä ja kun laitokselta kotiin pääsee vauvan kanssa, on suurin osa kiloista lähtenyt. Olen antanut tulla joka raskaudessa sen 8-9kg. Mulla tosin ei turvotusta ole ollut juurikaan joten ei ole kokemusta miten nesteen kertyminen vaikuttaa painoon, tottahan se nostattaa sitä mutta kyllä suurin tekijä on se mitä itse suustaan mättää alas. Ite ainaki haluan olla kaunis ja hyvinvoivan näköinen myös raskaana :)

Yks juttu, mikä ei siis tosiaan pidä välttämäti paikkaansa.
Monelle, jolle kiloja ei raskausaikana oo tullut kun sen 6-10, on usein sitten kymmenen vuoden sisään sen 20 kiloa isompia kuin silloin odotusaikana, kun taas moni, jolle tullut sen 20-30 kiloa, on edelleen yhtä hoikkia kuin ennen silloista raskautta.

Toisaalta heistä voin ainakin sanoa, etteivät ole mitään herkkupersuksia, jotka elää mättääkseen ruokaa, vaan ovat vain keränneet raskausaikana varaksi ravintoa jotka lähteneet imetyksellä pois max puolessa vuodessa ja sitten elämä jatkuu. Eikä heidän tarvitse ehkä koko ajan ajatella mitä syödä jne kun syövät aina terveellisesti, ei tarvitse miettiä miten paljon voi syödä.

No joo, tämä nyt vain arvuuttelua jokaei päädy mihinkään. Annan vain toivoa teille, joille kiloja tullut enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja amélie:
Mulla paino oli 54 kg ennen raskautta ja pituutta 166 cm. Nyt painoa tullut 17 kg. Rv 35 menossa. En mielestäni näytä lihavalta, mutta vatsa on valtava (tosin kiinteä). Turvotusta on jaloissa (kengän koko kasvanut 37:stä 39:ään ja 40:een).

Pieneneekö tuo kengän koko kun turvotus laskee, vai onko jollekin jäänyt numeroa isompi jalka? Mulla norm. 38, mutta nyt tarttis varmaan olla 39, kun puristaa melkein kaikki kengät.

Aika naurettava ehotus tuo :D:D että ois myöhemmässä elämässä läskitankkeri kun on raskausajat menneet vähillä painonnousuilla ja päinvastoin. Eiköhän tuo ole mahdollista jokaiselle ja hyvin todennäköistäkin jos ei ota vanhempana huomioon aineenvaihdunnan hidastumista ja tajua vähentää syömistä ja lisätä liikkumista. Uskon kyllä vakaasti omalla kohdallani niin etten päästä kiloja kertymään myöhemminkään.

Itse olin 56kg 162cm, kun aloin odottamaan esikoistani. Kiloja kertyi vajaa 9kg, jotka lähti aika pian. Normaalissa elämässä mun ei ole tarvinnut kuin katsoa jotain lihottavaa ruokaan niin paino jo nousee, joten tuo raskausajan lihominen tuli kyllä yllätyksenä.

Yhteistyössä