Syitä äkillisen aknen puhkeamiseen? *sis kuva*

Keep calm and carry on

Aktiivinen jäsen
09.04.2011
2 393
0
36

Pari kuukautta sitten alkoi näppyjä ilmestyä naamalle enemmän kuin normaalisti. Ennen satunnaisia näppylöitä (niitä isoja ja kovia) tuli kk kierron mukaan, mutta nyt ne ovat eri näköisiä ja niitä on paljon :mad: Punaisia ja menevät rikki helposti. Ensin kasvoille, sitten kaulalle ja päänahkaan ja nyt niitä on dekolteen alueella ja selässäkin.

Paino on myös noussut lyhyessä ajassa kolme kiloa ja toisina öinä hikoilen tosi paljon ja sitten aamulla onkin jo vilu. En tiedä liittyykö nämä toisiinsa, mutta tuntuisi siltä.

Mulla on alkanut uusi lääkitys tammikuussa, mutta sen ei pitäisi (?) vaikuttaa näihin asioihin.

Mikä mulla on :'(

Hormooniaknelta kuulostaisi. Minulla puhkesi keskenmenon jälkeen. Ihotautilääkäri kertoi sen johtuva stressipiikistä joka sotkee hormooneja. Tuo kertomasi lääkitys voi kyllä vaikuttaa asiaan, vaikkei sitä lääkkeen ohjeissa sanottaisikaan. Onko sinulle tapahtunut jotain isompia muutoksia viime aikoina? Uusi työpaikka, ero, läheisen kuolema tms.?

[QUOTE="vieras";23929445]Hormooniaknelta kuulostaisi. Minulla puhkesi keskenmenon jälkeen. Ihotautilääkäri kertoi sen johtuva stressipiikistä joka sotkee hormooneja. Tuo kertomasi lääkitys voi kyllä vaikuttaa asiaan, vaikkei sitä lääkkeen ohjeissa sanottaisikaan. Onko sinulle tapahtunut jotain isompia muutoksia viime aikoina? Uusi työpaikka, ero, läheisen kuolema tms.?[/QUOTE]

Iso leikkaus, elinikäinen diagnoosi siitä johtuen ja uusi työpaikka. En silti koe itseäni kovin stressaantuneeksi enää. Normaalia vähän väsyneemmäksi vain.

Iso leikkaus, elinikäinen diagnoosi siitä johtuen ja uusi työpaikka. En silti koe itseäni kovin stressaantuneeksi enää. Normaalia vähän väsyneemmäksi vain.

Minullakin se akne puhkesi nimenomaan vasta pari kuukautta keskenmenon jälkeen, ei heti ja lääkärin mukaan kuulemma usein menee juuri niin. En ole lääkäri niin en osaa selittää miksi niin, mutta kai se liittyy jotenkin stressin laukeamiseen. Käy lääkärillä, saat antibioottikuurin jolla tuo hoituu nopeasti.

Hormoneihin vaikuttaa tietääkseni vähän kaikki, eikös? Naisilla tuntuu ainakin menevän niin... Ruokavalio, stressi ym. vaikuttaa.
Aikuisiän aknekin voi puhjeta millon vaan sen enempiä varottelematta.
Ootko vaihtanu pesuaineita? Iho voi ärtyä ihan siitäkin.
Allergiaa? Itelleni alko yllättäen tulemaan kunnon finnejä ja hoksattiin että ne johtuu allergioista joita mulla oli ollu lapsuusaikana (murrosiässä "paranivat") ja jotka olivat sitten tehneet paluun. Tomaatti, kala, soija ja pähkinät aiheuttaa paiseita.

Saattaa olla allerginen reaktiokin jostain (esim. juuri se hiusväri). Nokkosrokko voi olla tuollaista pientä näppyä tai sitten teevadin kokoisia ja kaikkea siltä väliltä. Tai sitten oot saanut vesirokon tai hyppykupan. :D (huono vitsi, tiedän :ashamed: )

No tuo ei minun mielestäni ole akne ja uskallan sanoa näin koska itselläni on ollut akne. Jota hoidatin ihotautilääkärillä (sekä söin vuoden ajan voimakasta aknelääkettä) ja siellä vastaanotolla näin kaikenlaisia ihoja mutta sinun kaltaisiasi pikkunäppyjen kanssa "kärsivää" siellä ei käynytkään.
Tosiaankin hormooninäppyjä nuo taitavat olla ja menevät ohi aikanaan. Ei saa liikaa pestä mutta rasvata kannattaa kunnolla, ei kuitenkaan liian rasvaisella rasvalla. Aurinkoahan ei tuohon kannata ottaa, pahentaa asiaa. Eli oletko viime päivinä ottanut aurinkoa ja nuo ilmestyi? Muutoinkin tuo hikoilu tekee noita näppyjä vielä lisää.. mutta tosiaan älä kuitenkaan jynssää niitä liikaa, äityvät vaan.

Piti vielä kysymän sellaista, että uskaltaako sitä mennä hiusten värjäykseen lauantaina? Kun tuo päälaki on paikoin kipeä ja taitaa olla vähän rikkikin jostain.

Älä värjää jos tuo iho on rikki päänahasta. Tai edes epäilet sitä. Itsekin hoidan ihon kuntoon ennen kuin värjään (tosin värjään kotona, joten voin vaikuttaa ajankohtaan itse helposti).

Nuo näpyt näyttää samalta kuin mitä itse välillä oon laittanut atopiani piikkiin. Kuitenkin ainakin itsellä eroavat selkeästi finneistä ja saattavat olla enemmän näkyvillä (punaisempia) esim. lämpimän suihkun jälkeen. Kadonneet aikanaan, rasvaamalla ja osa kai jonkun muusta syystä laittamani kortisonivoidekuurin jälkeen, osa itsekseen ilman että sen kummemmin oon asiaan puuttunut. Tiedä sitten ovatko allergiaa vai reaktio johonkin muuhun perussairauteen tai lääkitykseen, en niin ole niistä häiriintynyt.

Tuttava oli yli kolmenkymmenen, kun tympääntyi kasvoissa olevaan akneen. Diagnoosi olikin keliakia, se voi olla ihokeliakiaa. En tosin muista, oliko hänellä näppyjä muualla kuin kasvoissa ja millaisia.

En tiedä mikä ero on hormoninäpyillä ja finneillä, mutta kyllä näissä suurimmassa osassa on se valkoinen keskusta eli puristamalla tulee töhnää ulos :x Osa kasvoissa on isompia, mutten nyt naamakuvia halua tänne laittaa.

Ruokavalio ei ole muuttunut, aurinkoa en ole ottanut, kortisonivoidetta en ole käyttänyt. Tämä tilanne on parissa kuukaudessa pahentunut ja nyt esim. tänään naama on aika ikävän näköinen :( Kyllä mä ajattelin huomenna lääkäriajan varata, kun pian ei kehtaa naamaansa ulos laittaa. Ja tuo tukan värjäyskin on kyllä nyt sitten ongelma :mad:

Yhteistyössä