sydänäänet ei kuulunut kunnolla rv 16+4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
hei! alkoin kyselemään että mitä tapahtuu jos ei maanantainakaan kuulu jolloin tarkistetaan niin miten kuollu sikiö otetaan pois? kävin eilen neuvolassa jossa kätilö sai välillä kuulumaan mutta sitten ei kuulunut,ei ollut varma onko minun vai sikiön sydänäänet?

Hyvä ihme. Sulla on aika ammattitaidoton th? Kyl meillä olis päässy ultraan tarkistaan tilanne, ettei tarvi tollasen epätietoisuuden kanssa elää. Ja miten niin ei tiedä kumman sydänäänet? Onhan se nyt ihan eri asia lyökö sydän 150 kertaa vai 70 kertaa.

mullakaan ei meinannu kuulua ja vielä 24 viikollakin piti aika kauan ettiä. Istukka etuseinässä vaikeuttaa kuulumista.

Jos olis huonosti käyny niin käynnistystabletteja saisit ja alakutta sikiö tulis pois.

Mutta koita olla hermoilematta, kyllä ne neuvolassa osaa kuunnella kumman syke sieltä kuului.

Jos neuvolantäti on kokematon niin ei välttämättä saa kuulumaan niitä, jos kohtu on erittäin takana.. Vauva on kuitenkin ilmeisesti vastannu viikkoja ultrassa? Ei kannata vielä stressata turhia vaan odottelet rauhassa maanantaille, jossa nähdään varmasti mistä on kyse.. (ei varmasti oo helppoa) voimia.. :hug:

Anteeksi, en osaa kertoa tarkkaan mitä tapahtuu, en ole kokenut moista. Mutta epäilen että lähettäävät sinut sairaalaan jossa ultraavat ja jos huonosti on käynyt pääset varmasti viikon sisään synnyttämään sikiön.

Älä kuitenkaan vielä menetä toivoa, koska on paljon mahdollista että vauva on vain hassussa asennossa ja siksi ei saatu sykkeitä kuuluviin. Nyt tosin on vasta lauantai, joten kyllä mä oman mielenrauhani takia kävisin päivystyksessä ultrauksessa. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja nyt 25+0:
mullakaan ei meinannu kuulua ja vielä 24 viikollakin piti aika kauan ettiä. Istukka etuseinässä vaikeuttaa kuulumista.

Jos olis huonosti käyny niin käynnistystabletteja saisit ja alakutta sikiö tulis pois.

Mutta koita olla hermoilematta, kyllä ne neuvolassa osaa kuunnella kumman syke sieltä kuului.

jatkan vielä että se haittaa myös liikkeiden tuntemistä. Itse tunsin nytkin vasta n. 19-20rv vaikka oon uudelleensynnyttäjä. Ja tosiaan se kohdun asentoki vaikuttaa äänien kuulumiseen.

itsekkin mietin miksen saanut lähetettä sairaalaan,sanoi vaan että jos alat vuotaan viikonlopun aikana niin päivystykseen yhteyttä heti.kauan aikaa etsi välillä kuului jotain ja välil taas etsi ja etsi.. sanoi että tule maanantai aamuna uudestaan niin tarkistetaan vielä.mietin että eikö sikiö ole jo aika iso että pitäisi ihan hyvin jo löytää verrattanuna esim rv 10-13.

Mulla saatiiin etsiä vielä rv 22 sydänääniä, kun edessä oleva istukka peitti ne viuhunallaan aika tehokkaasti alleen. En olisi huolissani, jos äänet kuitenkin välillä kuuluivat. Ikävää, että joudut elämään nyt epätietoisuudessa.

Jos istukka on edessä ja vauva niin vilkas, että livahti aina alta pois? Kun jos th välillä sai jotain kuulumaan. Nythän vielä mahtuu siellä hyvin liikkumaan. Mutta kurjaa odotella maanantaihin! Sitten kun menet niin anna palautetta tuosta!!!
Ja thop, ei taitais mun oma pulssi olla 70 tossa tilanteessa... ;-)

Jos menisitte käymään vaikka yksityisellä ultrassa? Kyllähän se maksaa, mutta toi on niin stressaava tilanne, että mä ainakin olisin valmis maksamaan saadakseni selvyyden :hug:
Toivottavasti kaikki on hyvin!

Älä vielä menetä toivoasi :hug: Jos istukka edessä, niin voi olla ettei siksi kuulunut.

Jos kuitenkin huomataan, että pikkuinen on menehtynyt, niin käynnistävät synnytyksen.Itse synnytin rakenneultran jälkeen pikkuisemme.

Toivottavasti teillä kaikki hyvin :hug:

Menisin käymään päivystyksessä tms. Ystäväni vauva kuoli kohtuun rv16 jälkeen (tuolloin oli lääkärineuvola ja sydänäänet kuuluivat ok) ja se huomattiin vasta rv21. Ystävälläni oli tunne, ettei asiat ole hyvin ja hän yritti saada neuvolasta ylimääräistä aikaa. Häntä ei otettu todesta. Sairaalassa olivat tosi vihaisia, kun neuvola ei ollut reagoinut - kuollut sikiö on aina iso terveysriski myös äidille. Näillä viikoilla kuolleen sikiön joutuu valitettavasti synnyttämään alakautta.

Kuten tässä on sanottukin, on paljon mahdollisuuksia, että kaikki on massussa hyvin. Menisin silti näytille. Ei se äidin mielenrauhakaan ole merkityksetön asia. Tsemppiä!!!!

Meillä on neuvolassa ultra,ja se tehtiinkin viikko 16..sen jälkeen täti rupesi kuuntelemaan sydänääniä joita ei löytynyt millään vaikka vauva juuri näkyi elävänä ja pyörivänä ultrassa mahassa..vauvalla on noilla viikoilla vielä tilaa liikkua.Toivottavasti pääset ultraan tarkistamaan asian.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitoksia vastauksista,yritän tässä nyt olla rauhassa mutta menen kyllä sairaalaan jos alkaan mietityttään liikaa. jospa maanantaina kaikki olisi hyvin:)

Joten seuraavana päivänä soitin äp:lle ja käskivät sinne. Ultrattiin ja kaikki ok. Lääkäri ei vain neuvolassa viitsinyt hakea sydänääniä :(

Soita äippäpolille, ja kysy, mitä he ovat mieltä asiasta!

Yhteistyössä