Sydän särkyy pojan valitessa synttärivieraitaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22327903]Kiitos kaikille viesteistä. En tiedä vieläkään, mitä tekisin :(

Poikani ja muut luokan pojat leikkivät kyllä välitunneilla yhdessä TYTTÖJEN KANSSA ja toisinaan koulun jälkeenkin. Pientä ihastumistakin tuntuu ilmassa olevan. Mutta jostakin syystä juhlat on aina vietetty ja vieläkin vietetään poikaporukalla. Se tuntuu olevan jotenkin itsestään selvää. Tämä asia varmaan muuttuu muutaman vuoden kuluessa, veikkaisin näin.[/QUOTE]

Piti siis kirjoittaa, että leikkivät TYTTÖJEN KANSSA... Lisäsin sanat tuohon lainaukseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22327872:
Mä vietin lapsuuteni 60-luvulla helsinkiläisessä lähiössä ja lapsia oli sekä luokalla että taloyhtiössä paljon. Lapset kestivät silloin sen, että eivät päässeet aina kaikkien synttäreille, joten oikealla asenteella varmasti kestävät nykylapsetkin. Omat lapseni taas viettivät lapsuutensa vantaalaisessa lähiössä ja paljon oli täälläkin lapsia. Omat lapseni - kuten minäkin - vietimme sukupuolineutraaleja synttäreitä eikä tullut edes mieleeni kieltää tytärtäni ystävystymästä pojan kanssa eikä poikaa tytön kanssa.

Noh, teillä on ehkä töissä tuollainen tapa, mä aion järjestää 50-vuotispäiväni vain yhtenä päivänä. Muutenkin joudun tilan niille juhlille vuokraamaan, kotiin ei mahtuisi edes kahtakymmentä....se todettiin jo aikoineen kuopuksen rippijuhlissa.

Onhan se tietysti hyvä, jos on paljon tilaa ja aikuisia, jotka ehtivät vahtimaan lapsia. Mä en ota meille - niin ikävää kuin onkin - enempää vieraita lapsia kuin mistä pystyn huolehtimaan. Mun lapsillani on aina ollut kavereita myös muualta kuin päiväkodista ja koulusta, joten koko luokan tai koko päiväkotiryhmän kutsuminen olisi ollut täysin mahdotonta ilman, että sitten olisi jäänyt kutsumatta moni sellainen lapsi, joka oikeasti oli lapseni ystävä.

No jos lapsella on 50 kaveria kouluryhmän ulkopuolellakin niin musta on vähintään luonnollista että suurin osa ei ole niin läheisiä että pitäisi kutsua. Koululuokat on kumminkin melko pieniä noin pienillä lapsilla vielä. Ja niinkuin sanoin, kahdessa erässä kun kutsuu niin kaikki mahtuu. Paitsi tietty teidän elliroosan syndeille kun sillä on ainakin tuhat kaveria näemmä niinkuin äidilläänkin...

Ja nuo aikuisten juhlat ei oikeastaan liity tähän keskusteluun, kuhan sivusin.

Jos vain muutama jää kutsumatta niin sitten kutsuu kaikki. Tai sitten reilusti vähennetään vierasmäärää jos ei missään nimessä niitä kolmea halua kutsua. Normaalia tapakasvatusta.

[QUOTE="vieras";22327933]No jos lapsella on 50 kaveria kouluryhmän ulkopuolellakin niin musta on vähintään luonnollista että suurin osa ei ole niin läheisiä että pitäisi kutsua. Koululuokat on kumminkin melko pieniä noin pienillä lapsilla vielä.Ja niinkuin sanoin, kahdessa erässä kun kutsuu niin kaikki mahtuu. Paitsi tietty teidän elliroosan syndeille kun sillä on ainakin tuhat kaveria näemmä niinkuin äidilläänkin...
[/QUOTE]

Kiva, jos jollain on aikaa, energiaa ja rahaa järjestää lapselle kahdet kaverisynttärit (plus tietysti vielä yhdet juhlat sukulaisille, kummeille...).

Mulla ei ole, joten yhdet juhlat kavereille saa ikävä kyllä riittää.

[QUOTE="vieras";22327933]No jos lapsella on 50 kaveria kouluryhmän ulkopuolellakin niin musta on vähintään luonnollista että suurin osa ei ole niin läheisiä että pitäisi kutsua. Koululuokat on kumminkin melko pieniä noin pienillä lapsilla vielä. Ja niinkuin sanoin, kahdessa erässä kun kutsuu niin kaikki mahtuu. Paitsi tietty teidän elliroosan syndeille kun sillä on ainakin tuhat kaveria näemmä niinkuin äidilläänkin...

Ja nuo aikuisten juhlat ei oikeastaan liity tähän keskusteluun, kuhan sivusin.[/QUOTE]
No meidän elliroosan synttäreillekään nyt ei vaan ole kutsuttu enempää lapsia kuin mitä pystyn vahtimaan. Jos se sulle olisi ok, että lapsesi kaverinsa synttäreillä tulee pää edellä portaita alas, niin hyvä niin. Mä en ota sellaista vastuuta ja luulisin, että myöskään ellinoorani synttärivieraiden äidit eivät olisi moisesta ilahtuneet.

meillä on synttäreille aina kutsuttu ne joiden kanssa muutenkin aikaa viettävät (siis koulun ulkopuolella) jos olisi ollut valintana joko kaikki luokan pojat tai ei juhlia, ei tuo Sälli olis koskaan juhlinut synttäreitään.
toki on mahdollista et joku ulkopuolelle jäävä kokee pettymyksen, mut mun mielestä päivänsankarin ei tarvitse tuntea omissa juhlissaan oloaan vaivautuneeksi sen takia että juhlissa on väkeä joita ei sinne halua.(meillä siis olisi joutunut pyytämään kiusaajat mukaan juhliin jos kaikki olis pitänyt pyytää )

kiusaaminen on paljon muuta kuin se ettei kutsuta synttäreille, jos ilmassa on muutenkin toisten syrjintää niin siihen pitää puuttua, mut jos kyseessä on vain nämä synttärit, niin anna lapsen itse päättää kenen kanssa haluaa juhlia.

Viimeksi muokattu:
Meillekin tulee kolmasosa lapsivieraista päiväkodin ulkopuolelta. He ovat lapselle hyvin tärkeitä kavereita, joten jos jostain pitää karsia, niin se on sitten nykyisistä päiväkoti"kavereista". Ei meilläkään ole tuota sukupuolierottelua hirveästi. Onhan tuolla jo toinen "poikaystäväkin" menossa :D. Luulen, että meidän tytön synttäreille tulee 2-3 poikaa ja loput tyttöjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22327960:
No meidän elliroosan synttäreillekään nyt ei vaan ole kutsuttu enempää lapsia kuin mitä pystyn vahtimaan. Jos se sulle olisi ok, että lapsesi kaverinsa synttäreillä tulee pää edellä portaita alas, niin hyvä niin. Mä en ota sellaista vastuuta ja luulisin, että myöskään ellinoorani synttärivieraiden äidit eivät olisi moisesta ilahtuneet.

Ei ole kyse siitä, paitsi tietty teillä kun on 60 kaveria naapurissa ja 40 koulussa - lol

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;22327963:
meillä on synttäreille aina kutsuttu ne joiden kanssa muutenkin aikaa viettävät (siis kolulun ulkopuolella) jos olisi ollut valintana joko kaikki luokan pojat tai ei juhlia, ei tuo Sälli olis koskaan juhlinut synttäreitään.
toki on mahdollista et joku ulkopuolelle jäävä kokee pettymyksen, mut mun mielestä päivänsankarin ei tarvitse tuntea omissa juhlissaan oloaan vaivautuneeksi sen takia että juhlissa on väkeä joita ei sinne halua.(meillä siis olisi joutunut pyytämään kiusaajat mukaan juhliin jos kaikki olis pitänyt pyytää )

kiusaaminen on paljon muuta kuin se ettei kutsuta synttäreille, jos ilmassa on muutenkin toisten syrjintää niin siihen pitää puuttua, mut jos kyseessä on vain nämä synttärit, niin anna lapsen itse päättää kenen kanssa haluaa juhlia.
Sama juttu on ollut meillä. Kummallakin lapsellani - kuten aikoinaan itsellänikin - reilusti yli puolet luokan oppilaista oli sellaisia, joiden kanssa ei viettänyt koskaan vapaa-aikaansa. Kuopuksella päiväkotikavereista vain 2 olivat sellaisia, jotka kävivät meillä leikkimässä ja kuopus heillä. Esikoisen päiväkotikaverit jäivät muuton myötä eikä hän täällä uudessa paikassa enää päiväkotiin mennytkään, joten silloin nelivuotiaana kaverit olivat lähinnä pihakavereita sekä mun kaverini lapsia.

[QUOTE="vieras";22328001]Ei ole kyse siitä, paitsi tietty teillä kun on 60 kaveria naapurissa ja 40 koulussa - lol[/QUOTE]
Onhan kyse siitäkin. Mutta ilmeisesti teillä on 2 aikuista synttäreitä vahtimassa ja asunto selainen, että siellä ei ole riehumaan innostuvallekaan lapsijoukolle vaarallisia paikkoja? Kyllä mä ymmärrän sen, että jos lapsella ei ole kuin ne 10 kaveria samalta luokalta ja kotona on tilaa 10:lle lapselle, niin ihan loogistahan se on kutsua ne 10 kaveria.

Meillä ei lasten päiväkotikavereista kaikki menneet edes samalle luokalle vaan osa meni rinnakkaisluokille. Ekaluokkia oli A, B, C ja D. Eikö sitä vielä kuukausi aikaisemmin hyvää ystävää olisi saanut kutsua vain sen vuoksi, että ei ole samalla luokalla? Entä jos sen olisi kutsunut, niin olisiko siltä rinnakkaisluokaltakin pitänyt kutsua kaikki ne lapset, jotka oma lapsi tuntee tai jotka olivat vaikka aiemmin samassa päiväkodissa? Ja entäs sitten ne muut kaverit, jotka eivät ole samassa koulussakaan? Ja entäs jos yksi väärää sukupuolta oleva luokkakaveri sattuu olemaan lapsen serkku? Pitäisikö hänetkin jättää kutsumatta?

Mä ymmärrän sen, jos lapsella ei niitä kavereita paljoa ole ja resurssit antaa mahdollisuuden kutsua ne kaikki. Mutta jos lapsella on paljon ystäviä myös koulun tai päiväkodin ulkopuolelta, niin tilanne on jo ihan toinen. Mä en ymmärrä, miksi pitäisi kutsua päiväkodista ja koulusta lapsia, joiden kanssa synttärisankari ei koskaan vietä aikaansa muualla kuin koulussa/päiväkodissa ja sitten jättää kutsumatta niitä lapsia, jotka oikeasti on lapsen ystäviä ja joiden kanssa lapsi viettää vapaa-aikaansa.

En mäkään kutsuis juhliini sellaisia ihmisiä joiden seurassa mua ahdistaa,tai muuten vaan en heistä tykkää.
Enkä pakota lapsianikaan sellaisia kutsumaan.Toitotan myös ettei ketään saa kiusata.

Lapsellakin on kuitenkin oikeus mukaviin synttärijuhliin,ja sellaseen ilmapiiriin mis hänellä on hyvä olla.

Jos vain muutama jää kutsumatta niin sitten kutsuu kaikki. Tai sitten reilusti vähennetään vierasmäärää jos ei missään nimessä niitä kolmea halua kutsua. Normaalia tapakasvatusta.

Mutta jos vieraat eivät osaa käyttäytyä kuten tuli jo ilmi.

Kerran menin puuttumaan vähän samalla periaatteella lapsen kutsumisiin enkä tee sitä enää ikinä! Vieraat, jotka poika kutsui ns. pitkin hampain, olivat hirveän huonotapaisia ja ilkeitä. Painajaisvieraita.

Vastedes luotan lasten makuun kavereiden suhteen, he näkevät niin paljon enemmän päiväkodissa ja koulussa kuin minä. Voi olla todella hyvä syy miksi kaikkia ei haluta paikalle.

Kuulostaa vähän curling-kasvatukselta jos kaikki pitäisi kutsua etei kellään tule paha mieli :D Pikkuisen pitäisi lastenkin oppia sietämään pettymyksiä ja elämää ylipäänsäkin. Eri asia jos esim. yksi jätetään kutsumatta mutta aika kummallista jos ei normaaleja kaverisynttäreitäkään voi enää pitää ettei jollain tule paha mieli.

En ole lukenut koko ketjua. Mutta minkä ihmeen takia pitäisi kutsua kaikki jos ei itse halua?? Ettehän te itsekään kutsu teille kotiinne ihmisiä joiden seurassa ette viihdy. Ja lapsen pitäisi omat juhlansa sillä pilata?
Sukulaisia ei voi valita, mutta ystävät voi.

Se on ainaksin varmaa jos ei kutsu niin edelleen ovat niitä ei kivoja poikia ja varmaan ovat vielä ilkeämpiä. Mitäs jos kutsutte kaikki pojat ja katsotte että miten menee. Voihan olla että siitä poikii jotain hyvää sitten kouluunkin kun kaikki on ollut yhddessä kutsuttuin.
Itse en antaisi pojan jättää pois kolmea.

Meidän poika on samanikäinen ja kokenut joutuvansa kiusatuksi koulumaailmassa . Kun hän mietti kutsujansa niin ohjeeksi annoin; Kutsu ne jotka kavereiksesi tunnet, ne ketkä sinut hyväksyy sellaisena kuin olet ja keiden seurassa viihdyt.

Yritin kovasti mietiskellä mutten löytänyt kunnon syitä sille miksi ap:n pojan tarvisi kutsua kaikki luokan pojat juhliinsa. Ensinnäkin hänellä näytti kuitenkin olevan syynsä sille miksei hän näitä tapauksia halua kutsua, eikä kyse ollut siitä että hän olisi toisia kiusaamassa tai syrjimässä vaan nämä ei-kutsutut ovat itse omalla käytöksellään aiheuttaneet syntymäpäiväsankarille harmia. Eri asia jos olisi kysymys vaikka joistain hiljaisista ja syrjäänvetäytyvistä oppilaista joita muutenkin kiusataan.

Toisekseen sen kolme lasta voi mielestäni vielä jättää kutsumatta, yhden kanssa asia olisi monimutkaisempi. Mutta juu, siis minusta ap:n pojalla on oikeus viettää syntymäpäiväjuhliiaan ilman näitä luokkakavereita. varsinkin jos heidät on jo aiemmin kutsuttu joihinkin juhliin ja silloin homma ei ole toiminut.

Mä vähän luulen, ettei ap:n poika kauheasti niiden poikien synttäreille hingukaan.
Mä luulen kans.

En muuten tunne yhtäkään lasta, jonka kaikki kaverit olisivat olleet samalla luokalla. Yhdessä vaiheessa oli jopa ihan käytäntö, että niitä parhaimpia kaveruksia ei edes laitettu samalle luokalle. Oli kuulemma opettajille helpompaa, jos ei ole niitä paita&peppu -pareja samassa luokassa. Monilla lapsilla kaikki kaverit eivät myöskään ole syntyneet samana vuonna vaan osa hyvistä kavereista jää vielä päiväkotiin ja osa menee koulussa jo tokalle tai kolmannelle, kun lapsi menee ekalle luokalle kouluun. Lisäksi ei ole mitenkään sanottu, että samasta taloyhtiöstä eli pihakavereista kaikki lapset olisivat samassa päiväkodissa tai menisivät samaan kouluunkaan. Oma lukunsa on kaverit, jotka ovat tulleet lapselle harrastuksen kautta...hehän voivat asua eri kaupungissakin.

voi pikkasen mieli muuttua kun jää itse synttäreiden ulkopuolelle muiden kavereiden mennessä.

En oikein usko tähänkään. Mielestäni poika oli ihan hyvin perustellut sen miksei halua näitä luokkakavereita synttäreilleen. ja tosissaan kun vanhemmat järjestää synttärit ja sinne siasi kutsua kaikki niin käytännössähän nuo kolme vierasta lisää olisi tarkoittanut pojalle vain kolmea ylimääräistä alhjaa, mutta silti hän mielummin jätti ne väliin. Siksi uskoisin ettei hänelle myöskään ole kovin suurta halua itsellään päästä näiden poikien synttäreille, voi jopa olla helpotus kun ei tarvi mennä.

En usko että niillekään synttäreille ihan kaikkia pojan kavereita kutsutaan ja vaikka kutsuttaisikin niin eiköhän sitä muutamaksi tunniksi keksi tekemistä muutenkin.

Anna pojan kutsua vain kaverinsa. En usko että kaikki muutkin pojat kaikkia kutsuvat.
Meillä ei ainakaan tyttö ole saanut edes kutsua kaikkia koska lähistön kavereitakin löytyy.
Luokalta saa kustua ne läheisimmät jonka kanssa ollaan vapaa-ajalla.

Joo, yhtä ei saa syrjiä muttei tuo ole syrjintää, eivät ole poikasi kavereita eikä kukaan jää yksin

Yhteistyössä