Suurin osa koirien ulkoiluttajista ei tajua näköjään mitään siitä, miten niiden kanssa pitäisi yleisillä paikoilla olla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pemppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pemppu"

Vieras
Hämmästelen ihan p**keleesti miten vaikeaa on käyttäytyä koiralenkillä. Varsinkin pienten koirien omistajat ryntää koiran perässä, hihna suorana, suoraan kohti vieraita koiria. Koirien ei kuulu moikkailla tai haistella toisiaan kadulla kun ne ovat hihnassa. Se on väärin koiria kohtaan! Sitten vielä se räkytys ja "ei tää tee mitään". Siis wtf? Tekeehän se, se haukkuu ihan pirusti mulle ja mun koiralle.

Oman koirankin kanssa noi on aina ottanut pattiin. Meillä kuljetaan sivulla kauniisti, eikä rynnitä (saatikka rähjätä) yhtään. Joka lenkillä säntäilee joku mamma hihnassa kiinni ja johtajana tietysti joku pörröinen räksyttävä koira.

Nyt meillä harjoittelee reppana rescue, jonka itseluottamus on nollat ja itsesuojeluvaisto 100. Olis vaan niin paljon helpompaa, jos ihmisillä olisi jotain tajua omista koiristaan edes. Ja käytöstapoja.

Itsekkään en tykkää, kun kuljen koiranpennun kanssa ja vastaantulijat laskee koiransa lähelle. Kerpe....le, onko se niin vaikeaa vaan normaalisti ilman tutustumisia ohittaa :/

Täysin samaa mieltä. Meitäkin joku "eetu" oli väkisin tulossa moikkaamaan. Pikkupiski räksytti kuin mielipuoli ja omistaja huutelee "eetu vain kertoo että tahtoo tutustua" eikä usko ettei meidän 50kg koira tahdo tutustua toisiin koiriin.

Mua ärsyttää oma 2-vuotias uroskoirani, joka haukkuu tällä hetkellä muille koirille lenkeillä. Töitä teemme asian kanssa, mutta eihän tuota ongelmaa yhdessä yössä ratkaista. Jotkut lenkit menevät paremmink uin toiset. Tosin haukkumisestaan huolimatta koira on mun hallinnassa jatkuvasti, eli kulkee pientareen puolella mun sivulla/vähän takana, eikä sinkoile mihinkään. En myöskään koskaan päästä koiraa lenkeillä tutustumaan vieraisiin koiriin.

Joo ja koirat pidetään vapaana tai ne tuodaan lasten leikkipuistoihin, vaikka kieltokyltit on jokaisessa ilmansuunnassa. Ihanasti ollaan vapaita kaikista säännöistä ja hymyillään vaan idioottina piskin puuhille.

Tuohon auttaa, kun omalle koiralle selittää KOVAAN ÄÄNEEN "Tules tänne, nyt ei mennä moikkaamaan". Tajuaa ehkä se vastaantulijakin, että me ei ihan oikeesti olla tulossa tekemään tuttavuutta :D

Mua ärsyttää oma 2-vuotias uroskoirani, joka haukkuu tällä hetkellä muille koirille lenkeillä.
Meidän pikkupiskillä on nyt viime aikoina ollut samaa, ikäkin tuota luokkaa. Oikeesti tosi ärsyttävää, kun ennen sujui ihan hienosti, ja isompi hurtta kuitenkin osaa käyttäytyä (toistaiseksi - kuka tuon tietää milloin alkaa myötätunnosta sekin rutkuttaa. :( )

Joo, mä kun en oo ollenkaan koiraihminen, niin kiinnitän vielä enemmän huomiota kaikkeen "väärään" mitä koiran ulkoiluttajat tekevät. Inhottaa ehkä eniten se, että ihminen kulkee kävelytien oikeassa laidassa ja koira hihnan päässä vasemmassa laidassa ja sit ku koittaa tulla pyörän kanssa ohi ja koiraihmisellä on kuulokkeet päässä niin hyvää päivää vaan...

Ja oon niin kyllästynyt kavereiden koira puheisiin.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mulla mennyt niin lukemattomia kertoja hermot just noihin pikkukoirien omistajiin (tietty fiksuja sielläkin on), jotka päästävät räksyttävän koiransa sännätä flexissä päin tai tulla jopa yllättäen oman koiran takaa. Ja hermot on oikeestaan mennyt jo niin tuhannen kerran, etten enää jaksa yrittää mitään. Meen vaan koirani kanssa ohi ja saatan tokasta et älä päästä sitä koiraasi lähelle, jos ei elekielestä sen vertaa tajua. Pitäkööt tylynä, aivan sama. Jaksa joka helvetin kävelyllä jäädä selittelemään et me ei nyt moikkailla ja miksi ei jne.

[QUOTE="miimi";27828670]johtuskohan siitä, että meillä on oikeanpuoleinen liikenne??[/QUOTE]

Niin mutta koirahan on juuri vasemmalla altis liikenteen...tai siis mitä sä tarkoitat..?
Mä tarkoitan sitä, että kun kävelen oikeata laitaa niin koira tulee vastaa taluttaen omistajaansa..siten että omistaja pitää koiraansa vasemmalla puolellaan ja tulee siten mun vierestä. Miksei se koira vois olla siellä penkereen puolella eli omistajan oikealla kylellä? Niin ei autotkaan ajais päälle.

Niin mutta koirahan on juuri vasemmalla altis liikenteen...tai siis mitä sä tarkoitat..?
Mä tarkoitan sitä, että kun kävelen oikeata laitaa niin koira tulee vastaa taluttaen omistajaansa..siten että omistaja pitää koiraansa vasemmalla puolellaan ja tulee siten mun vierestä. Miksei se koira vois olla siellä penkereen puolella eli omistajan oikealla kylellä? Niin ei autotkaan ajais päälle.

Mä pidän koiraa aina siel penkereen puolella. Helpompi koirallekin haistella ja ohitustilanteet sujuu paremmin kun ei tarvi ketään ihan kylkeä viistäen ohittaa.

Mä pidän koiraa aina siel penkereen puolella. Helpompi koirallekin haistella ja ohitustilanteet sujuu paremmin kun ei tarvi ketään ihan kylkeä viistäen ohittaa.

Niin just noin! Mutta kovin moni koiran kanssa liikkuja pitää koiraa vasemmalla ja silloinhan koira kulkee lähinnä keskellä tietä....mä olen jotenkin kuvitellut, että niin juuri koirille opetetaan mutten ole koskaan ymmärtänyt miksi...

Niin just noin! Mutta kovin moni koiran kanssa liikkuja pitää koiraa vasemmalla ja silloinhan koira kulkee lähinnä keskellä tietä....mä olen jotenkin kuvitellut, että niin juuri koirille opetetaan mutten ole koskaan ymmärtänyt miksi...

Mä meen ihan sen mukaan miten on itelle, koiralle ja kanssakulkijoille helpointa. Jollain voi olla ehkä jostain syystä helpompi kulkea koira sit siellä toisella puolella tai jotain.

Mä meen ihan sen mukaan miten on itelle, koiralle ja kanssakulkijoille helpointa. Jollain voi olla ehkä jostain syystä helpompi kulkea koira sit siellä toisella puolella tai jotain.

Niin joo ehkä..luultavasti niin. Itse vaan olen kokenut koirien ohittamisen koirapelkoisen lapsen kansaa joskus pikkasen hankalaksi katujen kapeissa kohdissa...mutta eipä tuo ole ylitsepääsemättömäksi käynyt.

No minä pidän koiraa vasemmalla puolella, koska tuolloin se koira on siellä penkereen puolella. Meillä ei ole kävelykatuja yms. vaan kuljetaan ihan autoteitä pitkin :)

Niin joo ehkä..luultavasti niin. Itse vaan olen kokenut koirien ohittamisen koirapelkoisen lapsen kansaa joskus pikkasen hankalaksi katujen kapeissa kohdissa...mutta eipä tuo ole ylitsepääsemättömäksi käynyt.

En ole kauheasti kiinnittänyt tohon huomiota. Ehkä sitä useemmin tulee lykättyä koira penkereen puolelle kun tulee toinen koira vastaan, mut sit kun tulee ihmisiä niin ajattelee ettei niin väliä. On kyl kurjaa et on koirapelko ja sit viel niin paljon piittamattomia ja koiranomistajaksi sopimattomia koiranomistajia :( Mulla ollu aina perheessä koira, mut täytyy sanoa et tiettyä rotukammoa on ollut ikävien kokemusten jälkeen.

Se räkyttäminen ja räyhääminen johtuu yleensä siitä, että koira on pentuna ja alusta asti päästetty moikkailemaan hihnassa. Yksikin huono kokemus - eli että kaveri käykin rähisemään - voi pilata kaiken. Saatikka jos vieras koira pääsee puremaan kun on uhri on hihnassa. Silloin on vaikea rakentaa uudelleen sitä luottamusta, että kyllä sun omistaja suojelee lauman pienintä. Jatkossa koira yleensä alkaa suojella teitä molempia ja rähjää vieraille koirille hihnassa.

Kyllä tuommoisenkin virheen voi korjata, mutta ei se helppoa ole. Älä ikinä päästä koiraa moikkailemaan hihnassa ketään. Tutustumiset ja kontaktit tehdään vapaana sovitusti, jolloin koiran ei tarvitse huolehtia omistajasta.

Ap:n kanssa ihan samaa mieltä. Monesti olen sanonut, että tuo vaan se räksy, tällä enkkubullilla on nälkä.
Varsinkin, kun meidän poika ei voi sietää muita uroskoiria, niin onko se nyt IHAN PAKKO tuoda se "meidän pikku-Veeti haluaa vaan moikata". Puudeli räyhää suu vaahdossa ja hullun kiilto silmissä.

Miksei niitä pikkuräksyjä voi kouluttaa yhtään??? |O

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Suomessahan ei ole määrätty minkään puoleista liikennettä kevyenliikenteen väylillä. Tai toki joskus on liikennemerkillä erotettu toinen puoli kävijöille ja toinen polkupyörille. Itsellä koirat kulkevat aina vasemmalla puolella ja itse myös tien vasenta laitaa. Tämä on koirille selkeintä, koska välillä on pakko mennä vasenta laitaa (ei jalkakäytävää) ja tottelevaisuus liikkeissä koiran paikka on vasemmalla sivulla.

[QUOTE="jepp";27828567]Joo ja koirat pidetään vapaana tai ne tuodaan lasten leikkipuistoihin, vaikka kieltokyltit on jokaisessa ilmansuunnassa. Ihanasti ollaan vapaita kaikista säännöistä ja hymyillään vaan idioottina piskin puuhille.[/QUOTE]

Näinpä ja sitten kehdataan vielä vinkua, kun se naapurin mirri on taas ulkoilemassa metsikössä yksikseen.

Suomessahan ei ole määrätty minkään puoleista liikennettä kevyenliikenteen väylillä. Tai toki joskus on liikennemerkillä erotettu toinen puoli kävijöille ja toinen polkupyörille. Itsellä koirat kulkevat aina vasemmalla puolella ja itse myös tien vasenta laitaa. Tämä on koirille selkeintä, koska välillä on pakko mennä vasenta laitaa (ei jalkakäytävää) ja tottelevaisuus liikkeissä koiran paikka on vasemmalla sivulla.

Opeta niille koirillesi, että kulkevat aina sinun vierelläsi, niin ei tule tällaisia oikea/vasen ongelmia.

Täälläpäin on kanssa hirveesti koiranomistajia, jotka päästää ne mussukkansa flexissä/vapaana tulemaan iholle (ja oikeesti 99% niistä on räksyttäviä pikkukoiria). Kaverini sanoi, että hän aina höpöttää omalle koiralleen (musta belgi) että "noniin ei saa purra, mennääs nyt nätisti" vaikka koira on oikeesti tosi kiltti. Kuulemma kaikki aina kiertää siinä vaiheessa kaukaa :D

Ohittaessa (oli sitten vastaantulijalla koiraa tai ei) otan koirani viereeni niin että itse olen koirani ja vastaantulevan välissä. Näin saan "suojeltua" omaani näiltä pikkuräksyiltä ja toisaalta ei tarvitse koirapelkoisten jännittää omaa koiraani :)

• Tykkää
Reactions: Rockwood

Yhteistyössä