Synnärin perhehuoneista

Alkuperäinen kirjoittaja Dede:
Miksiköhän näitä tietoja ei löydy sairaaloiden sivuilta? Itseäni kiinnostaa Kättärin Haikaranpesän käytännöt - samat kuin muuallakin Kättärillä?

Itselleni ainakin on tärkeä juttu tuo, että onko huoneissa omaa vessaa ja miten isän pitää olla paikalla (voisko esim. käydä hoitamassa varpajaiset alta pois, ettei tarvii sitten, kun ollaan kotiuduttu).

Niitä ei löydy sieltä ihan siksi, että tilanteet muuttuu ja osaston on elettävä sen mukaisesti. Joskus jokainen äiti saa oman huoneen kun synnyttäjiä on ollut vähän, joskus taas joka huoneessa on kolme ja käytävälläkin varasänkyjä.

Ja tosiaan mihin sinä sitä perhehuonetta tarvitset, jos isän täytyy välillä olla pois? Eikö silloin kannata jättää perhehuone jollekin joka sitä oikeasti tarvitsee, kuten perhe joka tulee kaukaa ja isä joutuisi muuten yöpymään hotellissa. Kaikissa sairaaloissa kuitenkin isä saa olla päiväsaikaan käytännössä niin paljon kuin vain haluaa, perhehuoneissa vain isä saa syödä ja yöpyäkin ja kätilöt auttavat vähemmän.

Mä kun synnytin -06 esikoista sanoin osastolle tullessa (sectio) että tahtoisin meille perhehuoneen, niin se sitten saatiinkin.
Meillä oli siinä huoneessa ihan oma vessa/suihku.
Mies olikin sitten siellä vain yhden yön kun mä olin viikon siellä.
Vasta viimeisenä yönä mulle tuotiin huonekaveri sinne.

Tokaa kun olin synnyttämässä niin päästiin sit huoneeseen jossa oli yks meidän lisäks ja samana iltana tuli toinen synnyttäny (sanoi seuraavana päivänä että kun olivat siirtyny saliin niin oli kuullu mein pikkusen ensihuudot :heart: ).
lauantaina kun synnytin ja maanantaina pääsin pois niin maanantai aamuna huoneeseen tuli neljäs äiti vauvan kanssa.... tosi ahdasta oli.
Mulla sänky vessan vieressä.
Mut käsittääkseni phks:ssä ei ole kaikissa huoneissa omaa vessaa.
Ja tällä tokalla kerralla oli sit porukkaakin niin paljon että ihan kaikki paikat oli käytössä eikä meinannut riittääkkään ja vanhimpia/kokeneinpia potkittiin ;) jo vähän pihallekkin.

En usko että tuolla on enään mahdollistakaan saada perhehuonetta.
Mut saa tai ei niin jos ruuhkaa on niin isit potkitaan sieltä äitien tieltä =)

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Tyksissä on myös yhden hengen huoneita. En tiedä millä perusteella niihin yleensä pääsee, aika tiukassa taitavat olla.

Mitä olen osastoilla ollessa kuullut, niin siellä oli mm. kaksosten tai olisiko joku kerta ollut jopa kolmosten äiti, synnyttäneitä flunssaisia äitejä, pahasta raskausmyrkytyksestä kärsinyt jne. Yleensä sellaisia, joiden katsottiin tarvitsevan enemmän omaa rauhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Tyksissä on myös yhden hengen huoneita. En tiedä millä perusteella niihin yleensä pääsee, aika tiukassa taitavat olla.

Minä pääsin kuopuksen synnytettyäni, ihan yllättäen ja pyytämättä :). Ei flunssaa, ei rankkaa synnytystä, ei monikkovauvoja, ei mitään epänormaalia.

Ja oli kyllä ihanaa :D. Oma wc, oma telkkari, oma rauha.

Ja vielä unohdin mainita,että kyllä sen perhehuoneen idea on nimenomaan se että isä osallistuu aktiivisesti vauvan hoitoon ympäri vuorokauden! Silloin tällöin edelleenkin näkee isiä jotka tuntuvat tulevan sinne vaan siksi että uusavuttomina eivät pärjää sitä aikaa kotona kun äiti on sairaalassa - tulevat lepäilemään ja syömään valmista sapuskaa,eivät jaksaisi yöllä herätä auttamaan äitiä vaipan vaihdossa,ottamaan lasta rinnalle jne. Nämäkin asiat kannattaa puhua jo etukäteen selväksi ettei tule väärinkäsityksiä! Tosin jos synnytysmäärät jatkavat tätä vauhtia kasvuaan niin perhehuoneet ovat kohta historiaa jos tiloja ei saada jostakin lisää.

Mikähän siinäkin on että Keski-Suomen Keskussairaalassa ei ole enää perhehuoneita ollenkaan? Mahtaako olla ainoa sairaala Suomessa kun näin köyhälle linjalle lähdetty :( Ja eihän tuolla saa edes ilokaasua enää... Spurgusairaala :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja sirppi ja vasara:
Oysissa on oltava isän periaatteessa koko ajan paikalla, ei saa esim. yöksi poistua. Yhdessäkään huoneessa ei taida olla omaa vessaa saati suihkua, vaan vessat ja suihkut ovat käytävällä. Itse olin yhtä yötä lukuunottamatta (olin noin viikon) koko sairaala-ajan yksin kahden hengen huoneessa ja samoin viereisessä kolmen hengen huoneessa oli vain yksi äiti, mutta kuukautta myöhemmin kun ystäväni oli synnyttämässä porukkaa oli niin paljon, että perhehuoneetkin jaettiin useammalle äidille. Huonetta ei siis saa missään tilanteessa valita ja vaikka olisit ilmoittanut halukkuudesta perhehuoneeseen ei sitä vältäämättä saa tai sen voi saada esim. vasta kolmantena päivänä. Lisäksi ainakin Oysissa perhehuonejonossa menee aina pisimmän matkan takaa tullut ensimmäiseksi.

Minä onnistuin saamaan perhehuoneen Oysissa. Ensisynnyttäjä olin, mutta ihan paikkakuntalainen. Jonkin verran menetin verta synnytyksessä kun istukka ei meinannut heti irrota, mutta muuten kaikki meni oikein mallikkaasti. Mies oli tosiaan koko ajan mukana, kävi vain kerran hakemassa jotain tavaraa kotoa. Meidän huoneessa ainakin oli oma vessa, mutta suihkussa piti käydä käytävän kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ninnananna:
Me halusimme perhehuoneen ja onneksi sen saimme. Satakunnan keskussairaalassa sen sai muistaaksen vain ensisynnyttäjät. Oma vessa ja suihku. Mies oli kaikki yöt kun eri paikkakunnalla asuttiin kuin tuo sairaala. Itse olin tosi kipeä ja onneksi saimme tuon huoneen.

Ja minikokoinen tv :laugh: Meillä mies oli koko viikon ajan mun kanssa sairaalassa, välissä kävi ainoastaan ruokkimassa kissat ja suihkussa. Hieno isä-tytär-suhde sai kehittyä alkuajoilta saakka.

Ei sitä isän siellä olemista kukaan ainakaan Jorvissa vahtinut. Mutta oletus lienee se, että ei käy töissä. Mun mies kävi hakemassa välillä puhtaita vaatteita kotoa kun sairaalassaolo venyi.

Muakin ahdisti kovasti ajatus yhteishuoneesta. Ja saimmekin perhehuoneen, mutta jälkeenpäin ajatellen se oli huono ajatus. Syy: lapsemme aloitti harvinaisen vaikean koliikkihuudon jo laitoksella. Sinänäsä muille mammoille kiva, että olimme siis eri huoneessa. Mutta kun lapsi huusi yöt läpeensä jo laitoksella olisi ollut järkevää, että a) edes toinen meistä olisi saanut nukkua siinä alussa ja olisi ollut pirteä vauvan tullessa kotiin ja b) jos on perhehuone niin oletusarvo on, että vanhemmat hoitavat itse lapsensa sairaalassa. Muilla vauvat nukkuivat kansliassa välillä, että äiti saa levätä. Me ei annettu sinne kertakaan, eikä kukaan ehdottanut vaikka kannoin huutavaa vauvaa edestakaisin. Ja kun meidän vauva vaan kiljui niin isäkin oli aika avuton.

Mä olen myös ollut Jorvissa. Meiltä kyllä kysyivät, että onhan isä paikalla koko ajan, kun pyysimme perhehuonetta. En tiedä, miten seurailivat. Perhehuone muuten maksaa enemmän eli niistä isän syömisistä ja sängystä pitää maksaa.

mä sain olla yksin huoneessa 5 päivää, ja mulla oli oma suihku ja vessa, oksensin synnytyksessä reilusti (ja ne keksi et mulla oksutauti, vaikka kipu mut sai oksentaa) ja ne laittoi mut omaan huoneeseen varmuudelta, siitä sain sitten nauttia kokoajan, se huone oli vanha perhehuone, toinen äiti tuli siihen vasta kun olin lähdössä kotiin- oli kyllä luksusta ja tää oli phks, siellä ei siis enää ole perhehuoneita käytössä noin niinkuin muuten.

Me oltiin myös perhehuoneessa kun esikoista olin synnyttämässä. Saatiin olla jo synnärin puolella yhteisessä omassa huoneessa kun synnytyksen käyntiin saaminen venyi ja venyi. Saatiin sitten perhehuone osastoltakin. Siellä oli silloin niin hiljaista että tavallisiakin huoneita muutettiin perhehuoneiksi ja siellä yöpyi 3 muutakin isää. Sairaala oli K-HKS.

Sinne samaan olen menossa myös tätä toista synnyttämään, mutta tällä kertaa ei perhehuoneelle ole tarvetta, täytyyhän isän hoitaa myös tuo esikoinen. Ja toivonkin että edellisen 11pv sijaan selviäisin tällä kertaa vain sillä max. 3pv sairaalareissulla.

Kättärillä haikaranpesässä on kyllä tietääkseni ihan jokainen perhehuone samanlainen eli vessa ja suihku löytyy.Tukihenkilön on oltava paikalla,ei voi mitään varpajaisia lähteä viettämään.Tuki henkilö myös huolehtii tuoreelle äidille ja itselleen aamu -ja iltapalat haikaran keittiöstä =) Ihana paikka,olen synnyttänyt siellä kolmesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Dede:
Miksiköhän näitä tietoja ei löydy sairaaloiden sivuilta? Itseäni kiinnostaa Kättärin Haikaranpesän käytännöt - samat kuin muuallakin Kättärillä?

Itselleni ainakin on tärkeä juttu tuo, että onko huoneissa omaa vessaa ja miten isän pitää olla paikalla (voisko esim. käydä hoitamassa varpajaiset alta pois, ettei tarvii sitten, kun ollaan kotiuduttu).

Haikaranpesässä sanottiin ainakin meille nimenomaan ettei isä pääse edes varpajaisiin. Huoneissa on oma vessa ja suihku. Siellä ei perhehuoneita siivota vaan isän tehtävä on viedä roskat pois huoneesta, hakea lisää vatteita ym. ja lisäksi isä tekee jääkaapissa olevista tarpeista äidille ja itselleen välipalat ym. (tai siis voi äitikin itse tehdä, mutta periaatteessa isän hommia). mahdollisimman omatoiminen siis pitäisi olla, koska osastolla on kätilöitä vähemmän kuin muilla osastoilla.

Yhteistyössä