Suurperheen isä ei saa poikia kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuuden lapsen isä on ajautunut erikoiseen tilanteeseen Espoon lastensuojeluviranomaisten kanssa yrittäessään saada lapset hoitoonsa. Metro kertoi viime keväänä, miten isä sai korkeimman hallinto-oikeuden tuella 4- ja 5-vuotiaat tytöt luokseen. Oikeuden päätös ei ole kuitenkaan saanut Espoon lastensuojeluviranomaisia muuttamaan kantaansa 2-, 7-, 8-, ja 9-vuotiaiden poikien sijoituksesta.

Sisarukset on erotettu toisistaan kaksi vuotta sitten, kun lasten äiti sairastui. Huostaan otetut lapset ripoteltiin kolmelle paikkakunnalle, vaikka eronneilla vanhemmilla on yhteishuoltajuus. Isä on sittemmin hankkinut perheasunnon Helsingistä ja vanhemmat ovat tehneet sopimuksen siitä, että lapset asuisivat isänsä luona.

Helsingin hallinto-oikeus on arvioinut työssäkäyvän isän elämäntavat moitteettomiksi ja hänen on todettu rakastavan lapsiaan ja viihtyvän heidän kanssaan.

Isä haki kesällä tyttöjen tilanteen ratkettua kolmen vanhimman pojan huostaanoton lopettamista. Syyskuussa järjestetyssä kuulemistilaisuudessa hän sai eteensä psykologin lausunnon, jonka mukaan poikien paikka olisi perhekodissa. Psykologin mukaan lapsilla on eriasteisia oppimisvaikeuksia, kielellistä jälkeenjääneisyyttä ja ylivilkkautta.

- Kuulemistilaisuus kesti kolme tuntia. Minulle tolkutettiin, että koita nyt ymmärtää, mistä on kyse, minun tulisi luopua pojista. Minä vastasin, että poikien paikka on kotona ja olen valmis ottamaan vastaan kaiken tuen, mitä tarjotaan, selittää isä.

Lopullisen päätöksen saaminen vie viikkoja

Kolme viikkoa on kulunut, eikä isä ei ole saanut kirjallista päätöstä, josta voisi valittaa. Vasta kun valitus on käsitelty Espoossa, asian voi viedä hallinto-oikeuteen. Asian käsittely sielläkin voi kestää, sillä hallinto-oikeudet ovat ruuhkaantuneet pahasti sen jälkeen kun lastensuojelulaki uudistui viime vuonna.

Uusi laki on velvoittanut kaikki lasten kanssa työskentelevät ilmoittamaan epäilynsä lasten huonosta kohtelusta viranomaisille. Esimerkiksi Helsingissä ilmoitusten määrä on liki tuplaantunut kahdessa vuodessa.

Ilmoitukset johtavat usein kiireellisiin sijoituksiin, joista syntyviä kiistoja ratkotaan hallinto-oikeuksissa. Näiden kiistojen käsittelyajat ovat venähtäneet jo vuoteen. Vanhemmat pääsevät vain harvoin todistamaan omassa asiassaan, koska suullisten käsittelyjen määrä on pudonnut parin vuoden takaisesta 36 prosentista 19 prosenttiin.

Lastensuojelulakia on jälleen määrä muuttaa mm. siten, että hallinto-oikeuksien sijasta kiireellisen sijoituksen jatkopäätös tehtäisiin kunnissa 30 vuorokaudessa.

Kuuden lapsen isä ei aio luovuttaa. Pikkutyttöjen kotiuttaminen on isän mukaan lisännyt poikien kaipuuta perheen pariin.

- Se syö heitä. Yhden kotiviikonlopun jälkeen seitsenvuotias heittäytyi selälleen eteiseen ja kieltäytyi lähtemästä. Minun piti nostaa hänet ylös, tyynnyttää lapsi ja selittää, että aina kuukauden ajan hänen kotinsa on Mikkelissä. Minulla ei ole varaa yhteenkään virheeseen tai tapaamisia rajoitetaan, isä kertoo.

Rahastusta koko tapaus... Ei ainakaan lapsia ajatella tässä tapauksessa...

Joku tässä mättää! :o
Miksi isä ei vois saada lapsia? Mikä on se syy?
Jos isä on katsottu moitteettomaksi ja kykeneväksi hoitamaan lapsiansa niin mikä täsä sitten on juttu?
Joko lastensuojelu vejättää tai sit jotain ei ole paljasettu?

Kamalaa joka tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Syy on siinä, että Espoon lastensuojelu on mätä ja miesvihainen.

Isät tuntuu olevan oikein punainen vaate niille :kieh: Jos itse/oma isä/oma mies ei ole kykeneväinen hoitamaan lapsia, ei pidä olettaa että kaikki kaksilahkeiset ovat yhtä avuttomia :headwall:

Miten helevetissä se mies voi tyttöjä hoitaa, mutta ei poikia???
Eikö ne tytöt tarvitse suojelua?? Siis jos mies ei muka olisi kykenevä huolehtimaan lapsistaan.. jos mies on kelvollinen jonkun lapsen hoitajaksi niin eiköhän ssitten kaikkien ?
Ei ymmärrä tuollaista. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Pojat tarvitsevat ilmeisesti sen verran paljon erikoishoitoa että on katsottu että he eivät saisi sitä riittävästi yksinhuoltajaperheessä näin kuvittelisin.

Mutta tuotakin asiaa vois helpottaa tukitoimilla (terapiat, erityisopetus pienluokassa / erityisopettajalla jne ym.) jotka kaikki isä on luvannut ottaa vastaan.
Ja miten mie ajattelisin, niin varmaan noilla pojilla on ikävä isää ja omaa perhettään, ja osa syy reagointeihin ja käytös- ym. häiriöihin on varmasti tuon perheenn hajoittamisen tulosta - voisin kuvitella.

Tosi surullista lasten kannalta. Vanhimmat poijat ovat jo sen verran isoja, että tämä jättää heihin takuulla pysyvät jäljet.
Ehkä päätöksen takana on ajatus siitäkin, että kuuden lapsen hoitaminen yksin on erittäin raskasta, varsinkin jos lapsilla on erityisongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Pojat tarvitsevat ilmeisesti sen verran paljon erikoishoitoa että on katsottu että he eivät saisi sitä riittävästi yksinhuoltajaperheessä näin kuvittelisin.

Mutta tuotakin asiaa vois helpottaa tukitoimilla (terapiat, erityisopetus pienluokassa / erityisopettajalla jne ym.) jotka kaikki isä on luvannut ottaa vastaan.
Ja miten mie ajattelisin, niin varmaan noilla pojilla on ikävä isää ja omaa perhettään, ja osa syy reagointeihin ja käytös- ym. häiriöihin on varmasti tuon perheenn hajoittamisen tulosta - voisin kuvitella.
Kyllä,mutta noin monen lapsen kanssa yksin ja jos on vielä useampi kuin yksi erityislapsi niin kyllä käy tosi rankaksi.Ei siinäkään ole mitään järkeä että ajetaan se vanhempi äärirajoille.Mä olen sitä mieltä kun olen viiden yksinhuoltajana ollut vuosikaudet.
Kolme kotona enää,yks tosi pahassa uhmassa ja yhdellä tosi raju murrosikä,syö kyllä voimia ihan äärettömästi ja kun itse olen työkyvytön nyt ja sairas,niin kyllä niin monesti itku tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Tosi surullista lasten kannalta. Vanhimmat poijat ovat jo sen verran isoja, että tämä jättää heihin takuulla pysyvät jäljet.
Ehkä päätöksen takana on ajatus siitäkin, että kuuden lapsen hoitaminen yksin on erittäin raskasta, varsinkin jos lapsilla on erityisongelmia.

Kai sitä vois mahdollisuuden antaa kuitenkin. Sitä paitsi, miksi pitäisikään jättää ketään yksin tällaisessa tilanteessa? Eikö nykyään korosteta moniammatillisen julkisen tukiverkon tärkeyttä?

Aika karua, että vanhemman sairastuessa lapset menetetään. Ei tule kiva kuva muille; moni sairastunut jättää avun hakemisen sikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Syy on siinä, että Espoon lastensuojelu on mätä ja miesvihainen.

Isät tuntuu olevan oikein punainen vaate niille :kieh: Jos itse/oma isä/oma mies ei ole kykeneväinen hoitamaan lapsia, ei pidä olettaa että kaikki kaksilahkeiset ovat yhtä avuttomia :headwall:

Ikävä kyllä monessa paikkaa miehet jää jalkoihin lastensuojelussa. Rumasti sanoen; naisethan siellä niitä päätöksiä tekee. :/ Käsittämätöntä. Noilla perusteilla mä tietäisin vaikka kuinka monta lasta jotka tulisi huostaanottaa ylivilkkauden tms. takia.

just luin jutun ja alkoi pistää vihaksi. isä on valmis ottamaan kaiken avun ym vastaan muttei saa ja eikös joka puolella kehuta kuin on ruuhkaa ja täyttä :o ihmetyttää miten lapset erotetaan noin julmasti laittamalla vieraiden ihmisten sekaan..ja jos tosiaan noil perusteilla huostaanottoja tehdään niin näitähän tapauksia riittää...pitäskö alkaa soittelee ihan urakalla kun näkyy omapäinen kakara tuol ja seurata mihin asuntoon menee..ei perkele

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
just luin jutun ja alkoi pistää vihaksi. isä on valmis ottamaan kaiken avun ym vastaan muttei saa ja eikös joka puolella kehuta kuin on ruuhkaa ja täyttä :o ihmetyttää miten lapset erotetaan noin julmasti laittamalla vieraiden ihmisten sekaan..ja jos tosiaan noil perusteilla huostaanottoja tehdään niin näitähän tapauksia riittää...pitäskö alkaa soittelee ihan urakalla kun näkyy omapäinen kakara tuol ja seurata mihin asuntoon menee..ei perkele

heille pitäsi sitten muuttaa joku hoitaja kotiin, et pärjäis..

Miksi ei sitten sitä pienimmän huostaanottopäätöstä halua muuttaa?? Vain kolmen vanhimman.
Vaiko onko tähän tarinaan lisää jujua jossakin muualla enenmmän.

On toi kyllä niin syvältä, ettei tosikaan, oma vanhempi haluaa ja on näyttänyt olevansa kyvykäs hoitamaan ja ottamaan kaiken tarjottavan avun ja tuen, niin joku todennäköisesti naispuolinen täti on vaan päättänyt näin :(

heille pitäsi sitten muuttaa joku hoitaja kotiin, et pärjäis..

miksi? niinkö ne ylivilkkaat yh äiditki saa hoitajan kotiin jos ainokainen sattuu olemaan sellainen tai jopa kaksi? ehei..tunnen jopa sellaisen yh äidin ja tämä joutuu TAISTELEE että saa edes kouluun apuja ym. ja isähän on tässä tapauksessa ottamas avun vastaan niin mikä mättää? koulunkäyntiin avusta kuten kuuluukin..pitääkö sen hoitajan tulla kotiin leikkimään vai kyttää et lasta hoidetaan oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:
Joku tässä mättää! :o
Miksi isä ei vois saada lapsia? Mikä on se syy?
Jos isä on katsottu moitteettomaksi ja kykeneväksi hoitamaan lapsiansa niin mikä täsä sitten on juttu?
Joko lastensuojelu vejättää tai sit jotain ei ole paljasettu?

Kamalaa joka tapauksessa.

No daa. Tasan varmasti "jotain ei ole paljastettu", koska lastensuojelun työntekijät eivät voi vaitiolovelvollisuuden vuoksi kommentoida yksittäistä tapausta yhtään mitenkään. Isä voi aivan rauhassa kertoa oman versionsa joka joko on totta tai sitten ei ole, toinen puoli ei voi kertoa totuuksia jotka joko puoltaisivat isän näkökantaa tai sitten ei.

Esimerkiksi tuossa huostaanoton syynä on mainittu vain "äidin sairastuminen". Ketään ei oteta huostaan PELKÄSTÄÄN siksi että "äiti sairastuu". Joten eiköhän tosiaan ole niin että jotain "ei ole paljastettu".

Yhteistyössä