Synnynnäinen pernan puutos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hippimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hippimamma

Aktiivinen jäsen
09.12.2004
1 124
0
36
Minulla on sellainen, tai siis minulla ei ole pernaa.
Mutta mitä se merkitsee, mistähän saisin tietoa, oon yrittänyt ottaa netistä selvää, mutta kaikki sivut on huonoja suomennoksia, niin että niissä ei ole päätä eikä häntää...

Osaisiko joku kertoa jotain?

Sellaisetkin joilta on perna poistettu, kertokaa jos tiedätte jotain, tai onko teidän elämä muuttunut leikkauksen jälkeen?

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo94578&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

"Perna ei ole aikuiselle elintärkeä elin, sillä jos se poistetaan, muut elimet ottavat sen tehtävät, ja joiltakin ihmisiltä perna puuttuu synnynnäisesti. Poistosta kuitenkin voi seurata suurempi alttius mikrobitartunnoille, koska pernassa tapahtuu paljon immuunipuolustusta.

Pernan synnynnäistä tai myöhemmin leikkauksella aiheutettua puuttumista kutsutaan aspleniaksi."

Mun mieheltä on poistettu perna muutama vuosi sitten syövän takia. Imusolmukesyöpä siis ja kasvain oli pernassa. Ja koska perna on turha niin se poistettiin kokonaan ja oli tosi suurentunutkin. Halkaisija joku 20cm ja normisti se on aikuisen nyrkin kokoinen.

Näin sivullisen silmin ei ole muuttunut elämä mitenkään eikä mies itsekään ole tuumannut mitään. Sai rokotuksia ennen pernan poistoa ja ne pitää muistaa uusia 5v välein, siinä se taitaa olla. Kuului kyllä sikainflussa riskiryhmiin juurikin tuon pernanpuutoksen takia, mutta ei hakenut rokotetta eikä itseasiassa sairastanutkaan tautia vaikka meillä se kaiketi oli. Vain nuorin kuitenkin oikein sairasti sen. Ei ole mitenkään mainittavasti siis minusta vastustuskykykään heikentynyt. Käsittääkseni vähitellen muut elimet korvaa sen pernan toiminnan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mieheltä on poistettu perna muutama vuosi sitten syövän takia. Imusolmukesyöpä siis ja kasvain oli pernassa. Ja koska perna on turha niin se poistettiin kokonaan ja oli tosi suurentunutkin. Halkaisija joku 20cm ja normisti se on aikuisen nyrkin kokoinen.

Näin sivullisen silmin ei ole muuttunut elämä mitenkään eikä mies itsekään ole tuumannut mitään. Sai rokotuksia ennen pernan poistoa ja ne pitää muistaa uusia 5v välein, siinä se taitaa olla. Kuului kyllä sikainflussa riskiryhmiin juurikin tuon pernanpuutoksen takia, mutta ei hakenut rokotetta eikä itseasiassa sairastanutkaan tautia vaikka meillä se kaiketi oli. Vain nuorin kuitenkin oikein sairasti sen. Ei ole mitenkään mainittavasti siis minusta vastustuskykykään heikentynyt. Käsittääkseni vähitellen muut elimet korvaa sen pernan toiminnan.

:) Hyvä ettei elämä ole muuttunut. Joskus kysyin aiemmin täällä onko jonkun elämä muuttunut kun perna on poistettu ja silloin sain yhden vastauksen että häntä väsyttää enemmän nykyisin.

Minä siis olen koko elämän sairastanut poskionteloiden- ja korvien tulehdusta usein ( noin kerran kuukaudessa ) tauti alkaa aina viattomalla nuhalla, joka jo vuorokaudessa muuttuu korvan tai pään kivuksi, ja kahden vuorokauden sisällä on haettava antibiootti, muuten korvat puhkeaa ja huudan kivusta tai saan nestehukan oksentelusta minkä poskiontelontulehus aiheuttaa.

Niin luin tuolta että jos perna poistetaan niin muut elimet vähitelen korvaa pernan toiminnan... olisi vain hyvä saada varmistus että onko nän minun kohdalla. Täytynee kysyä nyt kun on muitakin sairauksia tutkinnassa (sydäntutkimusta ja aivojen kuvausta ja muuta)

Tuntuu aina niin hassulta kun hoitajat ja nuoremmat lääkärit on niin kiinnostuneita mun pernan puutoksesta :D

Minulta poistettiin perna syksyllä -06 (vaurioitui onnettomuudessa). Ei ole vaikuttanut elämääni mitenkään. Sairastellu en ole sen enempää kuin ennenkään.
Raskauskin sujui ilman ongelmia.

Hei hippimamma! Näin 7 vuotta myöhemmin sattui tämä keskustelusi googlettamalla silmään. Minulta poistettiin perna vuonna -99 ratsastusonnettomuuden seurauksena. Olen pohtinut samoja kysymyksiä kuin sinäkin. Lääkärit ei ole valaisseet mitenkään eikä tietoa ole juuri löytynyt. Toki ihminen pärjää ilman pernaa, sehän on selvä tieto, mutta meitä tuntuu löytyvän vähän kertomaan että millaista sen puuttumisen kanssa on elää. Olen sairastellut paljon poiston jälkeen. Olen nyt 26 vuotias. Sairashistoriani on todella kirjava. Kaikkeen ei ole aina löytynyt syytä ja usein myös on juuri tätä ihmettelyä sen puuttumisesta saanut osakseen esim hoitajilta, eivät ole tienneet miten suhtautua. Normi flunssa herkästi kehittyy esim. keuhkokuumeeksi tai pitkittyy. Kaikista mielenkiintoisin seikka tulee tässä. että 2 vuotta sitten minulle tehtiin vatsapeitteiden läpi avoleikkaus jossa poistettiin munsarjoista muutama iso kysta, siinä operaatiossa kirurgi huomasi että vatsapeitteisiin ja suolenpintaan oli kasvanut pernakudosta. Osa poistettiin ja osa jätettiin. Ei osannut sanoa mistä johtuu, oli aika ymmällään hänkin. Eli sekin asia on jäänyt mietityttämään että mistähän tämä sitten johtuu, ja käykö näin meille jokaiselle pernattomalle? Harmi kun ei ole vertaisryhmää jossa pääsisi katsomaan miten on kukanenkin elänyt pernatonta elämää.

Yhteistyössä