Synnärin perhehuoneista

vadelma ballerina

Aktiivinen jäsen
17.05.2009
1 404
0
36
Voisko joku selventää tarkemmin ton perhehuoneen ideaa? Jokaisessa sairaalassa taitaa olla omat sääntösä, mutta noin yleisesti ottaen?
Saako siellä siis olla ihan yksin koko ajan, ja pitääkö miehen olla siellä koko ajan kans? Vai 'saako' mies olla esim illat ja yöt kotona (jos ei oo töissä )?

Mua ei ees pelota se synnytys niin paljon ku se, että joudun viiden muun mamman kanssa samaan huoneeseen osastolla :ashamed:
Onko noissa ryhmähuoneissa yleensä vaan yks vessa ja suihku? Ja miten nuo ryhmähuoneet täytetään, täytetäänkö ne niin että jos on tilaa niin yks aina yhteen huoneeseen vai että yhestä huoneesta aletaan täyttämään..?

Ainakin TYKS:ssa on mun käsittääkseni kyllä tarkoitus, että isä kanssa sitten on siellä. Sen tarkoitus on juurikin se, että äiti ja isä ovat siellä lapsen kanssa YHDESSÄ. Ei se, että äidin ei tarvitse jakaa huonetta toisien äitien kanssa. Mutta ei sitä isää toki sinne osastolle lukita. :D Kaikissa sairaaloissa ei ole ollenkaan huonekohtaisia vessoja/suihkuja, vaan käytävällä vaan. TYKS:sta en muista, mutta ainakaan Hyvinkäällä ei suihkuja huoneissa ollut.

Tyksissä näin ...
Miehen pitää olla siis siellä sun kanssa kokoajan. Ei saa käydä töissä tms. välillä.

Jos ryhmähuoneella meinaat tavallista huonetta missä enemmän mammoja, tyksissä ei siellä huoneessa ole edes vessaa eikä suihkua. Mä pyysin kun synnytyssalista menin osastolla, et vie mut huoneeseen joka on tyhjä jos vaan löytyy :D Sinne tosin yöllä tuli jo seuraava :/

Meillä osastolla isän on myös yövyttävä perhehuoneessa, sehän sen idea on. Huoneista on kuitenkin pulaa, eikä niiden ole tarkoitus olla mitään yksityishuoneita. Voit esittää synnyttämään mennessä toiveen pienestä huoneesta tai kirjata sen esitietokaavakkeeseen.

Onhan niissä normihuoneissa verhot, eikä se ole kuin kolme pv suurinpiirtein ja pääsee jo kotiin... mä en tutustunut oman huoneeni muihin asukkeihin kuin "moin" verran. Olin Jorvissa, ja huoneessa oli neljälle muulle tilaa. Ekana yönä olin kahden kanssa, toisena yksin, kolmantena kolmen kanssa.
Perhehuonetta ei saanut siellä jos mies ei ollut yötä.

Mulla on ollut ryhmähuoneessakin aina vaan 2 ihmistä eli siis mun lisäksi vain yksi ja enimmillään minusta Oulussa ja Kuopiossa oli 3 samassa. Kaikissa ei ole lainkaan omia vessoja/suihkuja vaan niitä voi olla sitten käytävilläkin, mutta kyllä niitä tarpeeksi on! Esikoisen kanssa olimme perhehuoneessa ja siellä isän piti mielellään olla yötä ja muutenkin niin paljon kuin mahdollista. Toki meillä mies päivällä oli töissä. Mulle ei jäänyt huonoa kuvaa ryhmähuoneistakaan. Mä en saa nukuttua kunnolla missään muualla kuitenkaan kuin kotona.

perhehuoneen perusjuttu on se että hoitsu käy kerran pari (tarcittaessa) mutta vanhemmat ovat siellä poiikkeuksetta läsnä koko ajan...
meillä mies sai käydä kissan ruokkimassa ja ruokaa hakemassa ja tyyliin laskut maksamassa.. siis todella äkkiä poissa. Muuten alkoi tsiikailu.. mutta empä mä niitä hoitsuja vaivannut lähes kertaakaan :)

Mamma huoneen täytetään varmaan miten tilaneen mukaan sopii.. voithan aina sanoa että jos pääsisit huoneeseen jossa on esi maks kolme petiä tai kaks..
Suihkuja on se yks vaan mut harvemmin on kukaan niin sosiaalisesti kelvoton joka kanssa voisi kysyä että voinko käyäd vai oletko just menossa :) älä huoli turhia..

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Ainakin TYKS:ssa on mun käsittääkseni kyllä tarkoitus, että isä kanssa sitten on siellä. Sen tarkoitus on juurikin se, että äiti ja isä ovat siellä lapsen kanssa YHDESSÄ. Ei se, että äidin ei tarvitse jakaa huonetta toisien äitien kanssa. Mutta ei sitä isää toki sinne osastolle lukita. :D Kaikissa sairaaloissa ei ole ollenkaan huonekohtaisia vessoja/suihkuja, vaan käytävällä vaan. TYKS:sta en muista, mutta ainakaan Hyvinkäällä ei suihkuja huoneissa ollut.

Näin myös Kättärillä

Kättärillä sääntönä on, että perhehuoneessa isän täytyy olla paikalla koko ajan. Toki saa käydä esim kotoa hakemassa tavaroita tms, mutta ei töissä tai öitä kotona nukkumassa.

Muista, ettet oo menossa sinne sairaalaan asumaan, ei siellä tartte olla kun pari päivää. Noin niinku normaalitapauksessa.

Kättärillä oli minä,lapsi ja lapsen isä perhehuoneessa. Olimme yhdessä siellä koko sairaalareissun ajan. Meillä ei ollut mitään omaa vessaa/suihkua huoneessa,vaan käytävällä pari vessaa ja oisko ollut noin neljä viis suihkua...

Me halusimme perhehuoneen ja onneksi sen saimme. Satakunnan keskussairaalassa sen sai muistaaksen vain ensisynnyttäjät. Oma vessa ja suihku. Mies oli kaikki yöt kun eri paikkakunnalla asuttiin kuin tuo sairaala. Itse olin tosi kipeä ja onneksi saimme tuon huoneen.

Noin mä vähän muistelinkin mulle siitä perhehuoneesta kerrottaneen kun mitä tossa sanoitte.
Pitää tiistaina kysellä vielä terkalta että miten just meidän sairaalassa on tapana toimia.. Mä vaan en halua sellaseen pikkuhuoneeseen missä on hulluna muita ihmisiä |O
Noh jospa siellä ei tosiaan tartteis olla sitä kolmee päivää kauempaa :kieh:

Oysissa on oltava isän periaatteessa koko ajan paikalla, ei saa esim. yöksi poistua. Yhdessäkään huoneessa ei taida olla omaa vessaa saati suihkua, vaan vessat ja suihkut ovat käytävällä. Itse olin yhtä yötä lukuunottamatta (olin noin viikon) koko sairaala-ajan yksin kahden hengen huoneessa ja samoin viereisessä kolmen hengen huoneessa oli vain yksi äiti, mutta kuukautta myöhemmin kun ystäväni oli synnyttämässä porukkaa oli niin paljon, että perhehuoneetkin jaettiin useammalle äidille. Huonetta ei siis saa missään tilanteessa valita ja vaikka olisit ilmoittanut halukkuudesta perhehuoneeseen ei sitä vältäämättä saa tai sen voi saada esim. vasta kolmantena päivänä. Lisäksi ainakin Oysissa perhehuonejonossa menee aina pisimmän matkan takaa tullut ensimmäiseksi.

kokkolassa normihuoneet on 2 hengen huoneita mut jos on tilaa niin senki voi muuttaa ns perhehuoneeksi. isä ei ollut edes ihan joka yö paikalla. oma suihku ja wc joka huoneessa.

Miksiköhän näitä tietoja ei löydy sairaaloiden sivuilta? Itseäni kiinnostaa Kättärin Haikaranpesän käytännöt - samat kuin muuallakin Kättärillä?

Itselleni ainakin on tärkeä juttu tuo, että onko huoneissa omaa vessaa ja miten isän pitää olla paikalla (voisko esim. käydä hoitamassa varpajaiset alta pois, ettei tarvii sitten, kun ollaan kotiuduttu).

Tyksissä on myös yhden hengen huoneita. En tiedä millä perusteella niihin yleensä pääsee, aika tiukassa taitavat olla. Itse pääsin hyvin traumaattisen synnytyksen jälkeen. Perhehuoneeseen olisimme halunneet, mutta niitä ei ollut vapaana. Ja tosiaan niissä sitten pitää isän myös yöpyä, halukkaita on, joten turhaa olisi viedä tilaa muilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Dede:
Miksiköhän näitä tietoja ei löydy sairaaloiden sivuilta? Itseäni kiinnostaa Kättärin Haikaranpesän käytännöt - samat kuin muuallakin Kättärillä?

Itselleni ainakin on tärkeä juttu tuo, että onko huoneissa omaa vessaa ja miten isän pitää olla paikalla (voisko esim. käydä hoitamassa varpajaiset alta pois, ettei tarvii sitten, kun ollaan kotiuduttu).

Haikaranpesässä on ainakin osassa perhehuoneista oma vessa ja suihku. Mutta niitä huoneita on kahdenlaisia, niitä jotka voidaan jakaa tarvittaessa en nähny. Eli me oltiin sellasessa missä oli ihan oikea parisänky. Ihana huone!

Jos ajatuksena on, että mies lähtee illaksi ja yöksi ryyppäämään, niin jätä hyvä ihminen perhehuone muille. Niille jotka sitä aikovat oikeasti käyttää!

Meille ainakin sanottiin, että isän kokoaikainen läsnäolo vaaditaan perhehuoneessa. Vauvan turvakaukalon sai käydä kotoa hakemassa.

Tilat ja tilanteet vaihtelee synnytysten määrän mukaan.Perhehuonetta voi toivoa - meillä ensisynnyttäjät ja pitkämatkalaiset ensisijalla. Ruuhkatilanteissa (kuten nyt) ei ole käytössä yhtään perhehuonetta ja isät ei näinollen voi osastolla yöpyä ja perhehuoneisiin joudutaan sijoittamaan jopa kolme äitiä lapsineen per huone kun ei ketään voi käytävälläkään makuuttaa.Lisäks pyritään lyhyestä matkasta olevat synnyttäjät kotiuttamaan mahd.pian.Suihkut ja vessat on meillä kyllä joka huoneen yhteydessä.

Yhteistyössä