meillä 3 lasta ja ihan tarpeeksi kalliiksi tulee näinkin!!
meillä reissataan sitten kun säästöt sallivat, nyt ollaan käyty thaimaassa sekä kyproksella. käytännössä me keskitetään ostot (bensa mukaanlukien) s-ryhmään ja käydään noilla bonuksilla sitten reissussa (siis muu säästö mihin mukaan nuo s-bonukset) eli niistä tulee meillä ainakin suhtäkkiä matkarahaa..
alliclusivea suosittelen minäkin, ei tarvitse nälkäisten lasten kanssa koko aikaa etsiä ruokapaikkaa vaan voi ottaa rennosti itsekin

retket ym. kannattaa ehdottomasti tehdä omatoimiretkinä eli rohkeasti sopia paikallisten järjestäjien kanssa, matkatoimistot ottavat retkistäkin rahaa välistä.
mutta meillä lasten kanssa (kun vielä pieniä) osa lomaa on myös matkat ja se ettei tarvitse stressata, eli välilaskut minimiin, ei yllätyksiä hotellien kanssa jne. kun on esim. lapsia varten suunniteltu hotelli, se tekee myös vanhempien elämän helpommaksi, esim. ruokailu ei meillä onnistuisi ilman että lapsille on leikkipaikka vieressä jne. niinpä minä suosin itse selkeitä lapsiperheiden hotelleja...
ystävät reissaavat kodinvaihtojen avulla, espanjasta ja italiasta on ainakin onnistunut kivat lomat tuon avulla.