Sylikummit ja muut kummit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minusta kaikki kummit on samanarvoisia, en ole koskaan mieltänyt sylikummia mitenkään eri arvoiseksi kummiksi. Sen takia minusta on hassua, kun aika usein kysytään, että "oletteko te sen sylikummeja" tai "oletteko menossa sylikummeiksi" tai "kuka on sylikummi".

Mutta olen törmännyt tuohon ihan vain noin yleensä ihmisten puheissa. Mutta viimeksi, kun oltiin itse kummeina niin minusta oli outoa, että pappi puhui erikseen sylikummista. Jotenkin siis arvotti meidät siinä rivissä, että tässä on sylikummi ja sitten on noi muut kummit. En ole törmännyt tuollaiseen aiemmin papin taholta.

Kuten tossa omassa ketjussani sanoin, eihän virallista eroa olekaan mutta vanhassa istuu se ajatus että sylikummin on se ns tärkein. Asenteet ei siis ole muuttunut, vaikka virallinen kanta on. Ja toisaalta, voisihan sen tehdä niin että JOS itse haluaa tehdä selväksi sen että sylikummilla ei ole erityisasemaa niin pitää vanhemmista toinen vauvaa. Tai antaa isovanhemman pitää, eikä siis valitse kummeista ollenkaan sitä joka pitää kasteenajan. Kun se kummi mielletään sylikummiksi kuitenkin.