Suurin osa koirien ulkoiluttajista ei tajua näköjään mitään siitä, miten niiden kanssa pitäisi yleisillä paikoilla olla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pemppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä ne isojenkin koirien omistajat osaa. Meillä on pieni koira, joka ei tykkää toisista koirista.
Varsinkin isojen koirien omistajat tulee lenkillä tyrkyttään piskejään "annetaan tutustua,kun tää on niin kiltti, niin sun koiras tottuu" joo ei anneta a.en halua, b.mun koira puree jos tunget sen piskis naaman liian lähelle. Mutta ei vaan uskota..

Voi kun ihmiset oppisivat käyttämään vaikka jotain hihnakoodia. Punainen huivi hihnaan voisi tarkoittaa että "meidän koira opettelee eikä halua tutustua toisiin " ja sitten vaikka vihreähuiviset voisi pelehtiä keskenään miten tykkäävät..

Niin mutta koirahan on juuri vasemmalla altis liikenteen...tai siis mitä sä tarkoitat..?
Mä tarkoitan sitä, että kun kävelen oikeata laitaa niin koira tulee vastaa taluttaen omistajaansa..siten että omistaja pitää koiraansa vasemmalla puolellaan ja tulee siten mun vierestä. Miksei se koira vois olla siellä penkereen puolella eli omistajan oikealla kylellä? Niin ei autotkaan ajais päälle.

Mut siis jos kuljet tien vastenta laitaa (kuten jalankulkijan ensisijaisesti pitäisikin), niin vasemmalla puolella oleva koira on siellä penkan puolella...

[QUOTE="Henna";27830396]Opeta niille koirillesi, että kulkevat aina sinun vierelläsi, niin ei tule tällaisia oikea/vasen ongelmia.[/QUOTE]

ööö... Näinhän olen juuri tehnyt. Koirani kulkevan minun vierelläni vasemmalla puolella. Ei minulla ole mitään ongelmaa asian kanssa. Suomessa ei mikään laki määrää jalankulkijan puolta kevyenliikenteen väylällä. Eli ei ole mitään oikeanpuoeista liikennettä olemassa. Koirani ovat koulutettuja ja useammassa lajissa myös kilpailleet, joten niille on tullut opetettua käsky jos toinenkin. En silti näe mitään syytä muuttaa ulkoilutottumuksiamme. Tosin äärimmäisen harvoin kävelemme missään ihmisten ilmoilla, joten eipä tarvii kenekään meistä kauheasti vetää herneitä nenään. Yleensä koirani ulkoilevat vapaana.

Ja mikset ne koirat voisi toisinaan haistella ja moikata toisiaan?

Meidän pikkukoira on KAIKKIEN kaveri, niin ihmisten kuin toisten koirienkin. Heiluttaa häntää kaikille ja otta kovasti kontaktia. Ei hauku eikä rähsytä. Taajamassa asutaan ja suurin osa kävelijöistä ja lenkkeilijöistä tätä iloista vesseliä haluaa moikata koirineen tai ilman. Pari otsakurtussa kävelevää kookkaamman koiran taluttajaa ohitetaan pienellä hännän heilautuksella, ko sieltä suunnalta näkee jo kilometrin päähän ettei HALUTA moikata ketään eikä mitään.

Hei, toi värikoodi on hyvä idea!

Ärsyttää noissa räkyttävien piskien OMISTAJISSA ettei nähdä oman koiran aikeita eikä osata yhtään lukea koiran eleitä. Ja aina selitellään jotain syitä miksi se koira haukkuu. Kun se pelkää isoja koiria, se pelkää mustia koiria, se pelkää sitä ja tota. Joo, varmaan pelkää. Eikä luota omistajaansa yhtään laumansuojelijana.

Räksyttävät pikku piskit, just. Suurin osa mun näkemistä räksyttävistä piskeistä on kyllä ollut isoja ja huonosti omistajan hallinnassa olevia koiria. Omani on kääpiövillis, juurikin se räksyttävä pikku fifi, joka ei tosin räksytä ja kulkee nätisti hihnassa ja omistaja ei halua viettää aikaa toisten koirakamujen kanssa lenkillä.

Tosin aika harva tulee tarjoutumaan, ilme mulla taitaa olla niin vittumainen ja julma, että eivät uskalla. Ja koirakin on aina ohitustilanteissa lyhyessä hihnassa ja minä aina oman koiran ja vastaan tulevan koiran välissä, aina.

Ja yleensähän se vika ei ole koiran vaan hihnan toisessa päässä, oli rotu mikä tahansa.

Meidän pikkukoira on KAIKKIEN kaveri, niin ihmisten kuin toisten koirienkin. Heiluttaa häntää kaikille ja otta kovasti kontaktia. Ei hauku eikä rähsytä. Taajamassa asutaan ja suurin osa kävelijöistä ja lenkkeilijöistä tätä iloista vesseliä haluaa moikata koirineen tai ilman. Pari otsakurtussa kävelevää kookkaamman koiran taluttajaa ohitetaan pienellä hännän heilautuksella, ko sieltä suunnalta näkee jo kilometrin päähän ettei HALUTA moikata ketään eikä mitään.

Saahan ne ihan vapaasti haistella ja moikata jos se kummallekin koiralle omistajineen sopii. Yleensä ottaen hihnassa vieraisiin koiriin tutustuminen ei ole koirille luonnollista, ne tuntevat olonsa uhatuksi. Etenkin jos on huonoja kokemuksia tällasista hihnassa moikkailuista niin koiralle tulee tarve puolustautua ärähtämällä. Omalle koiralle kävi aikoinaan niin että käveltiin normaalisti hihnassa kun kaksi vapaaksi päässyttä pittbullia hyökkäsi sen päälle. Onneksi selvittiin muutamilla ikävännäköisillä rei'illä, venähtäneellä jalalla, kipu-ja antibioottikuurilla ja henkisillä traumoilla. Jos koirani olisi ollut pienempi niin huonommin olisi voinut käydä. Tämän jälkeen koirani on suhtautunut erittäin epäilevästi vieraisiin koiriin ja ärähtää jos vieras koira tulee nuuhkimaan. Helpompi ja mukavampi on kävellä ohi. Vieraisiin koiriin on kyllä saanut tutustua, mutta asianmukaisesti.

Meidän chihu on ihan kauhee rähjä, koska se on oikeasti niin pelkuri. Pelkää lumikasaakin jos siitä sattuu sojottamaan jotain epätavallista, vaikka oksankäppyrä. Mulla on aina namit mukana ja koulutettu on yrittää, mutta ei mulla lapsiperheen äitinä liikene niin paljon aikaa koulutukselle mitä tämä nimenomainen yksilö kaipais. Hävettää tottakai ku toinen riekkuu, mutta koskaan en päästä sitä muiden lähelle. Kiltti se kyllä on, pelkuri vaan. Kerran vahingossa pääsi hihna pitkälle (vauva sylissä ja kauppakassit), koira kiitäen lähti räksyttämään labbista päin, sai shokin kun huomas että hihna ei kiristynytkään ja teki äkkikäännöksen labbiksen edessä ja juoksi takas mamman helmoihin. Eli näyttelyä se vaan on, ei se oikeesti uskaltais ees kusta toista koiraa päin. Kumminkin tykkää ihmisistä, lapsista,koirista kun vaan tutustuu, vieraiden sylistä saa aina komentaa pois kun on nii kaikkien kaveria jos joku kylään tulee.

Mulla on tuommoinen iloinen hännänheiluttaja, kaikkien kaveri. Varmasti menisi kaikkien luokse jos antaisin luvan. En kuitenkaan anna koskaan remmissä ketään tervehtiä (eri asia tietenkin kaverini jne). Ollaan kovasti harjoiteltu ohituksia juurikin sen takia, että koira mielellään menisi muiden koirien luokse. En todellakaan ala harjoittelua heittämään hukkaan antamalla koiran silloin tällöin tervehtiä muita koiria.
Selkeämpää koirallekin kun on selkeät säännöt ja toimintamallit eri tilanteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja häpeän;27831493:
Meidän chihu on ihan kauhee rähjä, koska se on oikeasti niin pelkuri. Pelkää lumikasaakin jos siitä sattuu sojottamaan jotain epätavallista, vaikka oksankäppyrä. Mulla on aina namit mukana ja koulutettu on yrittää, mutta ei mulla lapsiperheen äitinä liikene niin paljon aikaa koulutukselle mitä tämä nimenomainen yksilö kaipais. Hävettää tottakai ku toinen riekkuu, mutta koskaan en päästä sitä muiden lähelle. Kiltti se kyllä on, pelkuri vaan. Kerran vahingossa pääsi hihna pitkälle (vauva sylissä ja kauppakassit), koira kiitäen lähti räksyttämään labbista päin, sai shokin kun huomas että hihna ei kiristynytkään ja teki äkkikäännöksen labbiksen edessä ja juoksi takas mamman helmoihin. Eli näyttelyä se vaan on, ei se oikeesti uskaltais ees kusta toista koiraa päin. Kumminkin tykkää ihmisistä, lapsista,koirista kun vaan tutustuu, vieraiden sylistä saa aina komentaa pois kun on nii kaikkien kaveria jos joku kylään tulee.

Ne rähjät on aina pelkureita tavallaan. Suurin syy on yleensä se, ettei koiralla ole johtajaa vaan se kokee, että pitää puolustaa avutonta omistajaa, joka ei pysty suojelemaan sitä ja itseään siltä pelkoa aiheuttavalta (eli vaikkapa toiselta koiralta, jos pentuna on esim. saanut huonon kokemuksen). Pentukokemukset on niin tärkeitä, että on epäreilua päästää oma aikuinen koira hihnassa olevan pennun luokse. Jos jotain epämiellyttävää sattuu, koira muistaa sen aina vaikka käyttäytymistä voitaisiinkin jotenkin vielä korjata.

Jos on vahva johtaja, koiralla ei ole tarvetta rähistä vaan se luontaisestikin mieluummin seurailee rennosti sitä joka määrää ja johtaa. Silloin koiralla on hyvä olla. Joillain on se väärä käsitys, että koira nauttii lässyttämisestä ja paapomisesta. Koira on itsekäs olento, joka haluaa ehkä miellyttää ihmistä, mutta vain sen takia, että itse hyötyy siitä jotain. Kun ihminen mielistelee koiraa, se huomaa olevansa vastuussa ja kaikki se puolustaminen ja huolehtiminen on sille tosi stressaavaa. Koiraa saa helliä, mutta sekin kannattaisi tehdä johtajan näkökulmasta kuten laumassa tai emo pentujensa kanssa eli silloin kun koira tulee ihmisen luo huomiota hakemaan itse tai pyydettynä.

Mun mielestä ärsyttävää, että jotkut jotka eivät tajua ihan maalaisjärjellä asioita vaan pitävät koiraa ihmisenä, pilaavat pienillä jutuilla toisten tavoitteet. Pitäkää ne koirat vierellänne, koirien ei kuulu moikkailla ollenkaan toisiaan hihnassa. Ei siis ikinä. Se ei ole niille luontainen ja helppo tilanne.

Koira arvottaa aina toisen koiran ja siinä on tosi iso riski, että tulee joku turha rähähdys. Pennuille varsinkin se on tosi huono ja samoin mun tolle rescue reppanalle, jota opetan just pois siitä, että sen mielestä toiset koirat pitäisi päästää päiviltä.

Kieltämättä on tullut joskus mieleen, että kun flexi ojossa hihnan jatkeena oleva omistaja päästää koiransa luvatta luokse, antaisinkin ton haukata kunnolla. Mutta eihän se ole sen koiran vika, joten en tee niin. Tämä mun söpöliini on vieläpä sellainen setterin ja spanielin näköinen kaukaasianpaimenkoira sekoitus, joten ei kaikki tajua mikä tappaja sen sisällä voi olla kun on katukoirana elänyt.

[QUOTE="vieras";27831188]Voi kun ihmiset oppisivat käyttämään vaikka jotain hihnakoodia. Punainen huivi hihnaan voisi tarkoittaa että "meidän koira opettelee eikä halua tutustua toisiin " ja sitten vaikka vihreähuiviset voisi pelehtiä keskenään miten tykkäävät..[/QUOTE]
Tämä olisi hyvä systeemi ihmisillekin. Toiset eivät kestä edes sitä, että naapuri sanoo päivää ja toiset haluaisivat rupatella enemmänkin. Kun olisi tuollainen huivi- tai hihamerkkisysteemi, niin kenenkään ei tarvitsisi loukkaantua eikä tuntea itseään tunkeilijaksi.

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Koirattomana kiinnitän usein huomion siihen, että omistaja kiskoo hihnaa joskus aika epätoivoisenkin näköisenä. "Ei mennä sinne, nyt rauhoitu, nyt ole siinä, PAIKKA!" ja mitään ei kuitenkaan tapahdu. Se on oikeastaan aika noloa, että koira piti saada mutta sitä ei saa pidettyä :D

Ja keitä ovat ne urpot, joiden koirat rähjää myös koirattomille vastaantulijoille ja ne perkeleen idiootit, jotka päästää koiransa lapseni luo kysymättä?

Koirattomana kiinnitän usein huomion siihen, että omistaja kiskoo hihnaa joskus aika epätoivoisenkin näköisenä. "Ei mennä sinne, nyt rauhoitu, nyt ole siinä, PAIKKA!" ja mitään ei kuitenkaan tapahdu. Se on oikeastaan aika noloa, että koira piti saada mutta sitä ei saa pidettyä :D

Ja keitä ovat ne urpot, joiden koirat rähjää myös koirattomille vastaantulijoille ja ne perkeleen idiootit, jotka päästää koiransa lapseni luo kysymättä?

kannattaisko puhuu joillekkin noista agressioista. Mä en ainakaan edes kiinnitä huomiota mitä
muut koirineen tekee.

[QUOTE="vieras";27835331]kannattaisko puhuu joillekkin noista agressioista. Mä en ainakaan edes kiinnitä huomiota mitä
muut koirineen tekee.[/QUOTE]

Hmm, et siis välittäisi jos isohko koira hyppii sinua kohti kun lenkkeilet ohi? No joo, pikku juttu. Tai kun joku tahnapää päästää koiran tunkemaan kuononsa rattaissa istuvan lapsen naamaan?

Puhumattakaan taliaivoista, jotka pissittävät koiraansa toisten portin pieleen tai leikkipuistoihin.

Olen alkanut pitää suurinta osaa koiran omistajista puhtaina idiootteina joita ei koske minkään maailman hyvät tavat tai eleet.

Joo-o, koirien kanssa pitäisi välittömästi osata toimia täysin virheettömästi ja omistaja on heti kauhea urpo ja luuseripaska, jos koiransa jossain vaiheessa ärähtää/haukkuu muille koirille ohituksissa. Mun mielestä tuo on naurettavaa jeesustelua. Elämässä opitaan asioita pikku hiljaa, eikä etenkään ensikertalaisilla kaikki mene aina ihan just niin kuin koiraopuksissa sanotaan.

Mä en ainakaan ole täydellinen. En koirani, enkä lasteni kasvattamisessa. Toisinaan tulee tehtyä pieniä virheitä, mutta onneksi ne ovat korjattavissa. Hienoa tietysti, että jotkut teistä ovat niin täydellisiä, että kaikki elämässä menee aina täysin putkeen, eikä tarvi jälkikäteen analysoida, olisiko pitänyt tehdä jotain toisin.

Dodii, tulihan se pakollinen koiravihaajakin esittelemään asennevammaansa.:D

[QUOTE="vieras";27835395]Dodii, tulihan se pakollinen koiravihaajakin esittelemään asennevammaansa.:D[/QUOTE]

Tiedätkö, että rakastan eläimiä. Elämääni on kuulunut monta enemmän tai vähemmän kahelia kissaa, koiraa, marsua ja ties mitä. Pidän koiristakin, mutta en niiden omistajista. Ja vaikka pidän koirista, olen sitä mieltä että niitä alkaa olla liikaa, tai ainakin liikaa on sellaisia omistajia, jotka ei vaan osaa. Oletko ehkä yksi heistä?

Ihmettelen sitä, miten jotkut ihmiset näkevät oikeudekseen haaskata maapallon rajallisia luonnonvaroja lemmikkieläinten pitoon.
Ainoastaan sokeiden opaskoirat, homekoirat, räjähdekoirat yms. erikoistapaukset sallittakoon, mutta muista nelijalkaisista "perheenjäsenistä" pitää hankkiutua pikaisesti eroon, sillä niiden täysin tarpeeton hiilijalanjälki kiihdyttää kasvihuoneilmiötä

Hmm, et siis välittäisi jos isohko koira hyppii sinua kohti kun lenkkeilet ohi? No joo, pikku juttu. Tai kun joku tahnapää päästää koiran tunkemaan kuononsa rattaissa istuvan lapsen naamaan?

Puhumattakaan taliaivoista, jotka pissittävät koiraansa toisten portin pieleen tai leikkipuistoihin.

Olen alkanut pitää suurinta osaa koiran omistajista puhtaina idiootteina joita ei koske minkään maailman hyvät tavat tai eleet.

hassua kun se on aina ne samat ihmiset joille koirat hyökkää päälle ja vaunuihin jnejne. Mulla on
aina ollut koira, lenkkeilen väh. 4 krt päivässä ja koiria tulee vastaan joka kerta, ja mulla on 3
lasta eikä mulla ole tuollaisia ongelmia koskaan ollut, ehkä muutama tapaus. Jos niin päinvastoin, eli mun koiraa on tultu
silittämään luvatta. Ja osasko sun lapset syntymästään saakka käyttäytyä nätisti joka puolella. Noh
ei osaa koiranpennutkaan eikä aikuisetkaan koirat ole robotteja, vaan eläviä olentoja joiden
kanssa sattuu ja tapahtuu.

Ja todellakin tekopyhää haukkua koiranomistajia huonotapaiseksi, jos itse pitää muita urpoina
ja paska-aivoina ja taliaivoina. Jos mun koira osais puhua niin sekin osais paremmat käytöstavat kuin SINÄ!

[QUOTE="vieras";27835440]hassua kun se on aina ne samat ihmiset joille koirat hyökkää päälle ja vaunuihin jnejne. Mulla on
aina ollut koira, lenkkeilen väh. 4 krt päivässä ja koiria tulee vastaan joka kerta, ja mulla on 3
lasta eikä mulla ole tuollaisia ongelmia koskaan ollut, ehkä muutama tapaus. Jos niin päinvastoin, eli mun koiraa on tultu
silittämään luvatta. Ja osasko sun lapset syntymästään saakka käyttäytyä nätisti joka puolella. Noh
ei osaa koiranpennutkaan eikä aikuisetkaan koirat ole robotteja, vaan eläviä olentoja joiden
kanssa sattuu ja tapahtuu.

Ja todellakin tekopyhää haukkua koiranomistajia huonotapaiseksi, jos itse pitää muita urpoina
ja paska-aivoina ja taliaivoina. Jos mun koira osais puhua niin sekin osais paremmat käytöstavat kuin SINÄ![/QUOTE]

Sä sanoit paska-aivo, en minä :D

Enkä minä nyt joka päivä näe huonokäytöksisiä koiran omistajia, mutta täällä päin koiria on oikeasti todella, todella paljon, joten niitä jotka ei vaan osaa näkee ehkä enemmän sitten. Toisaalta, itsekin liikun ulkona joka päivä, että sattuuhan sitä kymmenen vuodenkin aikana kaikenlaista.

Teille koiraihmisille on sanottu hyvällä ja on sanottu pahalla, että kouluttakaa, keräkää ne hiton shaisset ja älkää päästäkö niitä lähelle/irti ja älkää pissattako toisten portin pieliin ja aina kuitenkin näitä tahvoja löytyy. Miksi?

Sä sanoit paska-aivo, en minä :D

Enkä minä nyt joka päivä näe huonokäytöksisiä koiran omistajia, mutta täällä päin koiria on oikeasti todella, todella paljon, joten niitä jotka ei vaan osaa näkee ehkä enemmän sitten. Toisaalta, itsekin liikun ulkona joka päivä, että sattuuhan sitä kymmenen vuodenkin aikana kaikenlaista.

Teille koiraihmisille on sanottu hyvällä ja on sanottu pahalla, että kouluttakaa, keräkää ne hiton shaisset ja älkää päästäkö niitä lähelle/irti ja älkää pissattako toisten portin pieliin ja aina kuitenkin näitä tahvoja löytyy. Miksi?

joo sori, se oli vaan "perkeleen idiootit".

Asun ison kaupungin taajamassa, ja täällä on koiria ihan helkutisti. Suurin osa koirista käyttäytyy
moitteettomasti, omistajatkin on ihan normi-ihmisiä. Niin muillekkin ihmisille sanoaan että
älä heitä roskia luontoon, älä jätä vanhaa pakastinta bussipysäkille vaan vie kierrätykseen,
palauta ostoskärryt sinne minne kuuluu äläkä jätä keskelle autojen parkkipaikkaa, älä tupakoi
bussikatoksessa jnejne. Noi kaikki kuuluu hyviin tapoihin ja muiden huomiointiin, silti monet toimii
päinvastoin jatkuvasti. Ihminen on huonotapainen kikkara joka välittää vain itsestään, eikä se
todellakaan rajoitu vain koiranomistajiin.

Noin epäsosiaalisten ihmisten EI kannata hankkia koiraa kun toisten koirien ja ihmisten tapaaminen ottaa noin päähän. Ja ilmeisesti nämä epäsosiaalit ottavat mielellään itsetunnon jatkeeksi juurikin ison koiran kun kaikki muiden koirat ovat niitä huonostikäyttäytyviä piskejä ja rakkeja. Onhan sekin mukavaa itsetunnon kohotusta kun pääsee muita haukkumaan. Great! Miksette valinneet kissaa, samanlaisia itsekkäitä paskiaisia kuin te epäsosiaalikot!

[QUOTE="huoh";27835604]Noin epäsosiaalisten ihmisten EI kannata hankkia koiraa kun toisten koirien ja ihmisten tapaaminen ottaa noin päähän. Ja ilmeisesti nämä epäsosiaalit ottavat mielellään itsetunnon jatkeeksi juurikin ison koiran kun kaikki muiden koirat ovat niitä huonostikäyttäytyviä piskejä ja rakkeja. Onhan sekin mukavaa itsetunnon kohotusta kun pääsee muita haukkumaan. Great! Miksette valinneet kissaa, samanlaisia itsekkäitä paskiaisia kuin te epäsosiaalikot![/QUOTE]

Onko se niin vaikeaa uskoa, että moni koiranomistaja ei oikeasti osaa sitä, mitä pitäisi?
Eikä tee koiran kanssa siten, miten pitäisi?

Onko se niin vaikeaa uskoa, että moni koiranomistaja ei oikeasti osaa sitä, mitä pitäisi?
Eikä tee koiran kanssa siten, miten pitäisi?

Mitä sitten?

Moni ei osaa kasvattaa lapsiaan niin kuin minun mielestä pitäisi, ne kiljuu aina leluhyllyn edessä.
Naapuri ei osaa leikata pensasaitaansa niin kuin minun mielestä se pitäisi ja kerran varisti vielä oksan meidänkin pihan puolelle.
Aika noloa, vetelee niin innoissaan sen puskasahan kanssa ja vinoonhan se meni, onko pakko hankkia sitä pensasaitaa jos ei osaa edes suoraan leikata?

Mitenköhän mukava paikka elää tämä maa olisi, jos jokainen kulkisi tuolla sinun asenteellasi julkisilla paikoilla?

Taidanpa tästä lähtien mennä ojentamaan ihan jokaista äitiä suusanallisesti joka lapsensa antaa huutaa kaupassa!
Mun korvat ei tykkää!

Yhteistyössä