suututtaa. vein yskäisen lapsen tarhaan, muutaman tunnin päästä tuli soitto..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rose"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29093981]Ja mua ärsyttää kun ne lapset viedään kipeänä hoitoon. Jotkut vanhemmat ovat puolet vuodestä töistä poissa lasten päiväkodista kantamien sairauksien takia! Mä oon tähän mennessä ollu tämän vuoden aikana 5kk sairaslomalla lapsen päiväkodista tuomien flunssien takia! Mä en pysty käsittämään miten ihmisen jolla heikentynyt vastustus kyky ja päiväkoti ikäinen lapsi pitäisi kyetä käymään töissä?[/QUOTE]

Ja miksi päiväkoti-ikäistä lasta ei voi viedä hoitoon perhepäivähoitajalle? Siellä max. neljä lasta, joten paljon vähemmän sairastelujakin. Ainakin meillä lapset ensimmäisen pph-hoitovuoden aikana sairastivat vähemmän kuin edellisenä talvena kotihoidossa ollessaan...

Alkuperäiseen aiheeseen, lapset voi tosiaan sairastua nopeastikin. Ja itse olen lapsia myös vienyt aamulla hoitoon vaikka näyttääkin että saattaa olla kipeäksi tulossa, viedessä olen sanonut että soittakaa heti jos näyttää että väsyy/nousee kuumetta tms. Koskaan mitään nuhaa kummempaa ei ole kuitenkaan tullut.

Se on vaan vähän ikävää muiden kannalta, kun omat lapseni ovat nuhassakin aina virkeitä ja reippaita eikä kuumettakaan ole juuri koskaan (3-vuotiaalla on ollut kaksi kertaa kuumetta, kerran vauvana rokotteen jälkeen ja toisen kerran 1-vuotiaana oksennustaudissa, ei kertaakaan nuhan yhteydessä) mutta sitten sama tauti johonkuhun muuhun tarttuessaan voi vetää väsyneeksi ja saada aikaan korkean kuumeen... On myös vaikeampi arvioida sitä houtokuntoa kun kuumetta ei nouse.

[QUOTE="vieras";29094735]Niinhän se on, mutta kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Mutta vastaapa sinä minun kysymykseen, kelpaako sinulle palkkasihteerin lapsen sairastuminen syyksi siihen, että et saa palkkaasi ajallaan?[/QUOTE]

No itse asiassa on ollut muutama tilanne, että palkan maksu on syystä tai toisesta vähän viivästynyt. Mutta koska en elä kädestä suuhun, tilanne ei ole ollut katastrofaalinen.

gw[QUOTE="rose";29093917].. että kuumetta on 38 & veto pois. voisinko hakea. no eihän siinä mitään, mutta sain moitteet siitä että kuumeista & väsynyttä lasta ei pitäisi tuoda tarhaan
VAIKKA LAPSI EI AAMULLA OLLUT KUUMEINEN EIKÄ VÄSYNYT. mikä hemmetin selvännäkijä minä muka olen, jos lapsi on pirteä eikä kuumemittari anna lukemia niin pitäisikö minun maagisesti tietää että että "kello 13 kuume nousee 38 asteeseen & Ada väsähtää, haa enpä viekkään tänään tarhaan" :mad:
jos jäisimme neljän seinän sisään aina kun on yskä tai nuha, emme pääsisi mihinkään! minullakin on nuha nyt, töissä käyn nenäsuihkeen, buranan & kahvin voimin. tai kävin, nythän jään kotiin pikku potilaan kanssa[/QUOTE]

[QUOTE="Lissu";29093941]Oikeassahan ne tarhassa olivat, jotkut todella tuovat ihan puolikuntoisia lapsia hoitoon, suppoa vaan pyllyyn ja ajatuksena "ehdin aamupäivän tehdä töitä ennenkuin ne soittavat". :(

Jos näin ei ollut sinun tapauksessasi niin sanoit varmaankin tädille että lapsi oli aamulla ihan kunnossa vielä, ja asia oli ok?

Aika nopeasti kuume nousi, ei varmaan ihan perusflunssa ole kyseessä?[/QUOTE]

Yleisestihän kuume nousee vasta illaksi. Meilläkin kuumetaudeissa monesti aamulla ei ole edes lämpöä ja iltapäivällä saattaa olla jo yli 38 astetta. Selitäpä siinä sitten aamulla kuumetta mittaavalle lääkärille, että illalla oli vielä kuumetta ja varmaan nousee taas tänäänkin illalla. Todistus pitäisi saada työpaikalle.

Mä tajuan ärsyynnyksen jos on vienyt aamulla ihan terveen lapsen hoitoon ja sitten tulee sanomista kun kuume yllättäin nousee. Silloin jos mä vien hoitoon yskivän lapsen niin olen jo varautunut siihen että kohta voidaan soittaa.

Toi että antaa aamulla lapselle kuumetta alentavan lääkkeen "varmuudeksi päänsärkyä varten" ja sitten loukkaantuu kun sanotaan ettei sairaita lapsia saa tuoda hoitoon on jo noloa. Vaikkei yskä tai nenän vuotaminen ole sairausloman syitä, niin se että joutuu lääkitsemään lasta kertoo ettei tämä ole hoitokuntoinen. Sitten vielä ihmetellään kun kuume nousi noin nopeasti.....,

[QUOTE="vieras";29094374]Lääkitessäsi varmuuden varalta estit myös kuumeen nousemisen luonnollisesti. Ja tunnut pitävän kuumetta kipeyden mittarina tai ainakin mittarina hoitoonviemiseen. Eli edelleen pitäydyn kommentissani: jos kokee tarvetta lääkitä lasta, ei tämä ole hoitokunnossa. Sama työelämässä. Kipu- ja kuumelääkkeiden voimalla ei kannattaisi yrittää sinnitellä. Eikä varsinkaan syödä niitä varmuuden vuoksi - se on jo epäterveellistäkin.[/QUOTE]

Näin! Siis ap et kai sä nyt tosissaan ihmettele miten lapselle 'nousi kuume pelottavan nopeasti' sehän nyt on selvä homma että ollut luultavasti jo aamulla kuumetta mutta laskenut lääkkeen avulla

Lapsi on saattanut hoitajille kertoakin, että sai aamulla lääkettä. No miksi sai? Kyllähän silloin pk:n henkilökunnalla saattaa tulla mieleen ohjeistaa vanhempaa, ettei kipeää lasta voi tuoda hoitoon, koska vaikuttaa siltä, ettei vanhempi ole asiasta selvillä...

Lapsi on saattanut hoitajille kertoakin, että sai aamulla lääkettä. No miksi sai? Kyllähän silloin pk:n henkilökunnalla saattaa tulla mieleen ohjeistaa vanhempaa, ettei kipeää lasta voi tuoda hoitoon, koska vaikuttaa siltä, ettei vanhempi ole asiasta selvillä...

Näin. Selvästi ap ei sitä itse tiennyt, kun on noin toiminut. Jos täytyy lapsen flunssaan antaa särkylääkettä, lapsi ei missään nimessä ole hoitokuntoinen.

Se taas jos joku aikuinen menee särkylääkkeen voimin töihin, on oma häpeänsä.

[QUOTE="äiti88";29098531]Näin. Selvästi ap ei sitä itse tiennyt, kun on noin toiminut. Jos täytyy lapsen flunssaan antaa särkylääkettä, lapsi ei missään nimessä ole hoitokuntoinen.

Se taas jos joku aikuinen menee särkylääkkeen voimin töihin, on oma häpeänsä.[/QUOTE]

kyllä mie ainakin annan kipeälle lapselle lääkettä varmuuden vuoksi :O vaikka olisi kuumeeton, juoksisi ulkona kavereiden kanssa & menisi normaalisti tarhaan lääkitsen koska esim. kova nuha tekee helposti pahan säryn otsan alueelle tai yskä sattuu kurkkuun ! jos en anna, lapsi tulee yleensä itse pyytämään

kyllä mie ainakin annan kipeälle lapselle lääkettä varmuuden vuoksi :O vaikka olisi kuumeeton, juoksisi ulkona kavereiden kanssa & menisi normaalisti tarhaan lääkitsen koska esim. kova nuha tekee helposti pahan säryn otsan alueelle tai yskä sattuu kurkkuun ! jos en anna, lapsi tulee yleensä itse pyytämään

Kipu on kropan keino kertoa, että jotain on vialla ja lepo olisi tarpeen. Anna ihmeessä lääkettä, kun lapsi tulee pyytämään, mutta älä anna etukäteen varmuuden vuoksi. Eivät ne särkylääkkeet ole täysin ongelmattomia. Kannattaa oikeasti perehtyä aiheeseen, eikä napostella nappeja huolettomana.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Juuh. Ap, ehkä sait pikkasen ylireagoidun kommentin tai sitten olet huono suodattamaan aiheetonta kritiikkiä? Mutta pk:ssa työskentelevänä on näitä taupauksia ollut liiankin kanssa: yksi kuumeeton päivä on osalle vanhemmista täysin utopiaa, eräs lapsi tuli päikkyyn aamulla vaikka oli oksentanut yöllä, eräs tuotiin seuraavana aamuna aamulääkkeen voimalla kun lapsen äiti oli edellisenä päivän soitettu hakemaan lapsi kesken päivän kotiin kuumeen vuoksi, yhdellä oli päikyssä kuumetta ja äiti haki kesken päivän kotiin..mutta seuraavana päivänä lapsi oli taas päiväkodissa kun "ei sillä enää illalla ollut kuumetta", yksi tuotiin täysin punaisen ja rähmivän silmän kanssa, mutta se on kuulemma ok kun lääkäri EI kieltänyt menemästä päikkyyn..noh, näitä riittää. Ja nää tapaukset on viimeisen puolen vuoden ajalta samasta ryhmästä.
Jotta sinänsä ymmärrän ohjeistusta, vaikka se nyt olisi ollut puoliksi turhaakin?

[QUOTE="AaPee";29094328]ihan päänsäryn varalta annoin, kuule. itselläni näet usein koskee yskässä/nuhassa päähän[/QUOTE]

Jos lapsella on sen verran huono ja päänsärkyinen olo, että pitää lääkettä antaa silloin jäädään kotiin :headwall: voizeesas näitä vanhempia.
Ei lasta saa lääkitä varmuuden vuoksi ja jos on oikeesti särkyä EI SAA viedä hoitoon :O:O:O

• Tykkää

Herranjestassentäänetteooihmisettosissanne!!! :O:O:O:O
Jos lapsella koskee kurkkuun ja otsaan paikka on kotona lepäämässä ei särkylääkkeen voimalla ulkona leikkimässä!

• Tykkää
koska esim. kova nuha tekee helposti pahan säryn otsan alueelle tai yskä sattuu kurkkuun !

No tällöin lapsi ei ole hoitokuntoinen.

En mä ole lääkitsemistä kieltänyt, vaan jos lasta pitää lääkitä kipujen vuoksi, niin silloin ei mennä päiväkotiin:

a. tartuttamaan muita
b. tekemään kaikkea muuta kuin lepäämään

Mutta joo, kyllä mäkin olen omassa työssä huomannut että ne lapset tuodaan hoitoon kipulääkkeen voimin... vastuutonta minun mielestä.

[QUOTE="äiti88";29101629]No tällöin lapsi ei ole hoitokuntoinen.

En mä ole lääkitsemistä kieltänyt, vaan jos lasta pitää lääkitä kipujen vuoksi, niin silloin ei mennä päiväkotiin:

a. tartuttamaan muita
b. tekemään kaikkea muuta kuin lepäämään

Mutta joo, kyllä mäkin olen omassa työssä huomannut että ne lapset tuodaan hoitoon kipulääkkeen voimin... vastuutonta minun mielestä.[/QUOTE]

Supot vaan ropisee pottaan aamupuuron jälkeen tai löytyy vaipasta :whistle: tai lapsi kertoo, et otettiin aamulla lääkettä kun oli kipee olo joopa joo... En tiedä muista, mutta mun mielestä tää on ihan kamalan surullista. Mitä sellainen vanhempi arvottaa tärkeimmäksi joka vie kipeän lapsen hoitoon? Työn vai oman lapsen? Toki tiedän, että on paikkoja joissa tulee hankalaa jos jää lapsen sairauden vuoksi "taas kerran" kotiin, mutta silti :(

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;29101646:
Supot vaan ropisee pottaan aamupuuron jälkeen tai löytyy vaipasta :whistle: tai lapsi kertoo, et otettiin aamulla lääkettä kun oli kipee olo joopa joo... En tiedä muista, mutta mun mielestä tää on ihan kamalan surullista. Mitä sellainen vanhempi arvottaa tärkeimmäksi joka vie kipeän lapsen hoitoon? Työn vai oman lapsen? Toki tiedän, että on paikkoja joissa tulee hankalaa jos jää lapsen sairauden vuoksi "taas kerran" kotiin, mutta silti :(

Niinpä. Mutta se nyt vaan kuuluu vanhemmuuteen, että aina ei oo helppoo. Tuskinpa kenenkään pomo ilontanssia jammailee, kun työntekijä jää lapsen kanssa saikelle. Jos itse ei pysty lasta hoitamaan kotona työn luonteen vuoksi, on järjestettävä joku muu sairasta lasta hoitamaan. Ja joo, se maksaa. Lasten elatus maksaa.

Päiväkoti nyt vaan ei ole mikään sairastupa, liian monen on sitä kovin hankalaa ymmärtää. Olen tavannut jopa vanhempia, jotka lähtee eteisestä karkuun sillä aikaa kun käyn toisessa huoneessa (kun on aamulla huomattu heti tuodessa lapsen sairaus, ja ohjattu takaisin kotiin). Ja vanhempia jotka sanoo puhelimessa että tulen joo hakemaan, ja sitten ei kuitenkaan tulla moneen tuntiin. Kyllä näissä tapauksissa aletaan jo miettimään että onko se ls paikka, jotkut vanhemmat ei siis oikeasti ymmärrä että HE ovat lapsensa huoltajia, ja loppuviimein lapsistaan ihan itse vastuullisia.

Yhteistyössä